Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Teveel gist voor 5 liter?  (gelezen 203 keer)

Offline Robuust

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Teveel gist voor 5 liter?
« Gepost op: 07-10-2018 14:39 u »
Hallo!

Ik heb met een brouwpakket onlangs 5 liter bier gebrouwen, en dat is mij goed bevallen.
Ik heb nu een recept gevonden/gemaakt voor een porter, en deze zou ik graag willen laten vergisten met Wyeast 1056 XL American Ale.

Alleen vraag ik me af, is dat eigenlijk voor 30 liter? Kan ik dat bewaren? Kan ik beter droge gist nemen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Super lid
  • Land: nl
Re: Teveel gist voor 5 liter?
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2018 15:54 u »
Dan kan je beter de korrel gist van Fermentis gebruiken de US-05. Deze is hetzelfde als de 1056. Korrelgist is wat makkelijker te doseren. Je kan met een online tool uitrekenen hoeveel gist je moet enten, zoals mrmalty.

Offline Thom

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Teveel gist voor 5 liter?
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2018 16:08 u »
Belangrijk is ook om rekening te houden met de productiedatum van de verse vloeibare gist. Wanneer deze oud is, kan je zelfs te weinig gist hebben om 5 liter te brouwen. Verstandig om dit via mr malty te berekenen inderdaad. US-05 korrelgist is inderdaad makkelijker.

Tags: