Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn plan voor de eerste keer moutbrouwen  (gelezen 993 keer)

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mijn plan voor de eerste keer moutbrouwen
« Gepost op: 19-10-2018 11:47 u »
Mocht mijn spiedel gistvat ooit nog eens aankomen, dan zal ik mijn eerste brouwsel met mout maken. Ik heb al verschillende videos van BrouwTV op YT gezien, dus het hele brouwproces ken ik theoretisch nu in alle geuren en kleuren. Het leek me echter goed om hier mijn plan voor de dag te schrijven, met wat vragen. Er zal genoeg misgaan, maar ik wil goed voorbereid zijn.

Ik wil een brouwsel van rond de 10 liter brouwen. Het zal een "simpel" bier worden. Een blond bier? In ieder geval met eenvoudige mouten , een simpel maischproces en 1-2 hopsoorten.

Schroten

Ik zal geschroot mout kopen. Ik heb nog geen molen, maar die zal ik later aanschaffen. Voor mijn eerste keer heb ik geen trek in schroten en stofdeeltjes, etc. ;)

Maischen

Dit ga ik doen in een Weckketel van rond de 16-20 Liter met een isolatie eromheen. Ik zet hem iets hoger dan de maischtemperatuur, maar meet de temperatuur van het water met een vleesthermometer tussendoor. Als het water op de juiste temperatuur is, gooi ik het geschrote mout erbij. De tijd volgens het recept aanhouden en de temperatuur in de gaten houden.

Vraag: hoe erg "mag" de temperatuur schommelen van het wort?

Filteren/Spoelen

Bij voorkeur heb ik nog een 12 liter pan op de kop getikt en leg ik hier een vergiet op en giet het mengsel uit de weckketel door het vergiet in de pan. Vervolgens spoel ik de hoeveelheid water volgens het recept over de vergiet.

Vraag: Zal ik liever het wort in een emmer met kraantje gieten met een slang? Dit is misschien handiger om het wort weer rustig in de weckketel te doen.

Koken

Dan giet ik het wort weer in de weckketel. Ik heb geen goed fornuis om het wort in de 12 liter pan te verwarmen. Ik kook het wort in de weckketel naar 100 graden.

Hop

Ik voeg de hopbloemen toe in hopzakjes volgens het recept. En laat ze erin hangen volgens de tijdsduur in het recept. Aan het eind haal ik de hop eruit.

Vraag: moet ik nog whirlpoolen, om het eiwit eruit te filteren bij het overgieten???

Koelen

Ik giet het wort in de 12 liter pan en koel dit in de wasbak met ijswater en ijsklontjes. Ik meet de temperatuur van het wort en zodra deze rond de 20 graden is...

Vraag: Gaat dit wat worden? Zal het wort snel genoeg afkoelen op deze manier?

Gisten

Ik giet nu het afgekoelde wort in een gistvat van 20L. Ik doe de gist erbij. Ik schroef de deksel erop en schudt het vat stevig heen en weer. Dan doe ik er het waterslot op met water erin en zet het in mijn gistkoelkast waar de inkbird de temperatuur tussen de 19 en 20 graden houdt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Mijn plan voor de eerste keer moutbrouwen
« Reactie #1 Gepost op: 20-10-2018 23:55 u »
Geen reacties op dit topic tot nu toe.

Eerlijk gezegd niet zo verbazend omdat de vragen die je stelt al vaker aan bod zijn gekomen.
Ik raad je aan de zoekfunctie te gebruiken en bij de tags te kijken.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Mijn plan voor de eerste keer moutbrouwen
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2018 08:07 u »
Het zijn ook vragen die beantwoord kunnen worden met: joh, probeer het eerst eens en als het fout gaat; pas je methodiek aan.
Alleen de vraag of de temperatuur mag schommelen kun je moeilijk beantwoorden; dit hangt er van af hoe erg je schommelt.
Toen ik met pannetjes op mijn elektrische kookplaat aan de slag ging was de temperatuur helemaal niet steady te houden. Schoot ver door elke keer. Resultaat: een op papier mislukte maisch maar in de praktijk een heerlijk bier die ik niet nog een keer z kan maken.
Als ik je stuk lees weet je wat je moet doen. Doe het gewoon. En doe het daarna nog een keer. En nog een keer. En houd bij waar en op welke punten je kunt verbeteren in je proces. Dit is standaard procedure. Brouwen moet je doen en met je praktijkervaring op zak ga je finetunen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2018 08:44 u »
Citaat
Maischen Vraag: hoe erg "mag" de temperatuur schommelen van het wort?
Ik zou maischen op 68C dan is het niet zo erg als de temperatuur daalt of stijgt maar zeker niet  boven 74 laten komen.
Citaat
Filteren/SpoelenBij voorkeur heb ik nog een 12 liter pan op de kop getikt en leg ik hier een vergiet op en giet het mengsel uit de weckketel door het vergiet in de pan. Vervolgens spoel ik de hoeveelheid water volgens het recept over de vergiet.
Dat is niet de juiste methode. Door het beslag in een vergiet te scheppen zal het volledig oxideren. De normale werkwijze is, de filterkuip tot het net onder het rooster vullen met kokend water, dan heel voorzichtig het beslag overgieten, even roeren om de grove delen naar onder te brengen, dan een tijdje wachten en de kraan onder het rooster openzetten tot de vloeistof boven het bostel afgelaten is, dan het spoelwater er bij gieten weer even wachten en dan alles aflaten. 
Citaat
Koken Dan giet ik het wort weer in de weckketel. Ik heb geen goed fornuis om het wort in de 12 liter pan te verwarmen. Ik kook het wort in de weckketel naar 100 graden.

Al dat overgieten zorgt voor veel oxidatie van het warme wort.
Citaat
Hop Ik voeg de hopbloemen toe in hopzakjes volgens het recept. En laat ze erin hangen volgens de tijdsduur in het recept. Aan het eind haal ik de hop eruit.

Je mag de hopbloemen los laten meekoken
Citaat
Koelen Vraag: Gaat dit wat worden? Zal het wort snel genoeg afkoelen op deze manier?
Ik giet het wort in de 12 liter pan en koel dit in de wasbak met ijswater en ijsklontjes. Ik meet de temperatuur van het wort en zodra deze rond de 20 graden is...
Door de pan in ijswater te zetten gaat het veeeeel te lang duren vooraleer het 20C is. Na het koken alles er in laten en koelen met een dompelkoeler. Na het koelen whirlpolen dan komt de trub bovenop de laag hopbloemen en kan je veel helderder wort overhevelen vanonder de laag hopbloemen.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2018 17:15 u »
Het zijn ook vragen die beantwoord kunnen worden met: joh, probeer het eerst eens en als het fout gaat; pas je methodiek aan.
Alleen de vraag of de temperatuur mag schommelen kun je moeilijk beantwoorden; dit hangt er van af hoe erg je schommelt.
Toen ik met pannetjes op mijn elektrische kookplaat aan de slag ging was de temperatuur helemaal niet steady te houden. Schoot ver door elke keer. Resultaat: een op papier mislukte maisch maar in de praktijk een heerlijk bier die ik niet nog een keer z kan maken.
Als ik je stuk lees weet je wat je moet doen. Doe het gewoon. En doe het daarna nog een keer. En nog een keer. En houd bij waar en op welke punten je kunt verbeteren in je proces. Dit is standaard procedure. Brouwen moet je doen en met je praktijkervaring op zak ga je finetunen.

Al doende leert men...

Citaat
Ik wil een brouwsel van rond de 10 liter brouwen. Het zal een "simpel" bier worden. Een blond bier? In ieder geval met eenvoudige mouten , een simpel maischproces en 1-2 hopsoorten.

Gewoon een keertje zoeken op SMaSH, om mee te beginnen, en dan langzaam opbouwen! Mogelijkheden zat.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 23-10-2018 20:04 u »
Bedankt voor de reacties.

@brouwerwaldonk, bedankt voor de antwoorden. Zal ik toch eens moeten kijken naar een filterkuip. ;)

Op het forum heb ik al vele tips gevonden. Ik vroeg me af, of mijn plan met de spullen die ik nu zo heb - het brouwen berhaupt iets gaat worden. Jullie hebben uiteraard gelijk, dat ik gewoon moet beginnen.  Mijn vingers jeuken in ieder geval. :)

Tags: