Welke producten wel en welke absoluut niet voor reinigen automaat als Easybrew30

Gestart door knifeman, 04-10-2018 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

ik heb eens doorzocht achter reinigingsmiddelen maar zie door het bos de bomen niet meer.
Ik gebruik vooral pur oxi en star san. Nu heb ik een EasyBrew 30 aangeschaft. In de handleiding staat dat je best reinigt met Five Star PBW, echter dat heb ik niet in huis.

Met wat kan je dus best (Star PBW veronderstel ik dan), of als alternatief de Easybrew reinigen en met wat absoluut niet om metaal/pomp etc niet aan te tasten?

Bedankt


#reinigen #schoonmaken #enzybrew #starsan

JoepH

Citaat van: knifeman op 04-10-2018  20:39 uik heb eens doorzocht achter reinigingsmiddelen maar zie door het bos de bomen niet meer.
Ik gebruik vooral pur oxi en star san. Nu heb ik een EasyBrew 30 aangeschaft. In de handleiding staat dat je best reinigt met Five Star PBW, echter dat heb ik niet in huis.

Met wat kan je dus best (Star PBW veronderstel ik dan), of als alternatief de easybrew reinigen en met wat absoluut niet om metaal/pomp etc niet aan te tasten?

Bedankt
Ik gebruik Enzybrew 10 en heb ook de reiniger voor de grainfather geprobeerd. Beide doen hun werk prima. Mijn Easybrew 30 prachtig schoon. Pomp en staande pijp ook. Vooral die 2 zijn belangrijk want daar kun je met een sponsje niet bij. Voor de brouw nog even met Star San doorspoelen.

dirk

Reinigen kun je ook met een vaatwaspoeder, al heeft Enzybrew mijn lichte voorkeur.

Citaat van: JoepH op 04-10-2018  20:56 uVoor de brouw nog even met StarSan doorspoelen.

Waarom spoel je voor de brouw nog na? Schoon is schoon, en desinfecteren doe je alleen in de koude stap.

JoepH

Citaat van: dirk op 04-10-2018  21:29 uReinigen kun je ook met een vaatwaspoeder, al heeft Enzybrew mijn lichte voorkeur.

Waarom spoel je voor de brouw nog na? Schoon is schoon, en desinfecteren doe je alleen in de koude stap.
Als mijn ketel drie weken niet gebruikt is kan er in de pomp of staande pijp toch nog een bacterie wakker geworden zijn. Eigenlijk gewoon voor alle zekerheid dus.

Olnzel

Citaat van: JoepH op 04-10-2018  22:32 uAls mijn ketel drie weken niet gebruikt is kan er in de pomp of staande pijp toch nog een bacterie wakker geworden zijn. Eigenlijk gewoon voor alle zekerheid dus.
Die je vervolgens 90 minuten lang dood kookt....

Wildor

Citaat van: knifeman op 04-10-2018  20:39 u[...] wat absoluut niet om metaal/pomp etc niet aan te tasten ? [...]

Ook erg benieuwd met welke middelen je de Easybrew beter niet kan/mag reinigen.

Jacques

Citaat van: JoepH op 04-10-2018  20:56 uVoor de brouw nog even met Star San doorspoelen.

Desinfecteren van een brouwketel heeft geen enkele zin. De mout die je stort is ook niet steriel...
Door het langdurig koken van het wort heb je niets te vrezen.

Alleen de brouwapparatuur die je gebruikt na het koken horen gedesinfecteerd te worden. Voor de spullen die je gebruikt voor het koken volstaat huishoudelijk schoon maken.

Jacques

Citaat van: knifeman op 04-10-2018  20:39 uik heb eens doorzocht achter reinigingsmiddelen maar zie door het bos de bomen niet meer.
Ik gebruik vooral pur oxi en star san. Nu heb ik een EasyBrew 30 aangeschaft. In de handleiding staat dat je best reinigt met Five Star PBW, echter dat heb ik niet in huis.

Met wat kan je dus best (Star PBW veronderstel ik dan), of als alternatief de Easybrew reinigen en met wat absoluut niet om metaal/pomp etc niet aan te tasten?

Bedankt

Ik gebruik tegenwoordig Enzybrew 10 en ben daar bijzonder tevreden over.

JoepH



Een kennis van mij maakt met OXI-poeder en kristal soda schoon. Wat is jullie mening? Hij gebruikt een eetlepel van elk op 15 liter om de ketel en vergistingsvat te reinigen. Dit alles in een oplossing van zo rond de 50 graden. IS er een scheikundige onder ons die zijn licht eens op deze manier kan laten schijnen.

emiel1

Citaat van: JoepH op 15-10-2018  11:26 u

Een kennis van mij maakt met OXI-poeder en kristal soda schoon. Wat is jullie mening? Hij gebruikt een eetlepel van elk op 15 liter om de ketel en vergistingsvat te reinigen. Dit alles in een oplossing van zo rond de 50 graden. IS er een scheikundige onder ons die zijn licht eens op deze manier kan laten schijnen.
In die oxi van Albert Heijn zit parfum en ik meen ook bleekmiddel. Weet niet of dat nou zo'n handige keus is...

CeesM

Ik maak het schoon met puro oxi tot dat het kilo-emmertje leeg is. Daarna stap ik over op de hele gewone vaatwasmiddel. ;)

JoepH

Citaat van: CeesM op 15-10-2018  14:08 uIk maak het schoon met puro oxi tot dat het kilo-emmertje leeg is. Daarna stap ik over op de hele gewone vaatwasmiddel. ;)
Heeft iemand ervaring met de combinatie soda+OXI-poeder?

