Aanbranden Brew Monk 30 L

Gestart door Brouwerij Gemütlich, 24-08-2020 07:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Gemütlich

Beste leden,

Ff voorstellen...Wij zijn 2 brouwmaatjes uit het zuiden van het land die sinds vorig jaar ons eigen biertje brouwen. Eerst altijd met een weckketel en sinds afgelopen vrijdag in het "trotse" bezit van een Brew Monk 30 L. Gisteren voor de 1e keer poging gedaan tot brouwen met een kant en klaar pakket van Brewferm, 20 L blond. De winkel waar ik de ketel en pakket heb gekocht heeft alles voor ons geschroot omdat wij nog niet in het bezit zijn van een schrootmolen. Na 2 min maischen de pomp al uit moeten zetten omdat het water niet door liep. Dus deksel eraf en roeren..Na 5 min stopte de ketel ermee en roken we een verbrande lucht. Ketel leeg proberen te laten via de kraan maar die stopte er al na 3 L mee, bazooka filter verstopt. Alles over moeten schudden in andere ketel en verwarmingselement was aangebrand...Alles schoon gemaakt en weer verder maischen, dit keer op 1500 W. Na 5 min sprong ketel weer uit, alweer hetzelfde verhaal. Dit verhaal in totaal 3x gedaan waarna we er geen zin meer in hadden. Komt dit iemand bekend voor, was de mout te fijn geschroot, is dit een veel voorkomend probleem bij de Brew Monk? Alle tips zijn welkom.

Snelbier

Door te fijn schroten kan het moutbed dichtslaan, loopt dan slecht door.  Maar totaal geen doorloop? Nog niet meegemaakt.
Als het wort echt niet stroomt zal inderdaad de bodem aanbranden en ketel gaat in beveiliging.
Bovendien verstopt bazooka-filter? Dan moet de moutkorf behoorlijk lekken. Tijdens maischen tap ik direct helder wort uit de tapkraan.
Het lijkt er op dat je nu maischt zonder moutkorf..  Zal toch niet?
Groet,  Snelbier
Toevoeging: overloop-pijpje (en bovenste filter) correct gemonteerd? Als alles goed zit mag er géén mout onderin de ketel en pomp komen.

CeesM

Moeilijk te achterhalen wat er fout is gegaan. Een moutpakket is altijd geschroot, niet bekend of het te fijn is geschroot voor gebruik in een Brew Monk. Maischen op vol vermogen vraagt ook om problemen. En de bazooka-filter kan je er beter uithalen, want daar heb je meer last dan gemak van. Mijn ervaring is dat mout wat door het filterplaat is gekomen, gewoon weer doorgepompt wordt. Ik roer mijn mout om de 5 minuten voor een betere doorstroming en een hoger rendement. Maar ja, ik heb een Arsegan Easybrew 30.

DLB

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met de Brew Monk 30 L. Het probleem bij mij was het dichtslaan van de filterbodem en de pomp maximaal open.
Het vloeistofniveau in de pan steeg en toen stopte hij er mee. Het resultaat: zwarte aanslag op de bodem van de pan.
Het is raadzaam om de pomp zeker aan het begin te knijpen door het kraantje in de pijp naar boven een stukje dicht te draaien. Ook helpt het om zeker aan het begin vaak te roeren over de filterplaat zodat het niet dicht slaat.

Sindsdien overigens nooit meer problemen gehad.

Snelbier

Citaat van: DLB op 24-08-2020  10:37 uHet is raadzaam om de pomp zeker aan het begin te knijpen door het kraantje in de pijp naar boven een stukje dicht te draaien.
Dat zeker, voorkomt ook dat je moutbed vroegtijdig in elkaar drukt en dischtslibt.
Andere oplossing tegen droogkoken van de bodem: Overloop zo afstellen dat deze vlak boven het wort staat. Als het moutbed niet doorloopt gaat je wort retour naar bodem.
Ook niet ideaal, want je rendement zal dramatisch laag zijn als je zo doormaischt.
Succes,  Snelbier

CeesM

Wat ik vergat te melden is, dat het toch raadzaam is om even (veel) tijd te nemen om de topics over easybrew/brewmonk door te lezen.
Daar kan je veel vinden over de problemen en de oplossingen hiervoor.

Arjen1969

Hier hetzelfde meegemaakt. Bij mij was de oorzaak dat ik de bodemplaat van de moutkorf er in had gelegd volgens de handleiding, maar die kan er niet tegen als er een massa geschrote mout op ligt en knakt door. Hierdoor komt dus alle mout in het gedeelte onder de moutkorf terecht en blijft liggen op de verwarmingsplaat op de bodem. Daar carameliseert een gedeelte waardoor de verwarming zijn warmte niet meer kwijt kan, en dan stopt de ketel (beveiliging).

Oplossing is om de bodemplaat andersom in de moutketel te leggen, dan kan hij niet meer inklappen onder het gewicht van de mout. Zelf gebruik ik het bazooka filter nooit overigens.

Als dit bij jullie ook het geval is geweest dan moet je dus de bodemplaat van de moutkorf omdraaien. Na deze aanpassing in mijn ketel heb ik het probleem van aanbranden nooit meer gehad.

DLB

Citaat van: Snelbier op 24-08-2020  11:19 uAndere oplossing tegen droogkoken van de bodem: Overloop zo afstellen dat deze vlak boven het wort staat. Als het moutbed niet doorloopt gaat je wort retour naar bodem.

Hoe stel ik eigenlijk de overloop goed af?

Snelbier

Citaat van: DLB op 24-08-2020  13:08 uHoe stel ik eigenlijk de overloop goed af?
Is niet 'officieel' beschreven, maar ik doe het soms zo.. Hoeft niet, maar geeft wat extra zekerheid als ik niet continu naast de ketel sta.
Oudere brouwmachines hebben 2 pijpjes met verschillende lengte. Alles op elkaar geschroefd loopt dat over bij ~32 liter. Kortste pijpje gaat tot ~18L, lange pijpje ~23L.
Soms gebruik ik iets meer startwater (en minder spoeling) om net onder de overloop te komen.
Nieuwere brouwsystemen hebben soms een telescoop-pijp, fluitje van 1 cent om af te stellen.
Afstellen ~3cm boven het wort, komt overeen met ~3 liter. Dan heb je nog 4 liter onderin de ketel, dus loopt niet droog.
Succes,  Snelbier.

Gossi

Zonde, heb je net zo'n mooie nieuwe Brew Monk en dan gaat het helemaal mis.
In tegenstelling met de instructie moet je de onderste filterplaat met de bolle kant naar boven in de moutkorf zetten. Dan de bovenste filterplaat idem met de bolle kant naar boven. Dan de telescoop pijp 2 tot 3 cm boven de bovenste filterplaat laten uitsteken.
Het kraantje in ieder geval half toe knijpen en kijken of hij gaat overstromen. Zo niet dan meer debiet, zo ja dan minder.
Na 10 minuten even de bovenste filterplaat afnemen en even goed roeren. Dan weer monteren en het debiet opnieuw afstellen. Gaat bij mij altijd goed met een goed rendement.
Volgende keer gaat het vast beter. Succes.

André de Laat

Citaat van: CeesM op 24-08-2020  10:34 uMaar ja, ik heb een Arsegan Easybrew 30.
Volgens mij zijn ze allebei identiek. Verder lees ik in elk topic over dit soort ¨automaten¨ dat het gebruik van dat bijgeleverde bazooka filter wordt ontraden. Ik lees ook vaak dat men helemaal niet roert. En wat is het probleem wanneer er wort door die overlooppijp gaat wanneer je beide filterplaten hebt gemonteerd? Die laten toch niks van moutkorrels of i.d. door?

Brouwerij Gemütlich

Dank jullie wel voor alle tips, hier kunnen we wat mee!!

JoepH

Zoek bij de topics over de Easybrew30 naar de oplossing van dit probleem. Ik heb heb het al diverse malen uitgelegd. Het aanbrand probleem is vrij eenvoudig te tackelen. Zoek naar posts van JoepH.

Hay

Maar hadden jullie dus echt mout onder de korf zitten?
En hoe was dat gekomen dan ?
Gewoon nieuwsgierigheid.

Brouwerij Gemütlich

Ik denk omdat het zo fijn was geschroot...Daarom was het wort doorloop ook maar druppelsgewijs...

CeesM

Citaat van: André de Laat op 24-08-2020  17:30 uVolgens mij zijn ze allebei identiek. Verder lees ik in elk topic over dit soort ¨automaten¨ dat het gebruik van dat bijgeleverde bazooka filter wordt ontraden. Ik lees ook vaak dat men helemaal niet roert. En wat is het probleem wanneer er wort door die overlooppijp gaat wanneer je beide filterplaten hebt gemonteerd? Die laten toch niks van moutkorrels of i.d. door?
Ja, ze zijn op zich identiek. Ik gebruik de bazooka-filter niet, omdat deze dichtslibt met de eiwitten na het koken. Als je via de kraan je wort wilt aftappen naar je gistvat, kan dat uren duren voor het leeg gedruppeld is. Dan wordt je wort te lang blootgesteld aan zuurstof, dat weer kan leiden tot oxidatie. Wort dat via het overlooppijpje terug stroomt, gaat niet door de mout heen. Dan heb je een lagere temperatuur in je mout dat ver kan afwijken van je maischtemperatuur. Zo af en toe de mout roeren zorgt voor een homogene temperatuur, omdat het wort weer met de goede temperatuur door de mout gaat. Als het goed geschroot is heb je geen moutkorrels in je wort. ;)

Jeroen76

Wellicht ook handig om rijsthulzen toe te voegen wanneer je een automaat gebruikt, dit in combinatie met minder fijn schroten zal ook wel wat verbetering opleveren en het dichtslibben van je filterbed voorkomen.

