Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuur in of bij de brouwprocessen  (gelezen 1824 keer)

Offline Thomas B

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen is zo mooi!
Temperatuur in of bij de brouwprocessen
« Gepost op: 01-02-2006 10:34 u »
Beste Brouwers,

Ik loop hier nu een tijdje rond op dit forum en ik denk dat er onduidelijkheid is.
Volgens mij hebeen sommige brouwers het over de buitentemperatuur tijdens de hoofdgisting en nagisting.
Anderen hebben het over de temperatuur van de brouwsels zelf. Dus meten met een thermometer in het bier of jongbier.
En weer anderen hebben het over nagisten op 23 graden en bedoelen dat zij de warmhoudplaat op 23 graden instellen. Wat inhoud dat de pils niet de 23 graden haalt en de buitentemperatuur ook niet..
Is het misschien handig als er over temperaturen wordt gesproken om dan duidelijk erbij te vermelden over welke temperatuur het gaat.  :weetbeter:

Gegroet, Thomas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Temperatuur in of bij de brouwprocessen
« Reactie #1 Gepost op: 01-02-2006 11:33 u »
Goed idee, Thomas. Het kan inderdaad nogal verwarrend zijn. De meeste zullen het over de omgevingstemperatuur hebben. Zelf meet ik altijd de temperatuur van  het bier direct tijdens de hoofdgisting, maar weer niet tijdens de lagering. Tijdens de lagering zal dat trouwens niet veel uitmaken, omdat het bier zelf geen warmte meer produceert. Alleen tijdens de hevige periode van de hoofdgisting wordt zoveel warmte geproduceerd dat de temperatuur van het bier vaak 5 tot 10 graden hoger is dan de omgevingstemperatuur.

Offline Thomas B

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen is zo mooi!
« Reactie #2 Gepost op: 01-02-2006 11:39 u »
Beste Brouwers,

Dit wat Adrie zegt, dat het bier tijdens de gisting 5-10 graden warmer is, had ik geen rekening mee gehouden. En dat scheelt toch heel veel. Zeker als je de omgeving opstookt naar boven de 20 graden en dan nog eens 5 tot 10 graden er bovenop krijgt!!!

Laten we duidelijk zijn hierover dat eventuele misverstanden UIT de brouwwereld zijn.

Gr. Thomas

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 01-02-2006 11:47 u »
Hoeveel hoger de temperatuur precies is, hangt af van de snelheid van de gisting, de mate waarin je gistingsvat is ge´soleerd en het volume van je bier. Bij een langzame vergisting is het verschil soms maar 2 graden, maar tijdens een heftige in een goed ge´soleerd vat heb ik maximaal 10 graden verschil gemeten. Meestal is het zo rond de 5 graden en dit duurt dan ook meestal niet zo lang. Een paar uur of zo en dan daalt de temperatuur alweer. Bij een niet ge´soleerd vat met 10 tot 15 liter gistend bier zal het temperatuurverschil  lang niet zo groot zijn.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 01-02-2006 12:04 u »
A3, waarom plak je niet van die handige temperatuurstrips op je lagervaten? Werken perfect hoor en de temperatuur op het vat komt volgens mij een heel eind in de buurt van de temperatuur in het vat, zeker bij de relatief dunne glazen gistflessen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2006 12:07 u »
Omdat dat volgens mij niet nodig is. Lagerend bier produceert geen warmte meer, dus die neemt vanzelf de temperatuur van de omgeving aan. Natuurlijk schommelt de omgevingstemperatuur wat meer dan die van het bier (opwarmen en afkoelen gaat nu eenmaal langzaam), maar de temperatuur van het bier zal dan het gemiddelde zijn van de minimum en maximumtempartuur. Bovendien zet ik de lagerende flessen altijd op een plek met weinig temperatuurschommelingen.

Tags: