Vergistingskast in koude garage

Gestart door Kassie, 08-10-2018 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kassie

Hoi,

Ik ben nu een jaar aan het brouwen. Van de zomer weinig omdat het te warm was. Soms wel 27 graden in de woonkamer. Ik heb tot nu toe altijd op kamertemperatuur vergist. Dus tussen de 20 en 22 graden. Swinters kan ik dus wel mijn gang gaan want dan kan ik de kamertemperatuur regelen. Wel koelt het dan soms snachts af tot 19 graden. Al met al is het vergisten tot nu toe best goed gegaan.

Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van de buitentemperatuur en ik volgende zomer wel wil brouwen, heb ik nu een vergistingskast. Ook omdat ik overal lees dat het kunnen regelen van de temperatuur erg belangrijk is! Via marktplaats een koelkast gekocht. deze is best wel groot. Er passen 2 25 liter emmers boven elkaar. Ik heb zo'n inkbird regelaar. Die heb ik er ingeboord. Nu nog de warmtebron....

Nu heb ik een aantal vragen:

Wat is de beste methode om voor de warmte te zorgen?
Ik zie veel met gloeilampen, maar is dat niet brandgevaarlijk?

Mijn vergistingskast staat in de garage. Daar kan het best wel koud worden in de winter.
Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat een probleem? Staat dan niet je warmtebron voortdurend te verwarmen? Of kan zo'n koelkast die warmte wel goed binnenhouden?

Ben benieuwd naar de tips. Ik wil best ook wel wat investeren in de warmtebron. Dus wellicht zijn er mensen met ervaringen met aangekochte onderdelen?

Groet!





Haagse Wouter

Op je eerste vraag:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32664.0.html

Voor mij werkt een ouderwetse gloeilamp prima. En brandgevaar? Vraag om uitleg van degene die het beweren en beoordeel of je de argumentatie degelijk vindt.

Op je 2e vraag:
Ik zou het gewoon proberen in de winter. Een koelkast is geïsoleerd, ligt er ook aan hoe koud je garage wordt. Je ziet vanzelf wel of het een probleem geeft! Als het echt koud wordt dan is de koeling misschien eerder het probleem. Veel koelkasten zijn er niet opgebouwd om in in ijskoude ruimtes te staan, lees aantal gebruiksjaren gaat achteruit.

Snotje

Koelkasten zijn ingedeeld in klimaat klassen, vaak werken ze niet meer als de temperatuur beneden de 10 graden komt. Klimaatklassen:
SN = Subnormaal: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +10°C tot +32°C
 N = Normaal: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +16°C tot +32°C
 ST = Subtropisch: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +16°C tot +38°C
 T = Tropisch: geschikt voor gebruik in omgevingstemperaturen van +16°C tot +43°C

Dus je moet zoeken welke klimaatklasse (staat in de handleiding) je koelkast is ingedeeld. Als je een "verkeerde' klasse hebt kan je hem vast wel isoleren met McGyver technieken. Elk merk heeft koelkasten voor onverwarmde ruimtes, deze hebben extra namen zoals "nofrost" of "frostprotect" , die zijn van liebherr. Die gaan vanaf 0 graden en -15 graden nog werken.

Voor verwarmen zou ik gaan voor een "belt" lampen zijn inderdaad brandgevaarlijk. Ik heb zelf een 30 W belt van aliexpress, ik zou niet voor 80 W gaan, die zijn veel goedkoper en worden daar veel aangeboden.


Heisenberg

Citaat van: Kassie op 08-10-2018  12:00 uIk heb zo'n inkbird regelaar. Die heb ik er ingeboord.
Hoe bedoel je? Ga je de Inkbird in de koelkast hangen?

Kassie

Citaat van: Heisenberg op 08-10-2018  12:31 uHoe bedoel je? Ga je de Inkbird in de koelkast hangen?

Nee, alleen het voelsprietje  :o

Heisenberg

Citaat van: Kassie op 08-10-2018  12:28 uhttps://www.bol.com/nl/p/trotec-stopcontact-verwarming-tfc-1-e/9200000090803961/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-57078588165-S-498641287611-9200000090803961&gclid=EAIaIQobChMIz8u5xtD23QIVR4fVCh2hnAATEAkYCSABEgKguvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Zou dit wat zijn?

Ik zie trouwens ook dat men een ventilator inbouwt, is dta echt nodig?
Zo´n kacheltje lijkt mij ongeschikt. Ik gebruik een warmtekabel, aangesloten buiten de koelkast. Superveilig wanneer er iets gaat spuiten of lekken.

Heisenberg

Citaat van: Kassie op 08-10-2018  12:40 uNee, alleen het voelsprietje  :o
Ohhhhhh, de temperatuursonde.. Hahahahahaaaaa, ik dacht al.

Zo heb ik het gedaan (ik wist waar ik kon boren):

Heisenberg

 Kan ie tegen de kou? Eerlijk gezegd geen idee. Maar je kunt hem eventueel isoleren met piepschuim volgens mij.

Kassie

Citaat van: Heisenberg op 08-10-2018  12:45 uOhhhhhh, de temperatuursonde.. Hahahahahaaaaa, ik dacht al.

