Wat is moutextract

Gestart door gerben, 31-01-2006 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerben

hallo,

Ik had even een simpele vraag.
Kan iemand mij duidelijk vertellen wat een moutextract is
misschien een hele domme vraag :verbergen: maar ja je moet ergens beginnen.

Alvast bedankt  :biersmile:
gerben.

Silverbullet

Moutextract kun je het beste omschrijven als gedroogde wort.

In de normale bier bereiding vermalen ze de mout korrels (schroten).
hierna maken ze er een beslag van en gaan ze het water mout mengsel maischen. (zodanige temeratuurs verhogingen zodat het zetmeel wordt omgezet in suikers).
Hierna gaan ze het goedje fiteren met als doel de suikeroplossing te krijgen zonder de kafjes van de mout.
Deze suiker oplossing kan nu worden ingedampt, zodat je een geconcentreerde oplossing krijgt. Dit concentraat kun je dan drogen op verschillende manieren (spraydrogen, walsdrogen), ik weet niet zeker of fluid bed drogen hier ook tussen past.

Wanneer je moutextract gebruikt hoef je het geen maisch traject toe te passen omdat de suikers al beschikbaar zijn.

Groet
Silverbullet


gerben

O, dus moutextract is eigenlijk het afgekoelde wort wat je gebruikt bij je giststarter?


Hopmans

Juist, maar dan weer ingedampt totdat al het water er uit is.
Hopextract is droog poeder.
Je hoeft er alleen maar water bij te doen (en natuurlijk wat hop) om wort te krijgen.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hoppie op 01-02-2006  07:20 uJuist, maar dan weer ingedampt totdat al het water er uit is.
Hopextract is droog poeder.
Je hoeft er alleen maar water bij te doen (en natuurlijk wat hop) om wort te krijgen.

Ik neem aan dat moutextract bedoeld wordt in plaats van hopextract.

Moutextract heb je in allerlei soorten. Droog en vloeibaar maar ook van verschillende mouten. Licht, medium en donder moutextract zijn de bekendste soorten.

SiriS


gerben

Okee onwijs bedankt :groots:,

Dus om een giststarter te maken kan ik gewoon moutextract kopen in de winkel?

Alvast bedankt voor het antwoord.
gerben


SiriS

Vergeet de gistvoeding niet!

Groet, SiriS

gerben

Ja die moet er ook bij dat is waar.

gerben

Drents Hopbier

Citaat van: SiriS op 01-02-2006  09:48 uZie ook:   http://www.diasta.com/products.htm
Wat info van dit bedrijf, nadat ik ze vroeg naar het bereidingsproces en of het genoemde maïsmout extract inderdaad van gemoute maïs gemaakt werd:

"Wij zijn eigenlijk gewoon een brouwerij, maar het verschil is dat wij het wort niet laten gisten maar indampen tot een dikke stroop.
Maïs verwerken wij niet meer, dit geeft problemen met GMO-vrij zaken.
De reden voor het maïsgebruik was het verkrijgen van een extract met een zeer lichte kleur. Tegenwoordig wordt hiervoor glucose van gerst gebruikt.
In de tijd dat er nog wel maïs werd verwerkt was dat in de vorm van gemalen maïs als percentage ongemout".

Hans Hans

gerben

Dan had ik nog een vraag   :verbergen:
Als ik de gist starter gemaakt heb. dan doe ik dat bij de het beluchte wort.
Moet ik dan meteen de andere gist er bij doen of moet ik daar mee wachten?

Alvast bedankt voor het antwoord :groots:
gerben.

MO

Eelke andere gist, gist zit toch in je giststarter? Heb je overigens al eens gebrouwen? Zo nee, waarom begin je niet gewoon met een korrelgist, dan hoef je geen giststarter te maken (als je ca 20 liter bier brouwt).

Hopmans

Hoi Gerben,

Ik denk dat het raadzaam is om eerst de cursus ( nog eens ) voor de zekerheid goed door te lezen.
Als je het bier gaat maken zou ik het eerst posten hier op het forum.
Dan kan het recept altijd nog bijgestuurd worden.

 :degroeten:

gerben

Okee doe ik, ik ga er aan werken! :duimop:

gerben, samenvol

gerben

Hallo allemaal,

Weet iemand en goed recept voor een beginner? :denken:
Iets minder moeilijk recept.

Alvast bedankt  :biersmile:

gerben (een beginner die bier brouwen erg leuk lijkt)

Henielma

Probeer eens een Brewferm abdij bierpakket. Dan kun je alvast oefenen met de stappen gisten en bottelen en proeven. Dit is een blik van ongeveer een liter van ingedikte wort die verdunt met water moet worden en dan kan de gist erbij (die eerst in wat water is opgelost). Aan het eind heb je zo'n 9 liter lekker bier.

Tijdens het drinken van dat bier kan je je verdiepen in het schrooten, maischen en dergelijke.

Groetjes,

Henielma.


gerben

Okee dank voor de tip.  :duimop:

bolks

Ik heb met alleen moutextract een gist uit een flesje Westmalle opgekweekt... geen gistvoeding gebruikt.
Ziet er uit alsof het goede actieve gist is?
Kan dat zonder de gistvoeding die in dit topic beschreven staat?

RobinB

Tuurlijk kan dat.
Je kan het zo optimaal maken als je wilt, zonder is minder optimaal dan met.
Appelsap is minder optimaal dan wort.
Suikerwater is minder optimaal dan appelsap.

Allemaal geven ze gistgroei, hoe optimaler hoe meer en beter.
Aan jou de keuze. :)

Gossi

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb in het verleden toen we nog geen internet hadden wel eens wat biertjes gebrouwen, maar dat ging vaak mis. Nu krijg ik veel meer inzicht. Ik heb weer wat spullen aangeschaft en ga eerst maar eens met moutextract brouwen.
Deze draad mist nog een antwoord op de volgende vraag.
Moutextract is er in drie soorten:
Vloeibaar ongehopt ongeveer 80% ingedroogd.
Droog ongehopt 100% ingedroogd.
Vloeibaar gehopt en bierkits.

Wort is er in twee soorten waar geen duidelijk onderscheid in wordt gemaakt.
Je hebt de ongehopte wort die direct na het maischen wordt opgevangen.
Je hebt de gekookte wort waar tijdens het koken allerlei stoffen zijn afgebroken en de hop is toegevoegd en waar je de gist aan kan toevoegen.

Is het vloeibare ongehopte moutextract en het droge ongehopte moutextract de extractie van de eerste wort?
Zijn de bierkits en de gehopte moutextracten de extractie van het gekookte wort?

Dit is natuurlijk wel belangrijk te weten. Weet iemand van jullie dit?

Jacques

Citaat van: Gossi op 01-01-2016  22:50 uIs het vloeibare ongehopte moutextract en het droge ongehopte moutextract de extractie van de eerste wort?
Zijn de bierkits en de gehopte moutextracten de extractie van het gekookte wort?

Dit is natuurlijk wel belangrijk te weten. Weet iemand van jullie dit?

De termen spreken volgens mij voor zich.
Ongehopt is ongehopt.

Bij bierkits kunnen ook geïsomeriseerde ho preparaten zijn toegevoegd. De bierkits hebben namelijk vaak bedroevend weinig hoparoma.
Je krijgt daarom snel een beter bier als je ongehopte moutextract zelf kookt met hop.

Gossi

Beste Jaques,

Bedankt voor je antwoord.
Ik geloof er niks van dat al die troep zoals eiwitten en DSM en al wat je er meer uit kookt nog in bierkits zitten. De kwaliteit mag dan in jullie ogen bedroevend zijn maar de moderne bierkits met hun flexibele verpakking geven echt wel een goed resultaat, vooral als je er een goede gist bij doet.
En zit al die troep dus nog wel in het droge moutextract?! Ook dat waag ik te betwijfelen.
Al met al blijft het voor mij een beetje duister.
Maar ja misschien heeft dit forum wel geen antwoord omdat ze zich hier niet mee bezig houden en moet ik bij de fabrikant zijn.

Jacques

Citaat van: Gossi op 02-01-2016  00:07 uIk geloof er niks van dat al die troep zoals eiwitten en DSM en al wat je er meer uit kookt nog in bierkits zitten. De kwaliteit mag dan in jullie ogen bedroevend zijn maar de moderne bierkits met hun flexibele verpakking geven echt wel een goed resultaat, vooral als je er een goede gist bij doet.
En zit al die troep dus nog wel in het droge moutextract?! Ook dat waag ik te betwijfelen.
Al met al blijft het voor mij een beetje duister.
Maar ja misschien heeft dit forum wel geen antwoord omdat ze zich hier niet mee bezig houden en moet ik bij de fabrikant zijn.

Als er netjes gekookt wordt met natuurhop of hoppellets is er niet zo veel verschil met zelf hoppen, met dit verschil dat je niet zelf de hopkeuze doet maar de fabrikant.
Uit kosten oogpunt kan ik mij goed voorstellen dat geïsomeriseerde hopextracten worden gebruikt door de producenten bij de productie van gehopt moutextract.

Bij het maken van moutextractpoeder wordt een methode gebruikt die vergelijkbaar is met het maken van melkpoeder. Daarvoor hoeft het wort niet gekookt te worden. Dat scheelt de producent redelijk veel kosten...

RienP

Ik denk dat Jacques je vraag verkeerd begreep.

Moutextract: droog, vloeibaar, gehopt of ongehopt is allemaal na het maischen en koken verkregen. Dit allemaal om DMS en eiwitten uit het extract te halen.
Dit is wel een interessant stukje om te lezen: http://byo.com/color/item/1101-making-malt-extract.

Daarnaast zijn bierkits in de afgelopen jaren zeker in kwaliteit toegenomen. Ik schreef dit een jaar geleden toen ik overstapte van kits naar moutbrouwen: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27221.msg416983.html#msg416983



Niels B.

Citaat van: Jacques op 02-01-2016  00:23 uAls er netjes gekookt wordt met natuurhop of hoppellets is er niet zo veel verschil met zelf hoppen, met dit verschil dat je niet zelf de hopkeuze doet maar de fabrikant.
Uit kosten oogpunt kan ik mij goed voorstellen dat geïsomeriseerde hopextracten worden gebruikt door de producenten bij de productie van gehopt moutextract.

Bij het maken van moutextractpoeder wordt een methode gebruikt die vergelijkbaar is met het maken van melkpoeder. Daarvoor hoeft het wort niet gekookt te worden. Dat scheelt de producent redelijk veel kosten...

Voor de productie van poeder wordt ook vloeibaar moutextract gebruikt wat al ingedikt is. Er wordt misschien niet gekookt (volgens mij draait de verdamper op 80°) maar alle vluchtige bestandsdelen die eruit worden gehaald bij het koken (o.a. DMS) zijn al wel verdampt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.