Welk soort infectie is dit?

Gestart door ppuk, 20-10-2018 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: ppuk op 23-10-2018  07:17 uWat misschien wel kan is een besmetting met wlp099. Voor een ander brouwsel twee maanden geleden heb ik de wlp099 opgekweekt in een kleine erlenmeyer die ik zelden gebruik. Mogelijk dat ik dezelfde erlenmeyer voor de 1099 gebruikt heb, geen idee. Misschien dat deze niet goed schoongemaakt was? De wlp099 is best een doorzetter dus misschien dat die het twee maanden overleeft. Wel jammer want dat betekent dat de Wyeast 1099 die nu in de vriezer in cryobuisjes ligt niet zuiver is. Maar normaal gesproken ben ik nogal van het goed schoonmaken...

Na twee maanden overleven? Dat kan alleen indien niet alles goed schoon was en je spullen niet droog bewaard worden.
Misschien toch je schoonmaakprotocol aanpassen? ???

ppuk

Ik moet een mea culpa maxima doen! Net weer eens gemeten met de dobber en ik zie dat het SG 1010 is. Dat geeft een voor Wyeast 1099 wat hoge vergistingsgraad, maar dat komt vast door de temperatuur tijdens de warme dagen. Kennelijk heb ik de vorige keer met mijn neus gekeken!

Is het mogelijk dat het SG verschilt naargelang de hoogte van het getapte jongbier in het vergistingsvat? Zo niet dan moet ik een andere bril kopen want ik dacht echt dat ie in het witte vlak (rond SG 1002) zat...

Ben vrij netjes met schoonmaak en droogwerk, dus de wlp099 besmetting zou eigenlijk ook niet moeten kunnen als ik het zo lees.

Bedankt voor alle hulp!

Eric v B

Citaat van: ppuk op 24-10-2018  09:04 uIk moet een mea culpa maxima doen! Net weer eens gemeten met de dobber en ik zie dat het SG 1010 is. Dat geeft een voor Wyeast 1099 wat hoge vergistingsgraad, maar dat komt vast door de temperatuur tijdens de warme dagen. Kennelijk heb ik de vorige keer met mijn neus gekeken!

Is het mogelijk dat het SG verschilt naargelang de hoogte van het getapte jongbier in het vergistingsvat? Zo niet dan moet ik een andere bril kopen want ik dacht echt dat ie in het witte vlak (rond SG 1002) zat...

Ben vrij netjes met schoonmaak en droogwerk, dus de wlp099 besmetting zou eigenlijk ook niet moeten kunnen als ik het zo lees.

Bedankt voor alle hulp!

Dit verschijnsel heb ik zelf al diverse malen meegemaakt bij diverse gisten (gelukkig heb ik dat allemaal niet genoteerd zodat ik geen idee meer heb bij welke gisten dat is voorgevallen). Tijdens de nagisting meet je (in mijn geval met een refractometer) een SG die soms wel 10 SG punten lager ligt dan de voorspelde eind SG uit BrouwHulp. Bij een meting vlak voor het bottelen blijkt dat je ineens weer ± 10 SG punten hoger ligt dan de eerder gemeten waarden. Hier is al een keer eerder iets over "geschreven" hier op het forum en ik meen me te herinneren dat er meer mensen waren die dit ervaren hebben.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 24-10-2018  12:32 uDit verschijnsel heb ik zelf al diverse malen meegemaakt bij diverse gisten (gelukkig heb ik dat allemaal niet genoteerd zodat ik geen idee meer heb bij welke gisten dat is voorgevallen). Tijdens de nagisting meet je (in mijn geval met een refractometer) een SG die soms wel 10 SG punten lager ligt dan de voorspelde eind SG uit BrouwHulp. Bij een meting vlak voor het bottelen blijkt dat je ineens weer ± 10 SG punten hoger ligt dan de eerder gemeten waarden. Hier is al een keer eerder iets over "geschreven" hier op het forum en ik meen me te herinneren dat er meer mensen waren die dit ervaren hebben.

Dit verschijnsel herken ik bij het gebruik van een refractometer. Niet bij een hydrometer.

Sinds ik de monsters die ik meet met een refractometer filter met bentoniet is het effect veel kleiner.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 24-10-2018  12:32 uDit verschijnsel heb ik zelf al diverse malen meegemaakt bij diverse gisten (gelukkig heb ik dat allemaal niet genoteerd zodat ik geen idee meer heb bij welke gisten dat is voorgevallen). Tijdens de nagisting meet je (in mijn geval met een refractometer) een SG die soms wel 10 SG punten lager ligt dan de voorspelde eind SG uit BrouwHulp.
Dit effect zie ik niet. Ik filter wel het sample eerst. Verder meet je maar 1 druppeltje dus als er ook maar een miniem beetje vocht op zit bv omdat je hem niet volledig droog hebt gemaakt dan kun je zomaar 10% te laag meten.

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 24-10-2018  21:53 uDit effect zie ik niet. Ik filter wel het sample eerst. Verder meet je maar 1 druppeltje dus als er ook maar een miniem beetje vocht op zit bv omdat je hem niet volledig droog hebt gemaakt dan kun je zomaar 10% te laag meten.

Aangezien ik het belang weet van droge glaasjes (op de refractometer) zijn deze altijd droog voor het meten. En toch meet ik de eerder genoemde verschijnselen. Ik filter overigens niet vooraf aan het meten...

tdp

Citaat van: Eric v B op 25-10-2018  12:53 uAangezien ik het belang weet van een droge glaasje (op de refractometer) zijn deze altijd droog voor het meten. En toch meet ik de eerder genoemde verschijnselen. Ik filter overigens niet vooraf aan het meten...

Ik herken dat Eric, vaak een puntje of 2 bij mij (omgerekend in SG).

Geen idee overigens hoe dat komt!

hansHalberstadt

Zonder filteren krijg je een vage streep als er gist in zit. Ik denk dat dat komt omdat de concentratie in de gistcel anders is als daarbuiten waardoor de gistcel het licht gaat verstrooien of anders gaat breken. Je wilt de vloeistof meten en niet de gist, vandaar dat je moet filteren. Tegen het einde meent de concentratie gistcellen sterk af en krijg je daardoor een andere gedrag dan met gistcellen, mede omdat de concentratie in de gistcellen en daarbuiten ook verandert tov elkaar.
Vandaar dat je eigenlijk altijd zou moeten filteren om betrouwbare resultaten te krijgen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-10-2018  19:38 uZonder filteren krijg je een vage streep als er gist in zit. Ik denk dat dat komt omdat de concentratie in de gistcel anders is als daarbuiten waardoor de gistcel het licht gaat verstrooien of anders gaat breken. Je wilt de vloeistof meten en niet de gist, vandaar dat je moet filteren. Tegen het einde meent de concentratie gistcellen sterk af en krijg je daardoor een andere gedrag dan met gistcellen, mede omdat de concentratie in de gistcellen en daarbuiten ook verandert tov elkaar.
Vandaar dat je eigenlijk altijd zou moeten filteren om betrouwbare resultaten te krijgen.

Tegenwoordig filter ik het bier kraakhelder. Desondanks zie ik nog steeds dit verschijnsel.

Een voorbeeld
Voor de vergisting 10,1 Brix
Na 4 dagen 6,7 Brix
Na 6 dagen 6,4 Brix
Na 10 dagen 6,4 Brix
Na 15 dagen 6,6 Brix

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.