REVIEW filterbodem voor de EASYBREW/BREWMONK etc.

Gestart door JoepH, 27-10-2018 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoepH

Eindelijk de eerste ervaringen met de al veelbesproken filterbodem. Op deze brouwdag hadden we beide filterbodems/spatdeksels bij de hand. De Ikea versie en de versie die door Brouwstore geleverd wordt. Het viel op dat de Brouwstore versie wat grover van mazen was. Achteraf gezien maar goed ook vermoeden wij. Hier een plaatje van de twee naast elkaar. Links de Ikea spatdeksel en rechts de Deense versie van filtebodem.



Het valt op dat de Deense versie een stuk steviger is. Iets hogere rand, Stevigere filterplaat en beter knopje. Toch blijft het volgens ons een spatdeksel die prima werkt als bodemfilter.
De siliconen slang om de filterbodem zorgt ervoor dat hij mooi aangesloten op de bodem ligt. Tijdens het overpompen naar het gistvat zien we een mooi heldere staal die we iets hebben geknepen om de zaak wat rustiger te laten verlopen.



We hadden beide filters tegelijk kunnen testen omdat we met twee ketels brouwen. Toch maar voor één gekozen om enige zekerheid te hebben. De volgende brouw is Ikea aan de beurt.
Het afpompen verliep prima. De ketel trokken we net zover leeg als met het knietje. Voor ons gevoel was het wort wat helderder bij de laatste litertjes. Er bleef een flinke hoeveelheid trub achter.



Hier het filter van dichtbij.



Deze keer konden we niet over de boden schrapen tijdens het koken. Bleek dat dit ook echt niet nodig was. Blijkbaar was er onder de filterboden niks wat kon aanbranden. Zelfs niet bij een 90 minuten kook.



Al met al echt een succes. Ik blijf voortaan brouwen met de filterbodem. De Brouwstore versie spatdeksel dus met een siliconen slang van 16x10 uitwendig x inwendig dus. Tijdens het koken verschillende keren getest of de filterbodem onderin bleef. Strak op de bodem dus, misschien wel door het knietje dat strak op de filerbodem zat. We zijn benieuwd naar andere ervaringen. :groots: :groots: :groots:





Mark GA

Mooi verhaal, duidelijk. Op 1 punt na: je hebt dus wel het knietje in je ketel gehad nu?
Of niet? Want je pompt het via de whirlpool arm je vat in?
En in hoeverre zie je verschil qua helderheid vergeleken met eerdere brouwsels?

JoepH

Het knietje hebben we in de ketel gehad maar niet gebruikt. Het doel van het knietje was om de filterbodem op de plek te houden. Het knietje drukte de filterbodem tegen de bodem van de ketel. Gaf ook een gevoel van zekerheid om achter de hand te hebben. De helderheid  van de laatste liter leek beter maar kan ik niet aantonen😌We hebben de gewone uitloop gebruikt om over te pompen, maar de whirlpoolpijp had ook gekund. We hebben beide.

El Duderino

Goede info. Ik heb de spatdeksel van de Ikea en daaromheen een siliconenslang. Binnenkort ga ik het uitproberen. Ik neem aan dat jullie het filter er vanaf het begin al in hadden liggen?

JoepH

Dat klopt in het begin de filterbodem erin. Knietje erop om de boel de fixeren. Zorg voor een siliconen slang die lang genoeg is. Ongeveer 105 cm. Door na het koelen en het verwijderen van de dompelkoeler, de whirlpool arm nog 10 minuten extra te laten draaien, zag ik een mooie ophoping van eiwitten in het midden na het overpompen van het wort naar het vergistingsvat. Het knopje van de filterbodem zat bedekt terwijl aan de buitenkant een dunner laagje eiwitten zat.
Blij met het resultaat.

knifeman

Merkte je een verminderd debiet tijdens het maischen door de filterbodem? Dat zou toch een nadelige invloed kunnen hebben niet?

