Cacao Nibs

Gestart door de badkamer, 21-10-2018 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

de badkamer

Beste mensen,

Deze week eindelijk weer tijd voor een brouwsel. Een, hopelijk plakkerige RIS met zachte chocolade tonen. Het is mijn tweede RIS recept en eerste met cacao dus een mooi experiment. Iemand ervaring met cacao nibs? Na vele fora en recepten te hebben vergeleken kom ik er achter dat je ze op veel verschillende manieren kan gebruiken. Voor het moment heb ik ervoor gekozen om 110 gram op 15 liter toe te voegen na een week vergisten.

Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee en zet ik met de hoeveelheid en het moment van toevoegen een stap in de goede richting of sla ik de plank compleet mis

Ik heb het complete recept als bijlage toegevoegd

Brambo

Ik heb reeds succesvol een dessertstout gemaakt met cacaonibs.
15gr/l toegevoegd na vergisting en daarna 3of 4 weken lagering.
Ik denk niet dat je rap kan over doseren ermee. Smaak zat er goed in zeker niet overdreven.
Zelf ben ik ook grote fan van brownmalt in een stout.

Patricia77

Ik ben heel benieuwd naar jullie schuimhoudbaarheid. Ik heb vele recepten ook gelezen/vergeleken. Het vet van de cacao schijnt het schuim af te breken. Ben benieuwd of jullie de cacao bewerkt hebben of zo erbij hebben gedaan. Hoop op een reactie van jullie.

Wolter

Valt wat betreft schuimhoudbaarheid heel erg mee. De keren dat ik de nibs heb gebruikt waren er geen problemen met schuim.
Even een paar minuten in de oven voor gebruik op 150 C. Ruikt heerlijk en de nibs zijn gelijk "steriel". Wel goed af laten koelen voor je het jongbier er op hevelt.

Patricia77

Wolter doe jij de cacao nibs er net na de hoofdvergisting erbij?

de badkamer

Citaat van: Wolter op 22-10-2018  17:41 uValt wat betreft schuimhoudbaarheid heel erg mee. De keren dat ik de nibs heb gebruikt waren er geen problemen met schuim.
Even een paar minuten in de oven voor gebruik op 150 C. Ruikt heerlijk en de nibs zijn gelijk "steriel". Wel goed af laten koelen voor je het jongbier er op hevelt.

Bedankt voor de tip, wist niet dat dit moest gebeuren.

Wolter

Citaat van: Patricia77 op 22-10-2018  20:28 uWolter doe jij de cacao nibs er net na de hoofdvergisting erbij?

Ja klopt. De keren dat ik ze gebruikte heb ik overgeheveld naar een mandfles waar ik de nibs al in had gedaan om af te koelen.

Wolter

Citaat van: de badkamer op 22-10-2018  20:33 uBedankt voor de tip, wist niet dat dit moest gebeuren.

Is geen moeten hoor. Ik had dit ooit van een andere brouwer en het leek mij een zinnige stap.

William

Citaat van: Wolter op 22-10-2018  22:24 uIs geen moeten hoor. Ik had dit ooit van een andere brouwer en het leek mij een zinnige stap.

De meest zinnige stap is de 10 minuten bij 170 ÂșC in de oven. Het tijd is vrij belangrijk. Blijf er bij en kijk en ruik.

Nick H.

Citaat van: Brambo op 21-10-2018  20:46 uIk heb reeds succesvol een dessertstout gemaakt met cacaonibs.
15gr/l toegevoegd na vergisting en daarna 3of 4 weken lagering.
Ik denk niet dat je rap kan over doseren ermee. Smaak zat er goed in zeker niet overdreven.
Zelf ben ik ook grote fan van brownmalt in een stout.

Overdoseren kan wel degelijk. Met weinig ervaring en niet veel info over nibs gevonden had ik een stout met 50 gram per liter gemaakt. Daar waren de nibs te overheersend. Maar het blijft wel drinkbaar.

Brambo

Citaat van: Patricia77 op 22-10-2018  16:55 uIk ben heel benieuwd naar jullie schuimhoudbaarheid. Ik heb vele recepten ook gelezen/vergeleken. Het vet van de cacao schijnt het schuim af te breken. Ben benieuwd of jullie de cacao bewerkt hebben of zo erbij hebben gedaan. Hoop op een reactie van jullie.

Er was niks mis met het schuim op mijn stout, mooi stevig als bij mijn andere brouwsels.
Ik heb de nibs niet geroosterd ter info.

Jacques

Alexander_H

Ik heb ze wel eens geroosterd, dan in een flinke laag bourbon gezet (kan ook met wodka of zo) voor een 5 tal dagen. dan afgieten , en de tinctuur in de vriezer zetten, het vet zal als een laagje bevriezen en is er af te scheppen. de eind tintuur naar smaak toevoegen aan het bottelvat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.