Lactose eerst oplossen in water voor het bottelen?

Gestart door Edwin brouwt, 22-10-2018 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

De gistcellen in mijn gistvat zijn bezig een hopelijk fijne breakfast stout te vergisten en het plan is om voor het bottelen lactose toe te voegen.


Ik heb berekend dat ik op 18 liter bier 600 gram (7.5 %) wil toevoegen en dat is flink wat als ik die zak van een kilo lactose zie.


Dus hoe kan ik het dat beste doen? Op de een of andere manier lijkt het me een slecht plan om dat poeder in mijn bottelemmer te gooien en te hopen dat het oplost. Of gaat dat wel gebeuren met voorzichtig roeren?


Of kan ik het beter eerst oplossen in (kokend) water en hoeveel water zou ik dan nodig hebben voor 600 gram?



DoubleW

Oplossen in een beetje warm water, lactose is makkelijker oplosbaar dan kristalsuiker. De oplossing dan toevoegen aan bottelemmer en dan zachtjes doorroeren.
Het toevoegen van lactose kan trouwens ook bij einde kooktijd, dat is makkelijker maar dosering moet wel goed zijn. Deze hoeveelheid vind ik te hoog voor 18 liter zou ik op de helft gaan zitten van 300 gr als start (gemiddelde dosering is 8% van graanstort). Anders wordt het te zoet. Succes

Edwin brouwt

Citaat van: DoubleW op 22-10-2018  14:10 uOplossen in een beetje warm water, lactose is makkelijker oplosbaar dan kristalsuiker. De oplossing dan toevoegen aan bottelemmer en dan zachtjes doorroeren.
Het toevoegen van lactose kan trouwens ook bij einde kooktijd, dat is makkelijker maar dosering moet wel goed zijn. Deze hoeveelheid vind ik te hoog voor 18 liter zou ik op de helft gaan zitten van 300 gr als start (gemiddelde dosering is 8% van graanstort). Anders wordt het te zoet. Succes


Dank je DoublW,
Dus lactose in een pan en langzaam het water erbij tot het opgelost is zou moeten werken.
De hoeveelheid in mijn geval is 7,5% op een totale stort van 7.8 kilo, dus dat komt overeen (soort van) met jouw 8.




breda82

Inderdaad in warm water maar echt makkelijk lost het niet op, laat het even staan je hebt meteen harde kristallen, dus snel gebruiken.

Martijn0172

Ik heb de bottelsuiker en lactose en 250ml water gekookt en toen toegevoegd.

brouwerwaldonk

Lactose is zeer moeilijk vergistbaar, omdat het is samengesteld uit glucose en galactose. Er zijn zeer weinig gisten die deze samenstelling kunnen omzetten, biergisten kunnen dit helemaal niet. Het wordt weleens niet-vergistbare suiker genoemd, waardoor het in uw flessen totaal geen koolzuur zal produceren met plat bier tot gevolg. Wat je met melksuiker wel bekomt is zoeter bier. Lactose heeft maar de helft aan zoetkracht t.o.v. van kristalsuiker.

Edwin brouwt

Citaat van: Martijn0172 op 23-10-2018  23:18 uIk heb de bottelsuiker en lactose en 250 ml water gekookt en toen toegevoegd.


En dat ging om 250 gram lactose toch?

Edwin brouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-10-2018  10:10 uLactose is zeer moeilijk vergistbaar, omdat het is samengesteld uit glucose en galactose. Er zijn zeer weinig gisten die deze samenstelling kunnen omzetten, biergisten kunnen dit helemaal niet. Het wordt weleens niet-vergistbare suiker genoemd, waardoor het in uw flessen totaal geen koolzuur zal produceren met plat bier tot gevolg. Wat je met melksuiker wel bekomt is zoeter bier. Lactose heeft maar de helft aan zoetkracht t.o.v. van kristalsuiker.


Dat is precies de bedoeling  :D  een iets  zoeter bier, maar voornamelijk een "zachter" mondgevoel.
(De bottelsuiker wordt apart toegevoegd)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.