Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kunnen deze hopplanten in het najaar in de volle grond?  (gelezen 3169 keer)

Offline Lonnes

• Senior lid
  • Land: es
    • Project Lonica
Kunnen deze hopplanten in het najaar in de volle grond?
« Gepost op: 19-10-2018 12:38 u »

Dag mannen en vrouwen van het goede leven! Ik ben heel lang niet hier geweest. Was aan het reizen en emigreren en zit nu nog steeds zonder brouwinstallatie. Maar ik heb wel hopplanten gekocht. Bij Eickelmann en ze zien er nu zo uit. Wat kan ik er nu het beste mee doen? Kan ik ze al in de volle grond planten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RienP

• Super lid
  • Land: nl
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
Re: Kunnen deze hopplanten in het najaar in de volle grond?
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2018 12:46 u »
Ja, die wortelen wel voor de winter.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2018 12:48 u »
Fijn! Moet ik er een aantal nog wat verder bijknippen, of is dat niet nodig?

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2018 14:09 u »
Verder bijknippen zou ik nu niet doen, als het gaat vriezen, vriest het nog in en kan de plant schade oplopen. Lekker laten zitten. :brouwen:

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2018 22:14 u »
Inderdaad gewoon met scheuten en al poten. Sterft wel af in de winter en het geeft de wortelstuk nu een klein beetje extra voeding om te groeien.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 20-10-2018 17:54 u »
Schade oplopen? Wel eens geprobeerd om het weer uit je tuin te krijgen?

Na 3 jaar dit jaar maar opgegeven en bestreden met heftiger middelen en nu nog niet helemaal weg.

Het beste bier brouw jezelf

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #6 Gepost op: 11-11-2018 17:55 u »
Ik wil ze in speciekuipen zonder bodem in de tuin planten, in de hoop het woekeren zo te voorkomen. En nee, nog niet gebeurd. Nog niet aan toe gekomen en de grond prepareren is ook nog best een klus. Voordeel is dat de kans op vorst in de grond hier niet zo groot is.

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 12-11-2018 11:21 u »
Dat helpt zeker. Zo heb ik ze ook staan.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2018 10:34 u »

De gaten zijn er. Nu nog vijf extra speciekuipen op de kop zien te tikken. Hopelijk heb ik ze dit weekend alle acht geplant.

Offline thezewery

• Senior lid
  • Land: no

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2018 15:55 u »

Dag mannen en vrouwen van het goede leven! Ik ben heel lang niet hier geweest. Was aan het reizen en emigreren en zit nu nog steeds zonder brouwinstallatie. Maar ik heb wel hopplanten gekocht. Bij Eickelmann en ze zien er nu zo uit. Wat kan ik er nu het beste mee doen? Kan ik ze al in de volle grond planten?

Dŗt noem ik pas vooruitzien, als je nu ook nog een gist- reincultuur opstart voor je een brouwinstallatie hebt krijg je de pluim, foto 's zien er leuk uit, met hop kan je niet veel verkeerd doen, succes.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2018 19:13 u »
@thezewery, hier koop je dat soort dingen (alles eigenlijk) bij de Chinese winkel. Ze zitten inmiddels van hun bodem ontdaan in de gaten. Morgen verder met planten, het werd te heet in de zon ;-)

@ TeVeHa, je daagt me wel uit ;-)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2018 20:27 u »
Het eerste jaar een dikke laag bladeren erover. Of stro of zoiets. Ze zitten nog niet diep geworteld. Beschermen!

Offline Langewieger

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2018 20:37 u »
@thezewery, hier koop je dat soort dingen (alles eigenlijk) bij de Chinese winkel. Ze zitten inmiddels van hun bodem ontdaan in de gaten. Morgen verder met planten, het werd te heet in de zon ;-)

Je hebt toch niet de hele bodem eruit gehaald toch? Wortels kunnen tot 4 meter lang worden.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #14 Gepost op: 10-12-2018 21:33 u »
Wel de hele bodem eruit gehaald. Ik begreep dat ze met name woekeren in de breedte en tot zo'n 30 cm onder de grond. Waarom zou het anders zin hebben om ze elk  jaar af te steken (als je geen speciekuipen gebruikt)?

@EBC, dank voor de beschermtip! Tot nu toe is de nachttemperatuur hier nog niet onder de 5 graden geweest, maar afdekken is sowieso wel een goed idee.

Het enige is dat sommige plantjes inmiddels weer beginnen uit te lopen...

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #15 Gepost op: 06-05-2019 23:23 u »
Een update. De Cascade, Centennial en Comet groeien enigszins, de Chinook lijkt (op sterven na) dood. Zijn ze niet wat erg klein? Of is dit normaal voor eerstejaars rizomen?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #16 Gepost op: 07-05-2019 07:11 u »
Ik weet niet wat voor soort grond er in uw kuip zit.
Bij mij heeft de Cascade, geplant in zandgrond in mei, hetzelfde jaar in september 80g hopbellen opgeleverd. Toen ik die plantte heb ik een put gemaakt 3/4 gevuld met oude compost en daarin de rizoom geplant.
De hop groeide 2 meter hoog en 2 meter horizontaal langs een koord.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 07-05-2019 08:45 u »
Hangt er denk ik vooral vanaf hoeveel kans het wortelstelsel heeft gehad zich te ontwikkelen. Je hebt eerst wortels nodig en dan kan de grote groeispurt pas plaatsvinden. Misschien dat in jouw geval de groei van wortelstelsel wat achterstand heeft opgelopen. volgend jaar zouden ze het dan wel goed moeten doen.  zo te zien lijkt het erg droog op de foto. Wat meer water kan geen kwaad lijkt mij.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #18 Gepost op: 07-05-2019 09:25 u »
@brouwerwaldonk, ik heb hier te maken met zware klei. Hele andere grond dus. Deels gemixt met verteerde mest, maar ik denk dat die mest wel wat meer had mogen zijn.

@hansHalberstadt, vind je de aarde er droog uit zien, of zie je het aan de blaadjes? De aarde die je ziet is namelijk net vers bijgevulde verteerde mest. Ze staan in zware klei waarin veel water wordt vastgehouden. Mijn angst was eerder steeds dat de wortels te nat stonden.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-05-2019 09:48 u »
Om te beletten dat de wortels rotten door te nat staan, boor enkele gaten in de ton zodat het overtollige water weg kan.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #20 Gepost op: 07-05-2019 10:55 u »
Wat ook nog wel eens een probleem is met zware klei, is het 'dichtslaan' van de grond door regenval. Er komt dan niet genoeg microzuurstof bij de wortels en die ontwikkelen zich dan moeilijker. Water blijft dan ook langer staan.

Een paar scheppen zand met wat bladeren door de bovenste laag werken kan helpen. Als de bodem van je potten gaten heeft (dat hoop ik wel) komen er vanzelf wormen langs die de bladeren en het zand door je grond heen werken.

Overigens heb ik hier ook kleigrond. Het eerste jaar wilde de plant niet zo, nu 3 jaar verder wordt ie minstens 10 meter lang langs de schuur.

Zorg ook voor goede grip voor de plant. Een bamboestok is vaak te glad, en de plant moet zichzelf dan ondersteunen. Een draad of ruwere stok helpt de stekelhaartjes zich vast te grijpen en je plant groeit dan hoger uit.

Offline Lonnes

• Senior lid
    • Project Lonica
« Reactie #21 Gepost op: 07-05-2019 23:05 u »
Tof @BrouwMark, dat zijn goede tips! En fijn om te horen dat het in kleigrond dus ook nog helemaal goed kan komen. Ik had dat bamboestokje even provisorisch neergezet, maar realiseerde me toen ook dat het te glad zou zijn. Moet nog even kijken hoe ik dat tijdelijk oplos. Uiteindelijk moet er natuurlijk een nette installatie worden opgetuigd, maar dat vond ik met deze plantjes nog niet echt de moeite.

@brouwerwaldonk, ik heb de bodem van de speciekuipen er in zijn geheel uit gehaald.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 08-05-2019 07:11 u »
@brouwerwaldonk, ik heb de bodem van de speciekuipen er in zijn geheel uit gehaald.
Als die kuipen boven op de grond staan heb je nog altijd het gevaar van uitdrogen van de grond in de kuip. Dan kan je de plant beter gewoon in volle grond zetten.

Tags: