New England IPA - NEIPA

Gestart door Thamerdal, 17-04-2017 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zuidema

Citaat van: RienP op 17-04-2017  17:37 uDe smaak ervaring van een NE-IPA moet van de gist en de hop komen. Alle ander toevoegingen in de moutstort zijn slechts noodgrepen omdat men wil besparen op de hopstort. Maar dat is mijn persoonlijke visie. De NE-IPA waar veel mee vergeleken wordt, Heady Topper, is dacht ik zelfs gewoon 100% pale mout.


Hier ben ik het niet mee eens. Veelal staan de NEIPA's bekend om hun "hazynes" dit wordt veroorzaakt door middel van een specifieke gist zoals de London ale III die ik zeker aanraad. En door de keuze van het mout. Haver en tarwe hebben hier een groot aandeel in. ( ik zeg natuurlijk niet dat dit een must is)  Dit geeft dan ook nog een mooie ronde smaak. Zelf heb ik hier ook mee liggen stoeien toen ik mijn recept aan het samenstellen was. Uiteindelijk een mooi resultaat, Erg tevreden!
 

Over de hopgiften is natuurlijk al genoeg gesproken.


Proost!

Serge VL

Citaat van: Jacques op 17-04-2017  21:48 uDat er bij 80 en 90 ºC nog steeds isomerisatie  plaatsvindt blijkt onder andere uit de volgende recente publicatie van Belgische onderzoekers.
Maar heel beperkt zeker als je dit over tijd neer zet hier onder een grafiekje uit die studie "Kinetic Modeling of Hop Acids during Wort Boiling door Yarong Huang, Johannes Tippmann, and Thomas Becker (van 2013)"
(Is dus een andere en recentere studie) http://www.ijbbb.org/papers/161-E005.pdf
Bij 90° wordt op 30 min maar 5% van je alfazuren omgezet naar iso alfazuren
Bij 90° wordt na een uur slechts 12% van je alfazuren omgezet naar iso alfazuren

Dus als je 20 min whirlpoold bij 80°C ga je hooguit 1% van je alfazuren omzetten in iso alfazuren,
Eigenlijk dus te verwaarlozen, gezien de fout op de IBU berekening groter is dan de toegevoegde IBU's tijdens het whirlpoolen bij 80°C daar in de meeste berekeningen in brouwsoftware ook maar benaderingen zijn.
Als je een kilo hop in je whirlpool gooit voor een brouwsel van 10l is dit natuurlijk een andere zaak

Jacques

Normaal wordt maar zo'n 50% van de alfazuren omgezet in iso-alfazuren. In het artikel dat jij aanhaalt wordt gesproken over 70% maar dat is voor ons hobbybrouwers niet haalbaar.
Een toename van 5% meer omzetting van de alfazuren naar iso-alfazuren heeft daarom een grotere impact dan op het eerste oog lijkt.

Daarnaast breng je als je hop toevoegt na het koken je extra hopbitterstoffen in je bier. Die dragen wel degelijk bij aan de beleving van de bitterheid ondanks dat de alfazuren maar beperkt worden omgezet in iso-alfazuren.



Overigens gaat het onderzoek waarnaar jij verwijst over de invloed van de pH op afbraak van iso-alfazuren. Uit het plaatje dat je laat zien blijkt dat er toename is aan iso-alfazuren als je langer dan 90 minuten kookt bij een temperatuur van 110 ºC. Daarna krijg je afname.
Bij 90 ºC neemt de hoeveelheid iso-alfazuren steeds toe zelfs na 180 minuten.
Het is interessant te zien dat de afbraak van iso-alfazuren groter is bij een hogere pH-waarde.  Een reden te meer om de pH tijdens het koken in de gaten te houden.

Aan de ene kant heb je een afname aan iso-alfazuren maar aan de andere kant worden er ook alfazuren omgezet in iso-alfazuren. Zo te zien aan figuur 9 van het artikel is er na 180 minuten koken bij 100  ºC een evenwicht tussen de toename en afbraak van de iso-alfazuren.

Leuk artikel. Bedankt voor de link.

Ventus

Net terug gekomen van een reis naar de USA (Westcoast). Hier naast de gebruikelijke Westcoast-IPA's ook kennis gemaakt met diverse brouwerijen die druk aan het experimenteren zijn met de NEIPA stijl, ter plekke omgedoopt tot New Era of New Age IPA.
Ben heel enthousiast geworden van deze bierstijl en heb nog een aardige voorraad Amerikaanse hop in de vriezer liggen, tijd voor een poging dus.
Wat vinden jullie van onderstaand recept?
Amarillo kan eventueel ook vervangen worden worden door Citra/Mosaic/Simcoe, ik wil het niet te moeilijk maken qua hop en heb in de US het idee gekregen dat single hop recepten veel uitgesprokener smaak heeft dat die met verschillende hopsoorten.
Koudhop in twee delen, een na 2 dagen, de volgende in de laatste 3 dagen voor bottelen.
Lijkt mij dat er uit de whirlpool en 5 minuten hopgift wel iets meer IBU's moeten komen dan dat BrouwHulp nu berekend?

BrouwHulp Recept uitdraai



Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmarillo Haze
Bierstijl NEIPA
Volume20,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)49 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,400 kgPale Ale moutDingemans7 EBC39,3 %
2,400 kgPilsmoutDingemans3 EBC39,3 %
0,800 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC13,1 %
0,500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC8,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
45,2 gAmarillobellen8,9%60 min.44,0 IBU
25,0 gAmarillobellen8,9%5 min.4,8 IBU
45,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
45,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU
40,0 gAmarillobellen8,9%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


Oscar

De bitterhop gift dien je weg te laten. En gewoon erg veel hop ( > 5 g/l)  in de wirlpool (einde koken)... :brouwen:

Ventus

Citaat van: Oscar op 30-04-2017  22:01 uDe bitterhop gift dien je weg te laten. En gewoon erg veel hop ( > 5 g/l)  in de wirlpool (einde koken)... :brouwen:

Heb hem iets aangepast tot het volgende.
Klein beetje bitterhop in het begin voor ietwat basis IBU's, verder alles naar de vlamuit/whirlpool en koudhop.
Eerste kouhop na 2 dagen, de laatste een dag of 3 voor het bottelen.

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gAmarillobellen8,9%60 min.
60,0 gAmarillobellen8,9%0 min.
60,0 gAmarillobellen8,9%whirlpool
30,0 gAmarillobellen8,9%koudhop
30,0 gAmarillobellen8,9%koudhop


Olaf V


PDGRRR

De eerste 2 versies van Juice Punch van No Strings en Frontaal zijn mij erg goed bevallen. Ze zijn zo vriendelijk geweest de receptuur online te plaatsen:

https://juicepunchblog.wordpress.com/2017/09/06/juice-punch-v1/

https://juicepunchblog.wordpress.com/2017/09/06/juice-punch-v2/

https://juicepunchblog.wordpress.com/2017/10/10/juice-punch-v3/

Ventus

Onderstaand het recept voor 20 hl, delen door 100 dus voor 20 liter :)
Dit is voor de V3 van de Juice Punch, deze vrijdag op, erg lekkere NEIPA.

UIT RECEPT:
Pilsmout (Dingemans) 42,5%
Pale Ale (Thomas Fawcett) 18,5%
Tarwevlokken (Dingemans) 14,4%
Oat malt (Havermout) (Thomas Fawcett) 9,2%
Tarwemout (Dingemans) 8,2%
Carapils (Dingemans) 7,2%

Maisch: 60 minuten op 65c
Kook/whirlpool: 60 minuten kook, met 20 minuten hopgift in de whirlpool op 85c

HOP
Whirlpool: (20 minuten)

Mosaic (4,7kg – Whirlpool – 20,1 IBU)
Citra (2,8kg – Whirlpool – 11,7 IBU)
El Dorado (2,7kg – Whirlpool – 14,2 IBU) --> In V1 was dit Simcoe

DRYHOP
2 HOPZAKKEN. 8 KNIKKERS PER HOPZAK (4.5 gr per knikker)
Bij de 5e dag van de hoofdvergisting wordt de eerste dryhop toegevoegd, deze heeft
een contacttijd van 4 dagen op 19 graden
Mosaic (3,5kg – Dryhop 1 – 4 dagen)
Citra (2,2kg – Dryhop 1 – 4 dagen)
El Dorado (2,1kg – Dryhop 1 – 4 dagen)

Hierna wordt de gist&hop afgelaten en word de 2e dryhop toegevoegd. Daarna wordt
het bier terug gekoeld naar 11 graden en wordt het grootste gedeelte van de gist eruit
gelaten.
Mosaic (3,5kg – Dryhop 2 – 4 dagen)
Citra (2,2kg – Dryhop 2 – 4 dagen)
El Dorado (2,1kg (dryhop 2 – dagen)

PDGRRR

Citaat van: Ventus op 20-11-2017  13:10 uOnderstaand het recept voor 20 hl, delen door 100 dus voor 20 liter :)
Dit is voor de V3 van de Juice Punch, deze vrijdag op, erg lekkere NEIPA.

Dank je, Ventus. Ik was precies van plan de V3 te gaan brouwen komend voorjaar. ik heb hem nog niet op, maar dat zal niet lang meer duren. El Dorado is een mooie hop, heb ik al eens een lekkere weizen mee gebrouwen.

Dund

Ben nu een neipa aan het vergisten. Dit wordt mijn duurste brouwsel ooit. De hoeveelheid hop is echt extreem hoog.



Heel apart recept met de 644 gist totaal op 70 liter tegen de 1,5 kilo prijzige Amerikaanse en Australische hoppen.

breda82

Citaat van: Dund op 20-11-2017  22:22 uBen nu een neipa aan het vergisten. Dit wordt mijn duurste brouwsel ooit. De hoeveelheid hop is echt extreem hoog.



Heel apart recept met de 644 gist totaal op 70 liter tegen de 1,5 kilo prijzige Amerikaanse en Australische hoppen.
Zeer benieuwd hoe dat met deze gist uitpakt, flink hoge temperaturen ook 24 tot 26 graden volgens recept. Maar even in mijn bookmarks gezet.

Dund

Heb er ook nog nooit mee vergist dus was voor mij ook nieuw. Het bier was na 1,5 dag al 75% klaar. Toen heeft het een week stilgestaan en vorige week is hij weer begonnen. Via facebook hebben we de brouwer van dit recept gesproken en die zei dat dit karakteristiek voor de gist was. Onze eerste hopgift is na 50% vergisting erin gegaan. Dit is misschien net iets te vroeg. Hierdoor zou je iets minder aroma hebben maar wel veel meer troebeling.

Temperatuur staat wel op 26 graden inderdaad. De vergisting kruipt nu. Over een week denk ik tweede hopgift erin (3,5 week na brouwen)

RoyB

Citaat van: Ventus op 20-11-2017  13:10 uOnderstaand het recept voor 20 hl, delen door 100 dus voor 20 liter :)
Dit is voor de V3 van de Juice Punch, deze vrijdag op, erg lekkere NEIPA.

Helemaal top dit! Ik ga dit recept gebruiken als basis voor mijn volgende bier, met wat aanpassingen naar eigen tong  :groots: Groot fan van deze nieuwe stijl. Heb er de afgelopen tijd veel bieren van gedronken. Ik vind vooral Hazy Sunrise van Kees geweldig lekker.

RoyB

Ondertussen gebrouwen en ook al de helft is geconsumeerd.  :proost:

http://brew.grainfather.com/recipes/142427

Het is een van de beste brouwsels van me tot nog toe. Echt heerlijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.