Welk soort infectie is dit?

Gestart door ppuk, 20-10-2018 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ppuk

Ai. Kom er net achter dat een Engelse ale met Wyeast 1099 van 1044 naar 1002 vergist is. Die gist met die super hoge vergistingsgraad klopt niet. Net gekeken in het vat en ik zie een infectie. Wat kan ik nu het beste doen? En wat voor infectie is dit?


BrouwMark

Ik zie eerlijk gezegd geen infectie. Volgens mij drijven er gewoon wat gistvlokken op. Je vergistingsgraad is inderdaad wel vrij hoog. Hoe was je maischschema, en heb je suiker toegevoegd?

Oscar

Citaat van: ppuk op 20-10-2018  12:14 uNet gekeken in het vat en ik zie een infectie.

Ik niet... :brouwen:

ppuk

Het was een eenstapsmaisch op 67c en dat 60 min lang. Alleen 4,6 kg pale ale mout en wat ek golding, geen suiker verder.

Als het geen infectie is snap ik de vergistingsgraad niet. Omdat mijn vergistingskoelkast vol zat heb ik m vrij laten vergisten, daardoor zal die 1099 wel aan zn max temp gezeten hebben. Het was precies in de afgelopen warme periode.

dirk


ppuk

Paar dagen geleden geproefd, zal het vanavond weer ff proberen. Ik vond hem nogal amandelig smaken.

Haagse Wouter

Citaat van: ppuk op 20-10-2018  14:58 uPaar dagen geleden geproefd, zal het vanavond weer ff proberen. Ik vond m nogal amandelig smaken.

Oei cyanobacterieën die cyanide vormen!

ppuk

Euh... wordt dit gootsteenbier?

BrouwMark

Haagse Wâhtâh maakt een geintje. Als je relatief veel gist hebt toegevoegd en de boel is flink heet vergist, kan zo'n vergistingsgraad op zich wel gebeuren. Als het niet zuur of naar smaakt/ruikt, altijd gewoon bottelen en zien wat het wordt.

Deze gist flocculeert behoorlijk, dat wil zeggen dat ie vrij makkelijk klonten vormt die normaal gesproken dan afzinken. Blijft er echter veel koolzuurgas onder hangen, dan drijven die schilfers omhoog, en die zie je nu op je bier liggen. In de fles met die hap!

Mark GA

Citaat van: ppuk op 20-10-2018  23:14 uEuh...wordt dit gootsteenbier?
Cyanide mag je nooit door de gootsteen spoelen natuurlijk. Dat moet worden afgevoerd door professionals.

Gewoon bottelen inderdaad en je hebt ongetwijfeld een prima bier straks

ppuk

Bedankt voor de uitleg! Ik ga binnenkort bottelen en hopelijk over een paar weken een lekker biertje drinken  :proost:

Jacques

Had je toevallig veel suiker in de stort?

ppuk

Helemaal niets. 4,6 kilo pale mout met wat hop, dat is alles.

Jacques

Citaat van: ppuk op 22-10-2018  07:08 uHelemaal niets. 4,6 kilo pale mout met wat hop, dat is alles.

Ok, dan is dat niet de oorzaak van de hoge vergistingsgraad.

Heb je misschien koudhop gebruikt?

SanderH

Heb je de temperatuur meter gecontroleerd??

Lijkt niet op een infectie op je foto, maar echt hop harsen.

Overmaat gist of een lagere temperatuur tijdens het maischen lijken meer de op. En weet je zeker dat je die gist hebt gebruikt en niet stiekem een andere?

Jacques

Citaat van: SanderH op 22-10-2018  21:13 uOvermaat gist of een lagere temperatuur tijdens het maischen lijken meer de op.

Zelfs dan haal je zo'n hoge vergistingsgraad niet...

SanderH

Citaat van: Jacques op 22-10-2018  21:17 uZelfs dan haal je zo'n hoge vergistingsgraad niet...
Nee, meestal niet. Maar met een andere gist soort stiekem wel.  Niet gekeken of die 1099 op de "verdachten" lijst staat of dat het stiekem de WL099 is, in plaats van de WY 1099. Die WL099 lust alles, of nagenoeg dan.


Jacques

Citaat van: SanderH op 22-10-2018  21:21 uNee, meestal niet. Maar met een andere gist soort stiekem wel.  Niet gekeken of die 1099 op de "verdachten" lijst staat of dat het stiekem de WL099 is, in plaats van de WY 1099. Die WL099 lust alles, of nagenoeg dan.

De Wyeast 1099 staat niet op de lijst van de var Diastaticus gisten. Die gist zou afkomstig zijn van Whitbread.
De WLP-099 Super High Gravity Ale staat er wel op. Dat zou inderdaad een logische verklaring zijn voor de hoge vergistingsraad.

SanderH

Citaat van: Jacques op 22-10-2018  21:29 uDe Wyeast 1099 staat niet op de lijst van de var Diastaticus gisten. Die gist zou afkomstig zijn van Whitbread.
De WLP-099 Super High Gravity Ale staat er wel op. Dat zou inderdaad een logische verklaring zijn voor de hoge vergistingsraad.

Zonder een volledig recept, maischschema en uitsluitsel over de gistsoort blijft het dus gissen.

OF, hij heeft per ongeluk de hydrometer meting omgerekend...

Jacques

Citaat van: SanderH op 22-10-2018  21:31 uZonder een volledig recept, maischschema en uitsluitsel over de gistsoort blijft het dus gissen.

OF, hij heeft per ongeluk de hydrometer meting omgerekend...

ppuk heeft het over "Wyeast 1099". Het kan zijn dat dit een verschrijving is. Een dergelijke verschrijving kan ook bij een volledig recept...

ppuk

De wlp099 heb ik toevallig wel in de vriezer liggen, maar deze Wyeast 1099 kwam direct uit een opgekweekt vers pakje. Maischchema had ik al genoemd (was eenstapsmaisch van 60 min op 67 graden). Netjes gemeten met glazen dobber. Morgen kan ik het recept wel ff uploaden. Bedankt allemaal!

ppuk

Bij deze het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk53
Naam receptBlond Bitter
Brouwdatum02-10-2018
BierstijlBitter blond
Volume22,5 l
Begin SG1,044 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement72,1 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,15 lWater uit Rijswijk
2,35 lGedemineraliseerd water
2,50 gCaSO4
1,76 mlFosforzuur
11,67 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
72 mg/l7 mg/l53 mg/l157 mg/l50 mg/l127 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,60 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gE.K. Goldingspellets5,1%60 min.15,0 IBU
67,5 gE.K. Goldingspellets5,1%15 min.20,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,7 l starterWhitbread Ale (1099)bovengist


ppuk

Wat misschien wel kan is een besmetting met wlp099. Voor een ander brouwsel twee maanden geleden heb ik de wlp099 opgekweekt in een kleine erlenmeyer die ik zelden gebruik. Mogelijk dat ik dezelfde erlenmeyer voor de 1099 gebruikt heb, geen idee. Misschien dat deze niet goed schoongemaakt was? De wlp099 is best een doorzetter dus misschien dat die het twee maanden overleeft. Wel jammer want dat betekent dat de Wyeast 1099 die nu in de vriezer in cryobuisjes ligt niet zuiver is. Maar normaal gesproken ben ik nogal van het goed schoonmaken...

Eric v B

Citaat van: ppuk op 23-10-2018  07:17 uWat misschien wel kan is een besmetting met wlp099. Voor een ander brouwsel twee maanden geleden heb ik de wlp099 opgekweekt in een kleine erlenmeyer die ik zelden gebruik. Mogelijk dat ik dezelfde erlenmeyer voor de 1099 gebruikt heb, geen idee. Misschien dat deze niet goed schoongemaakt was? De wlp099 is best een doorzetter dus misschien dat die het twee maanden overleeft. Wel jammer want dat betekent dat de Wyeast 1099 die nu in de vriezer in cryobuisjes ligt niet zuiver is. Maar normaal gesproken ben ik nogal van het goed schoonmaken...
Dat is dan op zich goed nieuws! Dat betekent dat je geen besmetting hebt en dat het gewoon bier is/wordt. Jammer is dat het niet geworden is wat het zou moeten worden.... Ondanks dat PROOST!  :proost: Laat even weten hoe het geworden is.


ppuk

Da's waar :-)

Zal ff kijken of het sg nog verder daalt en of ik een testbrouwsel met de mogelijk vervuilde gistbuisjes kan maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.