Recepten schalen

Gestart door erjan12, 22-10-2018 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erjan12

Goedenavond,

Ik ben sinds kort begonnen mij te oriënteren op het brouwen van bier.
Ik heb een mooi boek waarin het één en ander duidelijk beschreven staat.
Hierin staan ook veel recepten die op basis van maischmethode kunnen maar op basis van moutextract.

Echter zijn alle recepten voor een hoeveelheid van 23 liter bier.
Het lijkt mij leuk om verschillende bieren te proberen en niet telkens met 60 flessen te zitten per soort.

Is het mogelijk om de recepten te ''schalen''?

Berend Postema

Bedoel je delen? In dat geval kan dat.
Delen door 23 keer het aantal liters dat je wilt maken, meer hoef je niet te doen. 

erjan12

Citaat van: Berend Postema op 22-10-2018  20:59 uBedoel je delen? In dat geval kan dat.
Delen door 23 keer het aantal liters dat je wilt maken, meer hoef je niet te doen.

Dat was inderdaad de vraag, kan je overal de helft van nemen als je de helft minder bier wil

Berend Postema

Citaat van: erjan12 op 22-10-2018  21:17 uDat was inderdaad de vraag, kan je overal de helft van nemen als je de helft minder bier wil


Klopt

Koen S

Citaat van: erjan12 op 22-10-2018  21:17 uDat was inderdaad de vraag, kan je overal de helft van nemen als je de helft minder bier wil
Klopt wat betreft de vergistbare ingrediënten en hop.
Klopt niet voor het water: het kookverlies is een vaste waarde die niet afhangt van je hoeveelheid water, maar van je brouwinstallatie. Je zal dus voor een kleiner brouwsel in verhouding meer water nodig hebben. Dit kan je best berekenen met een programma zoals BrouwHulp.

Johan_vL

Verlies van water tijdens de kook is afhankelijk van de kiloWatts die je voert aan de pan. BrouwHulp weet niet hoever je het gaskraantje opendraait, als je op een gaspit kookt. Als je met een alles in 1 systeem zoals de Easybrew werkt, zal dit opgaan wellicht, maar niet op een gaspit. Daar komt iets meer fingerspitzengefühl bij kijken.... Ruwweg is het 1 Ltr/uur bij mij, als ik niet te hard kook. :brouwen:

Koen S

Bij mij 4 liter per uur, elektrische weckketel van 2000 Watt, volle vermogen voor rollende kook.

Jaap W

Als ik de gaskraan vol open zet voor een zwaar rollende kook, verdampt er bij mij ook 4 ltr. per uur. :proost: :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.