Vervolg: verslag vergisting moutextract

Gestart door mrbassman1974, 22-10-2018 09:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Inmiddels heeft mijn gistvat met daarin mijn tripel brouwsel uit moutextract 2 weken gestaan bij 19°C

Het waterslot lijkt volledig tot rust gekomen en de SG waarde was keurig hoe hij zou moeten zijn (volgens de beschrijving).
De smaak van het jongbier wel erg bitter, dit ondanks de 250 g cassonadesuiker die erbij gegaan is. Daarnaast ook wel redelijk troebel.

Aangezien het gaat om een brouwsel uit gehopt moutextract zou dit eigenlijk niet aan de hop mogen liggen als ik afga op alle info die ik hier opdoe  :)  Ik zoek het voor nu even in het gist.

Ik heb het brouwsel nu in het gistvat laten zitten en de temperatuur verlaagd naar een koelkasttemperatuur van ongeveer 5°C en wil het nu nog even laten staan om wat te klaren voordat ik ga bottelen (na misschien eerst nog eens geproefd te hebben). Om te beginnen een weekje  :)

Ben ik op de goede weg?

Groeten,
Danny

emiel1

Dat het waterslot tot rust is gekomen en de SG volgens het boekje is wil nog niet zeggen dat de vergisting ook daadwerkelijk klaar is. De SG moet een paar dagen (3 houden de meesten aan) stabiel zijn voordat je mag concluderen dat de vergisting klaar is.

Wat betreft de bitterheid, cassonadesuiker wordt volledig vergist, dus de zoetigheid verdwijnt en wordt omgezet in alcohol en koolzuur. Het heeft dus geen invloed op de bitterheid (behalve dan dat alcohol invloed heeft op de totale beleving, maar ik neem aan dat je op de zoetigheid doelde)
Dat je bier nog troebel is komt omdat de vergisting pas net klaar is (of misschien nog niet eens), het duurt wel even voordat alle deeltjes naar de bodem gezonken zijn. En de temperatuur verlagen helpt daarbij. Je kan trouwens makkelijk nog wat lager gaan zitten dan 5 graden (zo lang je maar boven het vriespunt blijft)


springerke

CiteerJe kan trouwens makkelijk nog wat lager gaan zitten dan 5 graden (zo lang je maar boven het vriespunt blijft)
Duvel koelt tot -2 graden

mrbassman1974

Citaat van: springerke op 22-10-2018  11:16 uDuvel koelt tot -2 graden

Wat zou dat koelen onder het vriespunt toevoegen als ik vragen mag?  8)

emiel1

Citaat van: springerke op 22-10-2018  11:16 uDuvel koelt tot -2 graden
Ik weet niet of dat een bevestiging was van wat ik zei, of dat je bedoelt dat -2 onder het vriespunt is ;)

Citaat van: mrbassman1974 op 22-10-2018  11:41 uWat zou dat koelen onder het vriespunt toevoegen als ik vragen mag?  8)
Het vriespunt van alcoholhoudende drank ligt lager dan 0 graden, afhankelijk van het alcoholpercentage. Maar mijn ervaring met sterke drank in de vriezer is wel dat na een tijdje de alcohol van het vocht gaat scheiden doordat het vocht wel bevriest en de alcohol niet.
Ik zou dus zelf aan de veilige kant blijven, boven de 0 graden. En wat betreft het waarom, waarom naar 5 graden koelen als je m ook gewoon nog een paar weken op 19 graden kunt laten staan en dan heb je ook helder bier. Je koelt terug omdat je sneller helder bier wilt. Kouder is sneller, dus de vraag is meer: waarom niet? ;)

springerke

CiteerWat zou dat koelen onder het vriespunt toevoegen als ik vragen mag?
Dat weet ik ook niet , maar dit is wat ze ons vertelt hebben dit jaar tijdens ons bezoek aan Duvel
En ook dat geen enkel bier de brouwerij verlaat tot 4 maand na brouw datum.

emiel1

Citaat van: springerke op 22-10-2018  11:59 uDat weet ik ook niet , maar dit is wat ze ons vertelt hebben dit jaar tijdens ons bezoek aan Duvel
En ook dat geen enkel bier de brouwerij verlaat tot 4 maand na brouw datum.
Omdat het dan sneller helder is, sneller gebotteld kan worden en de lagertank sneller weer opnieuw gebruikt kan worden.
En die 3 à 4 maanden lagering op fles is voor de smaakontwikkeling (mag trouwens hopen dat dit niet geldt voor bijvoorbeeld de Tripel hop en de Veddett IPA)

mrbassman1974

Citaat van: emiel1 op 22-10-2018  11:59 uIk weet niet of dat een bevestiging was van wat ik zei, of dat je bedoelt dat -2 onder het vriespunt is ;)
Het vriespunt van alcoholhoudende drank ligt lager dan 0 graden, afhankelijk van het alcoholpercentage. Maar mijn ervaring met sterke drank in de vriezer is wel dat na een tijdje de alcohol van het vocht gaat scheiden doordat het vocht wel bevriest en de alcohol niet.
Ik zou dus zelf aan de veilige kant blijven, boven de 0 graden. En wat betreft het waarom, waarom naar 5 graden koelen als je m ook gewoon nog een paar weken op 19 graden kunt laten staan en dan heb je ook helder bier. Je koelt terug omdat je sneller helder bier wilt. Kouder is sneller, dus de vraag is meer: waarom niet? ;)

UIteraard heb je gelijk  8) Als ik het goed wil zeggen moet ik eigenlijk zeggen 'onder 0°C' en niet 'onder het vriespunt'. Bekt alleen makkelijk  :)

Wat is nou eigenlijk de gedachte achter 'kouder is sneller' ?

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 22-10-2018  12:05 uWat is nou eigenlijk de gedachte achter 'kouder is sneller' ?
Algemeen wordt aangenomen dat gist beter (sneller zo jij wilt) flocculeert bij lagere temperaturen.
Gefocculeerde  gist zal sneller uitzakken naar de bodem van je gistvat.

Dit is trouwens sterk afhankelijk van het type gist. Daarom staat de mate van flocculeren ook vaak bij de eigenschappen van een bepaalde gist.

Zie ook:
https://www.whitelabs.com/sites/default/files/Flocculation_help.pdf

De 40F in dat artikel is 4,44C

mrbassman1974

Citaat van: haicoterbeek op 22-10-2018  13:25 uAlgemeen wordt aangenomen dat gist beter (sneller zo jij wilt) flocculeert bij lagere temperaturen.
Gefocculeerde  gist zal sneller uitzakken naar de bodem van je gistvat.

Dit is trouwens sterk afhankelijk van het type gist. Daarom staat de mate van flocculeren ook vaak bij de eigenschappen van een bepaalde gist.

Zie ook:
https://www.whitelabs.com/sites/default/files/Flocculation_help.pdf

De 40F in dat artikel is 4,44C

Weer eens nieuwe informatie voor mij  :)

Ik zou me dat wel voor kunnen stellen. Aangezien je dan ver onder de vergistingstemperatuur zit die aangegeven wordt het productblad van de gist die ik gebruik (Fermentis Safbrew S-33, geadviseerde vergistingstemperatuur 15-20°C).
Klopt het dat de gistcellen sneller neerslaan wanneer ze niet actief zijn?

Of is dit een verkeerde gedachte?

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 22-10-2018  16:01 uWeer eens nieuwe informatie voor mij  :)

Ik zou me dat wel voor kunnen stellen. Aangezien je dan ver onder de vergistingstemperatuur zit die aangegeven wordt het productblad van de gist die ik gebruik (Fermentis Safbrew S-33, geadviseerde vergistingstemperatuur 15-20°C).
Klopt het dat de gistcellen sneller neerslaan wanneer ze niet actief zijn?

Of is dit een verkeerde gedachte?
Gistcellen passen hun stofwisseling aan aan de omgeving waarin zij zich bevinden. In een omgeving waar de meeste voedingstoffen, mineralen (o.a. Calcium en zink) en zuurstof zijn verbruikt kiezen ze een andere methode om te overleven. Ze klonteren met duizenden cellen samen (flocculeren) en vallen daardoor uit de oplossing. Dit is inderdaad na de fase waarin suiker is omgezet in alcohol. Het is een soort winterslaap. De uitgezakte gistcellen kun je weer tot leven wekken door ze toe te voegen aan een oplossing met voldoende suiker, mineralen en zuurstof (zoals een giststarter)

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 22-10-2018  19:56 uGistcellen passen hun stofwisseling aan aan de omgeving waarin zij zich bevinden. In een omgeving waar de meeste voedingstoffen, mineralen (o.a. Calcium en zink) en zuurstof zijn verbruikt kiezen ze een andere methode om te overleven. Ze klonteren met duizenden cellen samen (flocculeren) en vallen daardoor uit de oplossing. Dit is inderdaad na de fase waarin suiker is omgezet in alcohol. Het is een soort winterslaap. De uitgezakte gistcellen kun je weer tot leven wekken door ze toe te voegen aan een oplossing met voldoende suiker, mineralen en zuurstof (zoals een giststarter)

Voor het flocculeren heeft gist calcium nodig. In een omgeving met weinig calcium flocculeert gist juist minder snel.

Zie onder andere http://www.wyeastlab.com/clarificationflocculation
en Flocculation in Saccharomyces cerevisiae: a review
Yeast flocculation: what brewers should know





Door het toevoegen van calcium brouwzouten kun je het klaren van je bier bevorderen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.