Kroonkurken 'blanco' maken

Gestart door Dorstig, 09-10-2018 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dorstig

Heyhey

We vertrekken met een aantal dorstige mannen op weekend en ik wil een spelletje voorzien waar alle flesjes 'anoniem' gemaakt zijn..
Dus etiketten eraf en blanco kroonkurken...
Etiketten kan ik mij nog iets bij voorstellen maar de kroonkurken..

Iemand een lumineus idee?

Bedankt alvast

C

Bennie Beunhaas

Een fijn schuurpapiertje doet wonderen. Daarmee schuur je de laklaag er zo af.

Richard3

Verf afbijt op de dop smeren.

BLUB


Serge VL

Met verfafbijtmiddel krijg je de belettering van een kroonkurk er meestal wel af.
Maar veel makkelijker is het flesje zeer koud zetten (-2° a -3°C) en gewoon ontstoppen en dadelijk een nieuw kroonkurkje er op zetten.

Ronnie

Citaat van: Serge VL op 09-10-2018  17:13 uMaar veel makkelijker is het flesje zeer koud zetten (-2° a -3°C) en gewoon ontstoppen en dadelijk een nieuw kroonkurkje er op zetten.

Yep, heb dat ook nog gedaan. Op 0 á 1°C,  Die werkwijze is het beste en makkelijkste en snel gebeurd.
Volledige handling per flesje doen en niet bijv 5 stuks ontkurken en dan die 5 kapselen.

CeesM

Citaat van: Dorstig op 09-10-2018  16:43 uDus etiketten eraf en blanco kroonkurken..
Etiketten kan ik mij nog iets bij voorstellen maar de kroonkurken..
En wat dacht je van de biermerken waar de naam in het glas is gevormd?
Citaat van: Serge VL op 09-10-2018  17:13 uMaar veel makkelijker is het flesje zeer koud zetten (-2° a -3°C) en gewoon ontstoppen en dadelijk een nieuw kroonkurkje er op zetten.
Maar je mist bij het heropenen wel de plop. Koolzuur blijft er wel in, maar de druk is weg.

Serge VL

Citaat van: CeesM op 09-10-2018  19:47 uMaar je mist bij het heropenen wel de plop. Koolzuur blijft er wel in, maar de druk is weg.
Neen de plop kont terug als je bier terug op 5°C is.
De theorie, door je bier te koelen naar een zo laag mogelijke temp zonder het te bevriezen lost bijna alle CO2 op in je bier en is er bijna geen druk meer op je flesje, dan ga je de kroonkurkjes wisselen, Als je het bier terug opwarmt naar de schenk temperatuur (> 6°C) komt de CO2 terug uit het bier en heb je terug druk op je kop ruimte en heb je het plopje bij het ontkurken.

BrouwMark

Ja, dat werkt. Ooit als gimmick een krat Heineken omgelabeld en ge-dopt met lekker bier in bnr-flesjes op die manier. Werkt prima!

bierinjisp

Je zou natuurlijk ook alle doppen af kunnen plakken met een stukje tape of iets dergelijks.

Don Emilio

Er zijn witte ronde zelfklevende etiketjes te koop bv bij Bruna. Anders even googelen.

Don Emilio

Ik gebruik ze als alternatief met geprint de gegevens erop, wat ik heb gebrouwen.
Deze worden op de kroonkurken geplakt.
Dopjes wordt dan weggegooid en hoef dan geen etiketten los te weken. Wel flesjes spoelen.

MartijnNOP

Ik gok dat "Dorstig" geen hobbybrouwer is en geen kroonkurkapparaat heeft.

Don Emilio

MartijnNOP daar kun je wel eens gelijk in hebben. Dan eventueel de blanco etiketjes kopen en afplakken.
En etiketten afweken.

hansHalberstadt

Omdoppen kan ook gewoon bij kamertemperatuur. De koolzuur die ontsnapt in de kopruimte is maar hooguit 10 ml en er zit wel 600 ml koolzuur opgelost in het bier, dus je bent nog geen 2% kwijt.
Snel een nieuw dopje erop en er komt ook geen zuurstof in.

Dorstig

Waaw wat een geweldige community!
Er bedankt allemaal voor de vele tips!

Nee ben geen hobbybrouwer, enkel een proever :) Maar van ons 10'en zijn 4 anderen dat wel, dus kroonkurkmachines in overvloed!
Ikzelf begeef mij (het zij zeer beginnend) op het pad van likeuren ed. (limoncello, peren, noten, porto,..)

Vele groeten

C

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.