Gist vlokt?

Gestart door knifeman, 10-10-2018 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Dit is het eerste brouwsel waarbij ik ook iers mos toe heb gevoegd de laatste minuten van de kook.

Bij overhevelen naar lagervat vie me meteen op dat de gist in plaats van als drap op de bodem nu echt aaneengevlokt ligt.

Veronderstel ik correct dat dit het gevolg van het iers mos is of is hier meer aan de hand ? ( geen slechte geuren en jongbier smaakt ok)

brouwerwaldonk

Ik vermoed dat dit de hopharsen zijn die bovendrijven.
Iers mos mag je vroeger toevoegen, dan heb je er meer aan, die zorgen ervoor dat de mouteiwitten beter uitvlokken tijdens het koelen.

haicoterbeek

Het effect van Iers mos kan nogal heftig zijn. Het laat eiwitten uit de hete "trub" samenklonteren (coaguleren met een deftig woord)
Het moet een positief effect hebben op de troebelheid van je bier.
Ik heb ondertussen heftigere plaatjes gezien van het effect van Iers mos.
Ik zou me geen zorgen maken.

Jacques

Citaat van: knifeman op 10-10-2018  09:02 uDit is het eerste brouwsel waarbij ik ook iers mos toe heb gevoegd de laatste minuten van de kook.

Bij overhevelen naar lagervat vie me meteen op dat de gist in plaats van als drap op de bodem nu echt aaneengevlokt ligt.

Veronderstel ik correct dat dit het gevolg van het iers mos is of is hier meer aan de hand?

Dit is geen gevolg van het gebruik van Iers mos. Iers mos zorgt voor het samenklonteren van eiwitten tijdens het koken van het wort.

Je hebt te maken met een gist die sterk flocculeert. Er zit een groot verschil qua flocculatie tussen diverse gisten. Soms is het gistdepot als klei, terwijl bij een andere gist het depot redelijk vloeibaar blijft.

knifeman

Citaat van: Jacques op 10-10-2018  22:56 uDit is geen gevolg van het gebruik van Iers mos. Iers mos zorgt voor het samenklonteren van eiwitten tijdens het koken van het wort.

Je hebt te maken met een gist die sterk flocculeert. Er zit een groot verschil qua flocculatie tussen diverse gisten. Soms is het gistdepot als klei, terwijl bij een andere gist het depot redelijk vloeibaar blijft.

Deed me inderdaad ook aan klei denken, is dit typisch voor een bepaald merk of vloeibaar vs korrelgist, of echt geen staat op te maken en per giststam op zich?

Jacques

Citaat van: knifeman op 10-10-2018  23:03 uDeed me inderdaad ook aan klei denken, is dit typisch voor een bepaald merk of vloeibaar vs korrelgist, of echt geen staat op te maken en per giststam op zich?

Dit is giststam afhankelijk. Heeft niets te maken met merk of vloeibaar dan wel korrel.

Sterk flocculerende gist heeft de neiging om drijvende gistvlokken te vormen. Dit komt doordat koolzuurbellentjes gevangen zijn in een netwerk van strengen met gistcellen.

haicoterbeek

Bij deze een link naar een experiment waarbij een batch is verdeeld over twee kookketels en waar aan de ene kook Iers mos is toegevoegd en aan de andere niet.

Duidelijk is het heftige effect van Iers mos tijdens de vergisting. Wat ook genoemd wordt is het minimale effect op de uiteindelijke helderheid en smaak van het bier.

http://brulosophy.com/2015/03/16/the-irish-moss-effect-exbeeriment-results/

Persoonlijk gebruik ik geen klaringsmiddelen als Iers mos o.i.d. Puur omdat mijn bier zonder ook helder wordt.
Dat het bij brouwpaketten standaard in een kleine hoeveelheid wordt bijgeleverd is meer van commerciële aard.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 11-10-2018  09:43 uBij deze een link naar een experiment waarbij een batch is verdeeld over twee kookketels en waar aan de ene kook Iers mos is toegevoegd en aan de andere niet.

Duidelijk is het heftige effect van Iers mos tijdens de vergisting. Wat ook genoemd wordt is het minimale effect op de uiteindelijke helderheid en smaak van het bier.

http://brulosophy.com/2015/03/16/the-irish-moss-effect-exbeeriment-results/

Persoonlijk gebruik ik geen klaringsmiddelen als Iers mos o.i.d. Puur omdat mijn bier zonder ook helder wordt.
Dat het bij brouwpaketten standaard in een kleine hoeveelheid wordt bijgeleverd is meer van commerciële aard.

Zelf gebruik ik bij nagenoeg elk bier wat Iers mos. Dat zorgt voor een betere uitvlokking van eiwitten.

Na het koken laat ik het wort afkoelen in mijn Braumeister en blijft het heel even staan voordat ik het een knietje uit de ketel tapt. Heel veel eiwitten blijven achter in de ketel. Hieronder zie je eiwituitvlokking dat achter gebleven is bij een brouwsel in mijn Braumeister.


Vervolgens breng ik het wort over naar mijn CCT. Na een paar uur tap ik nogmaals eiwitten af.



Dit staat geheel los van het uitvlokken van gist na de hoofdgisting. Iers mos heeft daar geen invloed op. Calciumzouten wel. Dat zorgt voor beter flocculeren en daarmee een helderder bier. Zie ook http://www.wyeastlab.com/clarificationflocculation


haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 11-10-2018  21:31 uDit staat geheel los van het uitvlokken van gist na de hoofdgisting. Iers mos heeft daar geen invloed op.
Dan zou ik toch eens googelen op irish moss en fermentation.

seed7

Welke gist?

Ingo

knifeman

Citaat van: seed7 op 12-10-2018  07:31 uWelke gist?

Ingo
Wyeast Belgian Abbey

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 12-10-2018  02:24 uDan zou ik toch eens googelen op irish moss en fermentation.

Het flocculeren van gist is een zelfstandig fenomeen. Ook als je geen Iers mos toevoegt gebeurt dit.
Zie ook de link van Wyeast.

Natuurlijk is het zo dat als er tijdens het vergisten ook eiwitten uitvlokken maar dat is echt wat anders dan het flocculeren van gist.

Vandaag de meting gedaan van de Bulldog gisten.
Het verschil in flocculeren was duidelijk waarneembaar. Dit verschil kom absoluut niet door Iers mos. Het wort was exact gelijk.




haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 12-10-2018  17:01 uHet flocculeren van gist is een zelfstandig fenomeen. Ook als je geen Iers mos toevoegt gebeurt dit.
Zie ook de link van Wyeast.

Natuurlijk is het zo dat als er tijdens het vergisten ook eiwitten uitvlokken maar dat is echt wat anders dan het flocculeren van gist.

Vandaag de meting gedaan van de Bulldog gisten.
Het verschil in flocculeren was duidelijk waarneembaar. Dit verschil kom absoluut niet door Iers mos. Het wort was exact gelijk.




Bovenstaande betwijfel ik ook niet.
Echter de vraag van de topicstarter over verschillende beeld tijdens de vergisting met of zonder irish moss klopt ook. Dit effect is meerdere malen besproken op diverse forums.
Zie ook de link van mij hierboven.

Jacques

Zoals ik al aangaf heeft Iers mos invloed op het uitvlokken van eiwitten. Een depot bestaat uit eiwitten en gist. Ik vermoed dat veel hobbybrouwers niet het onderscheid maken en alles op één hoop vegen...

Op de eerste foto is flocculerende gist te zien dat op het bier komt drijven. Dat heeft niets te maken met het gebruik van Iers mod.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.