Suggestie verbetering forum: sectie commerciele bedrijven/gebruikers

Gestart door Puck, 02-02-2021 18:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Puck

Hierbij een forum categorie/sectie suggestie. Ik zou graag een commerciële sectie willen zien waar bedrijven of gebruikers hun waren aan de man kunnen brengen zonder dat het stiekem gebeurt via de hobbysectie zoals dat al meerdere keren is gebeurd of nog steeds gaande is. Als hobbyist zit ik niet te wachten op de sluipreclame of suggestieve sluipopmerkingen. Ook lijkt er soms een bepaalde willekeur te zijn, de een wel, de ander niet. Dit moet je gewoon voorkomen op een forum.

Als er een commerciële sectie zou bestaan kan ik als gebruiker zelf filteren. Soms wil ik wel commerciële berichten zien omdat ik iets zoek voor mijn hobby of iets lekkers wil drinken en dan als consument iets wil kopen maar ik wil daarmee niet geconfronteerd worden als ik gewoon informatie loop te zoeken. Ook kunnen moderators makkelijker commerciële berichten handhaven. Desbetreffende gebruikers waarover enige twijfel bestaat of er een commercieel doeleind is kunnen daar dan naartoe verhuist worden. Dit kan natuurlijk van tijdelijke aard zijn als de gebruiker aantoont niet commercieel bezig te zijn aan een moderator of beheerder. Maar heeft het wel weer de schijn ervan...hoppaa terug naar de commerciële sectie. Hierdoor voorkom je ook diverse discussies en forum vervuiling. Het wordt een stuk overzichtelijker en duidelijker. En hobbybrouwers die professioneel zijn gegaan hebben dan ook gelijk een plek om hun waren uit te stallen.   

Jan de Graaff

Op zich een aardige gedachte, maar ik denk dat dan gauw het hek van de dam is en er een stortvloed aan reclame posts komen. Dit heeft ook effecten op de server en dergelijke en dus een verhoging van de kosten voor Jacques. En ik zie de posters in die sectie niet snel antwoorden op een tikkie van Jacques...

Als men wil adverteren op deze site, kunnen ze vrij gemakkelijk een Google Ads campagne aanmaken en specifiek deze site targetten. Dan krijgt Jacques ook netjes zijn centjes..
Dat lijkt mij vanuit een beheer-oogpunt een minder bewerkelijke optie.
En zo ontzettend vaak gebeurd het nou ook weer niet, die (sluik)reclame in reguliere topics..

Maar goed, Jacques is de El Jefe, dus hij beslist ;)

Jacques

Citaat van: Puck op 02-02-2021  18:03 uHierbij een forum categorie/sectie suggestie. Ik zou graag een commerciële sectie willen zien waar bedrijven of gebruikers hun waren aan de man kunnen brengen zonder dat het stiekem gebeurt via de hobbysectie zoals dat al meerdere keren is gebeurd of nog steeds gaande is. Als hobbyist zit ik niet te wachten op de sluipreclame of suggestieve sluipopmerkingen. Ook lijkt er soms een bepaalde willekeur te zijn, de een wel, de ander niet. Dit moet je gewoon voorkomen op een forum.

Als er een commerciële sectie zou bestaan kan ik als gebruiker zelf filteren. Soms wil ik wel commerciële berichten zien omdat ik iets zoek voor mijn hobby of iets lekkers wil drinken en dan als consument iets wil kopen maar ik wil daarmee niet geconfronteerd worden als ik gewoon informatie loop te zoeken. Ook kunnen moderators makkelijker commerciële berichten handhaven. Desbetreffende gebruikers waarover enige twijfel bestaat of er een commercieel doeleind is kunnen daar dan naartoe verhuist worden. Dit kan natuurlijk van tijdelijke aard zijn als de gebruiker aantoont niet commercieel bezig te zijn aan een moderator of beheerder. Maar heeft het wel weer de schijn ervan...hoppaa terug naar de commerciële sectie. Hierdoor voorkom je ook diverse discussies en forum vervuiling. Het wordt een stuk overzichtelijker en duidelijker. En hobbybrouwers die professioneel zijn gegaan hebben dan ook gelijk een plek om hun waren uit te stallen.   

Jouw idee is niet nieuw. De reden waarom dit niet geëffectueerd is, is deels verwoord door Jan.

Als duidelijk is dat sprake is van sluikreclame dan wordt degene die het bericht geplaatst heeft hierop aangesproken.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 02-02-2021  23:10 uJouw idee is niet nieuw. De reden waarom dit niet geëffectueerd is, is deels verwoord door Jan.

Als duidelijk is dat sprake is van sluikreclame dan wordt degene die het bericht geplaatst heeft hierop aangesproken.
Kritische vraag: Het aanprijzen van een zelf geschreven boek in diverse posts, is dat ook sluikreclame?

Oscar

Citaat van: JanDeGraaff op 02-02-2021  21:41 uAls men wil adverteren op deze site,

Voor commerciële brouwers is deze site niet interessant om te adverteren.. voor leverancier weer wel... maar Leveranciers hoeven hier weer niet re discussiëren..dus een dergelijk board is compleet onnodig.... ;)

Jan de Graaff

De vraag moet ook zijn: hoe erg is het maken van "reclame"? Het een keer in een discussie noemen lijkt mij niet erg als het terzake doende is – als het bijvoorbeeld een valide oplossing is voor een probleem dat ter discussie gesteld wordt. Daaronder valt wat mij betreft ook het aanprijzen van een zelfgeschreven boek als daar de oplossing in beschreven staat (liefst met paginaverwijzing ;) ).

Het lukraak openen van nieuwe draadjes om een product aan te prijzen is wel weer erg, want irritant.

Toch nog even terugkomend op de opmerking van Eric:
Als jij geheel vrijwillig en vrijblijvend een forum voor heel hobbybrouwend Nederland (en hier en daar Vlaanderen) in de lucht houdt en de kosten ervan deels financiert met je zelf geschreven boek: Ja, dan vind ik dat jij ook dat zelf geschreven boek mag aanprijzen.

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat jouw vraag niet zozeer kritisch als wel kantje-boord is. Of je het met hem eens bent of niet, dit verdient Jacques niet.

Eric v B

Citaat van: JanDeGraaff op 03-02-2021  12:26 uDe vraag moet ook zijn: hoe erg is het maken van "reclame"? Het een keer in een discussie noemen lijkt mij niet erg als het terzake doende is – als het bijvoorbeeld een valide oplossing is voor een probleem dat ter discussie gesteld wordt. Daaronder valt wat mij betreft ook het aanprijzen van een zelfgeschreven boek als daar de oplossing in beschreven staat (liefst met paginaverwijzing ;) ).

Het lukraak openen van nieuwe draadjes om een product aan te prijzen is wel weer erg, want irritant.

Toch nog even terugkomend op de opmerking van Eric:
Als jij geheel vrijwillig en vrijblijvend een forum voor heel hobbybrouwend Nederland (en hier en daar Vlaanderen) in de lucht houdt en de kosten ervan deels financiert met je zelf geschreven boek: Ja, dan vind ik dat jij ook dat zelf geschreven boek mag aanprijzen.

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat jouw vraag niet zozeer kritisch als wel kantje-boord is. Of je het met hem eens bent of niet, dit verdient Jacques niet.
Kantje boord van wat? En wat heeft dit te maken met of je het met hem eens bent of niet?
Persoonlijk, zou ik het netjes vinden als er naast een eigen boek ook een ander boek genoemd wordt zodat er een keuze is. Maar als we dit accepteren, dan vind ik het prima maar vind ik dat op mijn beurt kantje boord want waar ligt de grens? Hebben moderatoren en mensen die heel veel zinvolle bijdragen leveren aan dit forum dan ook meer privileges dan mensen die minder zinvolle bijdragen leveren? Zij besteden ook veel vrijetijd aan het forum. Voor de duidelijkheid: ik schaal mijzelf in de categorie minder zinvolle bijdragen.

tdp

Citaat van: Eric v B op 03-02-2021  13:10 u... Voor de duidelijkheid: ik schaal mijzelf in de categorie minder zinvolle bijdragen.

Ik schaal jou ook in die categorie ;).

Zonder gekheid,  het is niet altijd zwart/wit, 80% is grijs. En kritisch zijn mag, ook op de forumbeheerders en/of eigenaar. Ik denk overigens dat Jacques zijn boek in de verschillende draadjes aanprijst omdat hij er apetrots op is, niet uit commercieel gewin. Daarvoor is de markt van Nederlandstalige hobbybrouwers gewoon te klein.

Scorpionrose

Volgens mij heeft dit forum juist een heel leuke manier om reclame te maken.
Namelijk de verloting.
Grote voordeel hiervan is dat het forum niet overspoeld word in een speciaal topic door een winkelier met elk nieuw op de markt gekomen product.
Een ander voordeel hiervan is dat er 1 of meerdere leden er nog iets an overhouden.
Verder heeft dit forum al google adds.

Wat evt nog wel een idee is om naast google adds her en der blokken te plaatsen tussen de berichten door die voor een X bedrag voor een bepaalde tijd gehuurd kunnen worden. Waar dan de winkelier/aanbieder zijn product of iets anders kan aanbieden.
Dit kan voor een winkelier interessant zijn omdat hij dan voor zijn geld weet dat hij de juiste doelgroep berijkt.
Dit levert dit forum extra inkomsten op wat Jaques weer kan gebruiken voor verbetering/onderhoud of leuke acties van dit forum.


Puck

Ik snap het punt van Jan en Jacques. En ook Erik  ;) Het gaat mij niet puur alleen om het reclame maken op het forum maar ook dat een bedrijf, op de wijze die ik schets, ondersteuning kan aanbieden, oplossingen kan aandragen, updates kan verzorgen, wedstrijden/verlotingen kan organiseren en hiermee een community kan uitbouwen op hun manier. En dat kan zeker ook nuttig zijn voor brouwerijen Oscar. Of het effectief is voor een brouwerij moet je zelf naderhand bepalen als eigenaar/marketeer/verkoper maar je krijgt er wel mogelijke "leads" bij. Allemaal vanuit een eigen stukje forum zonder het algemene gedeelte te vervuilen. De toevoeging van meer "huur advertentie blokken" vind ik echt de reinste vorm van forumvervuiling. Ik doneer (zeker als bedrijf) nog liever aan een goed onderhouden forum dan dat er van alles in mijn gezicht gesmeten wordt.   

hopjesvla

Als de reclame in een aparte sectie zou zijn, waarvan het duidelijk is waarvoor die bedoeld wordt dan zie ik het probleem ook niet (maar goed, ik hoef geen forum te onderhouden). Denk sowieso niet dat het heel erg storm loopt, maar voor diegene die de moeite wil doen lijkt me dat prima. Referral link voor het forum erbij met de baten naar Jacques. Af en toe een kortingscode voor de gebruikers of zo. Als het maar duidelijk is, dat commerciële partijen de rest van het forum schoon laten. Wil je kijken, kijk je er, wil je dat niet, doe je het niet.

Eric v B

Citaat van: tdp op 03-02-2021  13:52 uIk schaal jou ook in die categorie ;).
En bedankt. Zo jammer dit.  :huilen:

Citaat van: tdp op 03-02-2021  13:52 uZonder gekheid,  het is niet altijd zwart/wit, 80% is grijs. En kritisch zijn mag, ook op de forumbeheerders en/of eigenaar. Ik denk overigens dat Jacques zijn boek in de verschillende draadjes aanprijst omdat hij er apetrots op is, niet uit commercieel gewin. Daarvoor is de markt van Nederlandstalige hobbybrouwers gewoon te klein.
Snap ik. Als ik een boek had geschreven dan zou ik ook zo trots zijn als een hond met 7... eeeh als een pauw. Alleen denk ik dat je wel op moet passen dat het geen sluikreclame wordt of lijkt. Wat is het verschil met iemand die trots is op zijn boek en iemand die tegen een kleine vergoeding iSpindles in elkaar bakt (Foei, fout voorbeeld.) platenkoelers kan reinigen met een ultrasoon reiniger?

Jacques

Citaat van: Eric v B op 02-02-2021  23:25 uKritische vraag: Het aanprijzen van een zelf geschreven boek in diverse posts, is dat ook sluikreclame?

Het is een boek dat een bundeling is van de kennis van dit forum.
Het aantal keren dat ik naar het boek verwijs is beperkt. Als ik echt reclame zou willen maken voor het boek zou ik een aantal keren per dag er naar kunnen verwijzen. Door mij wordt dat bewust niet gedaan.

Jacques

Citaat van: Puck op 03-02-2021  16:10 uIk doneer (zeker als bedrijf) nog liever aan een goed onderhouden forum dan dat er van alles in mijn gezicht gesmeten wordt.

Om het forum niet afhankelijk te laten zijn van donateurs is lang geleden geleden door mij gekozen voor Google advertenties.
Je hoeft dan als forumbeheerder niet om de zo veel tijd weer te schooien om donaties. Dit maakt ook dat het forum niet gebonden is aan een bepaald bedrijf. Dat is voor alle gebruikers wel zo prettig.

De reclames op dit forum hebben de functie het forum draaiende te houden zonder dat het de leden geld kost.

Puck

Citaat van: Jacques op 03-02-2021  22:37 uOm het forum niet afhankelijk te laten zijn van donateurs is lang geleden geleden door mij gekozen voor Google advertenties.
Je hoeft dan als forumbeheerder niet om de zo veel tijd weer te schooien om donaties. Dit maakt ook dat het forum niet gebonden is aan een bepaald bedrijf. Dat is voor alle gebruikers wel zo prettig.

De reclames op dit forum hebben de functie het forum draaiende te houden zonder dat het de leden geld kost.

Schooien? In een tijd waar You-tubers en Twitch streamers meer kunnen verdienen dan iemand met een universitaire baan. Ik zie het in ieder geval niet als schooien maar dat zal wel te maken hebben met mijn achtergrond. En je hoeft niet afhankelijk te zijn van een bepaald bedrijf, het is maar net welke verwachting je schept en welke tegenprestatie verlangt wordt over en weer, volgens een overeenkomst tussen twee partijen, maar dat hoef ik een juridisch medewerker toch niet uit te leggen? Kortom ik ben benieuwd naar toekomstige updates van de site en hopelijk uiteindelijk ook het forum om wat meer van deze tijd te zijn.   

goom

De spaanse equivalent van deze site heeft al jaren een zogenaamde markt waar je zaken kunt aanbieden.
https://cerveceros-caseros.com/

Jan de Graaff

Citaat van: goom op 06-02-2021  14:48 uDe spaanse equivalent van deze site heeft al jaren een zogenaamde markt waar je zaken kunt aanbieden.
https://cerveceros-caseros.com/
Klopt, maar ook daar gelden nagenoeg dezelfde regels als voor ons 'Prikbord'.

De berichten over de aankoop / verkoop van producten met betrekking tot de productie van bier kunnen worden gepubliceerd in de sectie Markt en mogen niet in een ander forum worden gepubliceerd.
Alleen individuen die lid zijn van de ACCE of meer dan 50 berichten op het forum hebben, mogen nieuwe aankondigingen publiceren .
De professionals zullen uw producten / diensten niet promoten zonder voorafgaande toestemming.
Uitzonderingen op deze punten moeten worden geraadpleegd met de forummoderators, die ze uitdrukkelijk moeten autoriseren.
(Google Translate)

goom

Citaat van: JanDeGraaff op 06-02-2021  16:27 uKlopt, maar ook daar gelden nagenoeg dezelfde regels als voor ons 'Prikbord'.

De berichten over de aankoop / verkoop van producten met betrekking tot de productie van bier kunnen worden gepubliceerd in de sectie Markt en mogen niet in een ander forum worden gepubliceerd.
Alleen individuen die lid zijn van de ACCE of meer dan 50 berichten op het forum hebben, mogen nieuwe aankondigingen publiceren .
De professionals zullen uw producten / diensten niet promoten zonder voorafgaande toestemming.
Uitzonderingen op deze punten moeten worden geraadpleegd met de forummoderators, die ze uitdrukkelijk moeten autoriseren.
(Google Translate)
Er worden meer regels aan verbonden. Maar die heb je vast niet kunnen vinden
;-)

Jan de Graaff

Citaat van: goom op 09-02-2021  12:24 uEr worden meer regels aan verbonden. Maar die heb je vast niet kunnen vinden
;-)
Ik zag een hele waslijst met regels ;)
Maar het punt was meer dat wij ook zo'n markt hebben – het Prikbord – en met vergelijkbare regels: geen commerciële doeleinden. Hoewel onze Spaanse collegae het onder hele uitdrukkelijke voorwaarden wel mogelijk lijken te maken om voor commerciële doeleinden dat marktgedeelte te gebruiken.

Puck

Citaat van: JanDeGraaff op 09-02-2021  17:18 uIk zag een hele waslijst met regels ;)
Maar het punt was meer dat wij ook zo'n markt hebben – het Prikbord – en met vergelijkbare regels: geen commerciële doeleinden. Hoewel onze Spaanse collegae het onder hele uitdrukkelijke voorwaarden wel mogelijk lijken te maken om voor commerciële doeleinden dat marktgedeelte te gebruiken.

Prikbord is niet wat ik bedoel. Een voorbeeld van een andere hobby van mij: https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/forum/74-commercial-vendors-support/ Zoiets dus in een wat permanentere vormgeving. Niet dat het in dat format moet maar ik zat in die richting te denken en ik denk dat dit forum daar baat bij zou hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.