Lager gist tbv een urtype en ipa

Gestart door goom, 08-10-2018 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Vorig jaar heb ik met W34/70 2 bieren gebrouwen: een urtype en een lager ipa.
Voor wat betreft de ipa was ik tevreden.
Echter de urtype die ik er mee gemaakt heb vond ik deze minder qua smaak.
Ik zat daarom te denken om dit jaar de Wyeast 2000 Urquell te gaan gebruiken voor zowel een lager ipa als een urtype gelijkend op de Urquell
Ik zie dat deze nergens meer te koop is.
En heb gekeken welke gist ik hiervoor zou kunnen gaan gebruiken en kwam er niet uit.
Heeft iemand een idee of ervaring met een lager gist?

Serge VL

De WLP800 is toch de zelfde stam

Traploper


Dirtbag

Ik heb nu een Pilsner (beetje aan de donkere kant) op de tap staan die ik heb gemaakt met WLP800, persoonlijk vind ik deze aanzienlijk zwaveliger en lekkerder dan de W34/70. (ik blij)

De Wyeast 2001 Urquell heb ik ook niet hetzelfde resultaat mee gekregen als met de W34/70 of de WLP800 maar vind ik persoonlijk wel lekkerder dan de W34/70

Persoonlijk vind ik de W34/70 altijd een nare bijsmaak vindt geven vreemd genoeg. Terwijl volgens de bronnen het elke keer dezelfde stam zou moeten zijn.  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Voor de IPA zou je dacht ik ook kunnen kijken naar de Wyeast 2000 Budvar lager, ik dacht dat die wat neutraler was.

Het is trouwens de:
Wyeast 2001 Urquell lager
Wyeast 2000 Budvar lager

db

goom

Op dit moment zit ik zelf te denken aan de WLP802 Czech Budejovice Lager Yeast


Etn82

Citaat van: goom op 10-10-2018  12:16 uOp dit moment zit ik zelf te denken aan de WLP802 Czech Budejovice Lager Yeast

Dat is een prachtige zachte lager gist. Hij lijkt echter meer op de Budweiser Budvar, dan de Urquel (wat mij betreft ook een betere Urtype Pilsner dan de Urquel die hier verkrijgbaar is).

Dirtbag

Na enig nadenken:

Een lager IPA? Een Lager India Pale Ale?!?!?!

Komop noem het dan dichterbij de naam zonder de IPA hype er bij te betrekken.

India Pale Lager of IPL.

Of gewoon een extra gehopte lager

De biersoorten waar IPA achter wordt geknoopt begint is al een tijdje belachtelijk te worden.

Binnenkort op het brouwprogramma... een IPA

Maar dan lekker zwart, ondergistend en met een lage hopbitterheid met classieke europese hoppen.

Black lager european style IPA. BLEIPA.


 >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 ;)

db

Brouwert

Citaat van: Dirtbag op 11-10-2018  13:32 uNa enig nadenken:

Een lager IPA? Een Lager India Pale Ale?!?!?!

Komop noem het dan dichterbij de naam zonder de IPA hype er bij te betrekken.

India Pale Lager of IPL.

Of gewoon een extra gehopte lager

De biersoorten waar IPA achter wordt geknoopt begint is al een tijdje belachtelijk te worden.

Binnenkort op het brouwprogramma... een IPA

Maar dan lekker zwart, ondergistend en met een lage hopbitterheid met classieke europese hoppen.

Black lager european style IPA. BLEIPA.


 >:D >:D >:D >:D >:D >:D
 ;)

db

 :lol:

Edit: Maar verder ontopic.
Ik heb zelf best wel goede ervaringen met de 34-70... maar wellicht leuk om deze winter eens wat split batches te gaan doen met de door jullie genoemde gisten. Kan niet wachten!
Ik wil ook eens de stoute schoenen aantrekken en een 34/70 op een graad of 18 vergisten.

goom

Citaat van: Etn82 op 10-10-2018  16:00 uDat is een prachtige zachte lager gist. Hij lijkt echter meer op de Budweiser Budvar, dan de Urquel (wat mij betreft ook een betere Urtype Pilsner dan de Urquel die hier verkrijgbaar is).
Bedankt voor je advies
Wat mij betreft wordt deze topic afgesloten.
Anders zijn er mensen die  er een heel andere draai van gaan maken met meningen over naamgeving die niet gevraagd wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.