Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eventuele gezamenlijke inkoop RVS Filterbodem Easybrew/Klarstein/BrewMonk  (gelezen 11648 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Ik bedenk net dat een whirlpool niet meer gaat lukken met zo’n ding... de vortex moet de bodem raken wil het effectief zijn...

Waarom denk je dat?  Als de vortex de bodem raakt krijg je daar geen ophoping van trub.

Op het internet zie je filmpjes waarbij heel hard geroerd wordt. De professionele wirlpools gaan een stuk rustiger...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
Voeg mij maar toe aan de lijst!
Done!!!

Offline Barmosa

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
De Ikea variant, welke getest is met gist en hoppellets welke vanuit een vergistingsvat met bier dat vandaag is gebotteld, heeft niet gebracht wat ik ervan had verwacht. Hij sluit sowieso niet echt goed aan op de ronde vormen op de bodem, na 10 minuutjes whirlpoolen nog maar een hele kleine stroming. Na die 10 min heb ik de ketel leeggetrokken en lag 70% van het gist en de hop onder de filter. Ik denk dat wanneer zo'n filter wat zwaarder is  en beter sluit op de bodem dat het goed moet werken. Hopelijk dat de brouwstore variant het beter doet. Let wel ik zou graag zonder hopspider willen brouwen, met gebruik van de hopspider (heeft whirlpoolen dan nog wel zin?) Denk ik dat de Ikea variant al een stuk beter presteert.

Offline Heisenberg

• Super lid
De Ikea variant, welke getest is met gist en hoppellets welke vanuit een vergistingsvat met bier dat vandaag is gebotteld, heeft niet gebracht wat ik ervan had verwacht. Hij sluit sowieso niet echt goed aan op de ronde vormen op de bodem, na 10 minuutjes whirlpoolen nog maar een hele kleine stroming. Na die 10 min heb ik de ketel leeggetrokken en lag 70% van het gist en de hop onder de filter. Ik denk dat wanneer zo'n filter wat zwaarder is  en beter sluit op de bodem dat het goed moet werken. Hopelijk dat de brouwstore variant het beter doet. Let wel ik zou graag zonder hopspider willen brouwen, met gebruik van de hopspider (heeft whirlpoolen dan nog wel zin?) Denk ik dat de Ikea variant al een stuk beter presteert.

Ik heb hem net even gewogen: 183 gram. Het is ook belangrijk lijkt me dat ie niet omhoog komt tijdens het koken. Maar je zou toch denken dat dat getest is? Ben benieuwd.

@Barmosa: Je hebt in elk geval een spatdeksel, hahahahaaaaa...

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Waarom denk je dat?  Als de vortex de bodem raakt krijg je daar geen ophoping van trub.

Op het internet zie je filmpjes waarbij heel hard geroerd wordt. De professionele wirlpools gaan een stuk rustiger...
Waarom ik dat denk? Vanwege dat laatste dus. Om een goeie whirlpool te krijgen moet je hard roeren, de bodem raken met de vortex, en dan laten uitdraaien.
Maar ik moet zeggen: de whirlpool arm die ik heb gebruikt zorgt ook voor een rustige draai en de troep lag keurig in het midden na afloop.
We gaan zien hoe het werkt. Volgens mij gaan er mensen vandaag mee werken...

Offline Heisenberg

• Super lid
Volgens mij gaan er mensen vandaag mee werken...
Dat zat in de planning maar helaas is er iets tussen gekomen. Zal dinsdag gaan worden...

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Ik krijg de filterbodem vandaag binnen. Ik ga hem zaterdag gebruiken. Deze keer nog wel met hopspider en whirlpoolarm. Vooral om het afpompen naar het vergistingsvat met de pomp te testen. Krijg ik het vat leeg zonder dat de pomp ermee stopt? Hoe helder krijg ik het wort eruit? Werkt het beter dan het knietje? Jullie horen het zaterdagavond.

Offline Barmosa

• Junior lid
  • **
Ik heb hem net even gewogen: 183 gram. Het is ook belangrijk lijkt me dat ie niet omhoog komt tijdens het koken. Maar je zou toch denken dat dat getest is? Ben benieuwd.