JoepH

 Zo, het vergelijkend warenonderzoek is achter de rug. Om met de deur in huis te vallen. GEEN SUCCES! Sinds de vorige keer had ik een nieuwe siliconen slang, die helemaal rondom sloot, geplaatst. Het knietje had ik achterwegen gelaten omdat ik dacht dat de moer op de kraan de boel wel op de plaats zou houden. Beide FOUT dus. Doordat de bodemfilter bij dit recept tijdens het maischen redelijk dicht ging zitten, konden de dampbellen die onder het filter ontstonden nergens heen. Ze konden ook niet aan de zijkant ontsnappen. Met als gevolg dat de temperatuursensor vreemde waarden te verwerken kreeg. De temperatuur meting vloog alle kanten op. Na het maischen bleek het bodemfilter ook nog eens omhoog gekomen te zijn. Het lijkt erop dat toen het filter eenmaal los van de bodem was de temperatuur meting weer normaal verliep. Tijdens het koken bleef het filter omhoog komen. Op dat moment hebben we besloten het uit de ketel te halen. Het IKEA filter deed precies hetzelfde. Op deze manier er mee werken is dus geen succes.
De enige werkbare vorm die ik meegemaakt heb is dus, de siliconen slang niet helemaal rondom. Laat ruimte want anders bouwen zich dampbellen onder het filter op die de zaak omhoog drukken. Mijn knietje hield het filter de vorige keer op de bodem. Knietje gebruiken dus om de zaak op de bodem te houden.
In mijn achterhoofd speel ik met de gedachte om het spatfilter uit Denemarken aan mijn vrouw te schenken. Als iemand nog een goed idee heeft dan hoor ik het graag. Ik ga terug naar mijn knietje en ga eens proberen daar een trubdammetje omheen te maken. Wordt vervolgd!

hobbybob

@JoepH

Vind je het niet vreemd dat anderen het wel een succes vinden?



Het beste bier brouw jezelf


CeesM

Ik gebruikte eerst dit filter om de trub tegen te houden.

Nu doe ik niet zo moeilijk omdat ik het uit mijn CCT kan dumpen.

Heisenberg

Citaat van: JoepH op 17-11-2018  15:54 uZo, het vergelijkend warenonderzoek is achter de rug. Om met de deur in huis te vallen. GEEN SUCCES! Sinds de vorige keer had ik een nieuwe siliconen slang, die helemaal rondom sloot, geplaatst. Het knietje had ik achterwegen gelaten omdat ik dacht dat de moer op de kraan de boel wel op de plaats zou houden. Beide FOUT dus. Doordat de bodemfilter bij dit recept tijdens het maischen redelijk dicht ging zitten, konden de dampbellen die onder het filter ontstonden nergens heen. Ze konden ook niet aan de zijkant ontsnappen. Met als gevolg dat de temperatuursensor vreemde waarden te verwerken kreeg. De temperatuur meting vloog alle kanten op. Na het maischen bleek het bodemfilter ook nog eens omhoog gekomen te zijn. Het lijkt erop dat toen het filter eenmaal los van de bodem was de temperatuur meting weer normaal verliep. Tijdens het koken bleef het filter omhoog komen. Op dat moment hebben we besloten het uit de ketel te halen. Het IKEA filter deed precies hetzelfde. Op deze manier er mee werken is dus geen succes.
De enige werkbare vorm die ik meegemaakt heb is dus, de siliconen slang niet helemaal rondom. Laat ruimte want anders bouwen zich dampbellen onder het filter op die de zaak omhoog drukken. Mijn knietje hield het filter de vorige keer op de bodem. Knietje gebruiken dus om de zaak op de bodem te houden.
In mijn achterhoofd speel ik met de gedachte om het spatfilter uit Denemarken aan mijn vrouw te schenken. Als iemand nog een goed idee heeft dan hoor ik het graag. Ik ga terug naar mijn knietje en ga eens proberen daar een trubdammetje omheen te maken. Wordt vervolgd!
Vreemd. Ik heb hem nu een keer of 3 gebruikt en ben super tevreden. Jij toch eerst ook? Ik heb inderdaad de slang er ook niet helemaal omheen zitten. Dan zou ik een stuk van 2 meter kapot moeten snijden en dat verdom ik. Ik had een stuk van een meter liggen en dat gebruik ik gewoon. Ik ben er nog steeds enthousiast over. Ik wil de volgende keer eens proberen zonder slang. Gewoon om te kijken wat er gebeurt.

