Fermentis SafAle BE-256

Gestart door Kassie, 15-10-2018 20:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kassie

Hoi,

Ik heb een zakje BE-256 staan. Ik dacht daar een Tripel mee te gaan vergisten. Is dat verstandig of niet? Op het pakje staat 'zwaardere abdijbieren'. Daaronder valt dan ook een Tripel was mijn aanname. Iemand ervaring met deze gist?

Groet!

Oscar

Citaat van: Kassie op 15-10-2018  20:13 uIk heb een zakje BE-256 staan. Ik dacht daar een Tripel mee te gaan vergisten. Is dat verstandig of niet?

Je kunt ieder bier, met iedere gist vergisten... Of het wenselijk is hangt van het gewenste karakter af, wat je wilt of wilt de gist doet. Als je de gist nog niet kent, zou ik het zekere doen! Dan leer je meteen deze gist kennen...

Tip: voor een mooi Belgisch karakter warm vergisten (rond de 23 - 24 °C )   :brouwen:

Mark GA

Dit is een mooie gist voor een tripel. Gewoon doen en inderdaad: hogere temperaturen aanhouden.
Kijk altijd even op de we site van de leverancier voor de beste informatie.

Sander van Dijk


Citaat van: Oscar op 15-10-2018  20:43 uTip : voor een mooi Belgisch karakter warm vergisten (rond de 23 - 24 °C )   :brouwen:

Als je de ervaringen over deze gist op dit forum leest, dan lees je juist veel tips om bij deze gist de temperatuur juist wat lager te houden, omdat er anders wat teveel velponachtige smaken ontstaan.


j.heesters3

Ik gebruik deze gist altijd voor een Karmeliet kloon en dat bevalt mij tot op heden toe uitstekend. Heb er ook een quadrupel mee gebrouwen die bij de clubwedstrijd van de Roerstok de eerste prijs heeft gewonnen. Een veelzijdige gist dus.

Succes met het brouwen.

Broudoe

Jos

Kassie

Citaat van: j.heesters3 op 16-10-2018  21:00 uIk gebruik deze gist altijd voor een Karmeliet kloon en dat bevalt mij tot op heden toe uitstekend. Heb er ook een quadrupel mee gebrouwen die bij de clubwedstrijd van de Roerstok de eerste prijs heeft gewonnen. Een veelzijdige gist dus.

Succes met het brouwen.

Broudoe

Jos

Hoi, en op welke temperatuur doe jij de vergisting?

Groet

nembrionic

Citaat van: Oscar op 15-10-2018  20:43 uJe kunt ieder bier, met iedere gist vergisten....of het wenselijk is hangt van het gewenste karakter af...wat je wilt of wilt de gist doet... Als je de gist nog niet kent, zou ik het zekere doen !!! dan leer je meteen deze gist kennen...

Tip : voor een mooi Belgisch karakter warm vergisten (rond de 23 - 24 °C )   :brouwen:

Bij de Wyeast 1214 krijg je dan een enorme bananenbom.

Oscar

Citaat van: nembrionic op 16-10-2018  22:46 uBij de Wyeast 1214 krijg je dan een enorme bananenbom.

Daar hebben we het nu niet over... en bananen zijn soms best wel lekker... ;D

Oxhead

Citaat van: Kassie op 15-10-2018  20:13 uHoi,

Ik heb een zakje BE-256 staan. Ik dacht daar een Tripel mee te gaan maken. Is dat verstandig of niet? Op het pakje staat 'zwaardere abdijbieren'. Daaronder valt dan ook een Tripel was mijn aanname. Iemand ervaring met deze gist?

Groet!

Ja ik heb er ervaring mee. ;)

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28845.0.html

Martijn0172

Ik heb hier een tripel, quadrupel en dubbel mee gebrouwen. Waren niet mijn beste bieren, maar zeker prima te noemen. Ik ben in alle drie de gevallen bij de hoofdgisting op 19-20 ºC gebleven en bij de na gisting op 22 ºC. Geeft een enorme rioollucht en ook wel bij bottelen maar de smaak is prima.

j.heesters3

Citaat van: Kassie op 16-10-2018  22:32 uHoi, en op welke temperatuur doe jij de vergisting?

Groet
Heb de quadrupel in de keuken vergist. Temperatuur in de keuken was constant rond de 20 graden. Jammer dat ik nog geen vegistingskast heb. Denk dat de ideale temperatuur voor deze gist en de quadrupel rond de 19 a 20 graden zal liggen. Ben er van overtuigd dat mijn puntentotaal dan hoger zou zijn uitgekomen. Wil je het recept stuur me maar een mail.

Broudoe
Jos

edensan

Citaat van: Kassie op 16-10-2018  22:32 uHoi, en op welke temperatuur doe jij de vergisting?

Groet

Ik heb eigenlijk nooit geen andere gist gebruikt omdat ik van zachte zoetige bieren hou.
Ik start pitching op 21/22 graden en ga elke 12 uur een halve graad naar boven.  In de natuur doet gist dat ook (heb kleine verwarming dus het effect blijft beetje na-ijlen)
Volgens mij heb ik een keer gelezen dat de broeders van Westvleteren ook geen fancy apparatuur hebben staan waarin ze temperatuur regelen. (Hier dus ook een oplopende temperatuur.)
Ook heb ik het voorrecht gehad in 2 gerenomeerde brouwerijen een kijkje te nemen (1 zelfs 2 x winnaar International Beer Cup Yokohama in Japan 2015) en daar gaan ze per dag een graad omhoog.
Het is een turbo gist gaat als de brandweer (in 3 a 4 dagen is de klus geklaard), waarna je hem natuurlijk wel moet laten uitgisten nog dag of 5.

ik hoop dat je geholpen bent met deze info veel brouwplezier.

groet Edwin

ps leuke avatar heb je...  ::)

Neetje

Citaat van: edensan op 24-11-2020  08:43 ups leuke avatar heb je...  ::)

En jij je liefhebbersgist in je aantal post's.


Jipjo

Ik heb deze gist enkele keren gebruikt voor (zware) blond en tripel (recepten meestal: vnl pilsmout, met enige munich en wat tarwemout in de stort; Cascade/Saaz hop IBU rond 30).

Gewoon vergist bij 20°C(ongecontroleerd). Ik proef een heel typische smaak die ik niet ken van ander bier en ook niet kan thuisbrengen. Mijn andere bieren hebben dit niet, het is echt deze gist. Misschien dat zwavelige, maar ook niet echt. Het is zeer dominant, en is mij inmiddels flink gaan tegenstaan. Andere mensen hebben er minder last van, al begrijpen ze wel wat ik bedoel. De smaak verdwijnt niet na enkele maanden.

Weet iemand welke smaak(afwijking?) dit kan zijn?

Ik zal deze gist niet meer gebruiken -maar ik houd wel van 'abdijbieren'. Weet iemand of andere abdijbiergisten ook zo'n smaak kunnen geven? De lallemand abbaye bijvoorbeeld?

Snelbier

Citaat van: Jipjo op 13-04-2022  12:58 uIk heb deze gist enkele keren gebruikt voor (zware) blond en tripel (recepten meestal: vnl pilsmout, met enige munich en wat tarwemout in de stort; Cascade/Saaz hop IBU rond 30).

Gewoon vergist bij 20°C (ongecontroleerd). Ik proef een heel typische smaak die ik niet ken van ander bier en ook niet kan thuisbrengen. Mijn andere bieren hebben dit niet, het is echt deze gist. Misschien dat zwavelige, maar ook niet echt. Het is zeer dominant, en is mij inmiddels flink gaan tegenstaan. Andere mensen hebben er minder last van, al begrijpen ze wel wat ik bedoel. De smaak verdwijnt niet na enkele maanden.

Weet iemand welke smaak(afwijking?) dit kan zijn?

Ik zal deze gist niet meer gebruiken -maar ik houd wel van 'abdijbieren'. Weet iemand of andere abdijbiergisten ook zo'n smaak kunnen geven? De lallemand abbaye bijvoorbeeld?
Lastig te zeggen wat de smaak(afwijking?) is..
Deze gist kan snel gaan, ook in temperatuur-ontwikkeling. Voor je het doorhebt is het bier 4 graden opgewarmd. Resultaat hogere alcoholen, scherpe smaakjes etc.
Typisch een gist die temperatuurcontrole vereist bij hoofdgisting.  Die had je niet, denk dat daar het probleem zit.
Gebruik hem zelf graag, maar hoofdgisting blijft gecontroleerd onder 21'C.
De eerste (en laatste) keer dat temp doorschoot naar 24'C was de smaak uitgesproken scherp, alcoholisch.
Succes, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Jipjo op 13-04-2022  12:58 uIk heb deze gist enkele keren gebruikt voor (zware) blond en tripel (recepten meestal: vnl pilsmout, met enige munich en wat tarwemout in de stort; Cascade/Saaz hop IBU rond 30).

Gewoon vergist bij 20°C(ongecontroleerd). Ik proef een heel typische smaak die ik niet ken van ander bier en ook niet kan thuisbrengen. Mijn andere bieren hebben dit niet, het is echt deze gist. Misschien dat zwavelige, maar ook niet echt. Het is zeer dominant, en is mij inmiddels flink gaan tegenstaan. Andere mensen hebben er minder last van, al begrijpen ze wel wat ik bedoel. De smaak verdwijnt niet na enkele maanden.

Weet iemand welke smaak(afwijking?) dit kan zijn?

Volgens mij staat hier het antwoord op jouw vraag.

Citaat van: Sander van Dijk op 16-10-2018  19:34 uAls je de ervaringen over deze gist op dit forum leest, dan lees je juist veel tips om bij deze gist de temperatuur juist wat lager te houden, omdat er anders wat teveel velponachtige smaken ontstaan.

Deze gist maakt veel esters aan en dan vooral ethylacetaat. Etylacetaat wordt bij elke vergisting aangemaakt maar sommige gisten maken er veel meer aan dan andere.
Door meer gist te enten, de gist te enten blij een lage temperatuur (16 tot 18°C), de temperatuur laag te laten tijdens de vergisting en een minder zwaar bier te brouwen wordt de hoeveelheid ethylacetaat aanzienlijk minder.

Overigens is het ook een kwestie van je smaakdrempel of de smaak hinderlijk vindt of niet. De smaakdrempel is de concentratie van een stof waarbij je die detecteert of niet. Die concentratie is voor iedereen anders. Als die bij jou laag ligt ga je er eerder aan storen.

Jipjo

Dank jullie wel. het is dus waarschijnlijk ethylacetaat! Ik zal daar op letten, ik vermoed dat ik een lage smaakdrempel heb (ontwikkeld?)

De temperatuur was zo hoog niet van de winter in de kelder, maar niet onder controle, en het bier was wel zwaar.

Iemand nog een advies over Lallemand Abbaye? Of is dat hetzelfde verhaal?

Jacques


Jacques


Hopfenfox

Citaat van: Jipjo op 13-04-2022  21:35 uIemand nog een advies over Lallemand Abbaye? Of is dat hetzelfde verhaal?

Daar heb ik slechts één keer mee gebrouwen maar is me goed bevallen. Fijne, typisch Belgische smaakjes en geen vervelende bijsmaken. Maar dat kan ook betekenen dat mijn smaakdrempel meters hoog is  smile

Arthur B

Citaat van: Jipjo op 13-04-2022  21:35 uIemand nog een advies over Lallemand Abbaye? Of is dat hetzelfde verhaal?

Twee keer voor blondjes gebruikt en laag gestart (17°C). Kan erg veel banaan geven...

Jipjo

Inmiddels ook een keer met Lallemand Abbaye en Wyeast 3787 gebrouwen. Prima bieren, maar de ethylacetaatsmaak vind ik ook in deze bieren net te hoog. Misschien houd ik er gewoon niet meer zo van.
Over op gisten die hier minder naar smaken, de T58 bijvoorbeeld bevalt mij beter.

Schanulleke

Er zijn bronnen die beweren dat BE-256 Rochefort gist is:

https://www.thehomebrewforum.co.uk/threads/belgian-breweries-that-use-dry-yeast-experiences-with-dry-yeasts-for-belgian-styles-liquid-snobbery-etc.94692/page-2

En dat vind ik eigenlijk niet eens zo gek. Ethylacetaat is namelijk echt een Rochefort dingetje.

LBakker

Ik heb BE256 nu 3x voor een quadrupel gebruikt en ben erg tevreden met het resultaat.
Ik start op 15 graden en na de hoofdvergisting verhoog ik elke dag de temperatuur met 1 graad tot hij op 20 graden zit.
Hiermee nooit de rioollucht ervaren waar wel vaak over gesproken wordt bij deze gist, misschien heeft dit met temperatuur te maken.

Jacques

Citaat van: LBakker op 30-05-2023  13:20 uHiermee nooit de rioollucht ervaren waar wel vaak over gesproken wordt bij deze gist, misschien heeft dit met temperatuur te maken.

De temperatuur bepaalt de snelheid van de gistgroei. De opname van voedingsstoffen is verbonden. Waarschijnlijk heeft dit invloed op de vorming van SO2.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.