Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eventuele gezamenlijke inkoop RVS Filterbodem Easybrew/Klarstein/BrewMonk  (gelezen 14384 keer)

Offline JoepH

• Senior lid
  • Land: nl
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Echt tevreden nu ik er een siliconen slang omheen heb zitten. Toppertje :groots:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
Echt tevreden nu ik er een siloconen slang omheen heb zitten. Toppertje :groots:
Inderdaad, werkt super!!! :proost: :proost: :biersmile: :biersmile: :degroeten: :degroeten:
Alleen heb ik een siliconen slang....  ;) ;) ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Eens J, alleen die oxidatie? Die whirlpool is toch na het koelen?
Dus wat zuurstof in je wort tbv de vergisting kan geen kwaad lijkt mij.

Als je koud de whirlpool uitvoert is dat inderdaad geen probleem.
In veel commerciële brouwerijen wordt voor het koelen een whirlpool uitgevoerd.

Offline BertusBeensteen

• Vol lid
Ik was gister bij de Xenos, en heb daar een anti spatdeksel meegenomen.
Rvs, 30cm doorsnede, en het gaas is wat we kennen van de gebruikelijke keukenzeven. Er zit alleen wel een steel aan als handvat.

Zelf ga ik hem gebruiken om mijn BREWbag van de bodem af te houden, maar wellicht dat hij ook geschikt is als filterbodem. Kan het ding op de website niet vinden. Ligt uiteraard gewoon bij de kookspullen.

Offline Heisenberg

• Super lid
Ik was gister bij de Xenos, en heb daar een anti spatdeksel meegenomen.
Rvs, 30cm doorsnede, en het gaas is wat we kennen van de gebruikelijke keukenzeven. Er zit alleen wel een steel aan als handvat.

Zelf ga ik hem gebruiken om mijn BREWbag van de bodem af te houden, maar wellicht dat hij ook geschikt is als filterbodem. Kan het ding op de website niet vinden. Ligt uiteraard gewoon bij de kookspullen.
Wat ik heb begrepen zit het verschil in de maasgrootte.

Offline Heisenberg

• Super lid
Zelf ga ik hem gebruiken om mijn BREWbag van de bodem af te houden,
Ik gebruikte daar deze voor.

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
Ik gebruikte daar deze voor.

Begrijp ik nu dat er er ook een brouwzak gebruikt kan worden bij de Easybrew 30/50?

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Je hoeft op zich de moutkorf niet te gebruiken en dan zou je gebruik kunnen maken van BIAB. Wel inderdaad zorgen dat de zak niet op de bodem komt, maar dat geldt bij elke BIAB methode in een pan.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
Maar waarom zou je dat willen?  ???

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
Tsja....omdat ook dat kan :)

Als je het nog nooit gedaan hebt, kun je het eens proberen.
De ketel is er groot genoeg voor. Maar eigenlijk is de maischkuip al een ijzeren variant op BIAB, maar dan met een pomp erbij, toch?

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
Vandaag een Easybrew 30 besteld, mijn elektrische 27 Ltr Arsegan ketel ga ik dan gebruiken voor spoelwater, hopelijk heb ik hem voor zaterdag binnen dan staat er een Duvel kloon op de planning.

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
Klinkt goed!

Met een beetje geluk heb je een leuk weekend voor de boeg.
:brouwen:

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
Klinkt goed!

Met een beetje geluk heb je een leuk weekend voor de boeg.
:brouwen:

Dat gaat wel lukken en als de Easybrew 30 er nog niet is dan gebruik ik de "oude"elektrische ketel ;-) Maar ik had vanmiddag gebeld ze hadden hem in voorraad dus ik neem aan dat het wel snel gaat.

Offline Heisenberg

• Super lid
Begrijp ik nu dat er er ook een brouwzak gebruikt kan worden bij de EB 30/50?
Jazeker kun je die gebruiken maar waarom zou je dat willen? Dan kun je ook volstaan met een simpele weckketel. Of neem er gelijk 2, kun je er 1 gebruiken om eventueel je spoelwater te verwarmen. Dan ben je voor veel minder euro´s klaar.

<EDIT> Anderen waren me al voor zie ik. Waar heb je de Easybrew besteld? Als ik het nóg een keer moest doen kocht ik deze. Of de nieuwste Brewmonk, deze heeft een verstelbare moutpijp.

Offline BertusBeensteen

• Vol lid
Begrijp ik nu dat er er ook een brouwzak gebruikt kan worden bij de Easybrew 30/50?

Ik heb zelf geen Easybrew of soortgelijke. Ik brouw met een BREWbag in een menno-pan. Daarbij hou ik de zak van de bodem met het rooster van mijn combimagnetron. Nu kwam ik toevallig de spatdeksel tegen, en heb die maar meegenomen voor hetzelfde doel. (En kan eventueel ook gebruikt worden om een filteremmer mee te maken)

Reden dat ik het hier melde is het feit dat het dezelfde maat is als het filter waar dit topic over gaat. (Net als de IKEA spatdeksel)

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
Jazeker kun je die gebruiken maar waarom zou je dat willen? Dan kun je ook volstaan met een simpele weckketel. Of neem er gelijk 2, kun je er 1 gebruiken om eventueel je spoelwater te verwarmen. Dan ben je voor veel minder euro´s klaar.

