Na vandaag kan ik eindelijk ook meepraten over het bodemfilter.
In tegenstelling tot andere verhalen ben ik zwaar teleurgesteld. Ik had het filter vandaag pas in mijn Arsigan Easybrew 30 geplaatst en zag dat als de bodemfilter zonder slang over de rand, ruim 3 cm diameter te klein is om enigszins te klemmen/af te sluiten.
Ik heb er een slang op gedaan zoals anderen ook maar dat hielp bitter weinig. Het klemt totaal niet aan de rand van de ketel.
Hoopte dat het filter wel door het eigen gewicht zou blijven liggen, maar dat lijkt niet te zijn gelukt.
Na het koken, ik had de hopbellen er los ingegooid omdat ik dacht dat dat zou kunnen met dit filter, lag er meer onder dan op het filter.
Met de pomp de ketel leegtrekken was er niet bij, die was al verstopt geraakt tijdens het koelen.
Ik kan me er weinig bij voorstellen dat dit de bedoeling is van het oorspronkelijke ontwerp.
Wie ontwerpt zoiets en verwacht dat je eerst ‘knietjes’ en ‘slangen’ moet aanpassen om het redelijk werkend te krijgen.
Zou de Deense versie misschien in de ketel een aanpassing hebben waar het filter onder blijft haken of zo?
Ook mijn temperatuur sensor was van de wijs, waarschijnlijk door het ontbreken van een ontluchtingsmogelijkheid door een sluitende slang aan de rand.
Het pas plaatsen van het filter na het koken zie ik niet zitten. Ik wil juist hopbloemen o.d. los in de ketel kunnen gooien en de trub door het filter laten tegenhouden.
Al met al heel heel veel gedoe voor een teleurstellend resultaat.