REVIEW filterbodem voor de EASYBREW/BREWMONK etc.

Gestart door JoepH, 27-10-2018 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peterw

CiteerDat is niet met de Ikea-versie dus?
Hield het alles tegen of had je toch nog eiwit/moss/hoptrub?

Nee dit is niet het Ikea "filter". het wort was goed helder, alles mooi tegengehouden. Omdat het filter erin zat hebben we ook geen whirlpool gedaan, is niet nodig dan.

Ernesto

Citaat van: Pimmels op 25-11-2018  20:23 uJa inderdaad... verbaasde me ook maar werkte perfect, gaat mooi langzaaam!

Heb je dan nog een slang of whirlpoolarm die uiteindelijk lager dan de ketel/pomp uitkomt?  :weetniet:

Dirtbag

Ik heb gisteren ook met de filterplaat gebrouwen, ook ik heb de plaat niet vanaf het begin er in gehad. Aan het eind van het koken heb ik hem er in gelegd voordat ik de koeler er in zette. Ik heb geen siliconenslang gebruikt. Ik heb trouwens de Brouwstore versie.

Vervolgens ben ik gaan koelen en bij de +/- 80 ºC heb ik de pomp aangezet en via een slang rondgepompt door de ketel, ik had het idee dat daardoor eventueel trub dat onder het filter zou zitten op het filter gevangen zou worden.

Ik ben niet teleurgesteld, nu had ik op zich ook niet zo heel veel trub.

Voor het brouwen heb ik wel een aantal keer geoefend met het er in gooien van de filterbodem met water in de ketel, ik heb een camlock koppeling op de kraan aan de binnenkant zitten en daar moet ik hem dan wel onder gooien.

Ik ga me nog beraden om te kijken of ik mijn platenkoeler eenvoudig aan kan sluiten op de pomp. Persoonlijk vind ik die koelspiraal niet fijn werken.

Het is elke keer hetzelfde... prutsen om het water uit de spiraal te krijgen, op een haar na de meetdobbers van het aanrecht afvegen met de slangen en bij het opruimen komt er toch nog weer een glas water uit de slang die me dan dus in de net droog gemaakte ketel loopt.

db

KC

Voor het eerst geen pomp/filterproblemen met de officiële filterplaat zonder slang er rond. De plaat al aan het begin in de ketel gelegd.
Ik blaas altijd het water uit de koeler en mijn slangen klik ik eraf middels koppelingen. Zitten jouw slangen vast aan de spiraalkoeler?
Als er ooit een betaalbare tegenstroomkoeler in de buurt is zoals die van de grainfather ben ik wel de eerste die overstapt.

JoepH

Fijn om de twee voorgaande goede ervaringen te lezen. Volgende keren ga ik ze allebei uitproberen. Het is wel duidelijk dat de slang er sluitend omheen geen succes is. 
VRAAG: Komt de filterbodem, als je die tijdens het koken erin hebt liggen, niet omhoog?

KC

Ik heb een bochtje op de kraaningang die ik er op draai voor de zekerheid.
Bijna het kookpunt bereikt:



Volle kook:



Ik kreeg tijdens het koken van het wort hierdoor flinke omhoogkomende "bellen/golven". Omdat de pan nogal vol zat heb ik het wattage omlaag moeten doen om spetteren te voorkomen.
Met als logisch gevolg een te laag SG :) Hier moet ik dus nog even mee experimenteren.

Heisenberg

Citaat van: Dirtbag op 26-11-2018  15:52 uIk heb gisteren ook met de filterplaat gebrouwen, ook ik heb de plaat niet vanaf het begin er in gehad. Aan het eind van het koken heb ik hem er in gelegd voordat ik de koeler er in zette. Ik heb geen siliconenslang gebruikt. Ik heb trouwens de Brouwstore versie.

Vervolgens ben ik gaan koelen en bij de +/- 80 ºC heb ik de pomp aangezet en via een slang rondgepompt door de ketel, ik had het idee dat daardoor eventueel trub dat onder het filter zou zitten op het filter gevangen zou worden.

Ik ben niet teleurgesteld, nu had ik op zich ook niet zo heel veel trub.

Voor het brouwen heb ik wel een aantal keer geoefend met het er in gooien van de filterbodem met water in de ketel, ik heb een camlock koppeling op de kraan aan de binnenkant zitten en daar moet ik hem dan wel onder gooien.

Ik ga me nog beraden om te kijken of ik mijn platenkoeler eenvoudig aan kan sluiten op de pomp. Persoonlijk vind ik die koelspiraal niet fijn werken.

Het is elke keer hetzelfde.... prutsen om het water uit de spiraal te krijgen, op een haar na de meetdobbers van het aanrecht afvegen met de slangen en bij het opruimen komt er toch nog weer een glas water uit de slang die me dan dus in de net droog gemaakte ketel loopt.

db
Ik blaas de hele handel leeg wanneer de spiraalkoeler nog in de ketel staat. slang van de kraan af, en klaar. Niks geen gedoe op het aanrecht. En tijdens het brouwen staan mijn dobber en refractometer veilig in een keukenkastje.

beermenke

Citaat van: Dirtbag op 26-11-2018  15:52 uHet is elke keer hetzelfde... prutsen om het water uit de spiraal te krijgen, op een haar na de meetdobbers van het aanrecht afvegen met de slangen en bij het opruimen komt er toch nog weer een glas water uit de slang die me dan dus in de net droog gemaakte ketel loopt.

db
Ik heb gardenakoppelingen aan de spiraalkoeler
Ik ontkoppel de slangen en verbind de aan en afvoerslang met een koppelstukje. Geen geknoei dus. De spiraal koeler is dus los en kan ik zo gemakkelijk hanteren. Afspoelen en laten uitlekken. Werkt prima

JoepH

Eindelijk dankzij jullie hulp en tips de goede manier van werken met het bodemfilter gevonden. DANK, DANK, DANK! :groots: :groots: :groots:
Tien minuten voor einde kook heb ik het bodemfilter samen met de dompelkoeler in de ketel laten zakken. De bodemfilter had ik voorzien van een siliconenslang, helemaal rondom, sluitend.
Met de roerspaan kon ik controleren wat er die laatste 10 minuten in de kook gebeurde. Eén kant van het filter kwam wat omhoog. Was geen probleem. De dompelkoeler hield het ding op de bodem.
Na de kook met de roerstok gecheckt of het filter netjes lag. Daarna ben ik gaan koelen. Het afpompen naar het Fermentasaurus vergistingsvat verliep prima. De Fermentasaurus is zo hoog dat die niet onder de kraan past, of je moet de ketel echt hoog zetten. Nu kon alles op bijzettafelhoogte blijven staan en verliep het aardig relaxed. De trub werd goed afgevangen en onder het filter was het aardig schoon. Er bleef erg weinig wort achter in de ketel. WINST! Tijdens de kook ga ik altijd elke kwartier een keer over de bodem met mijn roerstok om eventueel aanbranden voor te zijn. Nu ik pas heel laat het filter afzink kan ik dat fijn blijven doen. Was een tijdje bang dat het filter de miskoop van 2018 zou zijn. Gelukkig niet.

DJF3

Citaat van: JoepH op 02-01-2019  16:51 uEindelijk dankzij jullie hulp en tips de goede manier van werken met het bodemfilter gevonden. DANK, DANK, DANK! :groots: :groots: :groots:
Tien minuten voor einde kook heb ik het bodemfilter samen met de dompelkoeler in de ketel laten zakken. De bodemfilter had ik voorzien van een siliconenslang, helemaal rondom, sluitend.......
Bedankt voor het delen van jouw ervaring! Ik hoop dat andere mensen dat ook doen (ik zal het ook doen bij mijn eerstvolgende brouw)
DJ

KarmeFrank

Citaat van: JoepH op 02-01-2019  16:51 uEindelijk dankzij jullie hulp en tips de goede manier van werken met het bodemfilter gevonden. DANK, DANK, DANK! :groots: :groots: :groots:
Tien minuten voor einde kook heb ik het bodemfilter samen met de dompelkoeler in de ketel laten zakken. De bodemfilter had ik voorzien van een siliconenslang, helemaal rondom, sluitend.
Met de roerspaan kon ik controleren wat er die laatste 10 minuten in de kook gebeurde. Eén kant van het filter kwam wat omhoog. Was geen probleem. De dompelkoeler hield het ding op de bodem.
Na de kook met de roerstok gecheckt of het filter netjes lag. Daarna ben ik gaan koelen. Het afpompen naar het Fermentasaurus vergistingsvat verliep prima. De Fermentasaurus is zo hoog dat die niet onder de kraan past, of je moet de ketel echt hoog zetten. Nu kon alles op bijzettafelhoogte blijven staan en verliep het aardig relaxed. De trub werd goed afgevangen en onder het filter was het aardig schoon. Er bleef erg weinig wort achter in de ketel. WINST! Tijdens de kook ga ik altijd elke kwartier een keer over de bodem met mijn roerstok om eventueel aanbranden voor te zijn. Nu ik pas heel laat het filter afzink kan ik dat fijn blijven doen. Was een tijdje bang dat het filter de miskoop van 2018 zou zijn. Gelukkig niet.

Geweldig,

want om eerlijk te zijn waren jou eerdere ervaringen voor mij een reden om nog even af te zien van dit filter. Nu alleen jammer dat de feestdagen voorbij zijn moet ik een andere "smoes" of "beloning" voor mijzelf verzinnen om tot de aanschaf over te gaan.  ;D >:D
Is hij nog leverbaar voor zover je weet?

ExPeteriment

Citaat van: Heisenberg op 26-11-2018  16:45 uIk blaas de hele handel leeg wanneer de spiraalkoeler nog in de ketel staat. slang van de kraan af, en klaar. Niks geen gedoe op het aanrecht. En tijdens het brouwen staan mijn dobber en refractometer veilig in een keukenkastje.
Prima, zo doe ik het ook met verschil dat ik niet blaas. De uitstroomslang aan het spriraal hangt in een laagstaande bak met water. Na loskoppelen van de toevoerslang van het spiraal, leegt het geheel zich door de hevelwerking.

MarcelF

Ik heb met veel interesse jullie verhaal over de filterbodem gelezen.
Ik ben sinds kort in het bezit van Brewster Beacon en op Oudejaarsdag mijn eerste brouwsel gemaakt. Een beoogd relaxed dagje werd dag van hard werken.
8 liter maisch water en 2,9 kg mout zorgde ervoor dat mijn pomp er slecht liep.
Blijkt dat ik korte pijpje had moeten monteren ipv lange pijpje in mijn korf.
Aan de kleur van mijn pompwater te zien was er mout "gelekt" waardoor mijn pomp happerde.
De filterplaat is te klein en ligt door de knop in het midden niet stabiel en heeft bij mij het hele proces in de ketel gezeten. Resultaat 6 liter brouwsel ipv 10 (sg 1.088), geen activiteit in gistemmer te zien en hoofd vol vraagtekens.

Gossi

Nu is het altijd zo dat een eerste keer brouwen vaak uitloopt op een boel stress.
Volgens mij heb je veel te fijn geschroot waardoor het filterbed niet doorstroomde en de ketel droogliep.
En dat hij niet wil gisten komt ook goed. Ik heb nog nooit een brouwsel gemaakt dat niet wilde gisten. Heb je de gist op het wort gestrooid?

Gossi

Je pompwater zoals jij dat noemt is het wort en die krijgt de kleur van de toegevoegde mout! Je begin SG is veel te hoog neem ik aan, waardoor je gist traag zal starten.
Wat was je beoogde SG?

MarcelF

Beoogde SG is 1066.
Kreeg tip om het brouwsel aan te lengen met gekookt maar afgekoeld water.

Temperatuur is 15 ºC en gebruik Fermentis W34/70.
Ideale vergisting bij 10-14 ºC maar kan ook bij kamertemperatuur.


Gossi

En gist hij al? Bij een temperatuur van 15 graden gaat het starten van de vergisting erg moeizaam.
Je hebt dus geen s.g van 1088 in je gistvat zitten?
Als je om hulp vraagt op dit forum zullen je gegevens preciezer moeten zijn.

Rayke

Na vandaag kan ik eindelijk ook meepraten over het bodemfilter.
In tegenstelling tot andere verhalen ben ik zwaar teleurgesteld. Ik had het filter vandaag pas in mijn Arsigan Easybrew 30 geplaatst en zag dat als de bodemfilter zonder slang over de rand, ruim 3 cm diameter te klein is om enigszins te klemmen/af te sluiten.
Ik heb er een slang op gedaan zoals anderen ook maar dat hielp bitter weinig. Het klemt totaal niet aan de rand van de ketel.
Hoopte dat het filter wel door het eigen gewicht zou blijven liggen, maar dat lijkt niet te zijn gelukt.
Na het koken, ik had de hopbellen er los ingegooid omdat ik dacht dat dat zou kunnen met dit filter, lag er meer onder dan op het filter.
Met de pomp de ketel leegtrekken was er niet bij, die was al verstopt geraakt tijdens het koelen.

Ik kan me er weinig bij voorstellen dat dit de bedoeling is van het oorspronkelijke ontwerp.
Wie ontwerpt zoiets en verwacht dat je eerst 'knietjes' en 'slangen' moet aanpassen om het redelijk werkend te krijgen.
Zou de Deense versie misschien in de ketel een aanpassing hebben waar het filter onder blijft haken of zo?
Ook mijn temperatuur sensor was van de wijs, waarschijnlijk door het ontbreken van een ontluchtingsmogelijkheid door een sluitende slang aan de rand.

Het pas plaatsen van het filter na het koken zie ik niet zitten. Ik wil juist hopbloemen o.d. los in de ketel kunnen gooien en de trub door het filter laten tegenhouden.

Al met al heel heel veel gedoe voor een teleurstellend resultaat.

KarmeFrank

 
Citaat van: Rayke op 06-01-2019  23:20 uIn tegenstelling tot andere verhalen ben ik zwaar teleurgesteld. Ik had het filter vandaag pas in mijn Arsigan Easybrew 30 geplaatst en zag dat als de bodemfilter zonder slang over de rand, ruim 3 cm diameter te klein is om enigszins te klemmen/af te sluiten.
Ik heb er een slang op gedaan zoals anderen ook maar dat hielp bitter weinig. Het klemt totaal niet aan de rand van de ketel.


Al met al heel heel veel gedoe voor een teleurstellend resultaat.

Ok wilde net gaan vragen welke dikte siliconen slang ik erbij moest bestellen maar wacht nog heel eventjes af :o :weetniet:

Joop van den Hoek

Nog geen enkele keer problemen gehad. Dus waarom investeren in iets wat problemen veroorzaakt?  :weetniet: :weetniet: :weetniet: (heb een fastfermentgistvat dus alle troep zakt toch wel de bal in) :groots: :groots:

MarcelF

Citaat van: Gossi op 05-01-2019  19:08 uEn gist hij al? Bij een temperatuur van 15 graden gaat het starten van de vergisting erg moeizaam.
Je hebt dus geen s.g van 1088 in je gistvat zitten?
Als je om hulp vraagt op dit forum zullen je gegevens preciezer moeten zijn.

Hi Gossi,...bedankt voor het meedenken.
Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn.
Beoogd (theoretisch vlgs recept) SG 1066
Theoretische hoeveelheid 10 liter

SG voordat het de vergistingsemmer inging 1088
Hoeveelheid in de emmer is 6 liter

Heb nog geen bel gezien of blub gehoord.
Overweeg vrijdag as. (10 dagen na start "vergisten") 2 liter eater toe te voegen aan mijn brouwsel in poging SG te laten dalen. Zal dan ook weer SG gaan meten om te kijken of er toch niet iets in emmer gaande is.
Marcel

JoepH

Is je emmer wel echt dicht? Als de deksel lekt of als er een rubber ring niet goed zit zul je nooit actie in het waterslot zien.

Chilobrachys

Citaat van: MarcelF op 08-01-2019  22:27 uHi Gossi,...bedankt voor het meedenken.
Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn.
Beoogd (theoretisch vlgs recept) SG 1066
Theoretische hoeveelheid 10 liter

SG voordat het de vergistingsemmer inging 1088
Hoeveelheid in de emmer is 6 liter

Heb nog geen bel gezien of blub gehoord.
Overweeg vrijdag as. (10 dagen na start "vergisten") 2 liter eater toe te voegen aan mijn brouwsel in poging SG te laten dalen. Zal dan ook weer SG gaan meten om te kijken of er toch niet iets in emmer gaande is.
Marcel

Een ondergister komt vaak iets langzamer op gang, maar als er na 10 dagen nog geen gisting is geweest dan hebben noodgrepen niet zoveel zin meer. Is er schuim zichtbaar in het vat?

KarmeFrank

Heeft iemand al ervaring met het bodemfilter gebruiken terwijl je EasyBrew30 praktisch dichtslibt doordat je te fijn geschroot hebt of veel tarwe of haver gebruikt? Slaat het bodemfilter dan ook dicht of is hij iets minder fijn dan de Easybrew 30 filter?

MarcelF

Citaat van: Chilobrachys op 08-01-2019  23:06 uEen ondergister komt vaak iets langzamer op gang, maar als er na 10 dagen nog geen gisting is geweest dan hebben noodgrepen niet zoveel zin meer. Is er schuim zichtbaar in het vat?

Vandaag SG gemeten 1.030  :D. Kan dus niet anders concluderen dat er toch iets gebeurd (is).
Vrijdag nog keertje meten en anders bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.