Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier met Zwarte rijst  (gelezen 772 keer)

Offline Traploper

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier met Zwarte rijst
« Gepost op: 07-10-2018 12:08 u »
Ik ga een bier brouwen met
60% Pilsmout
20% Zwarte rijst
10% Goldswaen Light
10% Cara-red
Magnum en Styrian Goldings
Vergisting met Danstar London ESB

Gepland begin SG: 1055
Bitterheid: 38 IBU

Moet een redelijk laag-alcoholisch maar smaakvol bier worden, vandaar de gist met lage vergistingsgraad.

Ik brouw voor de eerste keer met Zwarte kleefrijst en ben erg benieuwd. Tijdens het voorkoken van een uur kleurde alles donker paars. Ik hou vandaag eerst een gomstoffenrust met de rijst en een halve kilo Pilsmout. De rest van de stort gaat er pas bij als we richting de 67 graden gaan. Zo hoop ik een plakkerige maisch te voorkomen.

Omdat rijst meestal weinig body geeft, gebruik ik ook vrij veel cara-mouten.

Wat denken jullie?

Ik ben benieuwd!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Bier met Zwarte rijst
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2018 12:34 u »
Wow, paars bier!  :) Ben benieuwd wat de uiteindelijke kleur wordt!

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-10-2018 12:50 u »
Test eens een beetje vloeistof door het op pH 4,0 te brengen, krijg je een indruk van de eindkleur in je bier.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2018 13:03 u »
Test eens een beetje vloeistof door het op pH 4,0 te brengen, krijg je een indruk van de eindkleur in je bier.
Heb geen stripjes meer,  maar zal straks een foto plaatsen. Heb toen ik een recept maakte in BrouwHulp heb ik normale rijst ingevuld, waarbij de kleur uitkomt op 16 EBC. De 'extra' kleur die het krijgt zal dus vooral uit de rijst komen.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2018 20:11 u »
Het bier heeft een meer koperen kleur gekregen, met nog wel een paarse gloed, al is dat op de foto niet echt goed te zien. Ook het schuim is nog iets paars.

Gaat nu met een begin SG van 1056 het gistvat in.

Hou jullie op de hoogte!

Offline Brouwert

• Junior lid
  • **
  • Land: no
« Reactie #5 Gepost op: 07-10-2018 20:24 u »
Heel erg bijzonder! Ik heb zelf nog nooi rijst in bier gebruikt. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, zowel qua smaak als het uiterlijk.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-10-2018 22:20 u »
Dit bier is vandaag gebotteld met een eind SG van 1019. De paarse kleur is nu bijna weg, afgezien van een lichte gloed. De smaak is erg zacht.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #7 Gepost op: 30-10-2018 09:08 u »
Dit bier is vandaag gebotteld met een eind SG van 1019. De paarse kleur is nu bijna weg, afgezien van een lichte gloed. De smaak is erg zacht.

Kan je de smaak die de rijst toevoegt misschien wat beter omschrijven, ik vind het erg origineel.

Wat doet de rijst met het SG?

En hoe heb je het proces gedaan,

Voorgekookt en alles + water toegevoegd aan de maisch of alleen de rijst toegevoegd na het koken?

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-11-2018 19:04 u »
Kan je de smaak die de rijst toevoegt misschien wat beter omschrijven, ik vind het erg origineel.

Wat doet de rijst met het SG?

En hoe heb je het proces gedaan,

Voorgekookt en alles + water toegevoegd aan de maisch of alleen de rijst toegevoegd na het koken?
Wat de rijst met het SG doet weet ik niet precies, sinds ik dit bier nooit zonder heb gebrouwen. Maar zover ik weet is het in dat opzicht niet anders dan gewone rijst.

Ik heb eerst de rijst voorgekookt, daarna een gomstoffenrust gehouden met alleen de rijst en een pond pilsmout. Bij 60 graden heb ik de rest toegevoegd.

De smaak kan ik niet zo goed thuisbrengen. Zal ik meer over laten weten wanneer ik de eerste fles open trek.

Tags: