Kedida ct-6021a pH meter

Gestart door petjez, 21-10-2018 01:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petjez

Hallo,

Er is hier al best wat te vinden over pH meters, de Extrech PH100 lijkt een goed apparaatje te zijn. Heeft iemand al ervaring met de Kedida ct-6021a pH meter. Deze kost € 70 bij Brouwmaatje, wat ik al best veel vind. Uiteraard gebruik ik het liefst een apparaatje dat lang goed blijft werken, voor elke brouw kalibreren lijkt me geen probleem.

Graag jullie reactie,
Patrick

Easywoods

Citaat van: petjez op 21-10-2018  01:04 uHallo,

Er is hier al best wat te vinden over pH meters, de Extrech PH100 lijkt een goed apparaatje te zijn. Heeft iemand al ervaring met de Kedida ct-6021a pH meter. Deze kost €70 bij Brouwmaatje, wat ik al best veel vind. Uiteraard gebruik ik het liefst een apparaatje dat lang goed blijft werken, voor elke brouw kalibreren lijkt me geen probleem.

Graag jullie reactie,
Patrick

Geen antwoord op je vraag maar ik kwam zelf deze tegen op mijn zoektocht op de beste prijs/kwaliteit verhouding... De prijs is nog vriendelijker en de specificaties zien er ook niet slecht uit (vervangbare elektrode)  :weetniet:





dirk

Toch prefereer ik de Extech pH-100, alleen al omdat de elektrode plat is, het is zo is ontworpen dat heel weinig monster volstaat (het past al in een kroonkurk). Om goed te kunnen meten moet je altijd het monster terugbrengen naar een temperatuur van ca. 20 graden. En juist monsters terugbrengen naar kamertemperatuur vind ik altijd wel wat lastig bij grotere hoeveelheden. Hoewel bij een hoger temperatuur dat ook wel lukt geeft dit snellere slijtage aan de electrode. De Adwa/Kedida heeft geen platte electrode, deze is door Extech gepatenteerd.

Easywoods

Citaat van: dirk op 21-10-2018  14:57 uToch prefereer ik de Extech pH-100, alleen al omdat de elektrode plat is, het is zo is ontworpen dat heel weinig monster volstaat (het past al in een kroonkurk).

Aan hoeveel meer monstervloeistof moet ik ongeveer denken? Is een flinke centimeter in een borrelglaasje genoeg? Dat zou nog te overzien zijn alhoewel een kroonkurk vol natuurlijk veel sneller afkoelt inderdaad. Blijft een "alle waar naar z'n geld verhaal" natuurlijk maar de Adwa kost dan ook maar 1/3 van de Extech en als dat dan het belangrijkste verschil zou zijn... Twijfels twijfels  :weetniet: :nut:

Sorry Petjez, ik wil je topic niet kapen maar ik denk dat je ook op zoek bent naar de beste meter voor het minste geld  :biersmile:

dirk

Citaat van: Easywoods op 21-10-2018  15:23 uAan hoeveel meer monstervloeistof moet ik ongeveer denken? Is een flinke centimeter in een borrelglaasje genoeg?

Zo ongeveer, verschilt ook per electrode. Heb wel eens met electrodes gewerkt die toch wel 50 ml. nodig hadden. Ben echt blij met de extech, aangezien het met de Hanna pHep altijd hannesen was met monster afkoelen. Nu zet ik wat monsterschaaltjes voor het brouwen in de diepvries, wil ik meten dan haal ik er 1 uit, doe er een flinke drup op, en zet dan Extech er op.

dirk

Citaat van: Easywoods op 21-10-2018  15:23 uSorry Petjez, ik wil je topic niet kapen maar ik denk dat je ook op zoek bent naar de beste meter voor het minste geld  :biersmile:

Ohja je moet ook nog kalibreren met kalibratievloeistoffen, de Extech verbruikt dan ook bijna niks. Terwijl je met Adwa/Kedida weer meer verbruikt.

Als beginnende brouwer zou ik ook een Adwa kopen, maar als je zeker weet dat thuisbrouw je ding is of je hebt meer te besteden, zou ik toch voor Extech gaan.

petjez

Het hoeft niet per se spotgoedkoop te zijn hoor. Ik wil wel graag een apparaatje dat voldoet en lang meegaat. Inderdaad twijfels twijfels.

Bedankt alvast

Serge VL

Citaat van: Easywoods op 21-10-2018  14:20 uGeen antwoord op je vraag maar ik kwam zelf deze tegen op mijn zoektocht op de beste prijs/kwaliteit verhouding... de prijs is nog vriendelijker en de specificaties zien er ook niet slecht uit (vervangbare elektrode)  :weetniet:
De nauwkeurigheid van die pH meter is maar 0.1 op de pH schaal.
De afwijking op bufferoplossingen is meestal ook al 0.01
De toegestane afwijking op je kalibratie die bepaal je zelf maar die kan nooit kleiner zijn dan je resolutie
De afleesresolutie (aflees nauwkeurigheid) is ook 0.1 ,dus bij 0.05 meer of minder springt die over
De werkelijke fout op je meting is dus 0.1 van de nauwkeurigheid + 0.01 van de kalibratieoplossing + 0.05 van je resolutie + toegestane afwijking op je kalibratie  0.05 = 0.21 
Dus als je met die pH meter een pH van 5.4 afleest kan het in werkelijkheid ook 5.61 zijn of 5.19 zijn,  dus die is eigenlijk niet nakeuring genoeg om een pH te meten in je brouwproces.
Je moet eigenlijk op zoek naar een pH meter met een meetnauwkeurigheid van minimaal 0.02 op de pH schaal en best met een resolutie van 0.01


petjez

Duidelijk verhaal Serge. Kwaliteit lijkt me dus erg belangrijk bij dit soort metingen. De PH100 heeft een resolutie van 0.01 zie ik in de handleiding. Ik ga nog even doorsparen, die 120 euro heb ik er wel voor over denk ik!

Bedankt.

goom

Citaat van: Easywoods op 21-10-2018  14:20 uGeen antwoord op je vraag maar ik kwam zelf deze tegen op mijn zoektocht op de beste prijs/kwaliteit verhouding... de prijs is nog vriendelijker en de specificaties zien er ook niet slecht uit (vervangbare elektrode)  :weetniet:





Wat een uitvinding... een waterbestendige pH meter. De nobelprijs voor chemie is al vergeven voor het komende jaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.