Gr. Jeroen


Hay

Rijsthulzen is altijd goed en al zeker als je zeer fijn schroot of veel tarwe gebruikt.
Maar bij ts moet er iets anders aan de hand zijn als er zoveel mout onder je korf zit zodat je bazooka dichtslibt tijdens het maischen? :weetniet:

Jeroen76

Citaat van: Hay op 25-08-2020  16:10 uRijsthulzen is altijd goed en al zeker als je zeer fijn schroot of veel tarwe gebruikt.
Maar bij ts moet er iets anders aan de hand zijn als er zoveel mout onder je korf zit zodat je bazooka dichtslibt tijdens het maischen? :weetniet:
Ja dat bovenal, lijkt mij dat er iets mis is gegaan met het in elkaar zetten.

Gr. Jeroen


HansSchwirtz

Misschien een open deur, maar als je de mout stort moet je de holle pijp tussen de filterplaten dicht maken, anders stort je behoorlijk wat mout door deze pijp naar de bodem. Ik heb zelf een EasyBrew 30, die bijna hetzelfde werkt. Daar zit een witte plastic afdicht-dop bij die de pijp dicht maakt tijdens het storten (en tijdens het af en toe roeren). Als die niet bij de Brew Monk zit kan je ook een plastic flessendop of iets anders wat past gebruiken. Ook moet je zorgen dat de pijp zeker een paar centimeter boven het moutbed uitsteekt, anders gaat er ook wat mout met het wort mee de ketel in tijdens het circuleren. Knijp de pomp zo dat er een paar centimeter wort boven het moutbed staat, maar dat het niet overloopt. Dat voorkomt moutdeeltjes in de ketel en verbetert je rendement. Daar de TS een moutpakket heeft gebruikt ga ik ervan uit dat het schoten op een "normale" dikte gebeurt is. Ik zet mijn schootmolen op zo'n 0.04 inch (tussen 0.05 en 0.025) (= 1 mm) en heb hiermee helder wort en een goed rendement.

middelaersch

Het nieuwe type brew monk heeft een telescopische overlooppijp.
Tijdens het vullen trek ik die een flink eind uit zodat je er redelijkerwijs geen mout in kunt knoeien.
Na het vullen de bovenste filterplaat erop doen, en dan de overlooppijp zover inschuiven dat deze nog een centimeter of vier boven het water/wort uitsteekt. Vervolgens de pomp aanzetten en deze zover knijpen dat er geen wort door de overlooppijp gaat.

Verder helpt het om zo'n isolatiemantel te gebruiken, daardoor kun je met minder vermogen maischen en koken wat ook helpt om aanbranden te voorkomen.

En o ja, dat bazooka filter onderin gebruik ik niet, dan kan het ook niet verstopt raken  :D

Met Brew Monk, Easybrew & co kun je prima brouwen,  maar je moet er wel even me leren omgaan.

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 25-08-2020  22:18 uHet nieuwe type Brew Monk heeft een telescopische overlooppijp.
Tijdens het vullen trek ik die een flink eind uit zodat je er redelijkerwijs geen mout in kunt knoeien.
Na het vullen de bovenste filterplaat erop doen, en dan de overlooppijp zover inschuiven dat deze nog een centimeter of vier boven het water/wort uitsteekt. Vervolgens de pomp aanzetten en deze zover knijpen dat er geen wort door de overlooppijp gaat.

Verder helpt het om zo'n isolatiemantel te gebruiken, daardoor kun je met minder vermogen maischen en koken wat ook helpt om aanbranden te voorkomen.

En o ja, dat bazooka filter onderin gebruik ik niet, dan kan het ook niet verstopt raken  :D

Met Brew Monk, Easybrew & co kun je prima brouwen,  maar je moet er wel even me leren omgaan.

Zo vaak mogelijk brouwen. Oefening baart kunst. :nut:

André.

:degroeten:
[/quote]

middelaersch

Citaat van: André de Laat op 25-08-2020  22:36 uZo vaak mogelijk brouwen. Oefening baart kunst. :nut:

André.

:degroeten:

Sommigen leren het nooit met zo'n automaat André, die gaan uiteindelijk terug naar potten en pannen  :biersmile:
Kun je wel hebben toch....  :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.