Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: November 2018 - Experimentenwedstrijd voor forumleden  (gelezen 1415 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
November 2018 - Experimentenwedstrijd voor forumleden
« Gepost op: 26-10-2018 15:52 u »
De maand november komt er weer aan. Al een aantal keren is deze maand door mij uitgeroepen tot experimentenmaand. Een maand waar je eens wat anders doet dan anders of waar je het een en ander uittest.
Ook dit jaar willen we als beheerders van het forum graag leven blazen in november: experimentenmaand. Hierbij doe ik namens de andere beheerders dan ook de oproep om eens na te denken over een experiment en deze ook daadwerkelijk uit te voeren.

Inschrijven
Je bent helemaal vrij in het bedenken van een experiment/test. Ter inspiratie kun je kijken bij het topic November 2016 - Experimentenwedstrijd voor forumleden en de tag experiment.

Als je mee wilt doen plaats je een bericht in het board Brouwproces met een titel dat begint met EXP18 en een korte aanduiding van het experiment dat je wilt doen.
In het bericht beschrijf je het experiment dat je wilt uitvoeren. Geef daarbij aan wat de aanleiding is voor jou om het experiment dan wel test uit te voeren. Vermeld ook of bekend is dat iemand anders eerder een soortgelijke test heeft uitgevoerd. Dan wel welke bronnen/literatuur je bekeken hebt.
Je hebt tot 15 november om een dergelijk bericht te starten.

Verslag
Het verslag van het experiment dient uiterlijk op 18 december 2018 in het topic geplaatst te zijn.
Beschrijf in het verslag de meetapparatuur die je gebruikt hebt bij het vaststellen van de resultaten.
Uiteraard verdient het aanbeveling het verslag te voorzien van foto’s en grafieken voor zover mogelijk. Daarmee maak je de kans om genomineerd te worden groter. Proefnotities zijn natuurlijk ook welkom. Bewaar als het kan nog een paar flesjes (zie onder kopje forumtreffen).

Jurering
Uit de inzendingen kiezen de beheerders na 18 december 2018  5 experimenten die genomineerd worden voor de prijzen.
Vervolgens zal er eind december een poll gestart worden en kunnen de leden van dit forum stemmen op de genomineerde experimenten.

Prijzen
Het leukste dan wel interessante experiment wordt door mij beloond een exemplaar van het boek Bierbrouwen voor Dummies én een waardebon ter waarde van € 25 te besteden bij Van der Kooy Jubbega / Unibrew Nederland.
Deze firma stelt ook prijzen ter beschikking in de vorm van verpakkingen experimentele hopsoorten. De eerste prijs winnaar krijgt 3 verpakkingen, de 2e krijgt 2 verpakkingen en de 3e krijgt 1 verpakking. De verzendkosten neemt  Van der Kooy Jubbega / Unibrew Nederland voor hun rekening.
Het leuke van de experimentele hopsoorten is dat je na het uitgevoerde experiment verder door kunt gaan met experimenteren…

Veel succes gewenst!

Forumtreffen
De flesjes die bewaard zijn kunnen meegenomen worden naar het forumtreffen dat op 19 januari 2019 bij brouwerij Poesiat en Kater in Amsterdam gehouden wordt en mogelijk nog bij een andere brouwerij. Meer hierover in het daarvoor aangemaakte topic.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: November 2018 - Experimentenwedstrijd voor forumleden
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2018 12:21 u »
Ik heb zo juist een verslag op het forum gezet van een test die nu bij mij loopt. Zie Test invloed koudhop op de vergistingsgraad.

Wie pakt er de handschoen op en ga ook een test doen?

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2018 12:57 u »
Ik zie het wel zitten om een experiment te doen. Ik ga me nog even beraden wát voor experiment dan precies. Leuk, en interessant!

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2018 19:27 u »
Ik ga een experiment doen met wat de kleur van glas voor invloed heeft op de smaak van het bier.
Ik ga het bottelen in 2 verschillende flessen en met een verschil in opslag. Rijpen in een donkere kast en in een ruimte waar daglicht (geen zon) is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2018 22:07 u »
Ik ga een experiment doen met wat de kleur van glas voor invloed heeft op de smaak van het bier.
Ik ga het bottelen in 2 verschillende flessen en met een verschil in opslag. Rijpen in een donkere kast en in een ruimte waar daglicht (geen zon) is.

Leuke test. Misschien is het ook een idee ook een derde optie ook te testen: Rijpen in een ruimte waar wel de zon op de flessen schijnt.

Hoe ga je de smaakverschillen bepalen? Gebruik je daarvoor een paar andere hobbybrouwers die de bieren blind te proeven krijgen of een andere objectieve methode?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2018 00:50 u »
Leuke test. Misschien is het ook een idee ook een derde optie ook te testen: Rijpen in een ruimte waar wel de zon op de flessen schijnt.

Hoe ga je de smaakverschillen bepalen? Gebruik je daarvoor een paar andere hobbybrouwers die de bieren blind te proeven krijgen of een andere objectieve methode?
Dat is ook mogelijk. Maar dan komt het op 6 verschillende flesjes. Hoeveel heb ik er nodig voor een smaaktest door andere hobbybrouwers op de forummeeting?
Het gaat om een blondje. Misschien krijg ik ook kleurverschillen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2018 22:01 u »
Dat is ook mogelijk. Maar dan komt het op 6 verschillende flesjes. Hoeveel heb ik er nodig voor een smaaktest door andere hobbybrouwers op de forummeeting?
Het gaat om een blondje. Misschien krijg ik ook kleurverschillen.

Voor een smaaktest heb je in principe 1 flesje per variabele nodig. Je heb niet zo heel veel bier nodig voor het proeven van bier. Iedereen mee laten proeven zal niet lukken maar als er paar ervaren proevers mee proeven is dat voldoende.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #7 Gepost op: 01-11-2018 10:25 u »
Ik begrijp dat het geen wetenschappelijk experiment is, maar 1 fles per variabele lijkt me geen goede graadmeter, meestal wordt in experimenten een duplo gebruikt, maar indien er met microben wordt gewerkt ook wel in triplo. :brouwen:

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 01-11-2018 11:56 u »
Ik begrijp dat het geen wetenschappelijk experiment is, maar 1 fles per variabele lijkt me geen goede graadmeter, meestal wordt in experimenten een duplo gebruikt, maar indien er met microben wordt gewerkt ook wel in triplo. :brouwen:
Daar kan je gelijk in hebben, maar dan zou ik een krat mee moeten sjouwen naar Amsterdam i.p.v. een sixpack. En ik wil natuurlijk nog genoeg drinkbare biertjes over houden. ;)

Offline Irukandji

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 01-11-2018 20:34 u »
Ik ga eens nadenken. Vind het namelijk wel een leuk idee

Offline knifeman

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • life's like a suitcase...
« Reactie #10 Gepost op: 01-11-2018 22:02 u »
Gaat het enkel om experimenteren met de bieren zelf of kan het ook met de apparatuur technisch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 01-11-2018 22:25 u »
Gaat het enkel om experimenteren met de bieren zelf of kan het ook met de apparatuur technisch?

Een experiment/test mag betrekking hebben op elk aspect verbonden aan het brouwproces.
Leef je uit!

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 03-11-2018 13:30 u »

Is het een idee om dan ook een transparant flesje bij te doen? Als alleen bruine flesjes de juiste uv straling blokkeren dan kan je dat beter uitsluiten. En bij dit experiment lijkt mij zonlicht cruciaal voor mogelijke smaakverandering.

Gr Paul

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #13 Gepost op: 07-11-2018 18:13 u »
Eigenlijk ben ik al een experiment aan het doen: kun je met een plastic vat en een reddingsdeken de zuurstofdoorlaatbaarheid van hout imiteren en zo een lekker Vlaams roodbruinachtig ding maken? Mijn ervaringen zijn echter 18 december nog niet genoteerd...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 07-11-2018 22:59 u »
Eigenlijk ben ik al een experiment aan het doen: kun je met een plastic vat en een reddingsdeken de zuurstofdoorlaatbaarheid van hout imiteren en zo een lekker Vlaams roodbruinachtig ding maken? Mijn ervaringen zijn echter 18 december nog niet genoteerd...

Er is een redelijke termijn ingecalculeerd voor de resultaten. Maar projecten die maanden/jaren duren kan moeilijk rekening mee gehouden worden.

Misschien kun je wat foto's laten zien en een pH-meting uitvoeren?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 11-11-2018 22:01 u »
Even deze wedstrijd nog eens onder de aandacht brengen.

Er zijn nog maar weinig inschrijvingen. Dat kan nog een aantal dagen. Er zijn leuke prijzen. Om het animo te verhogen doe ik een upgrade van de waardebon: € 40. Daarnaast wint de eerste prijswinnaar 3 verpakkingen hop met een totale waarde van zo'n € 25 en het boek Bierbrouwen voor Dummies. Totale waarde zo'n € 80. Toch de moeite waard volgens mij.

Tags: