Wil een nieuw gistvat aankopen maar welke

Gestart door dimitri.bourgois, 20-10-2018 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dimitri.bourgois

Hallo,

Momenteel brouw ik met een HERMS geautomatiseerd systeem en ben daar heel tevreden mee.
Ik brouw momenteel batches per 40 liter en laat deze dan vergisten in mijn 60 liter plastiek vaten.
Aangezien mijn herms voor mij genoeg geoptimaliseerd is, wil ik nu mijn vergisting eens onder handen nemen.

Ikzelf ben nu in het bezit van 2 x 60 liter vat en 1 x 30 liter vat en een vergistingskast waar een 60 l vat in past.
Ik gebruik 2 x 60 liter vat om met het eerste vat de hoofdvergisting te doen, om vervolgens over te hevelen naar mijn ander 60 liter vat om te laten lageren. Vervolgens ga ik van dat laatste 60 liter vat via een pomp systeem naar mijn afvulsysteem.
Mijn 30 l vat gebruik ik soms (heel weinig) om eens test batches van een 10 liter in te doen. (Kriekbier, frambozen bier, ...)

Momenteel vind ik enkele zaken wat ambetant om te doen en had graag jullie verdere mening en wat jullie zouden doen geweten.
1) Het gesleur met de 60 liter vaten vind ik wat zwaar aan het worden ...
2) Na de hoofdvergisting overhevelen naar het lagervat vind ik een heel werkje ... alles poetsen + overhevelen
3) Als ik bottel vanuit mijn vat, blijft er altijd een 6 tal flesjes achter in mijn vat

Jullie voelen de vraag waarschijnlijk al komen, ik ben dus aan het uitkijken naar een conisch gistvat. Ik had er al enkele bekeken, (fastferment, the catalyst, fermentasaurus. Ik vind dit handig daar je hoofdvergisting en lagering in zelfde vat kan doen, alsook het bottelen normaal kan doen tot deze leeg is.

Graag had ik nu jullie mening geweten hiervan.
1) Wat koop ik het beste
2) Wat is jullie ervaring ermee
3) Wat is een goede verkoopprijs voor alle 3 mijn andere vaten die in perfecte staat zijn
4) Aangezien ik 40 liter brouw, zie ik maar 1 optie, das de fastferment van 53 l, maar zijn er nog andere opties ...

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Groetjes,

Dimitri





JoepH

Op Youtube staat al een tijdje een filmpje over de nieuwe Fermentasaurus. De grootste is een 50 liter versie  met de nodige verbeteringen ten opzichte van de het huidige type. De kleine versie wordt zo'n 26 liter.
Het hangt natuurlijk af van wat je wilt besteden. De SS-Brewtech CCT's zijn natuurlijk om je vingers bij af te likken maar daar hangt een even iets ander prijskaartje aan.

Haagse Wouter

Als je toch een duur conisch gistvat gaat kopen dan zou ik echt investeren in voor RVS gaan.

En verkoopprijs voor je huidige vaten? Een paar huisgebrouwen biertjes per vat is waarschijnlijk je beste keus qua moeite om te verkopen en plezier die je uit je verkoop haalt ;). Ze zijn nou eenmaal niet zo duur om te kopen. En anders, wat de gek er voor geeft :). Zou zelf wel altijd een 60L vat houden, kan nooit kwaad als backup.

TimW

Ik heb een brewtech cct aangeschaft en deze bevalt uitstekend. Schoonmaken kost nauwelijks moeite met een cip bal. Het is wel een uitgave maar de kwaliteit is goed en het vat zal jaren meegaan.

haicoterbeek


seed7

Wat voor gisten gebruik je? 60 l vat voor 40 l wort lijkt me wel het minimum, zeker voor een CCT omdat die relatief slank zijn.