<EDIT> Anderen waren me al voor zie ik. Waar heb je de Easybrew besteld? Als ik het nóg een keer moest doen kocht ik deze. Of de nieuwste Brewmonk, deze heeft een verstelbare moutpijp.

Ik heb hem besteld bij de winkel in Almere, ook omdat er nu een kleine korting actie loopt, ik red me wel zonder peilpijp, ik denk dat er altijd wel weer iets wat tot verbetering lijdt en begeertes aantrekt ;-)

Als ik er een lekker biertje mee kan brouwen ben ik al helemaal happy

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Heeft iemand deze filterbodem nu al gebruikt en zijn er aantoonbare verbeteringen in het brouwproces?
Wanneer plaats je dit ding en hoe goed blijft het vastzitten?
Laatste vraag: hoe zit het met de whirlpool? Is een vortex mogelijk of niet Worden de eiwitten en evt. iers moss goed opgevangen door dit ding of gaat het er doorheen?

Offline Heisenberg

• Super lid
Heeft iemand deze filterbodem nu al gebruikt en zijn er aantoonbare verbeteringen in het brouwproces?
Wanneer plaats je dit ding en hoe goed blijft het vastzitten?
Laatste vraag: hoe zit het met de whirlpool? Is een vortex mogelijk of niet Worden de eiwitten en evt. iers moss goed opgevangen door dit ding of gaat het er doorheen?
Hee die Mark. Ik heb hem van de week gebruikt. Werkt écht super. Laat niks door. Had geen hopspider of iets dergelijks gebruikt. Met twee theelepels Iers Mos. Met de filterplaat hoef je niet te whirlpoolen. Heb ik ook niet gedaan. Ik ben tevreden met hoe het ging. De plaat bleef mooi liggen. Ik heb er wel siliconenslang omheen gedaan. Geen knietje gebruikt. De pomp werkte de ketel mooi leeg tot op de bodem. Wort was tamelijk helder. Hij liet wel ietwat eiwitten door maar dat kun je toch niet helemaal voorkomen, toch? En een beetje eiwitten zakt tóch wel uit tijdens het vergisten, dus daar maak ik me niet zo druk om.  :proost: :proost:

Volgende antwoord. Ik leg het filter er vanaf het begin in. Dus voordat ik begin met maischen.

Offline Mark GA

• Super lid
Hee die Mark. Ik heb hem van de week gebruikt. Werkt écht super. Laat niks door. Had geen hopspider of iets dergelijks gebruikt. Met twee theelepels Iers Mos. Met de filterplaat hoef je niet te whirlpoolen. Heb ik ook niet gedaan. Ik ben tevreden met hoe het ging. De plaat bleef mooi liggen. Ik heb er wel siliconenslang omheen gedaan. Geen knietje gebruikt. De pomp werkte de ketel mooi leeg tot op de bodem. Wort was tamelijk helder. Hij liet wel ietwat eiwitten door maar dat kun je toch niet helemaal voorkomen, toch? En een beetje eiwitten zakt tóch wel uit tijdens het vergisten, dus daar maak ik me niet zo druk om.  :proost: :proost:
Hoe heb je je hops toegevoegd, los? Bellen of pellets?

Offline Heisenberg

• Super lid
Hoe heb je je hops toegevoegd, los? Bellen of pellets?
Bellen. Los!

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Gebruiken jullie de pomp dan om leeg te pompen met die filterbodem?

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Hee die Mark. Ik heb ´m van de week gebruikt. Werkt écht super. Laat niks door. Had geen hopspider of iets dergelijks gebruikt. Met twee theelepels Iers Mos. Met de filterplaat hoef je niet te whirlpoolen. Heb ik ook niet gedaan. Ik ben tevreden met hoe het ging. De plaat bleef mooi liggen. Ik heb er wel siliconenslang omheen gedaan. Geen knietje gebruikt. De pomp werkte de ketel mooi leeg tot op de bodem. Wort was tamelijk helder. Hij liet wel ietwat eiwitten door maar dat kun je toch niet helemaal voorkomen, toch? En een beetje eiwitten zakt tóch wel uit tijdens het vergisten, dus daar maak ik me niet zo druk om.  :proost: :proost:

Volgende antwoord. Ik leg het filter er vanaf het begin in. Dus voordat ik begin met maischen.
Je zegt dat je geen knietje gebruikt hebt... maar dat moet toch niet als ke de pomp gebruikt ? Of mis ik het juiste gebruik van het knietje ?

Offline Heisenberg

• Super lid
Je zegt dat je geen knietje gebruikt hebt... maar dat moet toch niet als ke de pomp gebruikt ? Of mis ik het juiste gebruik van het knietje ?
Joep had hem gebruikt om de bodemfilter op zijn plaats te houden maar ik heb geen knietje gebruikt en hij bleef mooi op zijn plek liggen. Ook tijdens het koken...

Offline Mark GA

• Super lid
Hoe dik is de siliconenslang die je gebruikt hebt?
Heeft die nog een bepaalde dikte nodig om de plaat klemvast te zetten?
Wet je toevallig ook hoeveel ruimte er zit tussen de bodem van de pan en de plaat?
En tussen de plaat en de maischkorf?

Offline Traploper

• Vol lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
Als ik deze reacties lees heb ik schijnbaar iets fout gegaan. Ik ga het komende week nog een keer proberen te doen.

Tags: