Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overhevelen na koken  (gelezen 824 keer)

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Overhevelen na koken
« Gepost op: 26-10-2018 13:34 u »
Ik ga binnenkort mijn eerste biertje uit mout brouwen waar ik tot op heden met wisselend succes mijn biertjes uit extract gehaald heb  8)
Ik ga dit doen met een grote pan van 33 liter, zonder kraan,

Als ik het wort gefilterd heb (voorlopig d.m.v. voorzichtig overgieten in mijn filteremmer moet er gekoeld worden. Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt over hoe dit te doen. Een spiraalkoeler is het meest praktische denk ik maar ik ben eigenlijk wel erg gecharmeerd van een platenkoeler. Echter, om het gefilterde wort door de platenkoeler te sturen zal ik op één of andere manier moeten hevelen (aangezien ik door het ontbreken van een kraan onder in mijn brouwpan geen gebruik kan maken van de zwaartekracht). Ik ben in het bezit van een automatische hevel. Die werkt perfect maar is van kunststof en niet bestand tegen het bijna kokende wort. Ik ben ook geen fan van gloeiend hete wort aanzuigen.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Of zie ik misschien ergens iets gigantisch over het hoofd?

Ik heb het forum al afgestruind, maar kan zo niet vinden wat ik zoek.

Groet,
Danny

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Overhevelen na koken
« Reactie #1 Gepost op: 26-10-2018 14:14 u »
Vergeet die platenkoeler en gebruik een spiraalkoeler. Dan kan je het wort in de kookketel koelen en daarna overhevelen met je automatische hevel waar een droesemkapje op zit. Bij de platenkoeler wordt meestal een pomp gebruikt waar je ook de stroomsnelheid mee kan regelen.
Er wordt ook vaak gebruikgemaakt van een hevelfilter, zoek hier maar naar filterheks.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #2 Gepost op: 26-10-2018 17:51 u »
Met een kraan in je pan hoef je niet te hevelen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 26-10-2018 21:21 u »
Met een kraan in je pan hoef je niet te hevelen.
Laat hem nou net geen kraan hebben

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #4 Gepost op: 26-10-2018 22:13 u »
Ik heb geen kraan staan op mijn kookketel en heb die nog nooit gemist of nodig gehad. Je moest eens zien hoe helder mijn wort is. Gewoon de hopbellen los meekoken, na het koken koelen met een dompelkoeler, even whirlpolen en 10 minuten later met een buisje waarop aan de ene kant een droesemkapje zit en aan de andere kan een slang hevel je mooi helder naar het gistvat. Een kind kan de was doen zo simpel is dat.     

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2018 10:37 u »
Er even vanuit gaande dat je wens is om te starten met wat je hebt ipv gelijk zaken te gaan vervangen (dus platenkoeler) zou mijn advies zijn om wel te investeren in een hevelfilter om na het maischen je wort te filteren naar de kookketel.
Mbt koelen kun je een siliconen slang gebruiken en evt wirlpoolen inderdaad, maar je wilt geen losse deeltjes in je platenkoeler want die krijg je er vrijwel niet meer uit zonder zware middelen (natronloog)  dus moet je toch een filter hebben in je kookketel om de grotere deeltjes tegen te houden. Daarvoor kun je bv je hevelfilter gebruiken of ander filter van filtergaas.   

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #6 Gepost op: 27-10-2018 11:07 u »
Mbt koelen kun je een siliconen slang gebruiken en evt wirlpoolen inderdaad, maar je wilt geen losse deeltjes in je platenkoeler want die krijg je er vrijwel niet meer uit zonder zware middelen (natronloog)  dus moet je toch een filter hebben in je kookketel om de grotere deeltjes tegen te houden. Daarvoor kun je bv je hevelfilter gebruiken of ander filter van filtergaas.
Sorry Hans, Met een siliconen slang kan je niets koelen daarvoor moet je een of andere koeler gebruiken.
Met een hevelfilter ga je niets tegenhouden. Een of ander gaas zal binnen de korste keer verstoppen (zelf ook geprobeerd).
@ Basman, Er gaat niets boven een laag hopbloemen als filterlaag in de kookketel, die houd echt alles tegen van grove en fijne delen zelfs eiwittrub. Een laag hopbloemen als filter is gewoon een gratis en een heel effectieve filter. Enige vereiste, je moet eerst koelen met een dompelkoeler of spiraalkoeler in de kookketel.
Nadien whirlpolen en even wachten om de eiwit trub te laten bezinken, en klaar is kees.

Zachte koper buis is op rol verkrijgbaar waarmee de spiraal al gemaakt is. Heb je een smalle kookketel dan de rondingen 1 voor 1 kleiner maken door ergens rond te buigen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 27-10-2018 11:43 u »
Ik denk dat de topicstarter eerst voor zichzelf moet bepalen of hij zijn platenkoeler wil blijven gebruiken of naar een spiraalkoeler wil overstappen en op die keuze zijn plan van aanpak baseren.

ik gebruik zelf al jaren een kaasdoek en daarna de platenkoeler. dat werkt prima.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 27-10-2018 11:45 u »
Sorry Hans, Met een siliconen slang kan je niets koelen daarvoor moet je een of andere koeler gebruiken.
Die slang is de verbinding tussen je kookketel en de koeler.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
Overhevelen na koken
« Reactie #9 Gepost op: 27-10-2018 11:47 u »
Met behulp van deze hevelpijp is het eenvoudig  om de inhoud van je kookketel over te hevelen naar een gistvat. Zelfs door een platenkoeler zonder pomp!

Zelf gemaakt met wat onderdelen van de warmteservice.nl
De gleufjes zijn gezaagd met een ijzerzaagje.

Zonder pomp loopt het hete wort via de hevelpijp door deze platenkoeler in mijn gistvat. Als het hoogte verschil tussen ketel en gistvat hoog genoeg is dan is dit geen enkel probleem.

Over de helderheid van het wort maak ik me in deze fase niet druk. Het bier wordt vanzelf helder tijdens vergisten (aftappen trub), lageren (bezinken gist en trub) en tijdens de opslag in de fust of fles. Ook bij gisten die een bepaalde troebeling veroorzaken zoals bijvoorbeeld de t-58.
Ik denk dat de troebelheid van je bier eerder komt door sommige gisten als door hete trub afkomstig uit je kookketel. Deze slaat al neer in je gistvat. Maar dat wordt denk ik een andere discussie.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 27-10-2018 17:18 u »
Met behulp van deze hevelpijp is het eenvoudig  om de inhoud van je kookketel over te hevelen naar een gistvat. Zelfs door een platenkoeler zonder pomp!
Zie je tijdens het bottelen restanten van de hop of eiwitten? Of houden de sleufjes echt alles tegen. Wel heel simpel, ga ik ook eens proberen met mijn hevelfilter. Ik filter mt de kaasdoek ook zonder pomp via de platenkoeler.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
Overhevelen na koken
« Reactie #11 Gepost op: 27-10-2018 18:48 u »
Zie je tijdens het bottelen restanten van de hop of eiwitten? Of houden de sleufjes echt alles tegen. Wel heel simpel, ga ik ook eens proberen met mijn hevelfilter. Ik filter mt de kaasdoek ook zonder pomp via de platenkoeler.
De sleufjes houden alles tegen wat groter is als 1 mm. Een klein deel hete trub gaat mee in het gistvat. Het grootste gedeelte blijft netjes achter in de kookketel.
Tijdens de eerste dagen van de vergisting zakt de hoeveelheid trub die wel mee is gegaan uit in de conus van mijn cct of op de bodem van het gistvat.
Tijdens het bottelen heb ik alleen helder bier. Na de navergisting alleen gist op de bodem van mijn flesjes.
Tegenwoordig heb ik een ketel met whirlpool en kraan dus de hevelpijp is overbodig geworden. De hevelpijp is nu in gebruik als manifold tijdens het spoelen van mijn maisch.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #12 Gepost op: 27-10-2018 20:54 u »

Zelf gemaakt met wat onderdelen van de warmteservice.nl
De gleufjes zijn gezaagd met een ijzerzaagje.

Zonder pomp loopt de hete wort via de hevelpijp door deze platenkoeler in mijn gistvat. Als het hoogte verschil tussen ketel en gistvat hoog genoeg is dan is dit geen enkel probleem.

Over de helderheid van het wort maak ik me in deze fase niet druk. Het bier wordt vanzelf helder tijdens vergisten (aftappen trub), lageren (bezinken gist en trub) en tijdens de opslag in de fust of fles. Ook bij gisten die een bepaalde troebeling veroorzaken zoals bijvoorbeeld de t-58.
Ik denk dat de troebelheid van je bier eerder komt door sommige gisten als door hete trub afkomstig uit je kookketel. Deze slaat al neer in je gistvat. Maar dat wordt denk ik een andere discussie

Horen die gleufjes niet aan de onderkant te zitten? Verder mooi gemaakt!

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
Overhevelen na koken
« Reactie #13 Gepost op: 27-10-2018 21:12 u »
Horen die gleufjes niet aan de onderkant te zitten? Verder mooi gemaakt!
Klopt!
Ik heb m in beide posities geprobeerd. Met de gleufjes naar beneden werkt ie inderdaad iets beter omdat de pan dan volledig leeg gezogen wordt. Ik heb m in eerste instantie zo gemaakt met de sleufjes naar boven om minder trub van de bodem mee te zuigen. Dat maakte echter weinig verschil. Er gaat in beide posities weinig hete trub mee naar het gistvat.

Offline mrbassman1974

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 29-10-2018 15:50 u »
Nou nou, ben ik er een paar dagen tussenuit geweest, kan ik effe flink aan de bak hier!  8)

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik denk dat de topicstarter eerst voor zichzelf moet bepalen of hij zijn platenkoeler wil blijven gebruiken of naar een spiraalkoeler wil overstappen en op die keuze zijn plan van aanpak baseren.

ik gebruik zelf al jaren een kaasdoek en daarna de platenkoeler. dat werkt prima.

@HansHalberstad
De topicstarter heeft nog geen koeler in bezit. Ik ben alleen wel gecharmeerd van de platenkoelers. Denk alleen niet dat dat praktisch is en dat een spiraalkoeler op dit moment makkelijker in te passen is. 

@Haicoterbeek
Misschien niet de allerslimste vraag maar hoe komt jouw wort omhoog door de hevelpijp zonder pomp? Is dat een kwestie van hoogteverschil? Moet het toch aangezogen worden? Wort moet eerst omhoog je ketel uit.

@allemaal
Filteren na het koken wil ik gaan doen met een filteremmer met RVS geperforeerde bodemplaat met daaroverheen een vrij grof kaasdoek.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #15 Gepost op: 30-10-2018 00:07 u »
Nou nou, ben ik er een paar dagen tussenuit geweest, kan ik effe flink aan de bak hier!  8)

Bedankt voor de reacties allemaal!

@HansHalberstad
De topicstarter heeft nog geen koeler in bezit. Ik ben alleen wel gecharmeerd van de platenkoelers. Denk alleen niet dat dat praktisch is en dat een spiraalkoeler op dit moment makkelijker in te passen is. 

@Haicoterbeek
Misschien niet de allerslimste vraag maar hoe komt jouw wort omhoog door de hevelpijp zonder pomp? Is dat een kwestie van hoogteverschil? Moet het toch aangezogen worden? Wort moet eerst omhoog je ketel uit.

@allemaal
Filteren na het koken wil ik gaan doen met een filteremmer met RVS geperforeerde bodemplaat met daaroverheen een vrij grof kaasdoek.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hevel

Bij mij staat de hevelpijp in de pan. Deze staat ca. 1,2 meter hoog. Dit hoogteverschil zorgt voor een drukverschil van 1,2 meter water kolom t.o.v. de bodem van het gistvat dat op de vloer staat. Dit drukverschil is hoog genoeg om het hete wort door de platenkoeler te laten stromen naar het gistvat. Je kunt de stroming op gang brengen door het wort aan te zuigen terwijl de uitstroom opening van de slang onder het niveau van de pan is. Hoe groter het hoogte verschil hoe groter de flow. Als het hoogteverschil te gering is, bv doordat je gistvat op een krukje staat dan wordt de flow lager.

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 30-10-2018 17:02 u »
Zoek eens op javalhevelfilter

Tags: