Mouten vergelijken

Gestart door Reineken, 14-10-2018 13:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reineken

Vanwege het inmiddels ruime aanbod van mouten van verschillende mouterijen raak ik het overzicht wel eens kwijt. Met een prachtige folder van The Swaen voor mij dacht ik een handige Excelsheet te maken om een en ander met elkaar te vergelijken. Vooral de caramelmouten hebben nog al eens verwarrende namen.
Ik ga uit van Swaen, Dingemans, Weyermann,Thomas Fawcett, Arsegan etc. Maar na eerst alle Swaen mouten met het aanbod van Dingemans te hebben gecheckt schrik ik een beetje van het werk... :-\ :nut:

Iemand dit recent al eerder gedaan? Kon het hier en op het web niet direct vinden.

Jacques

Het is inderdaad veel werk. Er is echt veel te koop.
Een groot probleem is dat je niet alle smaakeigenschappen goed kunt omschrijven. Niet voor niets heeft Weyermann moutsmaakwielen. Veel mouten hebben complexe smaken.
Verder geven niet alle mouterijen evenveel informatie over hun producten dat maakt dat er snel hiaten zijn in het overzicht.

Overigens is kauwen op mout de snelste manier om mouten met elkaar te vergelijken. Niet iedereen van ons zal naar de beurs in Nürnberg gaan in november (Braubeviale) maar daar zijn veel mouterijen te vinden met monsters van hun mouten. Altijd heel leerzaam.

Als alternatief kun je een mail sturen naar diverse mouterijen met het verzoek zo veel mogelijk informatie te verstrekken over de mouten. Houd er rekening mee dat mout een ambachtelijk product is en dat de eigenschappen van jaar tot jaar kunnen verschillen en dat de kleur per batch anders kan zijn...

Koen S

Gebruik een programma zoals BrouwHulp, daar vind je van de meeste mouten de basis specificaties. Dat bespaart je een pak werk.

hansHalberstadt

Maar iemand  zou kunnen beginnen met een indeling volgens de wel bekende soorten en daar een tabel van maken en daar de diverse mouterijen in zetten. Niet goed in te delen soorten blijven dan vanzelf over en kun je in een aparte tijdelijke indeling zetten tot er meer over bekend is. De voortgang hier posten en via discussies in het topic aanvullen en de tabel zal vanzelf groeien naar een mooi overzicht.
 

seed7

The Swaen heeft inderdaad erg verwarrende namen voor hun mouten,

Ingo

jaapz

In ieder geval voor een hoop Engelse en Amerikaanse mouterijen (en Weyermann) bekijk ik deze wel eens https://www.brew.is/files/malt.html

Reineken

Oke, dank. BrouwHulp gebruik ik al maar zo'n overzicht miste ik nog. Ik ga verder met mijn werk ...



hansHalberstadt

Citaat van: Reineken op 19-10-2018  09:12 uOke, dank. BrouwHulp gebruik ik al maar zo'n overzicht miste ik nog. Ik ga verder met mijn werk ...



Ja er zal iemand op moeten staan die gemotiveerd is om zo'n overzicht te maken. Dat kost tijd en energie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-10-2018  09:22 uJa er zal iemand op moeten staan die gemotiveerd is om zo'n overzicht te maken. Dat kost tijd en energie.

En dat is niet éénmalig. Continu komen er nieuwe mouten tot onze beschikking...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-10-2018  22:07 uEn dat is niet éénmalig. Continu komen er nieuwe mouten tot onze beschikking...
Ja, maar als er maar vast een beginversie is op basis van de stand per vandaag dan ben je al een hele stap verder. Zie zelf af en toe ook namen voorbij komen waarvan ik totaal niet meer weet wat het voorstelt

Roelof

Is helaas niet van de grond gekomen.  :huilen:

Jan de Graaff

Citaat van: Roelof op 15-12-2020  13:47 uIs helaas niet van de grond gekomen.  :huilen:
Ik vind deze wel bruikbaar. Heb ik ooit hier op brewcabin gevonden.
Heeft ook gist, hop en meer erin staan.

Roelof

Citaat van: JanDeGraaff op 15-12-2020  14:50 uIk vind deze wel bruikbaar. Heb ik ooit hier op brewcabin gevonden.
Heeft ook gist, hop en meer erin staan.
Dank hiervoor.
Maar wat ik vervelend vindt is dat het de ene keer Caravienna 66 EBC heet en de volgende keer heet het caramel Mout Type Vienna 30/60 EBC
Dat is bij verschillende soorten mout zo. Ik weet dat de mouterij zijn eigen naam en smaak aan de mout geeft, maar het is weleens vervelend met een recept samenstellen.


Jacques

Citaat van: Roelof op 15-12-2020  17:15 uDank hiervoor.
Maar wat ik vervelend vindt is dat het de ene keer Caravienna 66 EBC heet en de volgende keer heet het karamel Mout Type Vienna 30/60 EBC
Dat is bij verschillende soorten mout zo. Ik weet dat de mouterij zijn eigen naam en smaak aan de mout geeft, maar het is weleens vervelend met een recept samenstellen.

Klopt helemaal. Soms zijn de naam en de EBC-waarde hetzelfde maar is de smaak toch heel anders. Daarom verdient het de voorkeur om bij recepten ook de mouterij te vermelden. Overigens kunnen er bij speciaalmouten van batch tot batch smaakverschillen bestaan. Mouten is een ambacht...

puntmuts

Misschien dat ze bij beermaverick.com nog van plan zijn zoiets op te zetten. Hebben ze ook voor hops gedaan en daar is echt een fantastische hopvergelijker met gigantische database uitgerold.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.