Gistvraagjes

Gestart door mrbassman1974, 10-10-2018 12:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrbassman1974

Terwijl ik druk ben met het het voorbereiden van mijn eerst moutbrouwsel over een tijdje heb ik tegelijkertijd ook mijn laatste concentraat-brouwsel onder handen. Dit staat sinds een paar dagen in mijn pas gerealiseerde gistkast. Over de gisting heb ik een paar vraagjes, ook handig voor later met de moutbrouwsels  8)

Wat lezen jullie af aan het waterslot en dan met name de frequentie van de 'blub'? Ik heb maandagavond laat het mengsel te gisten gezet bij een continu temperatuur van 19°C (gistkast werkt als een malle, helemaal super  :) ) Gisterenmiddag even in de kast gekeken en het provisorische waterslot (Speidel slot is te hoog voor de koelkast, daarom constructie gemaakt met een slangetje en een glas water naast het vat) gaf toen ongeveer elke 4 seconde een blub. Het gist doet z'n werk in ieder geval maar wat zijn de richtlijnen voor de blubfrequentie? (mooi woord  ;D )

Ik overweeg om het bier straks over te hevelen voor nagisting en lagering. Dat laatste omdat ik wil proberen een wat helderder bier te krijgen dan bij mijn laatste pogingen. Even ervan uitgaande dat dit in ieder geval aan te raden is:

-Hoe bepalen jullie dat het tijd is om te hevelen aan de hand van het waterslot? Ik laat mijn vat het liefst zo lang mogelijk dicht zitten namelijk en er doorheen kijken gaat niet.
-Hoe lang zou ik het gelagerde bier moeten laten staan? Kan ik dit alleen zien aan de hand van de SG meting of is het meer een gevoelskwestie? Ik hoor/lees verschillende dingen uiteenlopend van een paar dagen tot een paar weken.
-Ik zal twee keer moeten hevelen aangezien mijn andere vaten helaas niet in de gistkast passen zodat ik het passende vat schoon kan maken om het daarna weer te vullen. Kan dit heel veel kwaad? Uiteindelijk wil na de nagisting nog een keer overhevelen naar het vast dat ik gebruik om suiker toe te voegen en vervolgens af te vullen voor hergisting op de fles.

Zo, ik heb jullie weer platgevraagd voor nu. Ik leer het wel, stapje voor stapje  8)

groeten,
Danny

Adbrouwt

De meeste beginners vergisten te kort. Zelf duurt een vergisting bij mij gemiddeld 3 weken. Verder hevel ik nooit over omdat ik van mening ben dat je dan een besmetting kan oplopen.
Bij een blub frequentie boven de 2 a 3 minuten kun je gaan denken over bottelen maar wel altijd je SG meten. Niet de verwachte eind SG langer laten vergisten.

mrbassman1974

Citaat van: Adbrouwt op 10-10-2018  12:24 uDe meeste beginners vergisten te kort. Zelf duurt een vergisting bij mij gemiddeld 3 weken. Verder hevel ik nooit over omdat ik van mening ben dat je dan een besmetting kan oplopen.

Beste Ad,

Dat is ook de reden dat ik mijn vat tijdens de gisting niet wil openen voor een 'visuele inspectie' Als ik wil nagisten/lageren in mijn gistkast (bij dezelfde constante temperatuur) kom ik alleen niet om hevelen heen als ik van alle residu af wil komen lijkt me of heb ik het mis?

Groeten,
Danny

Adbrouwt

Dat klopt als je wil hevelen moet je vat open. Maar hevelen is een keuze. Ik hevel alles voor het bottelen naar een bottelvat dan ben ik ook mijn gistkoek kwijt
Dan alles in flessen. En ja hoor door de nagisting krijg je weer een gist residu in je fles[emoji6]

brouwerwaldonk

Je moet echt niet zo'n panische angst te hebben om je gistvat even open te maken om een meting te doen. In een zuivere omgeving zal je geen infectie oplopen als het gistvat even opengaat om een staal te nemen. Blubjes tellen geeft echt niet weer, of je wort is uitgegist, ga er maar van uit zolang er blubjes komen is er nog gisting bezig. Meten is weten en bij een normale vergisting, bij voldoende beluchting in het begin en voldoende gist duurt een gisting tussen 1 tot 3 weken. Daarom nogmaals meten is weten. Uitgegist bier heeft een SG van 1010 tot 1020 afhankelijk van de sterkte van het wort bij het begin en de gebruikte gistsoort. Ook de helderheid van het bier is een indicatie of het al dan niet is uitgegist. Te vroeg bottelen geeft enkel maar problemen, soms spuiters en soms bommetjes.



Ik vergist in een open inox ketel waar een plexiglas plaat op ligt, na 7 dagen is het schuim weg en neem ik een staal, wat mij meestal verteld dat het is uitgegist. De deniteitmeter staat dan op 1010 tot 1012 en het bier is dan bijna helder. Ik lager na het gisten altijd 2 weken in mandflessen helemaal gevuld tot in de hals. Na die 2 weken neem ik nogmaals een staal en meestal is het SG één of twee puntjes gedaald en begin ik te bottelen na overhevelen naar een bottelemmer. 

Na het lageren is dit het uitzicht van mijn bier, soms nog wat mistig


Soms ook helemaal helder.


Na enkele weken tot maanden rijpen in de kelder krijg ik dan dit in een glas.


Proost !!

haicoterbeek

Meten is weten! Als je een gistvat hebt met een kraan kun je een monster nemen en bepalen wat het sg is.
Je hebt dan wel het begin sg nodig, een refractometer en een programmaatje of app die je eind sg uitrekent!
Meer als een paar druppels heb je dan niet nodig.
Hierboven is al genoemd dat de vergisting verder doorloopt als je soms denkt.
Daarom is het belangrijk om te meten!

Zodra de vergisting volledig is kun je twee dingen doen:
Overhevelen naar een schoon vat waarbij je de trub op de bodem achterlaat. Het nieuwe vat zet je koud weg bij 4C. De inhoud zal verder klaren waarna je gaat bottelen als je bier helder is.

Je kunt ook zonder overhevelen de temperatuur gaan verlagen en klaren in je gistvat!

mrbassman1974

@brouwerwaldonk

Potverdorie da's een mooi helder biertje  :)

@haicoterbeek

Meten dus  :) , waarschijnlijk ook wel een beetje een open deur.  Geen refractometer in de collectie dus voorlopig doen we het iets minder nauwkeurig met de hydrometer. Maar dat werkte tot nog toe ook prima. Vat is voorzien van een kraan dus hoeft niet open voor monstername.

In het geval van overhevelen voor nagisting, hier moet toch een indicatie voor zijn? Ik weet niet of ik nu onzin ga praten maar als het waterslot weinig activiteit meer heeft (dus nog niet helemaal tot rust is gekomen) is het dan niet zo dat je met gerust hart over kunt hevelen om van het residu af te komen en het bier in een schoon vat na te laten gisten en te laten lageren omdat dit vat ook voorzien is van een waterslot? (sterker nog, ik heb maar 1 vat wat in de kast past dus het wordt hetzelfde, gereinigde vat).

Of loop ik dan het risico dat ik teveel gist weggooi met het residu?

brouwerwaldonk

Citaat van: mrbassman1974 op 10-10-2018  15:20 u@brouwerwaldonk

Potverdorie da's een mooi helder biertje  :)

In het geval van overhevelen voor nagisting, hier moet toch een indicatie voor zijn? Ik weet niet of ik nu onzin ga praten maar als het waterslot weinig activiteit meer heeft (dus nog niet helemaal tot rust is gekomen) is het dan niet zo dat je met gerust hart over kunt hevelen om van het residu af te komen en het bier in een schoon vat na te laten gisten en te laten lageren omdat dit vat ook voorzien is van een waterslot? (sterker nog, ik heb maar 1 vat wat in de kast past dus het wordt hetzelfde, gereinigde vat).

Of loop ik dan het risico dat ik teveel gist weggooi met het residu?
Ik brouw al meer dan 25 jaar en dit is niet van het eerste jaar zo geweest.

Als er weinig of geen beweging in je waterslot meer zit mag je gerust overhevelen naar een schoon en ontsmet vat. Daarin kan je dan ook dry-hop in toepassen. Dat geeft extra hoparoma aan je bier zonder extra bitterheid te geven. Liefst met een aroma hop zoals Cascade of Amarillo.   

mrbassman1974

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-10-2018  15:55 uIk brouw al meer dan 25 jaar en dit is niet van het eerste jaar zo geweest.

Als er weinig of geen beweging in je waterslot meer zit mag je gerust overhevelen naar een schoon en ontsmet vat. Daarin kan je dan ook dry-hop in toepassen. Dat geeft extra hoparoma aan je bier zonder extra bitterheid te geven. Liefst met een aroma hop zoals Cascade of Amarillo.

Ok, interessant  :) , doe je die hop dan in een hopzakje?

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 10-10-2018  15:20 u@brouwerwaldonk

Potverdorie da's een mooi helder biertje  :)

@haicoterbeek

Meten dus  :) , waarschijnlijk ook wel een beetje een open deur.  Geen refractometer in de collectie dus voorlopig doen we het iets minder nauwkeurig met de hydrometer. Maar dat werkte tot nog toe ook prima. Vat is voorzien van een kraan dus hoeft niet open voor monstername.

In het geval van overhevelen voor nagisting, hier moet toch een indicatie voor zijn? Ik weet niet of ik nu onzin ga praten maar als het waterslot weinig activiteit meer heeft (dus nog niet helemaal tot rust is gekomen) is het dan niet zo dat je met gerust hart over kunt hevelen om van het residu af te komen en het bier in een schoon vat na te laten gisten en te laten lageren omdat dit vat ook voorzien is van een waterslot? (sterker nog, ik heb maar 1 vat wat in de kast past dus het wordt hetzelfde, gereinigde vat).

Of loop ik dan het risico dat ik teveel gist weggooi met het residu?
Dan zou ik niet eens overhevelen. Gewoon wachten tot je vergisting  volledig is. En dan bottelen. Wat is trouwens de reden dat je wilt overhevelen naar een schoon vat? Doe je dit omdat je een recept en gist hebt waarbij je autolysesmaakjes verwacht of omdat een ander het ook doet en kopieer je zijn methode?
Als je het doet om een helderder bier te krijgen kun je de moeite besparen.

brouwerwaldonk

Citaat van: mrbassman1974 op 10-10-2018  16:15 uOk, interessant  :) , doe je die hop dan in een hopzakje?
Neen de hopbellen doe ik als eerste los in de mandfles. Als de mandfles vol is zitten ze onder.

mrbassman1974

Citaat van: haicoterbeek op 10-10-2018  16:33 uDan zou ik niet eens overhevelen. Gewoon wachten tot je vergisting  volledig is. En dan bottelen. Wat is trouwens de reden dat je wilt overhevelen naar een schoon vat? Doe je dit omdat je een recept en gist hebt waarbij je autolysesmaakjes verwacht of omdat een ander het ook doet en kopieer je zijn methode?
Als je het doet om een helderder bier te krijgen kun je de moeite besparen.

Nee joh, zo ver ben ik nog lang niet. Het brouwsel waar ik mee bezig ben is mijn laatste concentraatbrouwsel , geen recept. Ben wel druk bezig met het voorbereiden van mijn eerste moutbrouwsels  :) Geen achterliggende gedachten dus . . . Anders dan, inderdaad, helderder bier  8) . Wat is de achterliggende gedachte van het lageren dan Haico?

mrbassman1974

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-10-2018  16:43 uNeen de hopbellen doe ik als eerste los in de mandfles. Als de mandfles vol is zitten ze onder.

Misschien een idee voor een later brouwsel dank je wel voor het idee! Voor nu probeer ik het wat eenvoudiger te houden om het brouwproces te leren kennen en te zien wat de basis doet  ;D

Adbrouwt



Citaat van: mrbassman1974 op 10-10-2018  18:50 uVoor nu probeer ik het wat eenvoudiger te houden om het brouwproces te leren kennen en te zien wat de basis doet  ;D

Dus 3 weken gisten dan naar schoon vat bottel suiker erdoor en de fles in klaar. Wel effe sg meten!

Jacques

Als je een beperkte hoeveelheid bier brouwt kun je de vergisting volgen via de weegmethode.

Zie het topic Test 6 Bulldog korrelgisten als voorbeeld van het praktisch gebruik van deze methode.

haicoterbeek

Citaat van: mrbassman1974 op 10-10-2018  18:48 uWat is de achterliggende gedachte van het lageren dan Haico?
Al mijn bieren verplaatst ik onder CO2 druk naar een met CO2 gevulde keg. Deze keg gaat de koelkast in hierin rijpt mijn bier en wordt het helder.

CeesM

Citaat van: mrbassman1974 op 10-10-2018  12:21 uWat lezen jullie af aan het waterslot en dan met name de frequentie van de 'blub'? Ik heb maandagavond laat het mengsel te gisten gezet bij een continu temperatuur van 19°C (gistkast werkt als een malle, helemaal super  :) ) Gisterenmiddag even in de kast gekeken en het provisorische waterslot (Speidel slot is te hoog voor de koelkast, daarom constructie gemaakt met een slangetje en een glas water naast het vat) gaf toen ongeveer elke 4 seconde een blub. Het gist doet z'n werk in ieder geval maar wat zijn de richtlijnen voor de blubfrequentie? (mooi woord  ;D )

Geen idee of er richtlijnen zijn voor een blubfrequentie. Bij mij staat het al 2 dagen met een blubfrequentie van 3-4 blubs per seconde. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.