Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bierdrinkers zijn ongezond!  (gelezen 4860 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Bierdrinkers zijn ongezond!
« Gepost op: 31-01-2006 16:46 u »
Heren,

Hier een stukje uit het Amerikaanse tijdschrtift Health & Medicine. Een in mijn ogen vrij dubieus onderzoek waarbij men heeft gekeken naar de aankopen die in een supermarkt werden gedaan door typische wijn en typische bierdrinkers. Wat blijkt? Wijndrinkers kochten meer gezond voedsel en bierdrinkers meer kant-en-klaar maaltijden. Ik ben het er niet mee eens!

:lessmile:

Studies have shown that drinking wine is associated with lower mortality than drinking beer or spirits. Some studies have also suggested that wine drinkers have healthier diets than beer or spirits drinkers, and this may explain wine's beneficial effect on health.

To study this theory, researchers in Denmark investigated the link between the purchase of beer and wine and various food items from supermarkets.

They analysed 3.5 million transactions chosen at random from 98 outlets of two large Danish supermarket chains over a six month period (September 2002 to February 2003).

Customers were categorised as "wine only," "beer only," "mixed," or "non-alcohol" buyers. Details of items bought, the number and price of the items, and the total charge for each customer's transaction were recorded.

They found that wine buyers bought more olives, fruit and vegetables, poultry, cooking oil, and low fat cheese, milk, and meat than beer buyers. Beer buyers bought more ready cooked dishes, sugar, cold cuts, chips, pork, butter or margarine, sausages, lamb, and soft drinks than wine buyers.

These results indicate that people who buy (and presumably drink) wine purchase a greater number of healthy food items than those who buy beer, say the authors. They also support findings from the United States, Denmark, and France showing that wine drinkers tend to eat fruit, vegetables, and fish and use cooking oil more often and saturated fat less often than those who prefer other alcoholic drinks.

The health benefits of drinking wine may be due to specific substances in wine or to different characteristics of people who drink other types of alcohol, they add. Thus, it is crucial that studies on the relation between alcohol intake and mortality adjust for other lifestyle factors such as drinking patterns, smoking, physical activity, education, or income.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re: Bierdrinkers zijn ongezond!
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2006 16:50 u »
Zeker uitgevoerd door de californische wijnlobby? ^-^

Vreemd onderzoek. Nu komen we er als biergenieters weer niet zo lekker uit, dus dat zal ook wel een rol spelen, maar toch...

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2006 16:58 u »
Ik wed dat de uitkomsten heel anders zouden zijn als ze gekeken hadden naar de bierkopers die speciaalbieren kochten.

Wijn wordt voornamelijk gekocht door wat koopkrachtiger mensen dan pils en die kunnen zich ook duurdere etenswaren veroorloven. Wat er dus feitelijk is onderzocht is het eetgedrag van minder koopkrachtigen vs koopkrachtigen (armen vs rijken). En dan is het niets nieuws. Het is allang bekend dat armen ongezonder eten dan rijken. In Denemarken zal het verschil in prijs tussen bier en wijn schat ik zo in nog groter zijn dan hier.

Kortom: dit is weer typisch een non-onderzoek.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 31-01-2006 18:18 u »

3 biertjes in de week is gezond meen ik, maar laten we niet vluchten voor de realiteit.
2 biertjes per dag is al niet gezond meer.
3 per dag is al schadelijk. Helaas.  :(

:degroeten:

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #4 Gepost op: 31-01-2006 18:43 u »
Ik heb uit onderzoek dat bij 17 glazen bier (25 cc, pils) per week de gezondheid (van mannen) niet aantoonbaar geschaad wordt.
Bij meer of minder alcoholgebruik is wel aangetoond dat kans op hart- en vaatziekten toeneemt.
Daarbij wordt wel aangeraden wordt om 2 dagen in de week niet te drinken om de lever wat rust te gunnen.

Je kunt (gemiddeld) uitrekenen hoeveel glazen speciaal bier dat is per week.

Offline peterU

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2006 11:10 u »
Onderzoeken uit het grote land aan de overzijde, alwaar men verre buitenlanden binnenvalt zonder plan of verstand, neem ik minder serieus. Anderzijds kan je de laatste weken ook zien wat een gebrek aan goed bier voor vreemde gevolgen in menselijk gedrag kan veroorzaken in diezelfde contreien.
Peter ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2006 16:52 u »
Ik verwijs naar de volgende website : http://www.bierengezondheid.be Hier worden de vele kanten van de effecten van bier op je gezondheid belicht....en over het algemeen positief

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 25-02-2006 17:08 u »
Ik sluit me volledig aan bij Adrie: dit onderzoek gaat nergens over. Bovendien: het gaat over bierkopers dus niet over ons  :brouwen:

Offline peterU

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2006 10:49 u »
Het gaat inderdaad over bierkopers. Bierdrinkers zijn meer praters en stukken gezelliger, dus die kroppen minder op en zoeken gezelschap op. Afgezien daarvan, ik ben ook een beetje katerig nu, dus dat teveel bier net goed is blijkt wel. Maar ik denk dat veel thuisbrouwers veel bewuster met drank omgaan. Ik eet & kook ook net zo graag als dat ik bier drink & brouw. Ook olijven, veel vis, groenten.
Peter :elifant:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Bierdrinkers zijn gezond!
« Reactie #9 Gepost op: 02-03-2006 23:28 u »

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Bierdrinkers zijn gezond!
« Reactie #10 Gepost op: 02-03-2006 23:35 u »
In vergelijking met geheelonthouders en met zware drinkers, vermindert matig bier drinken zowel de kans op hart- en vaatziekten als op de dood door hart- en vaatziekten. Dat is aangetoond in tientallen studies waaraan enkele honderdduizenden mensen deelnamen.

Dit beschermend effect is hoogstwaarschijnlijk een effect van de alcohol zelf, omdat men het ook vaststelt bij wijndrinkers en bij gebruikers van sterke dranken. Of dit beschermend effect meer uitgesproken is bij de ene drank dan bij andere, is moeilijk te zeggen.
In verschillende studies heeft men een onderscheid gemaakt tussen het type alcoholconsumptie - bier, wijn en sterke drank - en het risico op hart- en vaatlijden. Over het algemeen kan worden gesteld dat het risico evenveel verlaagd blijkt bij de drie types van alcoholische drank. Niet de soort drank, maar de alcohol is verantwoordelijk voor het beschermend effect. De invloed van de andere niet-alcoholische dranken op hart- en vaatziekten is daarentegen nog niet duidelijk.

Bron : www.bierengezondheid.be

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • Land: us
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #11 Gepost op: 03-03-2006 01:17 u »
Deze studie past alleen voor de Denen.  Te veel Carlsberg is schadend, is mijne conclusie.