Wil een nieuw gistvat aankopen maar welke

Gestart door dimitri.bourgois, 20-10-2018 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: dimitri.bourgois op 28-10-2018  20:21 uIk zie bijvoorbeeld ook wel dat het inmengen van de bottelsuiker misschien wel handiger kan in een inox vat dan, die pvc vaten, daar de opening groter is om eens om te roeren... Of heb ik dit verkeerd voor...

Er blijft altijd gist achter in een CCT. Daarom vind ik het handig om het bier af te tappen met een kraan die halverwege de conus van mijn CCT zit. Het bier gaat in een bottelemmer met behulp van een slang die op de bodem ligt. Op die manier wordt zuurstofopname beperkt. De opgeloste suiker is vooraf in de emmer gedaan en vermengd zich goed met het bier.

dimitri.bourgois

Hallo,

Na wat verdere info gezocht te hebben en gelezen te hebben heb ik deze week dan een beslissing genomen, en heb een SS Brewtech Chronical 14Gal gekocht. Deze is vandaag bij mijn leverancier aangekomen, dus ook maar meteen gaan ophalen.

Heb deze in elkaar gestoken en ben er heel tevreden van, hopelijk nu ook van de vergisting en de werking ervan.

Graag had ik nu nog geweten met welk product ik op het vat mag zitten om deze te poetsen. Ik heb volgende reinigingsmiddelen standaard staan om te reinigen tijdens/voor en na het brouwen.

Chemipro OXI en Chemipro CAUSTIC.
Mag ik deze gebruiken of niet, volgens de gegevens op ss brewtech te vinden.

Ik vond onder andere volgende tekst "DO NOT USE BLEACH OR CHLORINATED CHEMICALS" en weet nu niet als dit bij voorgenoemde producten het geval is ...

Iemand die mij kan helpen aub?

Alvast bedankt!

TimW

Volgens mij kun je beide gebruiken. Je moet oppassen met natriumhypochloriet houdend reinigingsmiddel zoals wc reiniger. Hier kan rvs niet tegen. Ik gebruik pbw om te reinigen. Voor het passiveren van het rvs heb ik citroenzuur gebruikt.

dirk

Citaat van: TimW op 23-11-2018  20:07 uVolgens mij kun je beide gebruiken. Je moet oppassen met natriumhypochloriet houdend reinigingsmiddel zoals wc reiniger. Hier kan rvs niet tegen.

Klopt. Chemipro Caustic als Puro Caustic kun je dus beter NIET gebruiken, deze bevat ook natriumhypochloriet.

TimW

Citaat van: dirk op 23-11-2018  20:52 uKlopt. Chemipro Caustic als Puro Caustic kun je dus beter NIET gebruiken, deze bevat ook natriumhypochloriet.

Klopt. puro oxi bevat percarbonaat en is te gebruiken. De caustics bevatten actief chloor en kun je beter niet met rvs gebruiken.

haicoterbeek

De methode die de fabrikant voorschrijft:
https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/article_attachments/115004491812/First_Time_Cleaning_.pdf

Maar je kunt ook je gezonde verstand gebruiken. 304 staal is het zelfde corrosiebestendige materiaal als waar je pannenset van gemaakt is. Waar maak je die mee schoon?




Haagse Wouter


Heisenberg

Citaat van: Haagse Wouter op 24-11-2018  13:38 uGewoon een borsteltje erdoor :)
In plaats van een borsteltje gebruik ik een zacht vezeldoekje. Alleen in mijn bottelemmer. De rest (nog) met PBW. Vanochtend een emmer (7,5 kg.) Natrium Hydroxide besteld.

dimitri.bourgois

Ok, wat ik dus een beetje kan afleiden.

Gewoon eenvoudig kan ik een beetje "Dreft" gebruiken om hem te poetsen.
Om te ontsmetten zou ik dan de chemipro oxi gebruiken.
En de chemipro cuastic gebruik ik dan maar beter niet .

Klopt dit wat ik uit al deze gesprekken heb? Ik zou niet graag hebben dat mijn liter aanduidingen in het vat verloren gaan door het gebruik van een verkeerd poetsmiddel...




Jacques

Citaat van: dimitri.bourgois op 23-11-2018  17:43 uGraag had ik nu nog geweten met welk product ik op het vat mag zitten om deze te poetsen. Ik heb volgende reinigingsmiddelen standaard staan om te reinigen tijdens/voor en na het brouwen.

Chemipro OXI en Chemipro CAUSTIC.
Mag ik deze gebruiken of niet, volgens de gegevens op ss brewtech te vinden.

Ik vond onder andere volgende tekst "DO NOT USE BLEACH OR CHLORINATED CHEMICALS" en weet nu niet als dit bij voorgenoemde producten het geval is ...

Iemand die mij kan helpen aub?

Ik kan je Enzybrew 10 aanbevelen. Dat spul werkt super! Niet goedkoop, maar je kunt niet alles hebben.

Sinds ik dit middel gebruik zien mijn Braumeister en CCT er uit als nieuw.

JoepH

Citaat van: Jacques op 24-11-2018  22:09 uIk kan je Enzybrew 10 aanbevelen. Dat spul werkt super! Niet goedkoop, maar je kunt niet alles hebben.

Sinds ik dit middel gebruik zien mijn Braumeister en CCT er uit als nieuw.

Ik gebruik Enzybrew 10 zowel in mijn Easybrew 30 als in mijn Fermentasaurus CCT. Niks dan lof. Na reiniging alles brandschoon. Voor de volgende brouw alleen nog een keer met Star San erdoor en gaan met die b..... Ik heb lang gezocht en zo ongeveer alles wat er op de markt is uitgeprobeerd. Dus voor je CCT Enzybrew 10.

dirk

Citaat van: Jacques op 24-11-2018  22:09 uSinds ik dit middel gebruik zien mijn Braumeister en CCT er uit als nieuw.

Hardnekkige waas in een glazen gistfles veroorzaakt door Mangrove Jacks Saison, ging na natriumhydroxide (1% opl.), Chemipro Caustic, nog NIET weg. Kwam er op, om toch een Enzybrew 10 te gebruiken, alles verdween als sneeuw voor de zon. Geweldig spul. Laat een ander maar lullen over NaOH, als het werkt werkt het, maar Enzybrew 10 is toch een uitkomst bij hardnekkige vervuilingen.

handleiding

Ik heb zelf sinds kort ook de 26,5 liter versie van SS brewtech. Het enige nadeel vind ik dat het echt een 26,5 liter vat is tot aan de rand, ik had verwacht een effectieve vulling van 26,5 liter met een rand extra (liter of 4 a 5) voor de vergisting. Heb er nu een eerste vergisting in gedaan met 23 liter en dat ging vrij aardig. Ben bang dat als ik hem voller doe en met een wat heftigere vergisting er een hoop van de schuimkraag door het waterslot komt. Zit er ook aan te denken om er een kraan onderin te laten plaatsen zodat ik hem ook als lagervat kan gebruiken.
Het voordeel is ook om een beetje on topic te blijven dat je ze kan stapelen, zodat het misschien een idee is voor de topicstarter of de grote versie 54 L aan te schaffen of twee van 26,5 L. Maar het blijft een behoorlijke uitgave.

Citaat van: CeesM op 26-10-2018  13:38 uDat klopt. Kunststoffen worden met de jaren brosser en kan spontaan scheuren, afbreken ect..

1) Je kan 40 liter in een 50 liter vat vergisten zonder problemen. Ikzelf heb de 26,5 liter versie en kan makkelijk 26 liter vergisten.

haicoterbeek

Citaat van: dimitri.bourgois op 24-11-2018  20:35 uOk, wat ik dus een beetje kan afleiden.

Gewoon eenvoudig kan ik een beetje "Dreft" gebruiken om hem te poetsen.
Om te ontsmetten zou ik dan de chemipro oxi gebruiken.
En de chemipro cuastic gebruik ik dan maar beter niet .

Klopt dit wat ik uit al deze gesprekken heb? Ik zou niet graag hebben dat mijn liter aanduidingen in het vat verloren gaan door het gebruik van een verkeerd poetsmiddel...
Vaatwasmiddel of vaatwastabletten zijn prima voor een schoonmaakbeurt.
Daarna ontsmetten met een ontsmettingsmiddel zoals Star San.

dimitri.bourgois

Hallo,

Ik heb wat zitten neuzen op het forum, en zit te denken om eens die Enzybrew 10 eens aan te schaffen daar er veel positieve commentaren op komen.
Graag wilde ik ook weten als ik na het reinigen/rondcirculeren met dit product, klaar ben of niet.

Of moet je nog naspoelen met water, of ontsmetten met een ander product, of gewoon laten drogen ...

Op mijn Herms installatie deed ik eigenlijk altijd chemipro oxi rond circuleren en vervolgens nog eens gewoon water en dan in de lucht laten drogen, en klaar dus.
In mijn plastieken vaten deed ik warm water, wat oxi erbij en gewoon wassen met een doekje. Vervolgens leeglopen en licht afdrogen.

Kan ik nu hetzelfde doen of niet met dit product?


Ik ben er nu ook nog niet altijd uit als ik chemipro OXI en of CAUSTIC mag gebruiken om mijn nieuw cct te gaan reinigen ...

Alvast bedankt!

Jacques

Citaat van: dimitri.bourgois op 05-12-2018  21:54 uHallo,

Ik heb wat zitten neuzen op het forum, en zit te denken om eens die enzybrew 10 eens aan te schaffen daar er veel positieve commentaren op komen.
Graag wilde ik ook weten als ik na het reinigen/rondcirculeren met dit product, klaar ben of niet.

Of moet je nog naspoelen met water, of ontsmetten met een ander product, of gewoon laten drogen ...

