Starten met BrouwHulp

Gestart door mrbassman1974, 17-10-2018 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Met het oog op mijn eerste moutbrouwsel dat ik ga maken binnenkort (ben nu nog bezig met mijn laatste extractbrouwsel, staat in de gistkast) heb ik van verschillende mensen mooie startrecepten gehad, niet te ingewikkeld maar hopelijk wel erg smakelijk  :)

Ik heb BrouwHulp gedownload en geïnstalleerd en een paar van die recepten zo goed en zo kwaad als het ging ingevoerd om te kijken wat dit oplevert qua data, analyse etc. Daarna ben ik een beetje gaan spelen met ingrediënten, tijden etc. om te kijken wat dat doet. Ik heb alleen een beetje het idee dat ik maar gewoon wat aan het doen ben....

Ben natuurlijk nog een relatieve beginner met brouwen (zeker met mout) maar denk het proces al redelijk (niet briljant) onder de knie te krijgen. Vind het alleen lastig om dat te zien in BrouwHulp  8)

Hoe zijn jullie gestart met BrouwHulp? Met schade en schande? Of toch wel goed onderbouwd? Wie kan me een beetje op weg helpen?

Groet,
Danny

Wolter

BrouwHulp heb ik indertijd zelf flink doorgespit om het allemaal goed in beeld te krijgen.
Er zal vast wel een hobbybrouwers in de buurt van Drunen wonen waar je eens mee mag kijken hoe hij/zij daarmee werkt.

dirk

BrouwHulp heeft een handleiding. Deze al doorgenomen?

Mark GA

Ik ben er achter gekomen dat BrouwHulp alleen goed werkt als jij de juiste parameters kunt invullen.
Dus voer de gegevens van je brouwhuis correct in (afmetingen etc.), maar vraag ook het schema van jouw waterprovider op, zodat je exact weet hoe je dat kunt bijsturen met behulp van de waterwizard.
Je voorraden opvoeren is ook een pre, dit laat je meteen zien hoeveel je nog in huis hebt wanneer je gaat knutselen met je mouten, hops en gisten.
Vooral handig als je naar een bepaalde kleur of bitterheid wilt toewerken. Dan kun je gaan spelen met de aantallen in gewicht om te zien wat het exact doet.
Maar ingrediënten die niet in de database staan moet je dus ook opvoeren, zoals sinaasappelschil, zoethout, diastetic barley, om maar een paar te noemen die ik miste. De waardes van de mouten vind je op de verpakking of anders op de websites van de brouwwinkels. Doe jezelf een plezier en vul dan ook de omschrijving in van het product. Dit helpt je later makkelijker keuzes maken.

Trek er vooral een avond of middag voor uit om alles correct in te voeren alvorens van start te gaan. Er gaat wel even tijd in zitten maar het is het waard.

Maar vooralsnog moet je gewoon een paar keer dit programma hebben gebruikt voordat de logica ervan doordringt.
Kortgezegd: het is normaal dat je nu het idee hebt niet goed te weten waar je mee bezig bent. Heb je nu geen fuck aan maar geef niet op, de meerwaarde van BrouwHulp zal jou snel duidelijk worden.

mrbassman1974

Citaat van: dirk op 17-10-2018  14:43 uBrouwHulp heeft een handleiding. Deze al doorgenomen?

Zeker! Die is alleen vooral functioneel over het interface van de software. Logisch natuurlijk, het is een handleiding.
Het zal in mijn geval zeker ook te maken hebben het gebrek aan brouwervaring en daar voorziet het natuurlijk niet in  :)

mrbassman1974

Citaat van: Mark GA op 17-10-2018  14:46 uIk ben er achter gekomen dat BrouwHulp alleen goed werkt als jij de juiste parameters kunt invullen.

Hier ben ik een eind mee op weg. Afmetingen , gewichten etc. Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat ik moet doen doen met de maischketel, filterkuip en kookketel. Maisschen en koken doe ik voorlopig in dezelfde ketel. filteren in een kunststofkuip met RVS rooster.
Daarnaast zit nog met het brouwzaalrendement.

mrbassman1974

Citaat van: Mark GA op 17-10-2018  14:46 uJe voorraden opvoeren is ook een pre, dit laat je meteen zien hoeveel je nog in huis hebt wanneer je gaat knutselen met je mouten, hops en gisten.
Vooral handig als je naar een bepaalde kleur of bitterheid wilt toewerken. Dan kun je gaan spelen met de aantallen in gewicht om te zien wat het exact doet.

Voorlopig koop ik mijn spulletjes in per brouwsel. Echt voorraad houden laat ik nog even zitten.

dirk

Nee, BrouwHulp is inderdaad wat meer voor de brouwer met ervaring. Je kunt er heel veel invoeren (dat doe ik als ervaren brouwer nog niet eens) en je krijgt er ook een hoop voor terug. Maar of je daar meteen beter van gaat brouwen? Nee, probeer eerst eens een paar brouwsels te maken aan de hand van een standaard recept. Als je dit hebt gedaan, dan heb je ook een beter zicht op het invullen van BrouwHulp. Probeer voor je zelf eens na te gaan wat het rendement is, hiervoor heb je geen BrouwHulp voor nodig. Een goed brouwers boek legt je dit uit.

mrbassman1974

Citaat van: dirk op 17-10-2018  15:17 uNee, BrouwHulp is inderdaad wat meer voor de brouwer met ervaring. Je kunt er heel veel invoeren (dat doe ik als ervaren brouwer nog niet eens) en je krijgt er ook een hoop voor terug. Maar of je daar meteen beter van gaat brouwen? Nee, probeer eerst eens een paar brouwsels te maken aan de hand van een standaard recept. Als je dit hebt gedaan, dan heb je ook een beter zicht op het invullen van BrouwHulp. Probeer voor je zelf eens na te gaan wat het rendement is, hiervoor heb je geen BrouwHulp voor nodig. Een goed brouwers boek legt je dit uit.

Is ok een stukje nieuwsgierigheid. Als ik met de ingrediënten in BrouwHulp varieer zie ik van alles gebeuren met het resultaat en dat vind ik zeker interessant. Neemt niet weg dat je gelijk hebt hoor. Ik ga beginnen met een (hopelijk) smakelijk, relatief eenvoudig SMaSH blond biertje. Ik heb de waardes van het gekregen recept ingevoerd en ben een beetje gaan spelen met de hoeveelheden. Mooi om te zien wat het doet. Je leert overal van. Maar er zijn zoveel parameters . . .   :)

dirk

Citaat van: mrbassman1974 op 17-10-2018  15:40 uIk ga beginnen met een (hopelijk) smakelijk, relatief eenvoudig SMaSH blond biertje. Ik heb de waardes van het gekregen recept ingevoerd en ben een beetje gaan spelen met de hoeveelheden. Mooi om te zien wat het doet. Je leert overal van. Maar er zijn zoveel parameters . . .   :)
Nieuwsgierigheid is herkenbaar. Goed dat je met SMaSH begint, want meeste eenvoudige bieren zijn toch wel de betere... ...succes!

CeesM

Citaat van: mrbassman1974 op 17-10-2018  15:15 uVoorlopig koop ik mijn spulletjes in per brouwsel. Echt voorraad houden laat ik nog even zitten.
Behalve de voorraad bijhouden, berekent het ook de kosten van je brouwsel.

mrbassman1974

Citaat van: CeesM op 17-10-2018  17:08 uBehalve de voorraad bijhouden, berekent het ook de kosten van je brouwsel.

A zo  8)

Das op zich wel nuttig. Gaat bij mij niet om hele grote hoeveelheden dus op zich allemaal wel te overzien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.