Voorstellen Henkg, opnieuw

Gestart door henkg, 21-10-2018 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkg

Een hernieuwd begin.
Jaren geleden met Brewferm blikken aan de slag geweest. Was redelijk succesvol, vond ik.
Toen gestopt.
Vorig jaar aan het maken van wijn begonnen, van eigen druivenstokken (Rondo en Cabernet cortis).
Dat vind ik eigenlijk leuker, maar toch:

Bier maken jeukt ook nog steeds. Ik was er al achter dat een gistingskast toch wel noodzakelijk is. Ook voor wijn trouwens, maar dat gebeurt alleen in oktober en november (want alleen dan is er oogst). Dan is de huiskamertemperatuur redelijk goed, en redelijk constant.  Dus dat kan gewoon binnenshuis, zonder gistingskast.

Een gistingskast. Zelfs een tafelmodel koelkastje past niet in mijn auto. Op de lange baan geschoven dus. Misschien kom ik er ooit eentje tegen...

En jawel, eergisteren, toen kon ik er echt niet meer omheen, want:

Deze inbouw koelkast lag in de container bij de buurman, op minder dan 20 meter van mijn huis. Even gevraagd: "gaat naar de stort, mag je hebben, zou nog prima moeten werken".

En jawel, helemaal niets mis mee. Mooi formaat. Geen vriesvak. Er passen twee emmers van ca 20 liter in:


Vrij oud type, met planken van draad. Zo een plank moet toch wel een gewicht van maximaal 15 kilo kunnen dragen. Verwarming: eerst maar eens testen met één gloeilamp van 40W, later met 2x 25W IR. Een STC-1000 had ik al.

Heel binnenkort ga ik maar eens herbeginnen, eerst met 15L Arsegan bierpakketten (Tripel & Abdij).
En daarna, wellicht een Arsegan Easybrew 30?

Maar nu eerst: ruimte maken in een van mijn schuurtjes...

Easywoods

Hahaha, opnieuw welkom dan... niets aan te doen, het moet blijkbaar zo zijn. Mooie maat koelkast trouwens  :brouwen:

joenedu

Wow, zo'n koelkast lijkt me ook wel wat, heb nu een (iets groter dan) tafelmodelletje. Wederom welkom, brouwse!

haicoterbeek

Ja zo'n kast is wel een buitenkansje! Succes!

MikeG

Welkom! Wijn maken is ook een leuke bezigheid weet ik uit ervaring en zeker wanneer je het met eigen druiven kan doen. Echter bierbrouwen is voor mij nog steeds nummer 1 :-). Mooie koelkast trouwens met veel ruimte!

henkg

Verwarming: hoeveel Watt is genoeg?
Mooi koud weer om even te meten:
Waar: de gistingskast staat in de schuur, waar het de afgelopen 24u tussen de 2 en 4 graden was.
Wat: Een grote koelkast, 122 cm hoog, geen vriesvak. Verwarming: zelfklevende warmtefolie 12V, 36 Watt, op een plaatje aluminium geplakt. Een oude PC-voeding levert 12V DC.
Zo dus:






Die stenen: dat was een eerste proefopstelling. Maar ik kan er niets aan verbeteren, die stenen blijven dus. Net zoals de RVS houtschroeven in de PC-ventilator (als pootjes, losstaand op de bodem), die eerst tijdelijke oplossing blijft ook.

Status vergisting: dag 4, 15 liter. Nu ca. 100 blups/min. Te handhaven temperatuur (met STC-1000 + 12V PC-ventilator): 20 graden.
De verwarming bleek 60% van de tijd ingeschakeld te zijn (berekend o.b.v. bruto energieverbruik).

Mijn conclusie: zelfs na corrigeren (natte vingerwerk) voor warmteproductie door vergisting, én een nog wat lagere omgevingstemperatuur: Om een temperatuur van 20 graden te handhaven bij een omgevingstemperatuur van 0 graden is 36 Watt al genoeg. En echt meer dan voldoende bij een minder lage omgevingstemperatuur, in de (bij)keuken of zo.

Gebruikt materiaal, zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35473.msg538324.html#msg538324

Al die poespas om de temperatuur te regelen. Mijn kat heeft dat allemaal ingebouwd. Overdag en 's nachts uren naar buiten (ook als het vriest), en soms af en toe even aan de oplader. Gewoon, omdat het kan: de CV onder de vensterbank.

haicoterbeek

Citaat van: henkg op 14-12-2018  19:19 uOm een temperatuur van 20 graden te handhaven bij een omgevingstemperatuur van 0 graden is 36 Watt al genoeg. En echt meer dan voldoende
En dan te bedenken dat het lampje van de koelkast al 35 Watt had kunnen leveren.

hansHalberstadt

Met al dat spul onderin de koelkast zou ik wel maatregelen nemen tegen overgistende brouwsels. Als je dan toch een ventilator gebruikt dan kun je beter de verwarming en ventilator bovenin zetten, of een je vat in een opvangbak zetten, mocht het eroverheen gaan dan komt de rommel in de opvangbak en niet in je ventilator en verwarming.

Heisenberg

Ik heb dezelfde maat koelkast, maar net zoals mijn hansHalberstadt al zei: Neem maatregelen tegen overlopende brouwsels. Een warmtekabel bijvoorbeeld.


                       Warmtekabel. Niet netjes gemonteerd maar wél effectief.

Hij is best hoog, en er passen inderdaad 2 brouwemmers in, echter zonder waterslot.
Ik had ´m aangeschaft speciaal voor de fermentosaurus maar die paste er zonder een uitsparing in de plank waar die opstond maar net in.
Die roostertjes/glasplaatjes vertrouw ik niet met dat gewicht. Ik gebruik in plaats daarvan betonplex planken.


                                     Een 25 liter mandfles past er met gemak in.

Erny

Beste Henk,

ik droom er nog steeds van dat er bij mij in de straat een keer zo n koelkast op straat staat:) tof voor je en succes met je brouw herstart.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.