Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: RVS koelers  (gelezen 10023 keer)

Offline Titus

• Vol lid
  • Wat je ruikt proef je niet
RVS koelers
« Gepost op: 31-01-2006 19:09 u »
Dubbele koeler, ideaal voor een 30L gistvat om je hete wort snel af te koelen.
Prijs is 30 euro.
Wel afhalen bij mij in Nieuw Vennep.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: RVS koelers
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2006 21:33 u »
Da's toch niet die van mij die ik nog altijd niet heb afgehaald...? :verbergen:

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2006 22:33 u »
nee Edgar,
wees maar niet bang,
Die koeler staat nog steeds op je te wachten! Wanneer kom je es langs?

Ik wilde een foto erbij zetten maar ik mag geen jpg neer zetten. Hoe nu?

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 31-01-2006 22:41 u »
Via het vakje Image Hosting kun je een foto uploaden, klik op bladeren, zoek het bestand op op je pc en klik op host it.

Je mag de foto ook naar mij mailen, dan zet ik 'm erop.

:degroeten:

Johannes

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-01-2006 22:48 u »
He Johannes
mm, dit heb ik bij mijn vorig bericht gedaan maar hij pakt 'm niet.
Nogmaals nu met de knop host it! en dan verzenden.
Ik heb de koeler naast en in een 30L gistvat gezet om een indruk te geven hoe groot ie is.
Totale lengte van de spiraal is 15 meter

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 31-01-2006 22:51 u »
Nou, schiet mij maar in de boom. erg onduidelijk dat host it

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 31-01-2006 23:15 u »
Je moet het even door hebben. Eerst moet de afbeelding op de server van de hoster gezet worden.
Zodra dat gebeurt is moet je een code selecteren voor een directe link naar de afbeelding.

Vervolgens zet je de code (het adres) van de afbeelding hier op het forum. Om de foto in het forum te zien moet je het de code die je in de berichtenvenster geplakt hebt  selecteren en dan op de knop drukken.
Je krijgt dan iets als dit in het berichtenvenster

[img]http://img466.imageshack.us/img466/5997/p10101136mb.jpg[/img]
Het resultaat is dan

(Wort dat bij Duvel aan de kook gebracht wordt in de kookketel.)

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 01-02-2006 19:16 u »
bedankt Jacques,
hierbij nog een poging om de koeler zichtbaar te maken voor iedereen.

Offline Job

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 02-02-2006 20:15 u »
Zou je 'm voor mij willen reserveren ? Als je me 'n PM'-etje stuurt met je rekeninggegevens, maak ik het morgen direct even over.

vr. gr.

Job

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-02-2006 18:21 u »
Voor de geinteresseerden: ik heb er meer.

groet,
Titus

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 09-02-2006 21:02 u »
Job,
gister de spiraal naar je verstuurd. Als het goed is zou je hem vandaag of morgen moeten ontvangen.
Bedankt voor je interesse!

greetz,
Titus

Voor degene die nog belangstelling hebben, ik heb nog enkele koelers staan!

Offline Polleke

• Vol lid
    • Bier, wijn, en likeurgilde "Ambrasserie Hulst"
« Reactie #11 Gepost op: 10-02-2006 08:29 u »
zou zo'n koeler geschikt zijn als warmtewisselaar in een HERMS?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 10-02-2006 08:34 u »
ik vermoed dat ze een te kleine diameter hebben (diameter van buizen). tevens zijn ze omdat het RVS (lassen) is veel lastiger te bewerken dan koper (solderen).
Andere meningen?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #13 Gepost op: 10-02-2006 09:16 u »
Ik denk dat de diameter niet zo'n probleem is. Het is zelfs een voordeel, omdat je dan een betere warmteoverdracht hebt. De verwerking is inderdaad wel wat lastiger, maar ook geen onoverkomelijk probleem voor de doorgewinterde klusser.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #14 Gepost op: 10-02-2006 19:21 u »
Ik heb van dezelfde koelers een warmtewisselaar gebouwd t.b.v. mijn Herms (in aanbouw)
De buisdiameter is 10 mm en deze kun je via een verloop knelkoppeling aansluiten op 15 mm koper. Vandaar kun je verder bouwen.
RVS heeft een iets lagere warmte-overdracht dan koper, maar het betreft hier vrij dun RVS en samen met een kleine diameter verwacht ik een goede warmteoverdracht.

het ziet er als volgt uit

dit is tevens mijn eerste foto geplaatst op het forum   :dansen:!!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 11-02-2006 01:51 u »
Wauw,  dat ziet er uit als een krachtige koeler. hoe snel krijg je daar je wort mee gekoelt...?

mooi stukje werk hoor !!

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 11-02-2006 15:23 u »
Wauw,  dat ziet er uit als een krachtige koeler. hoe snel krijg je daar je wort mee gekoelt...?

Oscar

Oscar,
ik heb de zelfde koeler (te koop).
In de winter koel je in 5 tot 7 minuten 30 Liter naar 20 graden.
In de zomer 10 tot 15 minuten.

Door het gebruik van deze koelers heeft het ons al heel wat water bespaard!

greetz,
Titus

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 11-02-2006 22:21 u »
Ik denk dat de diameter niet zo'n probleem is. Het is zelfs een voordeel, omdat je dan een betere warmteoverdracht hebt. De verwerking is inderdaad wel wat lastiger, maar ook geen onoverkomelijk probleem voor de doorgewinterde klusser.
Het enigste nadeel dat ik hierin zie is dat als je stroomsnelheid te hoog wordt je kans hebt om turbulente stroming ipv laminaire zodat er wel veel lucht aan je wort kan komen. Aangezien dit afhangt van het getal van Reynolds (snelheid*lengte/viscositeit) en je debiet van je pomp hetzelfde blijft ga je de snelheid opdrijven waardoor Re groter wordt (boven de 2300, krijg je turbulente stroming), dus van de gebruikelijke 22mm naar 15mm gaan kan wel voor turbulente stroming zorgen, tenzij je het debiet van je pomp kan veranderen natuurlijk...

Offline Job

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 12-02-2006 08:27 u »
Hoi Jokke,

Ik ben zelf ook de spulletjes voor een HERMS bij elkaar aan het sprokkelen, dus dit is voor mij wel interessante informatie.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe er door turbulente stroming in een gesloten systeem lucht bij je wort kan komen ?
Je zuigt het wort aan op een punt dicht bij de onderkant van je wortketel, en je brengt het idealiter ook zo dicht mogelijk bij of zelfs iets onder het vloeistofoppervlak terug - en in de leiding(en) naar de sproeier heeft de vloeistof alle gelegenheid om weer uit de turbulente fase te geraken, lijkt mij ?
Overigens had ik ook begrepen dat een turbulente stroming juist goed is voor de warmteoverdracht, dus als dat zo is lijkt het me alleen maar een voordeel, toch ?

vr. gr.

Job

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #19 Gepost op: 12-02-2006 16:36 u »
Turbulente stroming is inderdaad een voordeel. Als het goed is komt er helemaal geen lucht aan te pas. Ik begrijp dan ook niet helemaal wat je bedoelt. Er zit toch geen lucht in je warmtewisselaar?

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 13-02-2006 23:55 u »
Hoi Jokke,

Ik ben zelf ook de spulletjes voor een HERMS bij elkaar aan het sprokkelen, dus dit is voor mij wel interessante informatie.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe er door turbulente stroming in een gesloten systeem lucht bij je wort kan komen ?
Je zuigt het wort aan op een punt dicht bij de onderkant van je wortketel, en je brengt het idealiter ook zo dicht mogelijk bij of zelfs iets onder het vloeistofoppervlak terug - en in de leiding(en) naar de sproeier heeft de vloeistof alle gelegenheid om weer uit de turbulente fase te geraken, lijkt mij ?
Overigens had ik ook begrepen dat een turbulente stroming juist goed is voor de warmteoverdracht, dus als dat zo is lijkt het me alleen maar een voordeel, toch ?

vr. gr.

Job

jullie hebben natuurlijk weer gelijk...  :stom: inderdaad, ik had er niet bij stilgestaan dat er geen lucht bij kan komen...

Offline Cornelis de Jonge

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 14-02-2006 00:40 u »
Hallo,

Ik lees bij de reacties een bericht over turbulente stroming in een koeler. Zelf zet ik altijd mijn koeler in het wort en laat door de koeler kraanwater stromen, maar anderom kan natuurlijk ook prima.

In princiepe wil je natuurlijk in een koeler als het enigzinds mogelijk is het liefst een turbulente stroming. Bij een laminaire stroming heb je stroomlijnen, dus deeltjes die in het midden van de buis zitten komen niet aan de rand. Bij een turbulente stroming mengen alle deeltjes constant door elkaar heen en daardoor heb je een betere warmteoverdracht.

Nou is de koeler wel zo lang dat ik verwacht dat je een evenwicht hebt voordat je koelwater weer uit je koeler is en dat dus het hele verhaal niet echt veel uitmaakt voor je koelsnelheid per liter water.

De hoeveelheid lucht die je eventueel in je wort krijgt door de koeler, indien je je wort door de koeler laat stromen, heeft natuurlijk vooral te maken met de hoeveelheid lucht die je meezuigt met het wort.

Tags: