Kleiner gistvat of toch in overgrote emmers?

Gestart door jelle82, 11-10-2018 18:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle82

Heb nu twee keer gebrouwen met blik met een startset. De welkbekende starterset met twee(!) emmers van ruim 27(!) liter. Zucht. Die emmers zijn gewoon veels te groot, onhandelbaar als je in een kleiner kelder wil bottelen.

Nu wil ik het brouwen met mout uitproberen, blabla, etc.

Ik wil dit dus in een kleiner gistvat doen. Niet alleen omdat het wat handzamer wordt, maar ook omdat ik gewoon klein wil beginnen met 10-12 Liter. En dan is zo'n emmer uit de "starterset" onhandig. Ik denk dat ik voorlopig bij dit volume blijf.

Nu kan ik een echt Speidel gistvat (12 L) voor een slordige € 30 (incl. kraan en waterslot) - is dit het waard of zal ik de overgrote emmers blijven gebruiken?


wiliam

Wat dacht je van Mayonaise emmers, om te testen wat betreft grootte.
Rubber stop met waterslot en klaar.
Overigens is € 30 de nieuwprijs voor 12 L Speidel, maar het zeker waard
als je liever handzamer werkt.
http://www.dewijkgaard.nl/flessen-vaten-en-tonnen-plastic-vaten-gistingsvaten_183/

Sander van Dijk

Je hebt altijd wat extra kopruimte nodig, 100% kopruimte is aan te raden, dus 27 Liter voor een 12 liter brouwsel is ruim bemeten, maar zeker geen probleem. Sommige gisten kunnen heel erg schuimen en dan is een forse kopruimte juist erg praktisch.

Als je zou willen overhevelen na de hoofdgisting, dan is een kleiner gistvast wel praktisch.

Maar als ik jou was zou ik wel voor een ander gistvat gaan, omdat deze standaard emmers niet altijd even goed luchtdicht afsluiten. Je zou voor een speidel 20 liter kunnen gaan. Dan heb je geen 100% kopruimte, maar in de meeste gevallen zul je het daar wel mee redden.

jelle82

Het is inderdaad een nieuw vat. Volgens de afmetingen kunnen er 15-16 liter in. Het wordt echter omschreven als 12 liter. ???

Edit: Het 20 Liter vat is slechts 2 eurootjes duurder. Ik denk dat dat hem dan wordt.

haicoterbeek

Citaat van: wiliam op 11-10-2018  19:09 uWat dacht je van Mayonaise emmers, om te testen wat betreft grootte.
Rubber stop met waterslot en klaar.
Overigens is 30 € de nieuwprijs voor 12L spreidel, maar het zeker waard
als je liever handzamer werkt.
http://www.dewijkgaard.nl/flessen-vaten-en-tonnen-plastic-vaten-gistingsvaten_183/
Goed idee! Die zijn hier bij het cafetaria gratis af te halen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.