@Barmosa: Je hebt in elk geval een spatdeksel, hahahahaaaaa...

Haha ja, dat was ook mijn gedachte ;D

Die van de ikea weegt ook rond de 180 (volgens de website).

Offline El Duderino

• Junior lid
  • **
  • www.biergildezevenaar.org
    • Biergilde de 7 Aeren / Zevenaar

Hoezo qua ontwerp wijkt ie niet af behalve die halve centimeter en de knop in de midden.
Hoe warm/koud zal die rvs-deksel zijn denk je in een vloeistof van pak um beet 65 graden.

Die halve centimeter diameter zou je eventueel kunnen opvangen door er een siliconen slang omheen te doen ( verdikte rand )

Misschien dat bovenstaande suggestie werkt? Siliconenslang eromheen doen? Zodat hij mooi klemt.

Ik denk dat de whirlpool ervoor zorgt dat het filter omhoog komt. En als ze inderdaad even zwaar zijn zou dat bij de brouwstore versie ook maar zo kunnen zijn. Ik heb de handleiding van dat deense apparaat ergens online gevonden en hoewel het filter in de handleiding wordt vermeld wordt nergens gezegd hoe je hem moet gebruiken. Ook op online installatie filmpjes zie je hem liggen maar je ziet niet dat ze hem ook daadwerkelijk in de ketel leggen.

Offline Barmosa

• Junior lid
  • **
Misschien dat bovenstaande suggestie werkt? Siliconenslang eromheen doen? Zodat hij mooi klemt.

Ik denk dat de whirlpool ervoor zorgt dat het filter omhoog komt. En als ze inderdaad even zwaar zijn zou dat bij de brouwstore versie ook maar zo kunnen zijn. Ik heb de handleiding van dat deense apparaat ergens online gevonden en hoewel het filter in de handleiding wordt vermeld wordt nergens gezegd hoe je hem moet gebruiken. Ook op online installatie filmpjes zie je hem liggen maar je ziet niet dat ze hem ook daadwerkelijk in de ketel leggen.

Het ging ieder geval niet om een halve cm, wel iets meer. Op jouw foto's lijkt die ook beter te liggen. Heb jij de Arsegan Easybrew of een andere variant? Op jouw foto's lijkt die goed aan te sluiten op één van de ringen/banden onderin je ketel.

Offline El Duderino

• Junior lid
  • **
Het ging ieder geval niet om een halve cm, wel iets meer. op jouw foto's lijkt die ook beter te liggen. Heb jij de Arsegan Easybrew of een andere variant? op jouw foto's lijkt die goed aan te sluiten op één van de ringen/banden onderin je ketel

Ik heb de easybrew. Maar ook bij mij denk ik dat hij tijdens een whirlpool iets omhoog gaat komen en dat er dan trub onderkomt. Ik ga het proberen met een stuk siliconenslang. Deze aan 1 kant doorsnijden en dan om het filter heen. Volgens mij moet hij dan precies klemmen en kan er niets meer onderkomen.

Offline JoepH

• Senior lid
Ik heb een siliconen slang om de rand van de filterplaat aangebracht. Ligt nu mooi op de bodem. Ik heb op de kraan toch een RVS knietje gedraaid. Niet om te gebruiken voor het aftappen of toch misschien als reserve mocht de pomp blokkeren MAAR om de filterplaat op de bodem te houden. Het filter zit nu mooi klem onder het knietje? Dat gaat nergens meer heen. Zaterdag alles testen tijdens de brouwdag. Jullie horen het.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
Ik heb een Ikea spatscherm gekocht daar gaat een siliconen slang omheen.
En ik laat hem voor mijn spiraalkoeler in de kokende wort zakken
Na koken koelen tot 80 graden daarna  rondpompen tot het wort koud en helder is
Daarna via whirlpool arm het gist vat in. :brouwen:

Offline El Duderino

• Junior lid
  • **
Ik heb een ikea spatscherm gekocht daar gaat een siliconen slang omheen.
En ik laat hem voor mijn spiraalkoeler in de kokende wort zakken
Na koken koelen tot 80 graden daarna  rondpompen tot het wort koud en helder is
Daarna via whirlpool arm het gist vat in. :brouwen:

En al in de praktijk getest?

Offline Heisenberg

• Super lid
Ik heb een siliconen slang om de rand van de filterplaat aangebracht. Ligt nu mooi op de bodem. Ik heb op de kraan toch een RVS knietje gedraaid. Niet om te gebruiken voor het aftappen of toch misschien als reserve mocht de pomp blokkeren MAAR om de filterplaat op de bodem te houden. Het filter zit nu mooi klem onder het knietje? Dat gaat nergens meer heen. Zaterdag alles testen tijdens de brouwdag. Jullie horen het.
Kun je er een foto van maken?

Offline JoepH

• Senior lid

De siliconen slang was net 4 cm te kort. De omtrek van het filter is ongeveer 105 cm. Hou daar rekening mee als je een slang besteld. Het knietje zit strak op het filter.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
En al in de praktijk getest?
Nog niet met brouwen maar wel gepast... moet lukken, koeler gaat de plaat op zn plek houden...
Ik wil eigenlijk niet koken met het filter erin, vooral ivm aanbranden...

Offline Heisenberg

• Super lid

De siliconen slang was net 4 cm te kort. De omtrek van het filter is ongeveer 105 cm. Hou daar rekening mee als je een slang besteld. Het knietje zit strak op het filter.
Joep, welke diameter slang heb je gebruikt? Ligt de temperatuursensor vrij?

Offline JoepH

• Senior lid
Zo te meten is de slang 16 mm uitwendig en 11 mm inwendig. Ik kan er een mm naast zitten. De temp sensor wordt net geraakt door het filter. Het filter pikt geen directe warmte op van de bodem door de slang. Het geeft die temp dus ook niet door. Ik heb goede hoop dat dit zo gaat lukken. Overigens is het volgens mij een Deens spatscherm dat gebruikt wordt als filterbodem. Maak geen bal uit overigens als het maar werkt.

Offline JoepH

• Senior lid
Ik zie net dat de leverancier 17 x 12 en ook 16 x 10 slang heeft.
Ik zou de 17 x 12 nemen. Nog een mm winst in de hoogte i.v.m. de sensor.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Waarom ik dat denk? Vanwege dat laatste dus. Om een goeie whirlpool te krijgen moet je hard roeren, de bodem raken met de vortex, en dan laten uitdraaien.
Maar ik moet zeggen: de whirlpool arm die ik heb gebruikt zorgt ook voor een rustige draai en de troep lag keurig in het midden na afloop.
We gaan zien hoe het werkt. Volgens mij gaan er mensen vandaag mee werken...

Voor een goede whirlpool is echt niet nodig om zo hard te roeren. Dat doen alleen hobbybrouwers...
In mijn leven heb ik heel veel professionele brouwerijen bezocht in binnen- en buitenland met een whirlpool. Zo'n vortex zoals je die ziet op de Youtube filmpjes van hobbybrouwers heb ik nog nooit gezien.
Is ook niet zo'n goed idee. Dat geeft veel oxidatie...

Met een roerstok in de hand kun je ook een effectieve whirlpool creëren...

Offline hobbybob

• Super lid
Eens J, alleen die oxidatie? Die whirlpool is toch na het koelen?
Dus wat zuurstof in je wort tbv de vergisting kan geen kwaad lijkt mij.

Het beste bier brouw jezelf

Offline Heisenberg

• Super lid
Bericht voor degenen die zich hadden aangemeld voor een bodemfilter. Brouwstore kan de bodemfilters niet langer vasthouden voor mensen die zich hadden opgegeven en niet hebben besteld. Dus: weg=pech!

Offline Rayke

• Boven 10 berichten
  • *
Ik heb m vorige week opgehaald  ;D

Offline Traploper

• Vol lid
  • Meer bier, meer beter.
Heb hem ook al!

Tags: