Waterslot ongelijk, gisting voorbij?

Gestart door Ruben1234, 06-10-2018 10:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruben1234

Hallo

Ben bezig met mijn eerste keer bierbrouwen. Ik ben bezig met een Brewferm blik Pils.
Eerst in een emmer de hoofdgisting en na een paar dagen, omdat er nog maar weinig gebrubbel was in het waterslot, overgeheveld naar 3 verschillende gistflessen.
De eerste dag was er een beetje activiteit in de watersloten, maar nu niets meer.  Het water in het waterslot staat wel ongelijk. Het bier zit nu al 4 dagen in de gistflessen.
Het bier is ook al een beetje helder.
Is de gisting nu voorbij, of moet ik nog een paar dagen wachten voor dat ik kan bottelen? Ben een beetje bang door de verhalen van ontploffende bierflesjes...

Bedankt!

#duur_vergisting

Brouwert

Citaat van: Ruben1234 op 06-10-2018  10:11 uHet bier zit nu al 4 dagen in de gistflessen.

Bedoel je dat het 4 dagen is nadat je hebt gehevelt of is de totale vergistingstijd 4 dagen?
Het ligt er een beetje aan welk soort gist je hebt gebruikt, van wat je begin SG was, op welke temperatuur je hebt vergist... maar 4 dagen is sowieso erg kort (als dat je totale vergistingstijd is). Het zou ook een verstokte vergisting kunnen zijn.

Mijn vuistregel is om nadat ik geen activiteit meer zie een paar dagen te wachten. Maar dan wel als ik overtuigt ben dat de vergisting klaar is en niet verstokt.
Omdat je een pils brouwt is het helemaal geen gek idee op het een tijdje koel te lageren voordat je het bottelt.

Ruben1234

Het bier zat eerst 4 dagen in de emmer en dan nog 4 dagen in de gistflessen.
De gist die ik gebruikt heb is de gist die bij het Brewferm pakket zat.
Omdat het bier nu in glazen flessen zit zonder kraantje is het moeilijk om de sg te meten. Mag ik deze gewoon opendoen en meten of is er dan gevaar in verband met zuurstof die bij het bier komt?

Berend Postema

Hallo Ruben, leuk dat je aan het brouwen geslagen bent. Voor je het weet ben je er aan verslaafd!   
Bottelen is een moment waarin je absoluut niet moet overhaasten!  Bottel je te vroeg dan heb je glasbommen gebrouwen, dat wil je niet.  DE manier om te weten wanneer je bottelen kunt is het meten van je SG waarde. Blijft het minstens 3 dagen stabiel dan kun je over gaan tot bottelen.  Echter wees niet bang dat je het moment mist want je hergisting zal ook naar een week langer staan gewoon op gang komen.  Je waterslot is een mooie indicator maar zeker geen bewijs van een uitgegist bier!

Ikzelf wacht altijd een paar dagen langer zodat het bier nog wat helderder wordt en de gist kans krijgt alle reststoffen netjes op te ruimen. Geduld wordt beloond!


Op deze forum staat bij de knop ''TAGS'' boven in de balk voor een week aan leesvoer over bottelen. Veel lees plezier :biersmile:


Berend

Brouwert

In dat geval zou ik gewoon nog een paar dagen wachten. Dat kan absoluut geen kwaad en helpt je bier ook wat helderder te worden. Als de vergisting echt voorbij is loopt je inderdaad het risico dat er onnodig zuurstof bij je bier komt en dit niet meer wordt verdreven als je je fles weer afsluit (omdet er geen CO2 meer wordt aangemaakt door een actieve vergisting).

Heisenberg

Citaat van: Ruben1234 op 06-10-2018  13:42 uHet bier zat eerst 4 dagen in de emmer en dan nog 4 dagen in de gistflessen.
De gist die ik gebruikt heb is de gist die bij het Brewferm pakket zat.
Omdat het bier nu in glazen flessen zit zonder kraantje is het moeilijk om de sg te meten. Mag ik deze gewoon opendoen en meten of is er dan gevaar in verband met zuurstof die bij het bier komt?
Je zult toch zo nu en dan eens moeten meten. Hiervoor kun je een wijndief aanschaffen. Wel goed desinfecteren hè!

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 07-10-2018  01:41 uJe zult toch zo nu en dan eens moeten meten. Hiervoor kun je een wijndief aanschaffen. Wel goed desinfecteren hè!

Inderdaad. Door te meten kom je achter of de vergisting daadwerkelijk beëindigd is.
Dit kan met een hydrometer, refractometer of door het vat te wegen met een nauwkeurige weegschaal. Voor het laatste zie het topic De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

Als je een goede weegschaal aanschaft heb je daar heel veel plezier van als je verder gaat met de hobby. En als jij of je vrouw graag kookt komt hij ook van pas.

Jacques

Citaat van: Brouwert op 06-10-2018  13:36 uOmdat je een pils brouwt is het helemaal geen gek idee op het een tijdje koel te lageren voordat je het bottelt.

Met de blikken 'Pils' van Brewferm brouw je geen pils maar een blond. Er wordt een bovengist meegeleverd...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.