Inductie kookplaat

Gestart door Busters, 15-03-2008 23:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Citaat van: Muldermans op 09-01-2009  00:28 uDeze is wel leuk, alleen met tiptoetsen. Als je die met een UT100 wil schakelen lukt dat denk ik niet.,...

Citaat van: Maarten op 09-01-2009  09:37 uTuurlijk wel, er zit toch een stekker aan? Volgens mij is de UT100 een thermostaat stopcontact. Alles met een stekker kun je dus op temperatuur schakelen.

Daar zou ik in dit geval niet op rekenen. Wanneer de spanning er af gaat (door de UT100) is het toestel zijn instellingen kwijt en gaat niet meer vanzelf aan wanneer de UT100 weer inschakelt.

Bert

Maarten

Aha, goed punt. ik zal mijn grote mond weer houden.  :-X ;)

Henielma

Citaat van: JWVG op 09-01-2009  09:59 uHmmm.... volgens mij snap ik zelfs het probleem  ;). Het gaat erom dat dat ding wellicht niet automatisch gaat verwarmen als er stroom op komt, maar dat je misschien eerst op een paar toetsjes moet drukken.

 :degroeten: JW.

He, JW begint technisch te worden.  :pan:

JWVG

Dat zal wel meevallen  :D (al ben ik wel erg trots op mijn koelkast die ik zelf heb gemaakt). Toch ben ik wel benieuwd naar hoe goed het gaat op een inductieplaat. Van wat ik weet van inductie moet het rendement (van de hitteoverdracht) veel hoger zijn dan bij een gewone elektrische plaat. Ik dacht eigenlijk dat die dingen veel duurder waren. Interessant!

 :degroeten: JW.

Jacques

Voor degenen die er belangstelling voor hebben.

Afgelopen week was ik bij de Kijkshop en zag daar iets wat erg veel op een inductiekookplaat leek. Was in de aanbieding, de prijs weet ik niet meer maar het was wel een schappelijke prijs. Op hun website kan de kookplaat niet terugvinden wel andere kookplaten die ik ook gezien heb.

Tempelier

Ikzelf heb een 5-pits inductie kookplaat in de keuken. Aan de kook brengen gaat sneller dan op gas, mede door het hoge rendement (let wel, t trekt toch wel aan de meterkast hoor)

Ik weet alleen niet goed hoe de gevoelige elektronica die de inductiespoel regelt reageert op anderhalf uur koken. Er zitten wel koel ventilatoren in de plaat maar toch... en onderdeeltjes voor dit soort platen zijn en blijven nog erg duur.  Ik denk dat ik toch maar op een brander mijn biertjes ga brouwen. En inderdaad: elke pan die een magneet aan de bodem vast houdt kun je gewoon gebruiken op de inductieplaat, mits de pan bodem niet kromgetrokken is op gas.

Overigens is inductie een ideale manier om te koken, het werkt (lees: regelt) net zo snel als gas, en je bent nog eerder op kooktemperatuur ook...

Groeten

Jules

Busters

Ik heb vandaag van schoonmoeders een inductie kookplaat gekregen (had ze gewonnen bij een bingo of zo iets) het is een "Artland"  1800 Watt. Alles staat er in Duits op (het is wel een Chinees).  Je kunt hem op verschillende standen zetten maar ook op een tempratuur instellen oplopend met 5 graden. Een UT 100 er bij tussen zetten kan niet.
Op zich wel een leuk ding. Maar voor een brouwsel van 10 Liter zie ik het niet zitten, denk niet dat hij dit trekt.
Ik zal morgen mijn 16.5 liter pan eens vol gooien met water en aanzien hoe lang het duurt voor het kookt.

Frank

Edgar

Als je je pan een beetje isoleert, denk ik dat je dat wel trekt.

wilko

Citaat van: Busters op 10-01-2009  21:29 uIk heb vandaag van schoonmoeders een inductie kookplaat gekregen (had ze gewonnen bij een bingo of zo iets) het is een "Artland"  1800 Watt. Alles staat er in Duits op (het is wel een Chinees).  Je kunt hem op verschillende standen zetten maar ook op een tempratuur instellen oplopend met 5 graden. Een UT 100 er bij tussen zetten kan niet.
Op zich wel een leuk ding. Maar voor een brouwsel van 10 Liter zie ik het niet zitten, denk niet dat hij dit trekt.
Ik zal morgen mijn 16.5 liter pan eens vol gooien met water en aanzien hoe lang het duurt voor het kookt.

Frank

Als de gewone maar wel wat geisoleerde "weck-LIDL" met 1700W pakweg 23liter aan de kook kan houden dan zal 1800 W met 10 liter weinig problemen hebben dunkt me.

Wilko

Busters

 :hoera: 100%  :hoera:

Ik heb de 1800 Watt inductie plaat geprobeerd en valt mij 100% mee.
Ben met 12 liter water van 62 graden begonnen na 8 minuten was het 72 graden, 4 minuten later 78 graden en dit zonder deksel op de hoogste stand.
Deksel erop gedaan en van 78 graden tot de kook 20 minuten. En kookt goed door. Ik weet niet of hij 1.5 uur vol houd maar ik neem aan van wel.

Dus mijn volgend kleine brouwsel ga ik hierop maken.

berdus

Hey,

Wellicht is de info mosterd, maar toch:

Gisteren heb ik (bij wijze van experiment) 20L wit gebrouwen in een Brouwland 36l ketel op een 1800W inductieplaat. Ging goed! Ik had vantevoren getest of het temperatuurverloop acceptabel was: 20L water van 15 graden C aan de kook in 90 minuten. Dat is dus nagenoeg 1 graad per minuut.  :lessmile:
Wat me opviel was dat ik tijdens het koken het vermogen zelfs terug kon schroeven naar 50%, en dat het wort nog steeds furieus bleef koken. Al met al een goede ervaring. Werkt schoon, veilig, mobiel en neemt nagenoeg geen plaats in beslag. Ik houd hem er zeker in voor brouwsels tot 20L. :idea:

My two cents...

JeroenCV

Hoi Berdus,

Het verwarmen klinkt goed, maar is het brouwen zelf ook goed gegaan?

berdus

Citaat van: JeroenCV op 09-07-2009  13:24 uHoi Berdus,

Het verwarmen klinkt goed, maar is het brouwen zelf ook goed gegaan?


Het brouwen ging prima en hij flupst als een beest :gistsmile:.

Muldermans

Voor de mensen die vlakbij de Duitse grens wonen, bij de Famila markt is een inductieplaat van 2KW te koop voor 44 euro (de volgende keer dat ik er ben neem ik er 1 mee)

Biertje1985

Oude post maar even nieuw leven in geblazen.

Deze gaan als warme broodjes over de toonbank, snap ik wel met deze prijs (20 euro):

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Inductiekookplaat/p100266833

Je kan hem op temp instellen, hoeverre dit klopt zal per apparaat verschillen, maar het is handig voor kleine brouwsels, starter en spoelwater.
Niet meer in de keuken hoeven rommelen.



CommissarBas

Meeliften op de post hierboven; Waar koop je een brouwpan die het op inductie doet voor een mooi prijsje?

Sjoerd

Bij Kooy Jubbega. Ps, mooi ding voor weinig, goed voor brouwsels tot 20 L.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.