Scorpionrose

Het meest simpele en goedkoopste middeltje wordt vergeten.
Gewoon bij de supermarkt citroensap kopen in van die plastic flesjes.
Water in je ketel met een beste scheut citroensap (evt ketel even aanzetten) en even met een spons door je ketel.
Pomp even aanzetten zodat je pomp en leidingen ook schoon worden. Daarna met schoon water even naspoelen en je ketel is brandschoon.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 05-10-2018  00:02 uDesinfecteren van een brouwketel heeft geen enkele zin. De mout die je stort is ook niet steriel...
Door het langdurig koken van het wort heb je niets te vrezen.

Alleen de brouwapparatuur die je gebruikt na het koken horen gedesinfecteerd te worden. Voor de spullen die je gebruikt voor het koken volstaat huishoudelijk schoon maken.

Zo is dat! Net zoals moeders de vrouw de soeppan schoon maakt!
Laten we het niet ingewikkelder maken als het is!

dirk

Citaat van: CeesM op 15-10-2018  14:08 uDaarna stap ik over op de hele gewone vaatwasmiddel. ;)

Vaatwaspoeder hoop ik, want die complete tabletten zijn nergens voor nodig. Deze bevatten zouten en glansspoelmiddelen, vooral het regenereerzout is echt niet nodig en ook een ongelukkige combinatie met RVS.

CeesM

Citaat van: dirk op 15-10-2018  19:23 uVaatwaspoeder hoop ik, want die complete tabletten zijn nergens voor nodig. Deze bevatten zouten en glansspoelmiddelen, vooral het regenereerzout is echt niet nodig en ook een ongelukkige combinatie met RVS.
Nee, vloeibaar. Ik doe de vaat nog met een vaatwasborstel. ;)

hobbybob

Citaat van: CeesM op 15-10-2018  19:28 uNee, vloeibaar. Ik doe de vaat nog met een vaatwasborstel. ;)
Er gaat niets boven het echte handwerk (shit en dan zit ik serieus te denken aan een Easybrew).

Het beste bier brouw jezelf


Heisenberg

De laatste keer dat ik met de BrewMonk heb gebrouwen heb ik ook een scheut Dreft erin gekieperd. Gewoon met een afwasborsteltje de handel schoongemaakt. Via de pomp weggepompt richting riool. Daarna nog nagespoeld met water. Gewoon mooi schoon geworden. Vaatwasmachine poeder kan ook gewoon. Maar er blijft toch nog zooi aan de wanden hangen, die moet je toch weg borstelen.

Mark GA

Citaat van: Scorpionrose op 15-10-2018  16:28 uHet meest simpele en goedkoopste middeltje word vergeten.
Gewoon bij de supermarkt citroensap kopen in van die plastic flesjes.
Water in je ketel met een beste scheut citroensap (evt ketel even aanzetten) en even met een spons door je ketel.
Pomp even aanzetten zodat je pomp en leidingen ook schoon worden. Daarna met schoon water even naspoelen en je ketel is brandschoon.

Citroensap! Interessante optie.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 15-10-2018  16:28 uHet meest simpele en goedkoopste middeltje wordt vergeten.
Gewoon bij de supermarkt citroensap kopen in van die plastic flesjes.
Water in je ketel met een beste scheut citroensap (evt ketel even aanzetten) en even met een spons door je ketel.
Pomp even aanzetten zodat je pomp en leidingen ook schoon worden. Daarna met schoon water even naspoelen en je ketel is brandschoon.


De beste manier om brouwapparatuur te reinigen is een combinatie van een alkalisch en een zuur middel te gebruiken. Uiteraard na elkaar gebruiken en tussentijds spoelen. Helemaal perfect is het als aan het alkalische schoonmaakmiddel ook een stof is toegevoegd dat de oppervlaktespanning verlaagt (een schuimmiddel dus). Hierdoor dringt het middel beter in de poriën. Dat geldt overigens ook voor desinfecteermiddelen.

haicoterbeek

Citaat van: Scorpionrose op 15-10-2018  16:28 uHet meest simpele en goedkoopste middeltje wordt vergeten.
Gewoon bij de supermarkt citroensap kopen in van die plastic flesjes.
Water in je ketel met een beste scheut citroensap (evt ketel even aanzetten) en even met een spons door je ketel.
Pomp even aanzetten zodat je pomp en leidingen ook schoon worden. Daarna met schoon water even naspoelen en je ketel is brandschoon.

Zeker als ze van Siciliaanse citroenen zijn gemaakt. Maffia!

tdp

Ik verwonder mij elke keer wat voor vreemde producten met gebruikt om een brouwpan schoon te maken. Gewoon een sopje, eventueel even met een schuursponsje en klaar.

haicoterbeek

Citaat van: tdp op 17-10-2018  09:05 uIk verwonder mij elke keer wat voor vreemde producten met gebruikt om een brouwpan schoon te maken. Gewoon een sopje, eventueel even met een schuursponsje en klaar.
Ik verbaas me daar ook over. Wat me wel opvalt is dat sommige ervaren brouwers hier ook complexe opvattingen over hebben. Dat de beginnende brouwer hierdoor in verwarring raakt begrijp ik wel.

Pimmels

Citaat van: haicoterbeek op 17-10-2018  10:24 uIk verbaas me daar ook over. Wat me wel opvalt is dat sommige ervaren brouwers hier ook complexe opvattingen over hebben.
Ik gebruik al jaren alleen water en een hele zachte schuurspons.





haicoterbeek

Citaat van: Pimmels op 17-10-2018  10:26 uIk gebruik al jaren alleen water en een hele zachte schuurspons.
Zo simpel is het dus!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.