2de hands apparatuur gekocht

Gestart door Krateagus, 25-10-2018 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Krateagus

Een tijdje geleden heb ik een hele brouwset via Marktplaats gekocht. De verkoper heeft het uit een erfenis gekregen en had er zelf totaal geen verstand van. Hij wist wel dat zijn vader wijn, cider en bier brouwde. Bij de set zitten onder andere glazen gistflessen en allemaal klein materiaal. Met de set heb ik al eerder wijn en cider gebrouwd maar nu wil ik mij wagen aan het bier brouwen. Maar er zit onder andere een zelfgemaakte schrootmolen en/ of brouwpan bij.

Hieronder ziet u de foto's van de pan wat naar mijn weten gebruikt kan worden als een schrootmolen.





Het eindstuk van de stang is zo gemaakt dat er een boormachine op gezet kan worden. Dit heb ik al getest en dat werkt, maar of de mout nu op de juiste manier geschroot weet ik niet en dat is dus onder andere mijn vraag. Zelf heb ik namelijk mout en geen moutextract. Is deze pan ook voor andere dingen geschikt wat te maken heeft met het bier brouwen? 

Ook heb ik nog een pasteriseerpan dit gebruiken wij vaak voor het pasteriseren van de appelsap. Hier kan 20 liter in en heeft een kraantje, het kan via knoppen op exacte temperaturen gezet worden en ook een vooraf ingestelde tijd op de zelfde temperatuur gezet worden. Het apparaat kan niet koelen. Hieronder ziet u de foto's,





Is deze pasteriseerpan geschikt voor het bierbrouwen?

Bedankt voor het lezen van mijn bericht ik topic dat iemand mij kan helpen.

Chilobrachys

Het lijkt mij eerder een roerwerk waar je eventuele een motortje op kunt aansluiten  ;)

Trapkast

Citaat van: Chilobrachys op 25-10-2018  12:23 uHet lijkt mij eerder een roerwerk waar je eventuele een motortje op kunt aansluiten  ;)

Hier sluit ik me bij aan.
Het lijkt mij op een roerwerk, en zeker niet op een mogelijkheid om mout mee te schroten. Je zult er ongetwijfeld wat korrels mee kneuzen, maar er bijlange na geen regelmatig schrootsel mee kunnen maken.

Citaat van: Krateagus op 25-10-2018  12:20 uMet deze set heb ik al bier en cider gebrouwd maar nu wil ik mij wagen aan het bier brouwen. Maar er zit onder andere een zelfgemaakte schrootmolen en/ of brouwpan bij.

Hier ben je me even kwijt, heb je al wel of niet hiermee gebrouwen?

Krateagus

@Trapkast, sorry hier heb ik een fout gemaakt het moet wijn en cider zijn, ik heb het aangepast.

@Trapkast en Chilobrachys, het kan inderdaad ook iets zijn om mee te roeren, al weet ik niet waar dit dan voor kan zijn binnen het brouwen. Ook hebben beide kanten een helft met een scherpe kant. Dat lijkt me niet nodig voor het roeren.

Krateagus

Wat ik nog vergeten ben om in het topic te zetten is of de pasteuriseer pan ook geschikt is voor het maischen. Het water kan dan eerst naar de juiste temperatuur (65 graden voor mijn recept) dan kan de mout er bijgevoegd worden en dan stel ik de pan zo in dat hij op constante temperatuur blijft voor 60 minuten.

Onderstaand het recept wat ik wil gaan proberen, ik heb alle ingrediënten al in huis.




hans_nwk

Past dat roerwerk op de pasteuriseerpan? Dan zou die combinatie geschikt zijn om te maischen. Anders maischen in de pan/emmer waarin hij past en het water verwarmen in de pasteuriseer pan en de boel goed inpakken.

Krateagus

Citaat van: hans_nwk op 25-10-2018  14:25 uPast dat roerwerk op de pasteuriseerpan? Dan zou die combinatie geschikt zijn om te maischen. Anders maischen in de pan/emmer waarin hij past en het water verwarmen in de pasteuriseer pan en de boel goed inpakken.

Bedankt voor uw reactie, nee het roerwerk past niet op de pasteuriseerpan. Kan ik het niet roeren met een grote lepel? Dit doen ze in het boek wat ik lees, ik heb wel een hele lange plastic lepel. In de roestvrijstale pan (zie eerste foto van het topic) zou het dus ook kunnen? Hier kan het deksel met "roerwerk" wel op.

Koen S

Volgens mij is het geen roerwerk, maar een hakker om appelen en ander groot fruit tot pulp te vermalen voordat jet het sap eruit gaat persen met een wijnpers.

Krateagus

Citaat van: Koen S op 25-10-2018  14:51 uVolgens mij is het geen roerwerk, maar een hakker om appelen en ander groot fruit tot pulp te vermalen voordat jet het sap eruit gaat persen met een wijnpers.

Bedankt voor uw reactie, dit kan natuurlijk ook wij gebruiken hier zelf veel groter materiaal voor, maar ik denk malen van o.a. appels inderdaad ook mogelijk is hiermee. Dat zou wel heel veel werk zijn. Maar zeker weet ik het nog niet er zijn nu veel verschillende meningen over wat het nou is.

ciesvandekwis

Je leest je best eerst even grondig in op het brouwproces:
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Je mout hoor je eerst te schroten en niet zomaar bij heet water te gooien. Ook filteren is nodig na het maischen, hoe ga je dat aanpakken? Om eenvoudig te werken zou je een Brew in a Bag kunnen doen, dan volstaat één ketel.

Krateagus

Citaat van: ciesvandekwis op 25-10-2018  16:17 uJe leest je best eerst even grondig in op het brouwproces:
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Je mout hoor je eerst te schroten en niet zomaar bij heet water te gooien. Ook filteren is nodig na het maischen, hoe ga je dat aanpakken? Om eenvoudig te werken zou je een Brew in a Bag kunnen doen, dan volstaat één ketel.

Bedankt voor de reactie maar ik snap de reactie niet helemaal. Natuurlijk moet het mout eerst schroten daarom vraag ik of mijn spul met foto er geschikt voor is. Als dit niet zo is dan kan ik altijd alsnog een schrootmolen aanschaffen. Ik heb veel oude spullen en ik zit wat uit te zoeken wat de functie is en of het nog bruikbaar is. Het meeste spul is al wel erg oud, waarschijnlijk wel meer dan 30 jaar.

ray71

Citaat van: ciesvandekwis op 25-10-2018  16:17 uJe leest je best eerst even grondig in op het brouwproces:
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Je mout hoor je eerst te schroten en niet zomaar bij heet water te gooien. Ook filteren is nodig na het maischen, hoe ga je dat aanpakken? Om eenvoudig te werken zou je een Brew in a Bag kunnen doen, dan volstaat één ketel.
Mits je ook in deze kunt koken!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Krateagus op 25-10-2018  12:20 uOok heb ik nog een pasteriseerpan dit gebruiken wij vaak voor het pasteriseren van de appelsap. Hier kan 20 liter in en heeft een kraantje, het kan via knoppen op exacte temperaturen gezet worden en ook een vooraf ingestelde tijd op de zelfde temperatuur gezet worden. Het apparaat kan niet koelen. Hieronder ziet u de foto's,





Is deze pasteriseerpan geschikt voor het bierbrouwen?
De pan lijkt op de Lidl weckketel die onlangs nog nieuw aan geboden wed voor ca. €70.
Volgens sommige enthousiaste gebuikers kan het wort er zelfs in gekookt worden met een isolatiemantel.
Heel gaaf is dat de orginele kraan is vervangen door een beter exemplaar.
De bodem van de pan ziet er afschuwelijk uit, ik had gelijk een visioen van 3 schuursponsje en een  fles cif.
Ik gebruik een soortgelijke pan voor spoelwater.

Ronnie

Zo een pastoriseerpan heb ik ook, is door mijn xyl >20 jaar gebruikt voor steriliseerbokalen te ontsmetten maar is helemaal niet zo roest.
Ik gebruik ze nu enkel om het spoelwater op te warmen
Zo 'n roeste pan zou ik niet willen gebruiken.

beermenke

Citaat van: Krateagus op 25-10-2018  15:38 uBedankt voor uw reactie, dit kan natuurlijk ook wij gebruiken hier zelf veel groter materiaal voor, maar ik denk malen van o.a. appels inderdaad ook mogelijk is hiermee. Dat zou wel heel veel werk zijn. Maar zeker weet ik het nog niet er zijn nu veel verschillende meningen over wat het nou is.
Het is zeker een apparaat om zacht fruit te vermalen tot pulp om wijn te maken.
Appels zijn te hard maar bessen druiven etc gaat prima hoor. Schroten niet

Krateagus

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 25-10-2018  18:07 uDe pan lijkt op de Lidl weckketel die onlangs nog nieuw aan geboden wed voor ca. €70.
Volgens sommige enthousiaste gebuikers kan het wort er zelfs in gekookt worden met een isolatiemantel.
Heel gaaf is dat de orginele kraan is vervangen door een beter exemplaar.
De bodem van de pan ziet er afschuwelijk uit, ik had gelijk een visioen van 3 schuursponsje en een  fles cif.
Ik gebruik een soortgelijke pan voor spoelwater.

Klopt helemaal het is inderdaad de Lidl weckketel we hebben meerdere van dezelfde weckketels. Deze is best nieuw maar er heeft tomatensaus in gezeten en dat is aangebrand (uitgeleend voor een evenement). We hebben nog eenzelfde die er nog als nieuw uit ziet. Maar die zat vol toen ik de foto's nam.

Ik denk dat ik die alleen gebruik voor het spoelwater.

En ik ben er inderdaad nu ook van overtuigd dat de andere pan, is om pulp te malen. Heb nog een heel oud boek gevonden waar een pan instaat die er een beetje op lijkt.
Ik moet inderdaad dan toch maar een schrootmolen aanschaffen en waarschijnlijk ook een brouwpan. Heb nog wel roestvrijstalen pannen van iets meer dan 10 L, die zie ik ook wel eens voorbij komen bij het bierbrouwen. De pan heeft wel een glazen deksel, ik ga er van uit dat dat geen optie is, of zou dat wel kunnen voor een eerste keer.

Heisenberg

Ik zou zeggen: maak die weckketel eens mooi schoon en ga gewoon aan de slag. Maak iets van een javal filter of koop een filterheks. Of nog goedkoper: maak zelf een biab, of zoiets: https://www.brouwstore.nl/brew-bag-voor-biab  Mout kun je eventueel geschroot kopen (https://www.brouwmout.nl/). Ben je voor een paar euro aan het brouwen  :proost: :proost: Ik ben begonnen met een setje van de HEMA. Ook leuk om te doen, maar jij hebt zo te horen al vanalles. Heb je ook een vergistingsvat? (is wel essentieel)

Ik beleef veel plezier aan deze hobby. Erg leuk om te doen. Succes!

Krateagus

Bedankt voor uw reactie, volgende week ga ik aan de slag. Ik heb al meerdere gistingsvaten. Het zijn glazen vaten van 10 en 15 liter.

Irukandji

Inderdaad dat apparaat is om druiven te pulpen. Schepten zal niet lukken en lukt het wel zullen zeker niet alle kaften gebroken worden. Advies koop een schrootmolen deze zijn niet duur en ook 2e hands wel te vinden. Met de pan. Zolang hij verwarmd en kan koken kan je brouwen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Heisenberg op 27-10-2018  11:04 uIk zou zeggen: maak die weckketel eens mooi schoon en
Koop een maishkookzak en een Ikea stoompan  inzet.
Een ontwerp van een een rondpompsysteem lever ik je op aanvraag!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.