Zo heb ik het gedaan (ik wist waar ik kon boren):


Mooi, ik heb gewoon boortje 7 gepakt en op de gok in de zijkant geboord. De 'temperatuursonde past er precies doorheen!

Kassie

Citaat van: Heisenberg op 08-10-2018  12:52 uKan ie tegen de kou? Eerlijk gezegd geen idee. Maar je kunt ´m eventueel isoleren met piepschuim volgens mij.

Nou de vraag is eigenlijk of je hem van binnen warm genoeg kan houden? En met welke warmte bron? Ik zie snoeren en plaatjes en lampen. etc... Ik denk nu aan een warmtedraad van 6 m.

https://www.bol.com/nl/p/6-meter-verwarmingsdraad/9200000073519704/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-57928168549-S-494887968624-9200000073519704&gclid=EAIaIQobChMIg-CaqdX23QIVy-F3Ch2kxgSuEAQYAiABEgIrZ_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Heisenberg

Citaat van: Kassie op 08-10-2018  12:54 uMooi, ik heb gewoon boortje 7 gepakt en op de gok in de zijkant geboord. De 'temperatuursonde past er precies doorheen!
Je zult hoe dan ook naar binnen moeten met een kabel voor je verwarming. Kan door de deur, maar dat had je ook met de sonde kunnen doen. Omdat je al een gat daarvoor heb geboord blijkt dat je dat niet wilt (ik wou dat ook niet) ;) ;)

Heisenberg

Citaat van: Kassie op 08-10-2018  12:56 uNou de vraag is eigenlijk of je hem van binnen warm genoeg kan houden? En met welke warmte bron? Ik zie snoeren en plaatjes en lampen. etc... Ik denk nu aan een warmtedraad van 6 m.

https://www.bol.com/nl/p/6-meter-verwarmingsdraad/9200000073519704/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-57928168549-S-494887968624-9200000073519704&gclid=EAIaIQobChMIg-CaqdX23QIVy-F3Ch2kxgSuEAQYAiABEgIrZ_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Kan ook, maar is 2 keer zo duur als de kabel in mijn link in een eerder bericht.

Kassie

Citaat van: Heisenberg op 08-10-2018  13:02 uKan ook, maar is 2 keer zo duur als de kabel in mijn link in een eerder bericht.

Zit dat kabeltje van wel aan een stekker vast?

Groet!

Heisenberg

Citaat van: Kassie op 08-10-2018  13:04 uZit dat kabeltje van wel aan een stekker vast?

Groet!
Nee, je verbindt de twee kabeleinden aan een stekker. 2 minuten werk.

Heisenberg

En die van Bol.com is best lang. Waar ga je die 6 meter laten?

Kassie

Citaat van: Heisenberg op 08-10-2018  13:07 uEn die van Bol.com is best lang. Waar ga je die 6 meter laten?

Rondom de binnenwanden van de koelkast. Is misschien wel goed om wat extra capaciteit te hebben als het gaat vriezen en het 5 garden is in mijn garage?

Bedankt voor je tips zover :proost:

MartijnNOP

Hier een warmtebuis van 60 W in mijn gistkast hangen. Deze staat in een ongeïsoleerde garage. Daar kan ik in de winter prima een saison mee brouwen.

Heisenberg

Citaat van: Kassie op 08-10-2018  13:10 uRondom de binnenwanden van de koelkast. Is misschien wel goed om wat extra capaciteit te hebben als het gaat vriezen en het 5 garden is in mijn garage?

Bedankt voor je tips zover :proost:
Je koelkast is een relatief kleine (geïsoleerde) ruimte. Die is in een mum van tijd opgewarmd.

BrouwMark

Ik heb ook een warmtekabel gebruikt. 25 watt, 4,5 meter, van Amazon (ik geloof zo'n 17 euro) met een stekker er al aan.



6 meter had ik ook nog wel kwijt gekund zoals je ziet, een paar keer 50 cm heen en weer slingeren en het is zó op.

Heisenberg

Citaat van: MartijnNOP op 08-10-2018  13:12 uHier een warmtebuis van 60 W in mijn gistkast hangen. Deze staat in een ongeïsoleerde garage. Daar kan ik in de winter prima een saison mee brouwen.
Heb je een foto van zo´n warmtebuis Martijn? Of een link?

Heisenberg

Citaat van: BrouwMark op 08-10-2018  13:14 uIk heb ook een warmtekabel gebruikt. 25 Watt, 4,5 meter, van Amazon (ik geloof zo'n 17 euro) met een stekker er al aan.

6 meter had ik ook nog wel kwijt gekund zoals je ziet, een paar keer 50 cm heen en weer slingeren en het is zó op.

Dat heb je mooi gemaakt! Vind zelf deze methode veel veiliger dan een lamp of iets dergelijks. Gaat niet knallen bij een lekkage of een spuitertje.

MartijnNOP


Heisenberg

Citaat van: MartijnNOP op 08-10-2018  13:17 uZeker:

https://www.homebrewshop.be/buisverwarming-60-w.html

Ook een mooi ding inderdaad. Is ie waterdicht? Lijkt mij van wel. Dankjewel voor de link. Nooit eerder gezien.

BrouwMark

Citaat van: Heisenberg op 08-10-2018  13:15 uDat heb je mooi gemaakt!

Dank je! Dat vond je hier ook al

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37239.0.html

 ;) :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.