JoepH

Ik ga de volgende keer alleen bij het knietje een stukje slang zetten. Ik moet van die dampbellen af die de temperatuur schommelingen bij de sensor veroorzaken. Die werden zelfs de pomp ingezogen die daardoor gek ging doen. Einde maisch sloeg de ketel zelfs 3x uit. Het zou goed zijn als iedereen met deze filterbodem mee zoekt naar de beste werkwijze. Doordat de IKEA filter nog fijnmaziger is dan het Deense filter kwam deze nog veel sneller omhoog. Slaat eerder dicht denk ik.
Ik raakte aardig gefrustreerd toen het mis ging. Lastig om dan nog een objectieve beschrijving van het gebeuren te geven.
We knutselen verder. :degroeten:

Dantel

Misschien een domme vraag maar wat bedoelen  jullie met het 'knietje'? Ik heb zelf ook een brewmonk, en zit ook al een beetje  te kijken hoe het wort het beste te filteren is aangezien dat bazooka filter kwalitatief uitermate teleurstellend is.

El Duderino

Citaat van: JoepH op 18-11-2018  06:30 uIk ga de volgende keer alleen bij het knietje een stukje slang zetten. Ik moet van die dampbellen af die de temperatuur schommelingen bij de sensor veroorzaken. Die werden zelfs de pomp ingezogen die daardoor gek ging doen. Einde maisch sloeg de ketel zelfs 3x uit. Het zou goed zijn als iedereen met deze filterbodem mee zoekt naar de beste werkwijze. Doordat de IKEA filter nog fijnmaziger is dan het Deense filter kwam deze nog veel sneller omhoog. Slaat eerder dicht denk ik.
Ik raakte aardig gefrustreerd toen het mis ging. Lastig om dan nog een objectieve beschrijving van het gebeuren te geven.
We knutselen verder. :degroeten:

ik had van het weekend hetzelfde probleem en ook al een keertje eerder met het Ikea spatschermpje. De sensor ging raar doen. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar het Ikea scherm is erg fijnmazig waardoor er zelfs luchtbellen onder blijven. Dus die gaat de keukenla in  :degroeten:

Mark GA

Citaat van: Dantel op 19-11-2018  13:28 uMisschien een domme vraag maar wat bedoelen  jullie met het 'knietje'? Ik heb zelf ook een brewmonk , en zit ook al een beetje  te kijken hoe het wort het beste te filteren is aangezien dat bazooka filter kwalitatief uitermate teleurstellend is.
Kijk even bij HIER, daar staan mooie foto's van het knietje.
Het is feitelijk gewoon een stukje buis, bochtje en weer een stukje buis. Kun je bij elke gereedschapswinkel kopen.
Die pas je op de kraan aan de binnenkant waarbij het uiteinde op de bodem van de brouwpan komt te liggen en zodoende alles leeg kan zuigen.
Zo pak je extra liters mee.

Staple

Citaat van: Dantel op 19-11-2018  13:28 uMisschien een domme vraag maar wat bedoelen  jullie met het 'knietje'? Ik heb zelf ook een brewmonk , en zit ook al een beetje  te kijken hoe het wort het beste te filteren is aangezien dat bazooka filter kwalitatief uitermate teleurstelend  is

Kijk maar in het Easybrew 30 topic.

Mark GA

Citaat van: Staple op 19-11-2018  14:48 uKijk maar in het Easybrew 30 topic.
Of je leest eerst wat ik al had geantwoord.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 19-11-2018  14:55 uOf je leest eerst wat ik al had geantwoord.
Tja, lezen is een kunst.

Staple

Zozo, hebben we azijn zitten drinken, heren?  Ik ben benieuwd naar het bier wat jullie brouwen. :weetniet:

Ik had op reageren gedrukt vóór dat Mark zijn reactie had geplaatst, werd afgeleid voordat ik het bericht had verzonden.

Heisenberg

Citaat van: Staple op 19-11-2018  16:42 uZozo, hebben we azijn zitten drinken, heren?  Ik ben benieuwd naar het bier wat jullie brouwen. :weetniet:

Ik had op reageren gedrukt vóór dat Mark zijn reactie had geplaatst, werd afgeleid voordat ik het bericht had verzonden.
Nee hoor Staple  :D Maar vaak staat het antwoord er al... Is niet persoonlijk bedoeld hoor. Gebeurt mij ook wel eens.
En met mijn bier is niks mis. En nee, zo vroeg op de dag hoef ik geen bier. Ook al heb ik vakantie.

 :degroeten:

Pimmels

Vandaag gebrouwen met de Ikea Filterbodem.
10 minuten voor einde koken samen met de spiraal koeler in de ketel gelegd.
Koken ging verder prima..

Na het koelen via de pomp naar het vergistingsvat, maar dat was geen succes. Die gaat of te snel of staan jutteren...

Pomp uitgezet en de ketel hevelde zich keurig leeg via de pomp.(mijn Arsegan staat altijd al hoger dan het vergisting vat.)
Het filteren gaat prima, mooi helder wort, en het filter vol met eiwit..
Test geslaagd!!






Mark GA

Citaat van: Pimmels op 25-11-2018  15:09 uPomp uitgezet en de ketel hevelde zich keurig leeg via de pomp.
Deze snap ik niet helemaal..?
Bedoel je dat het vanzelf ging nadat je het aangezogen had met de pomp? Pomp uit maar bleef stromen?

Pimmels

Citaat van: Mark GA op 25-11-2018  20:04 uDeze snap ik niet helemaal..?
Bedoel je dat het vanzelf ging nadat je het aangezogen had met de pomp? Pomp uit maar bleef stromen?
Ja inderdaad... verbaasde me ook maar werkte perfect, gaat mooi langzaaam!

Wildor

Als het eenmaal loopt, is het net een hevel. Dus pomp uitzetten, en het blijft wel lopen.

William

peterw

Wij hebben dit weekend de volgende werkwijze geprobeerd:
Tijdens het maischen, filteren en spoelen het bodemfilter niet geplaatst.
Voor en tijdens het koken het bodemfilter (zonder siliconenslang) met de spiraalkoeler geplaatst. De koeler houdt het bodemfilter prima op z'n plek.
Na koken en koelen met de pomp naar het gistvat gepompt.
Alles prima verlopen, filter houdt de eiwitten, hop e.d. goed tegen.
Voorlopig is dit onze werkwijze.

Mark GA

Citaat van: peterw op 26-11-2018  13:36 uWij hebben dit weekend de volgende werkwijze geprobeerd:
Tijdens het maischen, filteren en spoelen het bodemfilter niet geplaatst.
Voor en tijdens het koken het bodemfilter (zonder siliconenslang) met de spiraalkoeler geplaatst. De koeler houdt het bodemfilter prima op z'n plek.
Na koken en koelen met de pomp naar het gistvat gepompt.
Alles prima verlopen, filter houdt de eiwitten, hop e.d. goed tegen.
Voorlopig is dit onze werkwijze.

Dat is niet met de Ikea-versie dus?
Hield het alles tegen of had je toch nog eiwit/moss/hoptrub?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.