De mate van vullen bepalen bij een brouwautomaat

Gestart door Dirtbag, 14-10-2018 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtbag

Citaat van: Snotje op 14-10-2018  11:29 uAl die mods om het water niveau aan te geven zijn alleen maar omdat het nu waardeloos gestanst in het RVS is. Het moet toch makkelijk zijn om een RVS staafje met laser engraving erin te maken zodat het wel goed te zien is? Die maak je dan in de binnenkant van je ketel vast evt tijdelijk. Desnoods maak je het zo dat je het op rand hangt

Super simpele mod lijkt me en zo hou je je kraan ook intact

lineaal 60 cm

Of als je zelf de maat aanduiding wilt maken:
RVS strip
en iets om de getallen er in te meppen

Er is ergens op het forum ook wel een topic om zelf de nummer te etsen.

db

JoepH


Heisenberg

Citaat van: Snotje op 14-10-2018  11:29 uAl die mods om het water niveau aan te geven zijn alleen maar omdat het nu waardeloos gestanst in het RVS is. Het moet toch makkelijk zijn om een RVS staafje met laser engraving erin te maken zodat het wel goed te zien is? Die maak je dan in de binnenkant van je ketel vast evt tijdelijk. Desnoods maak je het zo dat je het op rand hangt

Super simpele mod lijkt me en zo hou je je kraan ook intakt

Allemaal mooi. Maar als je gaat spoelen dan zie je niks. Je moutkorf zit een halve centimeter van je ketel. Hoe wil je daarlangs je niveau kunnen meten?

Nick H.

Ook heel simpel.... gebruik een rolmaatje.

BLUB

Citaat van: Nick H. op 15-10-2018  15:46 uOok heel simpel.... gebruik een rolmaatje.

Of BrouwHulp  ;)

 :degroeten:

BLUB

Dirtbag

Citaat van: Nick H. op 15-10-2018  15:46 uOok heel simpel.... gebruik een rolmaatje.

Heb je wel eens een natte rolmaat weer opgerold? Geloof me de laatste keer dat ik dat deed was gewoon water en een week later was de gehele rolmaat verroest. Nagenoeg elke rolmaat is van staal en niet RVS. Enig idee wat betreft de voedselveiligheid van de inkt op het ding.

Laat staan eentje die in plakkerig wort wordt gehouden, een keer nat oprollen en hij zit waarschijnlijk dichtgeplakt. :)

db

Mark GA

Citaat van: Dirtbag op 16-10-2018  13:19 uHeb je wel eens een natte rolmaat weer opgerold? Geloof me de laatste keer dat ik dat deed was gewoon water en een week later was de gehele rolmaat verroest. Nagenoeg elke rolmaat is van staal en niet RVS. Enig idee wat betreft de voedselveiligheid van de inkt op het ding.

Laat staan eentje die in plakkerig wort wordt gehouden, een keer nat oprollen en hij zit waarschijnlijk dichtgeplakt. :)

db
Ik snap ook al niet hoe mensen dat doen (afvegen aan keukenrol?)(de gordijnen?)...
Dan is een lange rvs liniaal geschikter misschien.

emiel1

Citaat van: Mark GA op 16-10-2018  14:32 uIk snap ook al niet hoe mensen dat doen (afvegen aan keukenrol?)(de gordijnen?)...
Dan is een lange rvs lineaal geschikter misschien.
Afspoelen en laten drogen? De meeste rolmaten hebben een knop waarmee je m vast kunt zetten

Martijn0172

Je meet toch van de bovenkant naar beneden? Dan wordt alleen het puntje nat en is drogen niet nodig  :brouwen:

Mark GA

Citaat van: Martijn0172 op 16-10-2018  14:55 uje meet toch van de bovenkant naar beneden? Dan word alleen het puntje nat en is drogen niet nodig  :brouwen:
Dat weet ik niet. Is dat zo? Meet je alleen het droge gedeelte? Of meet je tot hoe hoog het vanaf de bodem reikt?

Martijn0172

Een ketel is een cilinder, dus als je de diameter en hoogte weet kan je de inhoud meten zonder je lineaal onder te dompelen. BrouwHulp berekent dit automatisch, met pen en papier trek je eerst de hoogte van het vloeistof tot aan de rand van de maximale hoogte af.

Barmosa

Citaat van: Mark GA op 16-10-2018  14:57 uDat weet ik niet. Is dat zo? Meet je alleen het droge gedeelte? Of meet je tot hoe hoog het vanaf de bodem reikt?

Kan allebei, totale hoogte ketel - droog gedeelte = nat gedeelte.
Ik heb een RVS lineaal aangeschaft zodat je hem kan onder dompelen en op de milimeter af een lijn op de lineaal is getrokken door het wort.

tdp

Citaat van: Mark GA op 16-10-2018  14:57 uDat weet ik niet. Is dat zo? Meet je alleen het droge gedeelte? Of meet je tot hoe hoog het vanaf de bodem reikt?
Zie BrouwTV hoe je van bovenaf meet! Kun je zo uitrekenen of invoeren in BrouwHulp, daar het een cilinder is

Heisenberg

Citaat van: tdp op 16-10-2018  17:08 uZie BrouwTV hoe je van bovenaf meet! Kun je zo uitrekenen of invoeren in BrouwHulp, daar het een cilinder is
Ja dat klopt, dat heb ik ook gezien, maar toen was de moutpijp al omhoog getrokken. Wanneer de moutpijp op zijn steuntjes rust zie ik niet hoe je het niveau zo makkelijk kunt meten. Daarom heb ik een slangetje op mijn kraantje gezet en een schaalverdeling aan de buitenkant geplakt.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 16-10-2018  14:32 uIk snap ook al niet hoe mensen dat doen (afvegen aan keukenrol?)(de gordijnen?)...
Dan is een lange rvs liniaal geschikter misschien.

Ik heb een plastic duimstok die ik al jaren gebruik in combinatie met een tabel met aantal centimeters onder de rand voor mijn Braumeister en emmer waarin het spoelwater wordt opgewarmd. Deze tabel heb ik gelamineerd en hangt tegen de wand van mijn brouwzolder. Met één blik op de tabel weet ik de inhoud van de Braumeister of emmer met spoelwater. Heel handig.

De duimstok kan eenvoudig schoongemaakt worden.


Mark GA

Meet je dan de afstand vanaf de rand tot aan de waterrand? Of meet je de diepte van het water?

Jacques

Citaat van: Mark GA op 16-10-2018  21:29 uMeet je dan de afstand vanaf de rand tot aan de waterrand? Of meet je de diepte van het water?

Vanaf de bovenkant tot vloeistofniveau. Dat is het makkelijkst aflezen.

dirk

Zelf heb ik een RVS lineaal gekocht op Amazon. De schaalverdeling is geëtst, dus dat slijt er niet af. Het werkt fijner dan een rolmaat en het is makkelijker schoon te maken.



Citaat van: Jacques op 16-10-2018  21:32 uVanaf de bovenkant tot vloeistofniveau. Dat is het makkelijkst aflezen.

Ook leest het nauwkeuriger af aangezien metaal uitzet bij warmte.




Mark GA

Citaat van: dirk op 16-10-2018  22:32 uZelf heb ik een RVS lineaal gekocht op Amazon. De schaalverdeling is geëtst, dus dat slijt er niet af. Het werkt fijner dan een rolmaat en het is makkelijker schoon te maken.



Ook leest het nauwkeuriger af aangezien metaal uitzet bij warmte.
Het is ook 12 euro duurder dan in een andere winkel, afgezien van de verzendkosten

Snotje


dirk

Citaat van: Snotje op 17-10-2018  14:01 uDeze is 60cm, RVS en goedkoop:

 https://s.click.aliexpress.com/e/bTS8pjEp

Gedrukte schaalverdeling of geëtst? Voordeel van Ali is natuurlijk de verzendtijd en dat je zeker weet dat het door kinderhandjes gemaakt is.

CeesM

Citaat van: dirk op 17-10-2018  16:05 uGedrukte schaalverdeling of geëtst? Voordeel van Ali is natuurlijk de verzendtijd en dat je zeker weet dat het door kinderhandjes gemaakt is.
Knap werk van die kinderen. Mijn kinderen kunnen dat niet. ;)

Snotje

Citaat van: dirk op 17-10-2018  16:05 uGedrukte schaalverdeling of geëtst? Voordeel van Ali is natuurlijk de verzendtijd en dat je zeker weet dat het door kinderhandjes gemaakt is.

Die dingen worden machinaal gemaakt

Edit: en sowieso worden de rulers van Amazon ook in China gemaakt, maak je geen illusies

Vriend van me heeft een cnc en laserengraver. Als je dan liever wil kosten 30 euro

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 17-10-2018  17:05 uDie dingen worden machinaal gemaakt
Niks mis met Aliexpress. Koop er graag... Easybrew komt ook uit China hoor. Ik rook elektrisch en al dat spul komt ook van daar. Alleen de prijs is een stuk minder dan wanneer ik het hier koop. Tja, je moet wat geduld hebben, dat is waar.

lier

Citaat van: dirk op 16-10-2018  22:32 uOok leest het nauwkeuriger af aangezien metaal uitzet bij warmte.

Waarom je graag een meetlat wil die uitzet is mij niet helemaal duidelijk, dan weet je in elk geval dat de meting nooit goed is


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.