Wort voor een giststarter

Gestart door hansHalberstadt, 10-10-2018 07:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Dit is een afgesplitst topic.



Citaat van: HermanH op 09-10-2018  23:06 umet heet gebottelde flessen later geen DME meer te hoeven gebruiken.
? ???

HermanH

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2018  07:38 u? ???
Ja Hans, ipv droog moutextract te gebruiken voor de gist-opkweek heb ik nu gewone wort gemaakt, moest 1040 zijn, doch werd 1053. Is nog maar de 2de keer met de GF, dus moet nog beetje zoeken ivm spoelwater en rendement. Mijn flessen werden gesteriliseerd in de oven op 130°C. gedurende 20', gestart vanuit koude oven zodat het glas de tijd heeft om te acclimatiseren. Dan de bijna kokende wort via de pomp van mijn GF in de hete flessen gedaan en gekurkt, flessen even op hun kop gezet om de kurk te ontsmetten door het hete wort en klaar was Kees, zo hoef ik niet steeds met moutextract te 'klooien' als ik gist wil opkweken, flesje open en hup bij de starter...  :D

hansHalberstadt

Citaat van: HermanH op 10-10-2018  08:40 uzo hoef ik niet steeds met moutextract te 'klooien' als ik gist wil opkweken, flesje open en hup bij de starter.
Ok nu is het duidelijk. Ik doe vaak iets dergelijks, met Hak groentepotjes (met die mooie dekseltjes) met laatste wort uit de hop via zeef helder filteren en opvangen in potjes. die potjes dan steriliseren in snelkookpan voor giststarter volgende keer. probleem met moutextract is ook dat het bij mij altijd heel troebel is. Het kookt immers geen 1.5 uur om de eiwittten uit te laten vlokken. Lijkt me daarom ook al niet goed.
 

lier

Citaat van: HermanH op 10-10-2018  08:40 uJa Hans, ipv droog moutextract te gebruiken voor de gist-opkweek heb ik nu gewone wort gemaakt, moest 1040 zijn, doch werd 1053. Is nog maar de 2de keer met de GF, dus moet nog beetje zoeken ivm spoelwater en rendement. Mijn flessen werden gesteriliseerd in de oven op 130°C. gedurende 20', gestart vanuit koude oven zodat het glas de tijd heeft om te acclimatiseren. Dan de bijna kokende wort via de pomp van mijn GF in de hete flessen gedaan en gekurkt, flessen even op hun kop gezet om de kurk te ontsmetten door het hete wort en klaar was Kees, zo hoef ik niet steeds met moutextract te 'klooien' als ik gist wil opkweken, flesje open en hup bij de starter...  :D

Die kende ik nog niet maar ga het zeker nadoen, bedankt voor de uitleg

dirk

Na het spoelen plaats ik de moutkorf in een afwasbak, hier drupt er nog aardig wat wort na. Samen met de hop/wort restanten kook ik deze op en vul ik deze kokendheet af in voorverwarmde Hak glazen. Uiteraard kook ik het wort wel op als ik een giststarter maak, maar wort blijft in Hak glazen heel lang buiten de koelkast houdbaar. Best efficiënt, want zo zet ik de ongebruikte restanten alsnog nuttig in en heb altijd meer dan voldoende kweekwort.

beermenke

Citaat van: dirk op 10-10-2018  13:31 uNa het spoelen plaats ik de moutkorf in een afwasbak, hier drupt er nog aardig wat wort na. Samen met de hop/wort restanten kook ik deze op en vul ik deze kokendheet af in voorverwarmde Hak glazen. Uiteraard kook ik het wort wel op als ik een giststarter maak, maar wort blijft in Hak glazen heel lang buiten de koelkast houdbaar. Best efficiënt, want zo zet ik de ongebruikte restanten alsnog nuttig in en heb altijd meer dan voldoende kweekwort.
Het uitleksel gaat bij mij de laatste 20 min mee in het kookvat. Vlak voor het koelen vul ik een champagnefles met kokend heet wort voor een eventuele starter.

dirk

Citaat van: beermenke op 10-10-2018  22:14 uHet uitleksel gaat bij mij de laatste 20 min mee in t kookvat. Vlak voor t koelen vul ik een champagnefles met kokend heet wort voor een eventuele starter.

Kan ook, maar dan weet je niet meer hoeveel je moet inkoken, aangezien je tijdens het kookproces extra 'suiker'  toevoegt.

beermenke

Citaat van: dirk op 10-10-2018  22:19 uKan ook, maar dan weet je niet meer hoeveel je moet inkoken, aangezien je tijdens het kookproces extra 'suiker'  toevoegt.
Dat begrijp ik niet. Ik heb vrij gemakkelijk 75 cl wort gebruiksklaar voor een starter met een bekend sg
Uitleksel moet je apart inkoken en er blijft nooit precies je hoeveelheid over en je hebt een laag sg en voor gebruik weer opkoken en koelen.
Ik tap 75 cl voor koelen af en die is klaar voor gebruik.

lier

Citaat van: dirk op 10-10-2018  13:31 uNa het spoelen plaats ik de moutkorf in een afwasbak, hier drupt er nog aardig wat wort na. Samen met de hop/wort restanten kook ik deze op en vul ik deze kokendheet af in voorverwarmde Hak glazen. Uiteraard kook ik het wort wel op als ik een giststarter maak, maar wort blijft in Hak glazen heel lang buiten de koelkast houdbaar. Best efficiënt, want zo zet ik de ongebruikte restanten alsnog nuttig in en heb altijd meer dan voldoende kweekwort.

En dat is ook weer een goede tip, ik word hier nog eens wijs

Johan_vL

Gebruiken jullie dit wort ook als bottelsuiker? Heb ik nog niet geprobeerd, maar wil ik wel proberen met een münchener helles. Dus wort bewaren van na de kook en dan toevoegen bij het bottelen i.p.v. suiker. :brouwen:

brouwerwaldonk

Een poepsimpele methode om zo goed als steriel te hebben voor elke starter.
Tijdens het koken schep je kokend wort uit de ketel. De flessen zet je vooraf in water dat je aan de kook brengt. Daarna vul je flessen tjokvol en direct sluiten met kroonkurk of de beugel. De hop zeef ik er uit met een inox trechter met zeef.
Ik vul één klein flesje van 100ml waarmee ik mijn starter begin.



Eens afgekoeld de buitenkant van de flessen afwassen en donker bewaren op het rek, tot de volgende brouwbeurt.
Ik neem 50ml verdun dit met enkele ml gekookt water tot SG 1040.
Ik maak mijn starters dan ook steeds met een oogje gist uit mijn gistbank.



De volgende vermeerderingen gebeuren met het wort zoals het is zonder verdunnen, zo went de gist al aan het wort waarmee je gaat bier maken. Ik pas deze methode al meer dan 20 jaar toe met groot succes en steeds een vlotte vergisting.
Een starter bestaat uit 1600 ml om 44L liter bier te bekomen. De vergisting gebeurt in een verwarmde gistkast en duurt gewoonlijk tussen 5 en 7 dagen.



Jacques

Citaat van: Johan_vL op 20-10-2018  08:50 uGebruiken jullie dit wort ook als bottelsuiker? Heb ik nog niet geprobeerd, maar wil ik wel proberen met een münchener helles. Dus wort bewaren van na de kook en dan toevoegen bij het bottelen i.p.v. suiker. :brouwen:

Wort gebruiken als bottelsuiker is een Duits gebruik.Volgens het Reinheitsgebot mag er immers geen suiker worden toegevoegd. Als Nederlandse/Belgische  hobbybrouwers hoeven we ons niets aan te trekken van dergelijke beperkende regels.

El Duderino

Citaat van: Jacques op 21-10-2018  00:11 uWort gebruiken als bottelsuiker is een Duits gebruik.Volgens het Reinheitsgebot mag er immers geen suiker worden toegevoegd. Als Nederlandse/Belgische  hobbybrouwers hoeven we ons niets aan te trekken van dergelijke beperkende regels.

Toch klinkt het ergens helemaal niet gek. Ik kwam het tegen in een Duits recept. Waarom zou je bottelsuiker prefereren boven wort? Zitten er nadelen aan wort gebruiken als bottelsuiker?

BertusBeensteen

Suiker heeft iedereen in de kast staan. Wort niet.

El Duderino

Citaat van: BertusBeensteen op 23-10-2018  15:54 uSuiker heeft iedereen in de kast staan. Wort niet.

Als je dus een halve liter aftapt van je hete wort en je zet het in je kast tot het bottelen, dan wel.  :degroeten:

hansHalberstadt

Suiker is voor 100% vergistbaar, wort voor ca 65% en dat varieert ook nog. Daardoor heb je meer tolerantie op de te bereiken hoeveelheid koolzuur. En suiker is goedkoper dan wort. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-10-2018  18:52 uSuiker is voor 100% vergistbaar, wort voor ca 65% en dat varieert ook nog. Daardoor heb je meer tolerantie op de te bereiken hoeveelheid koolzuur. En suiker is goedkoper dan wort.

Inderdaad. Bij het gebruik van wort moet je veel meer rekenen. Je moet namelijk ook rekening houden met het feit dat de vergistbaarheid van wort afhankelijk is van de gebruikte gist, de samenstelling van je stort en gehanteerd maischschema. Als je altijd hetzelfde bier brouwt dan is het goed te doen. De meesten van ons doen dat echter niet...

El Duderino


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.