Welk moutextract voor giststarter?

Gestart door Mark GA, 09-10-2018 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Ik gebruik standaard licht moutextract voor mijn giststarters en -kloons.
Nu kun je moutextract in verschillende gradaties EBC krijgen.
Zit er nog verschil in als je gist probeert te klonen? Of als je een starter maakt? Van zeer licht tot donker... mijn gevoel zegt dat het niets uitmaakt?

seed7

Simpel gedacht, de lichtste. In donker mouten zitten meer stoffen die de gisting remmen dan in lichte,

Ingo

goom


Mark GA

Op safe spelen en de lichtste nemen? Ik vroeg me af of er verschil zat in voeding voor de gist om geactiveerd te worden...

Jacques

Citaat van: Mark GA op 09-10-2018  19:31 uOp safe spelen en de lichtste nemen? Ik vroeg me af of er verschil zat in voeding voor de gist om geactiveerd te worden...

De gist heeft geen Mailardproducten nodig. Daarom altijd de lichtste gebruiken. Daar zit de meeste vergistbare suikers in.
Verder is bekend dat donkere mouten de vergisting remmen. Zie onder andere het artikel Impact of Dark Specialty Malts on Extract Composition and Wort Fermentation

Mark GA


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-10-2018  22:27 uVerder is bekend dat donkere mouten de vergisting remmen. Zie onder andere het artikel Impact of Dark Specialty Malts on Extract Composition and Wort Fermentation
Dit artikel bevestigt wel mooi het effect dat donkere mouten een lagere SVG geven. Dit effect is al vaker op het forum besproken. Dat maillard producten giftig zijn voor de gist wist ik niet, maar heeft ook pas echt invloed als je er heel veel van gebruikt, dus speelt mogelijk een rol bij porters en andere heel donkere bieren. Voor giststarters wil je dat natuurlijk allemaal niet.   

Mark GA

The results even suggest that the darkest malts (Cara-aroma and roasted malt) do not contribute at all to the fermentable extract in wort.
Interessant stuk trouwens, dank Jacques

BrouwMark

En ook: een donkere starter heeft invloed op de kleur van je (blonde) bier, een lichte starter niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.