Wiskey Infused

Gestart door Streppel, 21-10-2018 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Streppel

Voor de volgende brouwsel ben ik benieuwd naar jullie ervaringen/suggesties.
Ik ga komende week 40 liter quadrupel (kloon van de Rochefort 10) brouwen. Hierbij wil ik whiskey toevoegen zonder eikenhouten snippers of dergelijke toe te voegen. Ik twijfel hoeveel liter whiskey ik moet toevoegen, aan de 40 liter bier. Ik denk zelf aan een liter whiskey.
Daarnaast twijfel ik over het moment van toevoegen van de whiskey. Ik denk er aan om het toe te voegen nadat het vier dagen met gist heeft gestaan en
dan bij het overhevelen naar een ander vat de fles erbij te schenken of ik voeg het toe bij het suikerwater, vlak voor het bottelen. Wat zijn jullie ideeën hierbij?
En moet ik mijn candico siroop en toegevoegde suiker verminderen ivm de hoeveelheid whiskey?

Eric v B

Een touch van Whiskey (al dan niet met eikenhout) in bier vind ik wel lekker maar het moet niet overheersen. Ik heb geen ervaring met toevoegen van Whiskey aan bier maar ik zou het toevoegen na het lageren. Daarbij moet je ook opletten dat het alcoholpercentage niet te hoog wordt ivm de hergisting op de fles. Ik zou dan bottelgist met een hoge alcoholtolerantie toevoegen.
Ik zou een hoeveelheid bier vóór het bottelen aftappen en in stapjes Whiskey toevoegen en proeven tot je de smaak goed vindt en dan deze verhouding aanhouden bij het toevoegen van de Whiskey aan het te bottelen bier.

Succes!

Brouwert

Ik heb goede ervaringen met het toevoegen van whisky in een quadrupel. Ik heb zo snel niet bij de hand hoeveel dat was, maar dat zal ik nog opzoeken. We hebben destijds de whisky (een Glenmorangie Quinta Ruban) bij het bottelen toegevoegd. Eerder heeft m.i. geen toegevoegde waarde. Zo kun je ook de hoeveelheid en smaak goed beoordelen
Om de juiste hoeveelheid te bepalen hebben we een reeks met kleine proefglaasjes van het bier aangevuld met steeds een beetje meer whisky.

DoubleW

Alleen whisky toevoegen heeft alleen zin bij botteling omdat zonder hout er geen invloed meer is. Neem een champagne gist of een ha-18 van fermentis die gaan tot 12% en hoger. Denk eraan dat te veel alc je schuimkraag afbreekt.

Fermon

Ik ben ook van plan om een quadrupel te brouwen met whiskey. Ik heb mij hier ook in verdiept, helaas nog niet aan toegekomen wegens een operatie.
Ik heb vorig jaar ook een quadrupel gebrouwen, deze heb ik in een glas geschonken en elke keer een beetje whiskey toegevoegd. Ik kwam tot de conclusie dat 2% whiskey het lekkerste resultaat gaf, alles daaronder te weinig aanwezig alles er boven te overheersend.

Juindorper

Citaat van: DoubleW op 21-10-2018  15:30 uAlleen whisky toevoegen heeft alleen zin bij botteling omdat zonder hout er geen invloed meer is. Neem een champagne gist of een ha-18 van fermentis die gaan tot 12% en hoger. Denk eraan dat te veel alc je schuimkraag afbreekt.
De Rochefort gist kan 12% ook makkelijk aan. Ik neem aan dat die gebruikt gaat worden?

Broeky

Ik volg dit met grote interesse. Lijkt mij ook interessant om eens te proberen wanneer ik wat meer ervaring met mijn installatie heb. Succes in ieder geval!  :brouwen:

Brouwert

Nog even nagezocht: wij hebben destijds 3,5% whisky toegevoegd bij het bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.