Zeker naspoelen met water om aanslag te vookomen.
Het is een (goede) reiniger en geen desinfectant. Sowieso moet je vlak voor gebruik van een gistvat deze desinfecteren.

dimitri.bourgois

Hallo,

Vandaag mijn eerste brouwsels vanuit mijn CCT op fels getrokken en dat ging lekker vlot.

Daarna dus ook de CCT moeten reinigen wat ook goed ging.

Maar ik heb een vraagje bij het Enzybrew 10 reinigingsproduct. Is dit een product die moet schuimen tijdens het reinigen of niet ?
Ik heb water van rond de 50° en doe er Enzybrew 10 bij, het water komt troebel en dat is het dan zowat.
Ik begint dan rond te circuleren met mijn pomp maar schuimen doet het niet. Is dit normaal?

Mijn gistvat is wel proper, maar echter mijn deksel krijg ik niet proper. Er zit zowat een waas op. Op het deksel was er een soort van zwarte drek op, die blijkbaar sterk kleeft en blijft hangen...
Iemand tips hiervoor aub?

Alvast bedankt!


springerke

Citaat van: dimitri.bourgois op 15-03-2019  17:22 uMijn gistvat is wel proper, maar echter mijn deksel krijg ik niet proper. Er zit zowat een waas op. Op het deksel was er een soort van zwarte drek op, die blijkbaar sterk kleeft en blijft hangen...
Iemand tips hiervoor aub ?

Alvast bedankt !

Is het lijm van een klever die er opgehangen heeft 
Als het lijm is kan je die afkrijgen met tinner

CeesM

Citaat van: springerke op 15-03-2019  18:41 uIs het lijm van een klever die er opgehangen heeft ?
Als het lijm is kan je die afkrijgen met tinner
Op de SS BrewTech Chronicals zit één klevertje aan het vat, en zeker niet aan de binnenkant.

Jacques

Citaat van: dimitri.bourgois op 15-03-2019  17:22 uMaar ik heb een vraagje bij het Enzybrew 10 reinigingsproduct. Is dit een product die moet schuimen tijdens het reinigen of niet ?
Ik heb water van rond de 50° en doe er Enzybrew 10 bij, het water komt troebel en dat is het dan zowat.
Ik begint dan rond te circuleren met mijn pomp maar schuimen doet het niet. Is dit normaal?

Mijn gistvat is wel proper, maar echter mijn deksel krijg ik niet proper. Er zit zowat een waas op. Op het deksel was er een soort van zwarte drek op, die blijkbaar sterk kleeft en blijft hangen...
Iemand tips hiervoor aub?

Enzybrew 10 geeft niet een echte schuimlaag. Een oplossing ziet er in eerste instantie wat troebel uit en wordt langzaam helderder als alle verontreiniging is opgelost.

Op restanten van lijm werkt Enzybrew 10 niet. Poets deze weg met aceton of thinner.

Heb je een foto van de deksel?

dimitri.bourgois

Hallo,

Het is niet van een sticker of zo. Het is aan de binnenkant van het vat. Zie foto aub.
En inderdaad die enzybrew 10 komt helderder naarmate het vat zuiverder komt, dus zal dus ok zijn.
Het grootse gedeelte is af van het deksel, maar het is net dat er iets aangetast is aan het RVS en dit zou ik graag terug blinkend krijgen.
Alvast bedankt !



Jacques

Heb je de deksel al behandeld met Enzybrew 10?

Indien ja, zou je aan de slag kunnen gaan met Cif. Schuur voorzichtig de verontreiniging weg en passiveer daarna de deksel met een zuur, bijvoorbeeld fosforzuur of citroenzuur.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 15-03-2019  21:22 uHeb je de deksel al behandeld met Enzybrew 10?

Indien ja, zou je aan de slag kunnen gaan met Cif. Schuur voorzichtig de verontreiniging weg en passiveer daarna de deksel met een zuur, bijvoorbeeld fosforzuur of citroenzuur.
Geen schuurmiddelen gebruiken op elektro polished RVS!!!!
Als het de RVS is die uitgeslagen is kan je proberen met het een nacht in hete (>80°C) citroenzuur oplossing te leggen.
Uitslag op RVS is dikwijls te wijten dat je warme alkalische detergenten laat aandrongen op RVS,

Jacques

Citaat van: Serge VL op 16-03-2019  11:17 uGeen schuurmiddelen gebruiken op elektro polished RVS!!!!
Als het de RVS is die uitgeslagen is kan je proberen met het een nacht in hete (>80°C) citroenzuur oplossing te leggen.
Uitslag op RVS is dikwijls te wijten dat je warme alkalische detergenten laat aandrongen op RVS,

Met Cif op RVS heb ik goede ervaringen. Al jaren gebruik ik Cif op rvs keukenpannen. De pannen zien er blinkend uit ondanks dat ze al heel wat jaren in gebruik zijn en heel regelmatig afgedaan worden met Cif.

Er is overigens ook speciale rvs reiniger van HG. Die lijkt qua uiterlijk erg veel op Cif maar is wel heel wat duurder...

haicoterbeek

Gewoon de Kärcher dr op! Vuilfrees erin en gaan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.