Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe smaakt een bepaalde hopsoort?  (gelezen 10564 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Hoe smaakt een bepaalde hopsoort?
« Gepost op: 31-01-2006 19:59 u »
Dag allemaal,

Ik heb het forum een poosje op de achtergrond gevolgd maar heb zelf weer een vraagje waarover ik niet veel kan terugvinden  :weetbeter:.

Tijdens mijn pogingen om zelf recepten te ontwikkelen blijf ik het selecteren van hop erg lastig vinden. Ik kan voor mezelf moeilijk een bepaalde smaak plaatsen bij een hopsoort.

1 Is het mogelijk om een "thee" te trekken van hop om zo de smaak te leren kennen.. zo ja, hoe  ;)?

2 Misschien wel een stuk effectiever  :)... Kennen jullie commerciele voorbeelden waarbij een bepaalde hopsoort duidelijk herkenbaar aanwezig is. Ik ruik en proef Saaz bijvoorbeeld heel duidelijk is een Hertog Jan pilsje (dit is dan ook de enige herkenbare voor mij overigens  ???)

Ik ben benieuwd naar de reacties!   

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Hoe smaakt een bepaalde hopsoort?
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2006 20:32 u »
Hey Caspar,

Je loopt achter.
De toppers hier wijken al af naar Amerikaanse hopsoorten.
Die weten exact hoe alle Europese hopsoorten smaken, en zijn er al op uitgekeken.

Ik weet het ook niet hoor.  ;)

Ik denk dat hopthee inderdaad de beste oplossing is Caspar (anders zou ik het ook niet weten  :) ).

:degroeten:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2006 20:38 u »
Ja, ik las inderdaad al van de gezamelijke inkoop-aktie Hoppie ;). Hopthee zal absoluut een goede methode zijn (zodra je weet hoe je het moet zetten natuurlijk), maar dan moet ik helaas wel al die hopsoorten inkopen en ruilen...

Ik weet zeker dat er genoeg ervaren forummers zijn die commerciele voorbeelden weten. Ik ben vast niet de enige brouwer voor wie hop-keuze niet vanzelfsprekend is  :( 

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2006 11:08 u »
Dag allemaal,

Omdat mijn kennis over hop (en andere grondstoffen) een beetje achter loopt op de rest van de forummers, ga ik wat meer "experimenteel" brouwen. Vanaf volgende maand ga ik mijn brouwsels in 2 batches opsplitsen. Een hoofdbatch van 22 liter naar initieel recept... en de proefbatch van 6 liter met bijv. uitsluitend 1 soort hop. Ik kook de twee batches in aparte pannen, maar het wort is identiek (eventueel verdund met water / aangevuld met moutextraxt c.q. suiker). Helaas heb ik geen HERMS waarmee ik twee brouwsels op een dag kan produceren... enuh ik mag niet vaker dan eens in de maand brouwen van mijn vriendin hahaha  >:D.

Het is niet mijn doel om niet binnen bepaalde kaders te denken, het recept van de proefbatch mag best "vreemd" zijn.

Volgende maand, na mijn witje
Hoofdbatch: Anchor liberty Ale kloonbrouwsel (100% Cascade, Wyeast Am Ale II, 43 IBU)
proefbatch:  APA (100% Saaz, Wyeast Am Ale II, 40 IBU)... uhm laten we zeggen een Tsjechische Pale Ale  ;)

Ik zal meteen kijken of ik wat commerciele voorbeelden kan vinden waarin bepaalde hoppen dominant aanwezig zijn en deze plaatsen in dit onderwerp.

:proost:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2006 11:32 u »
Ik maak ook steeds vaker monohop bieren omdat ik graag zou willen weten hoe een bepaalde hop nu echt smaakt. Maximaal gebruik ik twee hoppen, een bitterhop en een aromahop. Ik moet toegeven dat ik het heel moeilijk vind om hoppen te herkennen. Er schijnen mensen te zijn die dit kunnen. Ik ga nog maar een paar jaar oefenen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-08-2006 15:01 u »
Ik maak ook steeds vaker monohop bieren omdat ik graag zou willen weten hoe een bepaalde hop nu echt smaakt.
Denk ook eens aan de mogelijkheid een bitterhop te nemen en voor het aroma een klein beetje van dezelfde hop aan 't eind.

Hopbier

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2006 15:33 u »
Denk ook eens aan de mogelijkheid een bitterhop te nemen en voor het aroma een klein beetje van dezelfde hop aan 't eind.

Hopbier

Daar zat ik ook al aan te denken... in mijn proefbatches wil ik sowieso naast een "Flavor" of "Aroma" (smaak / aroma)toevoeging, ook standaard een "steeping" toevoeging hanteren (een paar gram hop toevoegen op het moment dat je de pan van het vuur haalt). Ongeacht het een traditionele bitterhop of aromahop betreft.

Het schijnt trouwens dat bepaalde bitterhoppen, best een subtiel aroma hebben.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-08-2006 17:42 u »
Het schijnt trouwens dat bepaalde bitterhoppen, best een subtiel aroma hebben.
Daar doelde ik ook op.

Hopbier

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #8 Gepost op: 11-09-2006 20:26 u »
Hoofdbatch: Anchor liberty Ale kloonbrouwsel (100% Cascade, Wyeast Am Ale II, 43 IBU)
proefbatch:  APA (100% Saaz, Wyeast Am Ale II, 40 IBU)... uhm laten we zeggen een Tsjechische Pale Ale  ;)

correctie:

De proefbatch wordt een Engelse Pale Ale met andere gist omdat ik dan wat meer variatie in mijn persoonlijke voorraad heb   ;D :proost: (100% Challenger, Windsor, 41 IBU). Ik ken de smaak van Challenger helemaal niet uit eigen brouwsels, dus het wordt een echte verassing!

Ben benieuwd of het geen kliederzooitje wordt  :pan:

Tags: hop biersmaken