Bestaan er kleine vergistingsvaten met koelelementen?

Gestart door Snotje, 11-10-2018 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snotje

ik was deze zomer in Tjechie, waar ik in Pilsen de brouwerij Pilsner Urquell bezocht. Ze hadden daar mega grote gisttank staan die temperatuur gestuurd waren. Ik vroeg me af of die dingen ook het klein bestonden, want dat scheelt je en klimaatkamer.... iemand een idee?

haicoterbeek

https://www.ssbrewtech.com/collections/temp-control

https://www.ssbrewtech.com/pages/chronical-brewmaster-edition



Deze bestaan! Als je een voldoende groot koelaggregaat hebt kun je er net zoveel cct,s aan hangen als je wilt!

Verwarmen gebeurt door een element (mat) van 60W -12V.

Een van mijn cct's in bedrijf!

CeesM

Ja, bijvoorbeeld de SS Brewtech Brewmaster Chronical 7.
https://www.braumarkt.com/ss-brewtech-brewmaster-edition-chronical-7-gal.html?gclid=EAIaIQobChMI-4_1jf793QIVYrXtCh0IVwkMEAYYASABEgKhxPD_BwE
Daarbij moet je ook nog de temperatuurcontroller en koelapperatuur bij doen.

Ik heb zelf in een SS Brewtech Chronical 7 een koelspiraal gebouwd, met een STC-1000 temperatuur gecontroleerd en als koeling een compressor koelbox waarin ik een emmer (lege 5 kg moutemmer) water in koelt, en middels een cheapo Ali vijverpompje rond laat pompen.
Zoiets kan je met elke gistvat doen wat een deksel heeft van meer dan 15 cm doorsnee.

Brouwert


Brouwert

Citaat van: haicoterbeek op 11-10-2018  10:48 uhttps://www.ssbrewtech.com/collections/temp-control

https://www.ssbrewtech.com/pages/chronical-brewmaster-edition



Deze bestaan! Als je een voldoende groot koelaggregaat hebt kun je er net zoveel cct,s aan hangen als je wilt!

Verwarmen gebeurt door een element (mat) van 60W -12V.

Een van mijn cct's in bedrijf!

Mooooooi!  :groots:

haicoterbeek


Snotje

OK wow dat zijn mooie setups! Ik ga dat binnenkort eens onderzoeken!
Ik wil het liefst 'droog' koelen of water recyclen,  gaaf om te dat mensen hier zulke mooie setups hebben!

Zijn die gistvaten goed te koelen of moet je veel meer energie gebruiken omdat een koelkast beter geïsoleerd is? Ik wil namelijk vanuit milieu oogpunt niet onnodig energie of water verspillen.

DieterB

Ik heb de Brew Bucket met koelspiraal en het verwarmingselement (heating pad). Bevalt mij goed en het neemt niet veel ruimte in beslag. Of het zuiniger is dan een koelkast weet ik niet. Mijn koeling is een koelbox met daarin koud water en ijs (twee met water gevulde flessen uit de diepvries).

Het verwarmingsmatje heb ik in Nederland niet kunnen vinden. Deze komt bij de Malt Miller (Brits) vandaan. 


Jacques

Citaat van: Snotje op 11-10-2018  09:58 uik was deze zomer in Tjechie, waar ik in Pilsen de brouwerij Pilsner Urquell bezocht. Ze hadden daar mega grote vergistingstank staan die temperatuur gestuurd waren. Ik vroeg me af of die dingen ook het klein bestonden, want dat scheelt je en klimaatkamer... Iemand een idee?

Omdat je altijd een koeler nodig hebt met allerlei aansluitingen is het geen handige oplossing.
Een koelkast is ideaal. Goed geïsoleerd en je kunt koelen én verwarmen.

Een externe koeler vraagt ook ruimte. En verwarmen is op deze manier vraagt ook extra voorzieningen. Het handigst is het gebruik te maken van bewezen technieken.

haicoterbeek

Citaat van: Snotje op 11-10-2018  11:56 uOK wow dat zijn mooie setups! Ik ga dat binnenkort eens onderzoeken!
Ik wil het liefst 'droog' koelen of water recyclen,  gaaf om te dat mensen hier zulke mooie setups hebben!

Zijn die gistvaten goed te koelen of moet je veel meer energie gebruiken omdat een koelkast beter geïsoleerd is? Ik wil namelijk vanuit milieu oogpunt niet onnodig energie of water verspillen.
Mijn cct is geïsoleerd met een neopreen hoes. Omdat het rendement van deze manier van koelen hoger is kost het minder energie! Het koelmedium (in mijn geval glycol) koelt dmv een koelspiraal de inhoud van de cct. Niet de omgeving. Dus de temperatuur is sneller en nauwkeuriger te regelen.
Een koelkast is al een hele verbetering maar haalt het niet bij een cct met koelspiraal.



Hierboven fotos van mijn gistvat en koelkast. Zoals je kunt zien meet deze de temperatuur in het vat en in de koelkast. De CAL 9900 temperatuurcontroler is een PID controler. Dit is geen aan/uit regelaar zoals de stc1000, maar van deze controler is zowel voor het koelen als verwarmen de Proportionele band, de I en D tijd in te stellen. Hierdoor ben ik in staat de temperatuur in het vat vrij nauwkeurig te regelen.

Toch haal ik met de directe koeling in mijn cct, betere resultaten als in mijn koelkast. Ik kijk dan naar de temperatuurcontrole, vergistingsgraad en kwaliteit van mijn bier.

Een ander voordeel is dat de glycol te koelen is tot onder het vriespunt van water. Coldcrashen en lageren kan daardoor bij zeer lage temperaturen. Klaringsmiddelen als irish moss heb ik daardoor niet nodig.

haicoterbeek

Citaat van: DieterB op 11-10-2018  13:30 uIk heb de Brew Bucket met koelspiraal en het verwarmingselement (heating pad). Bevalt mij goed en het neemt niet veel ruimte in beslag. Of het zuiniger is dan een koelkast weet ik niet. Mijn koeling is een koelbox met daarin koud water en ijs (twee met water gevulde flessen uit de diepvries).

Het verwarmingsmatje heb ik in Nederland niet kunnen vinden. Deze komt bij de Malt Miller (Brits) vandaan.
Het verwarmingselement heb ik via Braumarkt

hansHalberstadt

Citaat van: Snotje op 11-10-2018  11:56 uOK wow dat zijn mooie setups! Ik ga dat binnenkort eens onderzoeken!
Ik wil het liefst 'droog' koelen of water recyclen,  gaaf om te dat mensen hier zulke mooie setups hebben!

Zijn die gistvaten goed te koelen of moet je veel meer energie gebruiken omdat een koelkast beter geïsoleerd is? Ik wil namelijk vanuit milieu oogpunt niet onnodig energie of water verspillen.
Het vermogen wat je moet afvoeren tijdens de gisting kun je berekenen met de volgende formule:
Vermogen=SG punten/uur x liters wort x  0.335 (Watt)
Voor een normale gistingpiek met afname van bijvoorbeeld 30 SG punten per dag heb je dan per 10 liter een vermogen van
P=30/24 x 10 x0.335=4.2 Watt.
Daarvoor heb je aan een koelkastje voldoende. Evt kun je nog extra isolatie aanbrengen aan de buitenkant van je koelkast en als je de koelkast in huis zet als het buiten kouder wordt gebruik je de warmte 100% effectief om je huis mee te verwarmen. en neem dan een compressorkoelkastje want die gebruiken de minste energie.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.