Enquete hopteelt Noord-Drenthe

Gestart door Hopink, 19-10-2018 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopink

Beste lezer,

Ik ben met een vriend bezig met een profielwerkstuk over de haalbaarheid van herintroductie van kleinschalige hopteelt in met name de regio Noord-Drenthe. We zijn daarnaast bezig met een marktonderzoek, dit doen we door een enquête te versturen naar hobbybrouwers en microbrouwerijen. Daarom aan alle forumleden de vraag: zouden jullie onderstaande enquete willen invullen?

Jullie zouden ons daar enorm mee helpen. Bij voorbaat dank!

Ps: de enquête is geheel anoniem.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdc1Gj8L0hflcbW6qlQati_utbWkqYQ0WITY5_mt8TZ1hDrAA/viewform?c=0&w=1

joenedu

In Peize, het hop dorp, zit toch al een hopveld? Daar kan je rond oogsttijd volgens mij komen plukken. Leuk dat jullie dit nieuw leven in willen blazen, enquête ingevuld.

Hopink

Dat klopt. In Peize is tegenwoordig vanuit cultuurhistorisch besef nog een kleine hoptuin te vinden. Het gaat in deze hoptuin met name om het laten zien van de hopkuilen die Drentse telers vroeger gebruikten. Ons pws gaat daarentegen meer over de herintroductie van professionele hopteelt (en dus gebruik van een trellis ipv hopkuilen). Bedankt voor je reactie!

Herman

Beste Hopink,

Tip: herformuleer je vragen als je hobbybrouwers bevraagd. We doen niet aan hectoliters en kilo's hop. Welke prijzen hebben jullie het over, prijzen per kg? 100g? Door deze onduidelijkheden in de vraagstelling kun je geen conclusies trekken, mocht je dat al willen.

hansHalberstadt

Ingevuld. Ik mis een belangrijke vraag, namelijk de vraag in hoeverre men kan leven met overjarige hop die door de meeste winkels wordt geleverd. Als ik (vacuüm verpakte) hop van het laatste oogstjaar kan krijgen gaat daar per definitie de voorkeur naar uit omdat hop nu eenmaal snel terugloopt in kwaliteit. Daar kun je je in onderscheiden lijkt mij.

Easywoods

Inderdaad, heb hem ingevuld maar de vraagstelling is niet erg duidelijk zoals Herman terecht opmerkt  :brouwen:

Citaat van: Herman op 19-10-2018  23:01 uTip: herformuleer je vragen als je hobbybrouwers bevraagd. We doen niet aan hectoliters en kilo's hop. Welke prijzen hebben jullie het over, prijzen per kg? 100g? Door deze onduidelijkheden in de vraagstelling kun je geen conclusies trekken, mocht je dat al willen.

Caius

Ik dacht er afgelopen maand aan om misschien volgende lente hopplanten te planten. Gewoon kijken wat het geeft. Maar wel leuk als het meer kan zijn dan alleen voor de sier de tuin vullen.

Hoeveel oppervlakte is er nodig voor leveren aan hobbybrouwers in de regio noord? Ik heb iets van 20x20meter beschikbaar wat ik anders alleen maar moet maaien. Zou dat te klein zijn? Het zal geen kiloknaller hoeveelheid worden natuurlijk.

Samenwerking/cooperatie met andere geinteresseerde zou ook leuk zijn natuurlijk. Ik zit tussen Peize en Veenhuizen in....
(Overigens, als je het commercieel wilt, moet er wel een regeling komen met het ministerie van justitie. Hetzij dat ze stoppen met commerciele verstrengelingen met Maallust, of dat 'wij' dan ook land en onbetaald personeel krijgen).

Kaj

Heuvinger brouwerij

Citaat van: joenedu op 19-10-2018  21:58 uIn Peize, het hop dorp, zit toch al een hopveld? Daar kan je rond oogsttijd volgens mij komen plukken.
Ik heb daar nog wat geplukt, maar verder heeft daar werkelijk niemand geoogst!

joenedu

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 25-10-2019  20:33 uIk heb daar nog wat geplukt, maar verder heeft daar werkelijk niemand geoogst!

Ik heb er verder ook niet aan gedacht, moet ik bekennen. Heb er ook niets over gelezen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: joenedu op 27-10-2019  12:05 uIk heb er verder ook niet aan gedacht, moet ik bekennen.
Geeft niet.
Gewoon een reminder voor volgend jaar.
Je weet waar het is in Peize?
Citaat van: joenedu op 27-10-2019  12:05 uHeb er ook niets over gelezen.
Er is daar hop en men schijnt daar niets mee te doen.
Ik heb een emmer volgeplukt, gedroogd in de droogmachine en de hop ligt nu in de diepvries.
Als ik de smaak van de hop lekker vind, dan ga ik volgend jaar wel op het goede tijdstip plukken.

joenedu

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 27-10-2019  19:15 uGeeft niet.
Gewoon een reminder voor volgend jaar.
Je weet waar het is in Peize?Er is daar hop en men schijnt daar niets mee te doen.
Ik heb een emmer volgeplukt, gedroogd in de droogmachine en de hop ligt nu in de diepvries.
Als ik de smaak van de hop lekker vind, dan ga ik volgend jaar wel op het goede tijdstip plukken.

Ja, ik weet waar het is (vanaf Peize centrum richting Hoogkerk daar aan je rechterhand, toch?) volgens mij. En ik ben ook benieuwd naar de smaak van wat je nu hebt geplukt, ik zal het volgend jaar ook in de agenda opnemen!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: joenedu op 28-10-2019  21:06 uik zal het volgend jaar ook in de agenda opnemen!
Ik heb vrijdag eens gekeken, de bellen zijn behoorlijk fors.
Ik geef de voorkeur aan de hop uit mijn eigen tuin en die van mijn zwager.

Marco Aal

Zuidbroek moet ook een hopveld zitten doen het samen met Maallust uit Veenhuizen maar ben er nog nooit geweest woon er 15 min vandaan sorry

Gr Marco

Laikea

Als iemand weet wanneer je in Peize hop kan oogsten, doe vooral een berichtje! Ben zeker geinteresseerd

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.