Ingo

haicoterbeek

De cct's van ss brewtech kun je ook krijgen in een halve en hele barrel ( 60 en 120 liter)

De brewmaster edition is voorzien van vlinderkleppen, koeler, verwarmingselement en controller, monsternamekraan en rackingarm.

Alle koppelingen zijn tri clamp.


Waterkoeler (bv. Quantor Minichilly) zul je zelf aan moeten schaffen. Worden ook veel tweede hands aangeboden.




Richard3


dimitri.bourgois

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik zie die prachtige CCT in rvs ook wel, maar deze zijn voor mijn hobbytoepassingen echt overkill en ook te duur momenteel.

Kunnen jullie een vergelijking geven wat dan beter is tussen de fastferment en de fermentasaurus?
Die fermentasaurus, kun je daar lang mee weg, want dit is toch maar PET pvc of niet? En aangezien deze doorzichtig is, kan dit kwaad voor uw bier?

Alvast bedankt!

beermenke

Citaat van: dimitri.bourgois op 20-10-2018  21:22 uBedankt voor jullie antwoorden!

Ik zie die prachtige CCT in rvs ook wel, maar deze zijn voor mijn hobbytoepassingen echt overkill en ook te duur momenteel.

Kunnen jullie een vergelijking geven wat dan beter is tussen de fastferment en de fermentasaurus?
Die fermentasaurus, kun je daar lang mee weg, want dit is toch maar PET pvc of niet? En aangezien deze doorzichtig is, kan dit kwaad voor uw bier?

Alvast bedankt!
Ik zou zeggen als je tussen die 2 moet kiezen dan zoek een gebruiker en overleg met hem/haar.
Ik moet mijn fastferment gevuld in mijn koelkast hangen. Dus een ding met onderstel en dat dragen en inschuiven leek mij niet werkbaar. De fastferment kan ik dragen en dan in de beugels in een vast frame in de gistkast/koelkast hangen. Dus zo heeft elk systeem voor en nadelen en kun je bekijken of er voor of nadelen voor jou zijn. Ik ben in ieder geval tevreden over de fastferment en reeds vele batches gebrouwen.

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-10-2018  16:48 uWat voor gisten gebruik je? 60 l vat voor 40 l wort lijkt me wel het minimum, zeker voor een CCT omdat die relatief slank zijn.

Ingo

Is geen probleem. Zelf heb ik ook een slanke rvs CCT. Die staat in een grote koelkast. Door het gecontroleerd vergisten heb je minder schuimvorming.

Dirtbag

Ik ben met de aanschaf van de easybrew 50 ook opgeschaald naar net geen 40 liter. Ik was van plan om de 53 liter fastferment te kopen aangezien de originele 30 l mij goed beviel. Net voor aanschaf heb ik.toch even de koelkast opgemeten. De FF53 zou in mijn 360 liter liebherr koelkast niet passen.

Ik heb toen de Poolse CCT gekocht. Meteen rvs driedelige kraan en rvs camlock koppelingen gekocht zodat ik de bol en tuut van de FF30 kon gebruiken. Tevens de tapkraan half op de conus vervangen door een thermowell voor de stc1000. Deze opstelling bevalt mij inmiddels al een ruim halfjaar uitstekend.

Aangezien de gistkast op zolder staat gebruik ik twee 20 liter jerrycans om het wort naar boven te brengen.

db

dimitri.bourgois

Ik zie hier ook regelmatig "Poolse CCT's" passeren. Maar is er iemand die me kan aantonen welke dit zijn, waar je deze koopt, wat deze kosten, want ik heb niet echt een idee welke dit zijn...
Alvast bedankt!

Dirtbag

Citaat van: dimitri.bourgois op 23-10-2018  22:36 uIk zie hier ook regelmatig "Poolse CCT's" passeren. Maar is er iemand die me kan aantonen welke dit zijn, waar je deze koopt, wat deze kosten, want ik heb niet echt een idee welke dit zijn...
Alvast bedankt !

Poolse CCT die ik gekocht heb

en de website zelf

Ik heb hem via Ebay gekocht, leek mij makkelijker aangezien mijn Pools niet zo best is.

En

db

dimitri.bourgois

Hallo,

Vandaag eens in de winkel langs geweest waar ik alles aankoop.
Heb wat uitleg gevraagd rond de gistvaten en hij verstond mijn problemen en verstond waarom ik wilde overschakelen naar een CCT.

Ik heb de fastferment en de fermentasaurus daar gezien, vast gehad en kunnen vergelijken.
De voorkeur van de winkel alsook van mij gingen naar de fermentausaurus dan. Maar helaas mist er daar nog een sample kraantje aan ...
En wat hij ook wist te vertellen, dan het materiaal PET plastiek is, maar dat je dit niet hebt voor de rest van je leven blijkbaar. Na verloop van tijd gaan deze stuk ...
Klopt dit? De plastieken vaten die ik nu heb, gaan deze ook stuk met tijd dan?

Maar vervolgens had hij nog iets staan die nog maar pas binnen was en datwas ...
https://www.ssbrewtech.com/products/chronical-14-gallon-fermenter

Uiteraard vond ik dit wel een prachtig vat. Maar de prijs is wel wat hoog, maar deze heb je dan wel voor de rest van je dagen. Maar ik had hier nog enkele vragen bij:
1) Inhoud is 50 liter, kan ik dan 40 liter laten vergisten erin of wordt dit spannend?
2) Er zit geen systeem op als die plastieken cct's met die bal om gist weg te nemen en dan terug te plaatsen om te lageren. Kan dit opgelost worden?
3) Zijn er nog zaken die "anders" zijn dan die plastieken...

Graag jullie meningen/ opmerkingen aub?

Alvast bedankt!!!

Dirtbag

Ik weet dat de gistbol van de originele Fastferment 30 een schroefdraad heeft dat past op 1"BSPT draad.

RVS camlock vrouw

RVS 3 delige kraan

BSPT Nippel

RVS camlock man

Dit zijn de delen die ik nodig had om mijn Poolse CCT om te bouwen zodat deze nagenoeg hetzelfde functioneert als een FF.

Nagenoeg... Er zit onderin de conus een kleine opstaande rand waar een weinig gist achter bij haken bij ledigen. Niet genoeg dat ik mij daar zorgen over maak.

/toevoeging:
Als je bij die Chronical de bocht weglaat, dan de klep verticaal monteert en van daar overgaat naar camlocks kun je heb gebruiken zoals een Fastferment.


db

CeesM

Citaat van: dimitri.bourgois op 25-10-2018  19:47 uHallo,

Vandaag eens in de winkel langs geweest waar ik alles aankoop.
Heb wat uitleg gevraagd rond de gistvaten en hij verstond mijn problemen en verstond waarom ik wilde overschakelen naar een CCT.

Ik heb de fastferment en de fermentasaurus daar gezien, vast gehad en kunnen vergelijken.
De voorkeur van de winkel alsook van mij gingen naar de fermentausaurus dan. Maar helaas mist er daar nog een sample kraantje aan ...
En wat hij ook wist te vertellen, dan het materiaal PET plastiek is, maar dat je dit niet hebt voor de rest van je leven blijkbaar. Na verloop van tijd gaan deze stuk ...
Klopt dit? De plastieken vaten die ik nu heb, gaan deze ook stuk met tijd dan?

Maar vervolgens had hij nog iets staan die nog maar pas binnen was en datwas ...
https://www.ssbrewtech.com/products/chronical-14-gallon-fermenter

Uiteraard vond ik dit wel een prachtig vat. Maar de prijs is wel wat hoog, maar deze heb je dan wel voor de rest van je dagen. Maar ik had hier nog enkele vragen bij:
1) Inhoud is 50 liter, kan ik dan 40 liter laten vergisten erin of wordt dit spannend?
2) Er zit geen systeem op als die plastieken cct's met die bal om gist weg te nemen en dan terug te plaatsen om te lageren. Kan dit opgelost worden?
3) Zijn er nog zaken die "anders" zijn dan die plastieken...

