Quadrupel last minute tips?

Gestart door FrankOD, 12-10-2018 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankOD

Aanstaand weekend staat er een quadrupel op de planning,  iemand nog op- of aanmerkingen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2018-08
Naam receptQuadrupel Laffe Hendrik
Brouwdatum04-04-2018
BierstijlQuadrupel
Volume16,0 l
Begin SG1,100 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,0%
Alcoholgehalte10,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)67 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,10 lWater uit Losser
1,50 gCaCl2
3,70 mlMelkzuur
7,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
114 mg/l9 mg/l21 mg/l206 mg/l59 mg/l74 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,89 kgPilsmoutDingemans3 EBC56,0 %
1,04 kgMünchenermoutDingemans17 EBC15,0 %
0,52 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC7,5 %
0,35 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,35 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %
0,07 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC1,0 %
0,03 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC0,5 %
0,69 kgAmber kandijsiroopZelf gemaakt20 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.70 min.3,2 l/kg
78,0 °C9 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gPerlebellen8,4%first wort hop21,7 IBU
43,3 gHallertau Hersbrucker  bellen1,4%30 min.5,8 IBU
40,2 gHallertau Hersbrucker  bellen1,4%15 min.3,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
50,00 gCacao nibssmaakstofnagisting/lagering
32,00 gEikenhoutsnippers, matig geroosterdsmaakstofnagisting/lagering
32,00 gEikenhoutsnippers, whiskeyvatensmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l + 2,0 l getrapte starterTrappist Ale (WLP500)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,040 SG
Schijnbare vergistingsgraad64,9%
Temp. nagisting22,0 °C
Temp. lagering15,0 °C

Vergisting starten op 19gr.  na een paar dagen langzaam ophogen naar 21gr.

De naam is een geintje uit de vriendengroep, geen kloonpoging

Fermon

Choco mout zou ik er persoonlijk uit halen, dit omdat je al geroosterde gerst hebt. Municher kan je er eventueel ook wel uit laten maar als je van moutig bier houdt zo laten. En waarom 2 soorten snippers? Ik zou 1 soort toevoegen of de batch splitsen en dan de whiskey snippers in de ene en de gewone snippers in de andere.


Jacques

Citaat van: Fermon op 12-10-2018  19:52 uEn waarom 2 soorten snippers? Ik zou 1 soort toevoegen of de batch splitsen en dan de whiskey snippers in de ene en de gewone snippers in de andere.

Niet mis mee om twee soorten snippers in een bier te gebruiken.
Net als bij hop kunnen houtsnippers elkaar versterken. (Maar ook verzwakken...) Het beste is een extractie te maken met alcohol met één soort houtsnippers. Vermeng vervolgens de extracties en proef wat het effect is.

FrankOD

Bedankt voor de tips,  zal me eens gaan bezinnen over het hout..  misschien inderdaad eens een testje doen met extracties.

De mouten zitten al afgewogen door elkaar gemengd, dus daar kan ik niks meer aan veranderen.

Vanwege de griepgolf thuis niet gebrouwen dit weekend,  de starter staat nog in de koeling dus vanavond of morgenavond maar eens aan de slag!


FrankOD









Qua SG beetje laag uitgekomen, heb lopen rommelen met de verdamping in BrouwHulp waardoor ik teveel liters over hield met te laag SG. (1074 i.p.v. 1088)

Had laatst proef gedraaid met 15ltr. water vervolgens 1,5uur laten koken, was 6 ltr verdampt. (4 ltr per uur)
Blijkbaar gaat het met wort niet zo hard?

Maar goed, ga iets meer kandijsiroop storten, maar niet teveel.



FrankOD

Citaat van: Jacques op 14-10-2018  22:49 uNiet mis mee om twee soorten snippers in een bier te gebruiken.
Net als bij hop kunnen houtsnippers elkaar versterken. (Maar ook verzwakken...) Het beste is een extractie te maken met alcohol met één soort houtsnippers. Vermeng vervolgens de extracties en proef wat het effect is.


Naar aanleiding van bovenstaande opmerkingen ben ik me eens gaan verdiepen in de verschillende soorten eiken snippers, ik was sowieso al van plan om deze zelf te maken.
Ik kwam onder meer uit op deze site http://www.brewgeeks.com/toasted-oak-cubes.html
Met daarin een (volgens mij welbekend) grafiekje voor het roosteren van eiken bij bepaalde temperaturen.
Het lijkt me wel interessant om hier eens een experimentje voor op te zetten, dus zo gezegd zo gedaan:

Van een onbehandelde eiken plank heb ik plakjes gezaagd en hier met hamer en beitel chips van gemaakt;  vervolgens deze geroosterd in de oven n.a.v. het grafiekje.  Ik heb geprobeerd om de 'piek-temperaturen' van de verschillende smaakcomponenten te pakken. Omgerekend naar graden Celsius kwam ik uit op het volgende;

150 ºC:  'sweet'
195 ºC:  'vanilla'
225 ºC: 'toasty + vanilla'
250 ºC: 'almond'

Leuk om de kleurverschillen te zien:



Gisteravond heb ik hiervan extracties met 95% alcohol opgezet,  elk een potje met  1 g hout + 25 ml alcohol
Volgens mijn rekenwerk kom ik dan straks, na verdunning  tot 10%, op een eiken-gehalte van 4 g per liter (dit was mijn plan voor de Quadrupel)  ze mogen nu 2 weekjes staan voordat ik ga proeven.



Daarnaast ga ik ook alvast een paar proef-flesjes bottelen per smaak, de rest blijft geduldig in soda-keg staan in de kelder (op ca. 16 ºC)

Ohja, op dezelfde wijze heb ik ook een proefje opgezet met hout van whiskeyvaten (BBQ  rookhout) zowel alleen het hout als geweekt in whiskey.
En misschien ook nog wel een paar liter opzetten met kruiden voor de kerst (anijs? / kaneel? / gember?)

KWW

Fermon

Leuk experiment ik ben benieuwd naar jou bevindingen. Momenteel staat er bij mij 10 liter quadrupel na te gisten, hier heb ik gisteren 20 gram medium getoaste Amerikaanse eiken snippers (vanille) aan toegevoegd, deze hebben 3 maand geweekt in 200 ml whisky. Ik heb zowel de snippers als de whisky toegevoegd ik ben benieuwd.

Wallie

Citaat van: Fermon op 08-11-2018  16:01 uLeuk experiment ik ben benieuwd naar jou bevindingen. Momenteel staat er bij mij 10 liter quadrupel na te gisten, hier heb ik gisteren 20 gram medium getoaste Amerikaanse eiken snippers (vanille) aan toegevoegd, deze hebben 3 maand geweekt in 200 ml whisky. Ik heb zowel de snippers als de whisky toegevoegd ik ben benieuwd.

Had je de whisky nog geproefd waar de snippers in gezeten hebben voor 3 maand?
In onze quadrupel hebben wij ook snippers gedaan die in whisky hebben gelegen voor een week maar die whisky was niet meer te pruimen.. Erg bitter geworden...

En waarom 3 maand? Komt in mijn ogen over als erg lang...

Fermon

Citaat van: Wallie op 11-11-2018  21:31 uHad je de whisky nog geproefd waar de snippers in gezeten hebben voor 3 maand?
In onze quadrupel hebben wij ook snippers gedaan die in whisky hebben gelegen voor een week maar die whisky was niet meer te pruimen.. Erg bitter geworden...

En waarom 3 maand? Komt in mijn ogen over als erg lang...

Door omstandigheden, ik had eerder willen brouwen.

Ja de whisky heb ik geproefd en had een ontzettende houtsmaak. Deze wordt natuurlijk flink verdunt in het bier. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Wallie

Citaat van: Fermon op 12-11-2018  16:51 uDoor omstandigheden, ik had eerder willen brouwen.

Ja de whisky heb ik geproefd en had een ontzettende houtsmaak. Deze wordt natuurlijk flink verdunt in het bier. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Ok, houtsmaak is niet verkeerd. De smaak die ik proefde was echt bitter..

Ik ook wel.. Hoor graag hoe het is :)

Broeky

Ook ik ben erg benieuwd naar de bevindingen. Weet je al iets meer over de houtsnippers? En zou je dit willen delen?  :D

Fermon

Citaat van: Broeky op 23-02-2019  17:21 uOok ik ben erg benieuwd naar de bevindingen. Weet je al iets meer over de houtsnippers? En zou je dit willen delen?  :D

Om eerlijk te zijn heb ik dit bier nog niet geproefd.

Broeky

Citaat van: FrankOD op 08-11-2018  15:03 uNaar aanleiding van bovenstaande opmerkingen ben ik me eens gaan verdiepen in de verschillende soorten eiken snippers, ik was sowieso al van plan om deze zelf te maken.
Ik kwam onder meer uit op deze site http://www.brewgeeks.com/toasted-oak-cubes.html
Met daarin een (volgens mij welbekend) grafiekje voor het roosteren van eiken bij bepaalde temperaturen.
Het lijkt me wel interessant om hier eens een experimentje voor op te zetten, dus zo gezegd zo gedaan:

Van een onbehandelde eiken plank heb ik plakjes gezaagd en hier met hamer en beitel chips van gemaakt;  vervolgens deze geroosterd in de oven n.a.v. het grafiekje.  Ik heb geprobeerd om de 'piek-temperaturen' van de verschillende smaakcomponenten te pakken. Omgerekend naar graden Celsius kwam ik uit op het volgende;

150 ºC:  'sweet'
195 ºC:  'vanilla'
225 ºC: 'toasty + vanilla'
250 ºC: 'almond'

Leuk om de kleurverschillen te zien:



Gisteravond heb ik hiervan extracties met 95% alcohol opgezet,  elk een potje met  1 g hout + 25 ml alcohol
Volgens mijn rekenwerk kom ik dan straks, na verdunning  tot 10%, op een eiken-gehalte van 4 g per liter (dit was mijn plan voor de Quadrupel)  ze mogen nu 2 weekjes staan voordat ik ga proeven.



Daarnaast ga ik ook alvast een paar proef-flesjes bottelen per smaak, de rest blijft geduldig in soda-keg staan in de kelder (op ca. 16 ºC)

Ohja, op dezelfde wijze heb ik ook een proefje opgezet met hout van whiskeyvaten (BBQ  rookhout) zowel alleen het hout als geweekt in whiskey.
En misschien ook nog wel een paar liter opzetten met kruiden voor de kerst (anijs? / kaneel? / gember?)

KWW

Ah duidelijk. Alle tijd met dit soort bieren volgens mij. Heb jij, of iemand anders, al wel ervaring met bovenstaande? Werkt dat in de praktijk ook goed met die temperaturen en bijbehorende smaken?

Fermon

Citaat van: Broeky op 23-02-2019  17:21 uOok ik ben erg benieuwd naar de bevindingen. Weet je al iets meer over de houtsnippers? En zou je dit willen delen?  :D
Ik heb net het bier geproefd en ik kan iedereen aanraden om het niet zo te doen zoals ik het heb gedaan (medium toast eiken snippers 3 maanden laten weken in whisky en deze toevoegen aan het bier tijdens de nagisting). Het bier proefde zeer wrang waardoor ik geen hout, whisky en bier proefde.  :huilen:

Jacques

Citaat van: Fermon op 26-02-2019  16:22 uIk heb net het bier geproefd en ik kan iedereen aanraden om het niet zo te doen zoals ik het heb gedaan (medium toast eiken snippers 3 maanden laten weken in whisky en deze toevoegen aan het bier tijdens de nagisting). Het bier proefde zeer wrang waardoor ik geen hout, whisky en bier proefde.  :huilen:

De truc is na de nagisting steeds kleine hoeveelheden tinctuur toe te voegen aan een monster van het bier tot je de gewenste hoeveelheid gevonden hebt.

Verder kan het handig zijn om de tinctuur te verdunnen met whisky als de houtsmaak heel sterk is.

Broeky

Bedankt voor de tips van beide! Ik houd het in mijn achterhoofd bij een eerstvolgend geschikt bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.