Stout opzetje

Gestart door Miekelt, 09-10-2018 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miekelt

Hallo allen,

ik wil graag een stout brouwen, maar heb er nog nooit echt een gebrouwen. Nu heb ik een opzetje gemaakt voor een recept. Jullie op of aanmerkingen?
Het is de bedoeling dat de stout stevig en vol gaat smaken. Liefst ook romig en zacht.
Ik hoor graag jullie reacties!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDrink it up men
Kenmerk
Brouwdatum25-3-2018
BiertypeStout (Oatmeal)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1065 (7,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,9 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater23,6 liter
Spoelwater9,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur116 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid54 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Havermout (TF)14,8 %0,873 kg4 EBC
Chocolate B, BlackSwaen5,0 %0,295 kg850 EBC
Ale, the swaen80,2 %4,742 kg7 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
First Gold10,0 %40 gr60 minuten49 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWLP004 Irish Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4,0 l/kg
272°C30 minuten4,0 l/kg
375°C1 minuten4,0 l/kg


Jacques

Niet veel mis mee.

Je zou 15 tot 20% van de palemout kunnen vervangen door brown malt voor een wat diepere en rondere donkere smaak.
Voor een zachtere smaak kun je de bitterheid vanuit de hop kunnen verlagen tot zo'n 45 IBU.

Miekelt

Citaat van: Jacques op 09-10-2018  22:19 uNiet veel mis mee.

Je zou 15 tot 20% van de palemout kunnen vervangen door brown malt voor een wat diepere en rondere donkere smaak.
Voor een zachtere smaak kun je de bitterheid vanuit de hop kunnen verlagen tot zo'n 45 IBU.

Kijk dat zijn fijne tips. Hopbitterheid had ik gisteren na het posten inderdaad al iets verlaagd. Brown malt nog even bestellen. ;)

Jacques

Citaat van: Miekelt op 10-10-2018  09:14 uKijk dat zijn fijne tips. Hopbitterheid had ik gisteren na het posten inderdaad al iets verlaagd. Brown malt nog even bestellen. ;)

Mooi. Laat te zijner tijd weten of het bier naar je smaak was. Altijd goed om te weten of een advies gewerkt heeft.

dirk

Interessant recept. Staat ook nog op mijn planning.

Volgens mij hoort in een stout ook nog geroosterde gerst in, dit is volgens mij  meer een porter.

Ik zie dat je gemoute haver hebt gekozen, bewuste keuze?

Jacques

Citaat van: dirk op 10-10-2018  22:11 uInteressant recept. Staat ook nog op mijn planning.

Volgens mij hoort in een stout ook nog geroosterde gerst in, dit is volgens mij  meer een porter.

Geroosterde gerst ken een hardere smaak geven iets waar de Miekelt niet naar op zoek is zo te merken.
Overigens lijkt het mij dat Miekelt meer een porter wilt brouwen dan een stout. Het verschil tussen die twee bierstijlen is niet zo heel groot.

Zie ook https://www.beerwulf.com/nl/artikelen-over-speciaalbier/porter-versus-stout/#

Miekelt

Citaat van: dirk op 10-10-2018  22:11 uInteressant recept. Staat ook nog op mijn planning.

Volgens mij hoort in een stout ook nog geroosterde gerst in, dit is volgens mij  meer een porter.

Ik zie dat je gemoute haver hebt gekozen, bewuste keuze?
Volgens mij zou havermout moeten zorgen voor een mooie zachte smaak? Dat is voor mij althans de reden om dit toe te voegen. Correct me of I'm wrong!

Is het verschil tussen Porter en Stout niet een beetje het tomato/tomato verhaal?

Miekelt

Citaat van: Jacques op 10-10-2018  21:29 uMooi. Laat te zijner tijd weten of het bier naar je smaak was. Altijd goed om te weten of een advies gewerkt heeft.
Doe ik!

Zaphod_B

Ik kan me vergissen maar meen dat bijvoorbeeld Guinness ook rijst toevoegt. Dit verzacht de smaak en verhoogt de doordrinkbaarheid..

Verder mooi simpel recept. Ik zou persoonlijk het alcoholpercentage rond de 4,5% houden, zoals een stout in Ierland ook is. Dat drinkt lekker door. Nu zit je een beetje tussen een Stout en een RIS in qua alcohol. Maar, ieder z'n voorkeuren! :)

dirk

Citaat van: Miekelt op 12-10-2018  20:48 uVolgens mij zou havermout moeten zorgen voor een mooie zachte smaak? Dat is voor mij althans de reden om dit toe te voegen. Correct me of I'm wrong!

Havermout (ontbijthaver aka havervlokken)  zorgt inderdaad voor een zachtere smaak, gemoute haver weet ik tot zover niet. Uit literatuur heb ik wel vernomen dat meer dan 10% havermout wel een stro achtige smaak kan geven.[/quote]

Citaat van: Miekelt op 12-10-2018  20:48 uIs het verschil tussen Porter en Stout niet een beetje het tomato/tomato verhaal?

Geen idee wat je bedoelt met tomato/tomato, maar ik vind Porter net iets lekkerder/zachter dan Stout. Er zit toch wel verschil in.

Miekelt

Citaat van: dirk op 12-10-2018  22:27 uHavermout (ontbijthaver aka havervlokken)  zorgt inderdaad voor een zachtere smaak, gemoute haver weet ik tot zover niet. Uit literatuur heb ik wel vernomen dat meer dan 10% havermout wel een stro achtige smaak kan geven.
Ik heb havervlokken inderdaad, maar dat zag ik nergens staan in BrouwVisie.

Wordt het zo een beetje een lekker vol bier denken jullie? aka niet dun/waterig.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDrink it up men
Kenmerk
Brouwdatum25-3-2018
BiertypeStout (Oatmeal)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater29,6 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater18,5 liter
Spoelwater9,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur131 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid49 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Havermout (TF)8,0 %0,371 kg4 EBC
Chocolate B, BlackSwaen5,0 %0,232 kg850 EBC
Ale, the swaen72,0 %3,338 kg7 EBC
Brown malt15,0 %0,695 kg150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
First Gold10,0 %35 gr60 minuten48 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWLP004 Irish Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4,0 l/kg
272°C30 minuten4,0 l/kg
375°C1 minuten4,0 l/kg


Zaphod_B

Ja hoor, dat kan een prima bier worden zo!

Miekelt

Voor de geïnteresseerden, vorige week is het bier gebotteld met een alcohol percentage van 4,3%.
Gisteren kon ik niet wachten om er alvast een open te trekken omdat de geur en smaak bij het bottelen al heerlijk was!
Hij is uiteraard nog wat jong, de koolzuur is dan ook nog niet volledig ontwikkeld denk ik.

Overall is de smaak helemaal naar wens. Zacht, veel chocolade maar zeker niet overdreven, heerlijk gebalanceerde bitterheid die fijn blijft hangen maar ook dit is niet over de top.

Zoals jullie zeiden zou een stout geroosterde gerst moeten bevatten. Nu ben ik benieuwd naar wat geroosterde stout zou toevoegen aan de smaak. En in welke stortingspercentages...
De reden dat ik graag wil dat het een stout is zit hem in de naam. 'Drink it up men'. Een nummer van the Dubliners, over dat stout zo heerlijk is tegen de dorst.

"At the pub at the crossroads there's whiskey and beer,
there's brandy, strong cognac that's aging for years.
But for killing the thirst and for easing the gout,
there's nothing at all beats a pint of good stout.
Drink it up men it's long after ten."


Miekelt

Gisteren weer geproefd. Nog steeds zacht, chocolade en mooie gebalanceerde bitterheid.
Echter, ik vind hem niet vol genoeg. Hoe kan ik dit een volgende keer wél voor elkaar krijgen? Dus minder waterig. Of lukt dat alleen met een hoger alcohol percentage?
Iets teveel koolzuur ook, maar dat is makkelijk op te lossen voor de volgende keer natuurlijk.

Maar overall is het een bier waar ik erg tevreden over ben en dat ik met veel plezier op ga drinken!  :biersmile:

Fractus

Je geeft aan dat het bier uiteindelijk 4,3% alcohol bevatte, terwijl je 5,3% voorspeld had. Was je begin SG lager dan verwacht, of was je eind SG hoger dan verwacht? Eén en ander heeft ook invloed op de 'volheid' van je bier, ook wel body genoemd. Zoek ook eens op het forum op 'body', dan vind je heel veel informatie.

Wat over het algemeen meer body geeft: Meer karamel of brown mout gebruiken, een gist kiezen dat minder ver doorgist, en inderdaad een zwaarder bier brouwen. Uiteraard kan je ook kijken naar je maischschema etc.

Miekelt

Ik had inderdaad een lager eind SG. Volgens mij 1014-1016 ipv 1010..

dirk

Citaat van: Miekelt op 03-12-2018  11:46 uIk had inderdaad een lager eind SG. Volgens mij 1014-1016 ipv 1010..

Maar wat was je begin SG? Waarschijnlijk is je rendement wat minder geweest dan verwacht, niet erg, maar pas dan je hopstort daarop aan!

Citaat van: Fractus op 28-11-2018  17:06 uUiteraard kan je ook kijken naar je maischschema etc.

Maischschema is prima, die staat al op max. body.

Miekelt

Citaat van: dirk op 03-12-2018  11:56 uMaar wat was je begin SG?

Begin SG was netjes 1050. Eind SG was wel hoger dan beoogd.

Citaat van: dirk op 03-12-2018  11:56 uWaarschijnlijk is je rendement wat minder geweest dan verwacht, niet erg, maar pas dan je hopstort daarop aan!

Hoe bedoel je? Wel het behaalde SG maar minder liters waardoor mij IBU hoger uit zal komen..? In hoeverre maakt de hopstort dan een bier met meer body??

JamMasterJustin

Citaat van: dirk op 03-12-2018  11:56 uMaar wat was je begin SG? Waarschijnlijk is je rendement wat minder geweest dan verwacht, niet erg, maar pas dan je hopstort daarop aan!

Maischschema is prima, die staat al op max. body.

Ik denk dat je van het recept in de openingspost bent uitgegaan. Miekelt heeft het recept later kennelijk aangepast van 1,065 (met verwachte 7,1% ABV) naar 1,050 (verwacht 5,3% ABV)

En @ Miekelt: wat dirk bedoelt (althans: dat denk ik) is dat je de hopstort qua bitterheidsindex moet veranderen als je SG lager komt uit te vallen, omdat de bitterheid in relatie tot begin SG/ABV een bepaalde bitterheidsbeleving zal geven. Met het mondgevoel zal dat qua volheid van het bier niet bijzonder veel te maken hebben

Thom

Je zou ook nog crystal mout kunnen toevoegen. Dit zorgt voor wat toffee-achtige smaak en een hoger eind SG.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.