Graag jullie meningen/ opmerkingen aub?

Alvast bedankt!!!
Dat klopt. Kunststoffen worden met de jaren brosser en kan spontaan scheuren, afbreken ect..

1) Je kan 40 liter in een 50 litervat vergisten zonder problemen. Ikzelf heb de 26,5 liter versie en kan makkelijk 26 liter vergisten.
2) Dit systeem is makkelijker. Als je de gist weg wilt nemen kan je het dumpen met de onderste kraan. Wil je de gist bewaren dan hou je een gesteriliceerd jampotje onder de kraan.
3) RVS laat geen zuurstof door, houd geen luchtjes vast, makkelijk te reinigen, onderdelen makkelijk af te halen met de tri-clamp koppelingen,
gaat levenslang mee.

knifeman

Die conische rvs vaten, is dat ook de bedoeling dat je in 1 keer vergist daarin?

Martijn0172

Ja vaak is er een manier om het gist te dumpen

CeesM

Citaat van: knifeman op 27-10-2018  10:16 uDie conische rvs vaten, is dat ook de bedoeling dat je in 1 keer vergist daarin ?
Ja, ik weet niet hoe anderen het doen, maar bij mij blijft het in de CCT tot ik daaruit direct ga bottelen.
Zodra er helder bier uit mijn bovenste kraan komt, sluit ik een slang aan met afvulpijpje en vul mijn flesjes waar ik vooraf de bottelsuiker in heb gedaan. Na de hoofdvergisting dump ik al de meeste gist en eiwitslurrie.

knifeman

Ja maar jij spreekt al over de bovenste kraan. Wil dat dat dan zeggen dat je je gistdepot na hoofdgisting aftapt zoals met een fastferment ?

Ik doelde eerder op de eenvoudigste conische ss brewtech met maar 1 kraan en  geen gistaftapkraan... ?

CeesM

Citaat van: knifeman op 27-10-2018  11:11 uJa maar jij spreekt al over de bovenste kraan. Wil dat dat dan zeggen dat je je gistdepot na hoofdgisting aftapt zoals met een fastferment ?

Ik doelde eerder op de eenvoudigste conische ss brewtech met maar 1 kraan en  geen gistaftapkraan... ?
Ja, ik heb een CCT die van onderen lijkt op de fastferment. Jij doelt denk ik op de SS Brewtech Brewbucket. Bij dat model loopt de conische bodem niet zo diep, dus blijft de gistdepot toch veel contact hebben met het bier, net zoals een gistvat met platte bodem. Daar lijkt het lastiger om de gistslurrie weg te kunnen halen.

knifeman

Citaat van: CeesM op 27-10-2018  11:51 uJa, ik heb een CCT die van onderen lijkt op de fastferment. Jij doelt denk ik op de SS Brewtech Brewbucket. Bij dat model loopt de conische bodem niet zo diep, dus blijft de gistdepot toch veel contact hebben met het bier, net zoals een gistvat met platte bodem. Daar lijkt het lastiger om de gistslurrie weg te kunnen halen.
Welke ceesm?

CeesM


dimitri.bourgois

Hallo,

Voor mij is het inderdaad ook de bedoeling, dat de hoofdvergisting, de lagering en het bottelen allemaal in 1 keer gaat gebeuren. Dus met afname van het gistdepot enzovoorts...

Ik zie bijvoorbeeld ook wel dat het inmengen van de bottelsuiker misschien wel handiger kan in een inox vat dan, die pvc vaten, daar de opening groter is om eens om te roeren... Of heb ik dit verkeerd voor...

Zijn er eigenlijk nog andere goede budget inox gistvaten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.